Aihe: Nakkitatsi
1
trippe
10.07.2008 20:54:02

Voisko joku tehdä lyhyen yhteenvedon siitä,miten kovalla tatsilla minkäki tyylisessä musassa kannattaa soittaa. Ja mistä kohtaa (lähempänä vai kauempana tallasta)?
Missä musassa kannattaa SINUN mielestäsi käyttää kahta sormea yhtäaikaa (eli vetää samasta kielestä kahdella sormella samanaikaisesti).

Elis siis, oman tatsin ja tyylin kertomuksia.

Ja tässä ei ole tarkotus sanoa mikä on väärin ja mikä oikein,mutta vinkkejä voi antaa ;)
"Paino=voimaa" "Ylipaino=Ylivoimaa"
Osmonautti
11.07.2008 23:46:16
No yleensä lihapiirakka on paras kahdella nakilla. Eikä prinssinakit riitä.

Enpä tiedä tuosta kahdella sormella vetelystä. Itse vain kokeilemaan ja mutustelemaan minne tuntuu parhaimmalta. Aina tilanteen mukaan.
Tiukkaa soundia haettaessa kannattaa soittaa lähempää tallaa ja päinvastoin. Ite tykkään välillä hifistellä tallan läheltä mut kunhan välillä pääsee vetään kunnon botnet mikkien ja kaulan alkamispisteen väliltä. Bassoina presari ja MTD:n k5 joista presari soi tasaisemmin (voimakkaammin) sama mistä soittaa.
J.Hollström
12.07.2008 00:55:49
Tästä Espan lavalla -klipista kandee ottaa tatsihommat haltuun.

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=8&ag=95&t=397&a=3438
Kun konkkarokki soi, ei konkkaamatta olla voi.
UncleFester
12.07.2008 11:17:10
Tästä Espan lavalla -klipista kandee ottaa tatsihommat haltuun.

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=8&ag=95&t=397&a=3438

Oho, olipas muuten siinä bändillä saundit kohillaan.
"Se mennee siittä pallojen kohalta."
trippe
13.07.2008 12:16:01

Itse soittelen aika paljon etumikin päältä,kaulan alusta.Suondit on sellaset sopivan tuhdit. Peukkuhommia pitäs reenata vielä, sillä sais paremmin matkittua kontraa, jos sattuu vaikka jazzia soitteleen..

Niin,itellä on saloguitarsin telemallin basso.Musarin etuaste ja salon mikit.
Mr. Moonbeam
13.07.2008 13:59:39
Minä haluaisin pystyä soittamaan tasasta 16 osakomppia esim. 160 bpm tempoon. Oon treenaillut sitä ja kai ne sormet pikkuhiljaa vahvistuu, mutta kyllä joku 120 bpm tekee jo aika tiukkaa. Ja myös mistä kohtaa näppäilee. Oisko mitään vinkkejä? 3 sormen tekniikkaa oon kans treenaillut välillä ,mutta se on munsta ihan hanurista, vetäähän paco de luciakin hiton nopeesti kahden sormen vuoronäppäilyllä(vaikkei se basisti olekaan).
Osmonautti
13.07.2008 18:44:01
Ite kans yrittäny välillä opetella kolmella soittamista. Pikku hiljaa alan jo saamaan nopeasti soitettaessa tasaista jälkeä mutta yleensä aina jokin sormi tulee kovempaa kuin muut. Tämä saa aikaiseks aina triolimaisen soundin. Ei siinä kai sen kummempia kuin reenaamaan itse jos haluaa oppia kolmella sormella. Itse tyydyin kahteen koska se mielestäni riittää bassoon. Jos pitää nopeempaa ni sit pleku ja sahaamista mutta harvoin tarvii.
Lammikkovalas
14.07.2008 21:12:33
Minä haluaisin pystyä soittamaan tasasta 16 osakomppia esim. 160 bpm tempoon. Oon treenaillut sitä ja kai ne sormet pikkuhiljaa vahvistuu, mutta kyllä joku 120 bpm tekee jo aika tiukkaa. Ja myös mistä kohtaa näppäilee. Oisko mitään vinkkejä? 3 sormen tekniikkaa oon kans treenaillut välillä ,mutta se on munsta ihan hanurista, vetäähän paco de luciakin hiton nopeesti kahden sormen vuoronäppäilyllä(vaikkei se basisti olekaan).

Voisin jakaa muutaman ajatuksen tästä aiheesta.

Sormien tietoista vahvistamista ei varmaankaan kannata harjoitella, keskity kestävyyden kehittämiseen. Jos soitat hirveällä voimalla, kuten itsekin tapaan välillä soittaa, väsyt nopeasti ja sitten sormet eivät enää liiku mihinkään.

Itse soitan lähes aina kaulaa lähempänä olevan mikin kohdalla enkä näe syytä miksi ainakaan nopeita juttuja kannattaisi yrittää soittaa vaikkapa tallamikin kohdalta kielen jäykkyyden takia.

Kolmen sormen tekniikan saralla en voi muuta sanoa, kuin että opettele paremmin kuin minä. En noudata mitään tiettyä kaavaa kieltä näppäilevien sormien toiminnassa, välillä sormet menevät kutakuinkin 1231 3212 jne. Liikemotoriikkani on ilmeisesti kuitenkin aika hyvällä mallilla, sillä pystyn soittamaan nopeat jutut vaivatta noinkin sattumanvaraisella järjestyksellä. En tosiaankaan suosittele tätä tekniikkaa, Steve DiGiorgion sivuilta löytyy ohjeet käytännöllisemmän tekniikan haltuunottamiseen.

Loppuun voisin sanoa, että yleisesti ainakin metallimusiikissa basso jää sen verran kitaroiden jalkoihin, että on todella vaikeaa sanoa levyä kuunnellessa että soittaako basisti nyt 8-vai 16-osia. Jos siis soittelet metallia, etkä aio sortua ylettömään sooloiluun on nopeuden harjoittelu ajanhukkaa. T: nimimerkki "kokemusta on"
I broke my G-string while fingering A minor
Kefiiri
14.07.2008 22:42:16
Itse soitan lähes aina kaulaa lähempänä olevan mikin kohdalla enkä näe syytä miksi ainakaan nopeita juttuja kannattaisi yrittää soittaa vaikkapa tallamikin kohdalta kielen jäykkyyden takia.

Jaa, mä näkisin kaksikin syytä näppäillä nopeat jutut läheltä tallaa; kielet notkuvat vähemmän ja sormien osuminen oikealle kielelle oikeaan aikaan on todennäköisempää... ja soundi on erottuvampi. Nopean kuvion lienee tarkoitus erottua yleisen moikinan seasta, ja tottahan tallamikin läheltä näppäillessä sävelkulku kajahtaa piukeammin.
Lammikkovalas
15.07.2008 06:09:14
Jaa, mä näkisin kaksikin syytä näppäillä nopeat jutut läheltä tallaa; kielet notkuvat vähemmän ja sormien osuminen oikealle kielelle oikeaan aikaan on todennäköisempää... ja soundi on erottuvampi. Nopean kuvion lienee tarkoitus erottua yleisen moikinan seasta, ja tottahan tallamikin läheltä näppäillessä sävelkulku kajahtaa piukeammin.

Nyt kun luen omaa tekstiäni uudelleen, voin vaan ihmetellä että mikäköhän aivopieru juuri lainaamassasi kohdassa on minulle tapahtunut.

Pohjimmaisena ajatuksena minulla oli sanoa jotain sensuuntaista, että nykyisessä bändissäni Exsecratuksessa suurin osa biiseistä on aika lailla "nopeita juttuja" alusta loppuun. Tästä johtuen minun ei kannata soittaa sormilla tallamikin päältä koska tatsi on kyseisellä kohdalla paljon jäykempi. Jäykkyyden takia väsyn nopeammin ja en tietenkään saa samanlaista efektiä aikaiseksi, minkä otelautaa vasten läpsyvät kielet aiheuttavat normaalissa näppäilyasemassani.
I broke my G-string while fingering A minor
trippe
21.07.2008 22:36:54

Siis,eikös tallan läheltä tuu sellanen ohut soundi ja "metallinen"?ainaki mitä ite oon vievaillu..
oma ongelmakohta on just se,että ku haluaa tuhdit soundit ja kuites sit tuottaa ongelmaa se,ettei ns. "omat lickit" siellä seassa kuulu mitenkään päin..ne vaan menee siihe samaan mössöön muiden äänien kanssa.

Ongelma varmaa ratkiaa,ku heittää vain lisää volikkaa ja jyrää kitaristit =) mut olisko tähä jotaki sivistyneempää tatsikikkaa olemassa?
Johannes_t
22.07.2008 08:40:54 (muokattu 22.07.2008 08:47:59)

Näin intternettien välityksellä on vähän paha arpoa kenenkään soundimieltymyksiä tai vahvistimen asetuksia, mutta lähtökohtana näissä hevikarkeloissa on se, että kaulamikin kohdilta lähtee se kaikista erottuvin soundi. Kielet kolahtavat mukavasti otelautaan ja se tuo kaivattua atakkia.

Sieltä tallan vierestä saa mukavaa puputusta ja kliinimmässä kamassa toimii noihin nopeampiin lurautuksiin toki paremmin.

E: omat likit kannattaa hoitaa kitaralla. Bassoa ei järkevällä tavalla (ts. ilman että tuhoaa musiikkityylille ominaista soundimaailmaa) saa solistisesti kuulumaan. Taas voisin kehottaa Bruce Dickinsonin "Chemical Wedding"-albumin kuuntelemista, se on paras "bassohevilevy" mitä olen tähän mennessä kuullut.
J.Nikkanen
22.07.2008 18:12:30
Missä musassa kannattaa SINUN mielestäsi käyttää kahta sormea yhtäaikaa (eli vetää samasta kielestä kahdella sormella samanaikaisesti).

Elis siis, oman tatsin ja tyylin kertomuksia.

Joo enpä juurikaan käytä kahta sormea yhdelle kielelle, mutta toki joihinkin kappaleisiin tulee repäistyä kahta kieltä kahdella sormella. Tuota "vitosta" tai power chordia (tai mitä nimitystä kukin nyt käyttää) käyttämällä saa aika nättejä saundeja aikaseksi. (siis bändin kanssa, yksin se ei kuulosta juuri kummoiseltakaan) Toki jos sitä tunkee joka väliin niin poskelleen menee, järjen kanssa kokeilemalla ne oikeat paikat löytyy joistakin biiseistä, kaikkiin ei edes sovi.

Muuten tuossa meikeläisen bassossa on nuo kaksi mikkiä (ibanez sdgr910) joista ottaa peukulla tukea aikalailla randomina. Periaatteessa pehmeetä saundia kaulamikiltä, vähän kylmempää saundia tallalta. Aika usein lepuutan peukkua myös kaulalla, tuossa n. 22.-nauhan paikkeilla, siitä irtoaa helpohkosti nopeita pyrähdyksiä koska kielet ovat siitä aika löysät (=herkät) niin pystyy käyttämään aikas herkkää sormeilua. Volume taso hieman kärsii, mutta ei kai se ole rikos jos basso kuuluu vain jossain siellä taustalla.? Toinen vaihtoehto on pamautella kieliä oikein kunnolla nauhoja vasten, juuri tuosta kaulapositiosta. Tehokas efekti, mutta taas täytyy muistaa käyttää kohtuudella.

Tällä hetkellä yritän opettaa oikean käden peukkua löytämään paikkaa luonnollisennätisti/helposti E- tai A-kielen päältä jos tarvitsee käyttää D- tai G-kieltä. Toki ne kielet löytää vaikka pitäis peukkua mikin päällä, mutta ranne tuntuu menevän pidemmissä sessioissa omituiseen kramppi-tilaan, ja saattaa aiheuttaa jopa seuraavana päivänä soittamattomuutta.

Muutenkin tuohon mun omaan tatsiin ja tyyliin näyttää vaikuttavan just nuo ranteiden asennot. Mulla kun ne on saaneet kipeätä ihan muissa harrastuksissa, niin basson korkeuteen ja ranteiden asentoon joutuu nykyään kiinnittämään pakostakin huomiota. Tuossa hiljattain vaihdoin hihnan bassoon ja ihmettelin että mikä on kun otelaudan ranne väsyy ihan hemmetisti ja särkee seuraavana päivänä. Sama vika ilmeni lievempänä myös oikeassa kätösessä. Syyksi paljastui n. 10 cm pidempi hihnan säätö. En sitä heti huomannut, mutta hihnan säädön jälkeen olo oli outo ja soitto soljui kivasti ilman kipuja.

Juurikin tuosta soittimen korkeudesta olen huomauttanut muutamalle aloittelevalle basistille. Kotona treenataan istuen koska soitto ei kulje kun seisten basso roikkuu suurinpiirtein polvissa. Sitten ihmetellään kun ranteet on krampissa ja sormet ei toimi. Joopa, menee jo ohi aiheen, joten lopetan.
trackson
25.07.2008 00:14:18
Muutama vuosi sitten muutin soittotekniikan täysin peukalon sekä etu- ja keskisormen varaan. Pääasiassa soitan peukalolla, välillä vähän etusormea ja jos "kikkaileen aletaan", niin sitten vähän keskaria.

Syitä tähän muutokseen:

1. Ranne on luonnollisessa asennossa ja osa liikkeestä tulee rannekierrosta. Etu- ja keskisormitekniikassa ranne on usein kummallisessa väänteessä, jolloin tulee helposti ranneongelmia, eikä pysty enää ru.. käyttämään hiirtä kivuttomasti

2. Peukalo on iso ja siitä lähtee iso ääni.

3. Peukalo on kiva

4. Släppäily onnistuu rannekiertoa lisäämällä
"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
trackson
25.07.2008 00:22:01
Siis,eikös tallan läheltä tuu sellanen ohut soundi ja "metallinen"?ainaki mitä ite oon vievaillu..
oma ongelmakohta on just se,että ku haluaa tuhdit soundit ja kuites sit tuottaa ongelmaa se,ettei ns. "omat lickit" siellä seassa kuulu mitenkään päin..ne vaan menee siihe samaan mössöön muiden äänien kanssa.

Ongelma varmaa ratkiaa,ku heittää vain lisää volikkaa ja jyrää kitaristit =) mut olisko tähä jotaki sivistyneempää tatsikikkaa olemassa?

On. Pyydät niitä kepittäjiä vähentämään alapäätä kitarasoundeistaan ja jättämään alapään sille, jolla on jotain muutakin kuin jarrujälkiä boksereissa
"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)