Aihe: Miksi yksi DVD näkyy mustavalkoisena?
1 2
Gypsy
09.02.2004 22:43:51
Jos telkku ei tue ntsc:ta tai soitin ei osaa ntsc-pal-konversiota niin kuvaa kuvaa ei tule ollenkaan. Kaipa tässäkkin on poikkeuksia mutta niissä laitteissa mitä oon räknänny on näin olleet näppylät.

No, mulla näky mustavalkosena jokainen ntsc DVD ja telkkarin vaihdon jälkeen kaikki näkyy värillisenä. Sama juttu kaverilla.
Painakaa vaan sitä miinusta
hjukke
09.02.2004 22:45:54

Mun dvd-soittimessa on ihan kaukosäätimessä nappi, mistä saa noi värihommat käännettyä pal/ntsc.
"- munakennot on huumorihommaa"
Dr. Muff
09.02.2004 22:51:18
No, mulla näky mustavalkosena jokainen ntsc DVD ja telkkarin vaihdon jälkeen kaikki näkyy värillisenä. Sama juttu kaverilla.

Nonni. Jos se on sitten noin ja mä olen poikkeus, en tiedä.
"How 'bout no sex-we'll just be friends" - Hey no thanks Pal, I'll just stick to lesbians
Gypsy
09.02.2004 22:56:54 (muokattu 10.02.2004 02:30:08)
Nonni. Jos se on sitten noin ja mä olen poikkeus, en tiedä.

Ei ei, kyllähän tässä saattaa olla mitä vaan. Mulla nyt tuli toi telkkarijuttu ekana mieleen kun itellä se johtu telkkarista ja kaverilla sama juttu. Ainakin ite käytän sitä samaa scart piuhaa, millä vanhassa näky mustavalkosena ja nyt näkyy sillä värillisenä, joten mulla ei piuhassa ollu vika.

Mun dvd-soittimessa on ihan kaukosäätimessä nappi, mistä saa noi värihommat käännettyä pal/ntsc.

Mulla on kanssa DVD:n takana kytkin missä on PAL, NTSC ja AUTO asennot. Se ei vaan auta, jos telkkari ei tue tota NTSC:tä.

Jos telkku ei tue ntsc:ta tai soitin ei osaa ntsc-pal-konversiota niin kuvaa kuvaa ei tule ollenkaan

Tuolla oli muuten juttua tosta, että kyllä pitäs PAL telkkarin kanssa näkyä NTSC:t, mutta mustavalkosena, niinkun mullakin teki.

PAL televisiot eivät ymmärrä NTSC värikartan päälle, joten kuva näkyy mustavalkoisena. Muutama hassu poikkeuskin löytyy, esim Gecko niminen halpis tv näytti värit.

näytönohjain pukkaa NTSC signaalia, josta ei ei-moninormi
PAL töllö näytä kuin sen luminanssin. Tuloksena on tällöin mustavalkoinen
kuva.
kunnasja
10.02.2004 13:22:28
Tyhmä huomautus... mutta meneehän se DVD-soitin varmasti suoraan telkkariin? Itse oon käytännön syistä vetäny DVD:n telkkariin VHS:n kautta, jolloin joistan diskeistä jää värit pois. Oon saanu ne näkyyn ihan kiltisti, kun oon pistäny DVD:n suoraan telkun persiikseen kiinni.
Visit http://www.helionprog.com
Wiitala
10.02.2004 16:24:38
Tyhmä huomautus... mutta meneehän se DVD-soitin varmasti suoraan telkkariin? Itse oon käytännön syistä vetäny DVD:n telkkariin VHS:n kautta, jolloin joistan diskeistä jää värit pois. Oon saanu ne näkyyn ihan kiltisti, kun oon pistäny DVD:n suoraan telkun persiikseen kiinni.

Juu DVD:stä suoraan töllöttimeen. Mutta käyn tässä pian kyselemässä alan sediltä ja tädeiltä, josko piuhan uusiminen helpottaisi.
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Fortune
10.02.2004 17:42:01

Tuo johtuu siitä, että dvd-soittimessa ja videoissa on jonkinsortin kopiosuojauksenestosysteemi (jokin Macromedian juttu, en muista nimeä).
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Gypsy
10.02.2004 17:54:54
Joo toi kun videoitten kautta pistää ja ei näy värit (tai yleensä välkkyy/välillä tumma kuva, välillä kirkas) johtuu siitä kopiosuojauksesta.

Eiks kuitenkin paras olis mennä vaikka testaan kaverin telkkariin sillä samalla piuhalla ja samalla DVD soittimella? Kun ei ne niissä liikkeissäkään pysty neuvoon varmuudella kun voi johtua paristakin jutusta. Mitä tuolta luin, niin suomalaiset telkkarit ei monestikkaan (edes vähän uudemmat) oo NTSC yhteensopivia. Eli jos telkkari on esim Salora tai Finlux, mitä näitä nyt on, niin tosi mahollista, että ei oo NTSC yhteensopiva.
Wiitala
10.02.2004 22:13:04
Samaa juttua tekee pikkuveljen jenkeistä tuoma videokamerakin. Syyksi selvisi tämä palli vs. NTSC-juttu, joten taitaapi se olla syynä nytkin. Ja tosiaan tietokoneella toimii niin kuin pitääkin...
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Gypsy
11.02.2004 13:24:11 (muokattu 11.02.2004 14:05:53)
Pistän nyt vielä jotain tähän kun luin ton ketjun alusta asti kunnolla ja ajatuskin kulkee vähän paremmin kun yleensä.

Eli DVD soitin on vuoden vanha joten varmasti luulis siinä olevan jonkunnäkönen systeemi mistä muutetaan ulostulo joko NTSC tai PAL. Yleensä noi DVD:t ei muuta NTSC:tä tavalliseks PALiks, vaan PAL60:eks, eli kuva jätetään 60 hertsiseks ja pelkästään ne värit muutetaan toimiin PAL telkkarin kanssa. Kaikilla telkkareilla ei tätä PAL60 voi kattoo koska jos telkkari on vaan 50hz niin 60hz kuva saattaa pomppia. Jos sun telkkarissa se mustavalkonen kuva näkyy kuitenkin muuten hyvin, eli ei pompi tai muuta, on vaan mustavalkonen, niin sillon sillä kyllä pitäs pystyä kattoon tota PAL60 signaalia mikskä DVD soittimet yleensä muuttaa ton NTSC:n kun kytkimestä kääntää.

Se RGB scart kyllä kannattais hommata, vaikka se ei värihommaan välttämättä auttaskaan, koska RGB:llä on kaikista paras kuva. Ellei sitten se sun nykynen piuha jo oo RGB. Kaikki telkkarit ei kai tue tota RGB:täkään joten sillon se ei auta mitään. Täyskytketyssä scartissa menee sisällä RGB:n lisäks se komposiittikin ja S-video. Eli voit joutua DVD:stä säätään niin, että se lähettää RGB:n kautta eikä komposiitin. Ja telkkarissa saattaa olla sama homma. Eli pitää pistää joku asetus, että se ottais vastaan sitä RGB piuhoista tulevaa eikä komposiitin kautta. Joihinkin telkkareihin ei tosiaan väriä saa ilman RGB:tä. LISÄYS: Ja jos DVD:ssä/telkkarissa on useempia scart liitäntöjä niin kannattaa kokeilla kaikkia. Voi olla, että vaan joku niistä huolii/lähettää RGB signaalia.

Ja tosiaan, jos telkkarista pystyy säätään PAL/NTSC/AUTO, niin se kannattaa pistää AUTO asentoon, koska sillon voi DVD:stä pistää mitä vaan ulos (esim NTSC:tä PALia tai NTSC:stä muutettua PAL60:stä.) ja telkkari automaattisesti tunnistaa mitä tulee.

Jos RGB scart ja DVD soittimen pistäminen siihen asentoon, että se muuttaa NTSC:n PAL60:eks, ei auta, niin muuta en osaa sanoo kun, että uus telkkari pitäs hommata mikä tukee NTSC:tä. Tai kattoo NTSC DVD:t mustavalkosena tai tietokoneella.

Eipä kuljekkaan ajatus.

Ai niin ja Fortunelle vielä. Että kyllä se komposiitti (3xRCA: kuva, Vasen ja oikee ääni) on kaikista noista huonoin. S-video on parempi ja RGB vielä s-videookin parempi. Kannattaa melkein vaihtaa jos nyt käytät komposiittia ja pystyis muitakin käyttään.
saturnzreturn
11.02.2004 14:19:29
Lisäksi on toki olemassa NTSC->PAL -konverttereita, mutta tuskin sellaista yhden dvd:n takia kannattaa hankkia.

mitä maksaa ja mihin tää isketään?
sattuu olemaan sillälailla,että toisilla on millä mällätä ja toisilla se on rahasta kiinni, juu....
Fortune
11.02.2004 15:37:06
mitä maksaa ja mihin tää isketään?

Varmaan paristasadasta eurosta ylöspäin ja siihen väliin, mistä ulos tulee NTSC:ää ja eteenpäin halutaan PAL:ia, eli dvd-soittimen ja televichuunin väliin.
Gypsy
11.02.2004 16:21:55 (muokattu 11.02.2004 17:04:35)
Noita PAL--NTSC konverttereita on erilaisia. Eli, toinen on se, mikä muuttaa NTSC-->PAL60, eli siltikin pitää olla 60hz telkkari, että toimii ja tällä siis pelkät värit muutetaan ja kuva jätetään 60 hertsiseks. Jos taas on 50hz telkkari, niin pitää ostaa konvertteri mikä tekee NTSC-->PAL50. Nää jälkimmäiset on ainakin helvetin kalliita ja ne pistää kuvan nykiin koska kun kuvaakin muutetaan niin siitä otetaan jotain kuvia välistä pois.

Kumpaakin systeemiä on DVD soittimissa, tosin yleisempi taitaa olla just se, että kun pistää DVD:stä kytkimen PAL asentoon niin ulos tulee PAL60:stä.

Kaiken paras on varmaan NTSC:tä tukeva telkkari. Mitään konvertointeja ei tarvi tehä.

Mutta tosiaan, RGB:tä kun käyttää niin kaikki kolme väriä tulee omissa piuhoissaan ja se saattaa auttaa moneen PAL/NTSC ongelmaan.

Ja muutaman vuoden vanhoja telkkareitahan saa muutamaan kymppiin. Ja ne kyllä monet toimii ilman vittuilua NTSC:n kanssa.

Tossa oli joku NTSC-->PAL konvertteri vajaan satasen. Vaatii 60hz Telkkarin eli se on just kai tommonen halvempi mistä puhuin:

http://www.polarpanda.com/catalog/p … fo.php?cPath=53&products_id=236
funkylord
11.02.2004 23:06:42

On se perhana, kun pitää amerikkalaisilla olla tuo ntsc, vaikka se on paljon huonompi laatuinen kuvaltaan, kun pal.
Mutta kun se on kun dollari. Sitä ei vaihdeta mihinkään patongin mussuttaja eurooppalaisten kanssa. Ei vaikka toinen saattaisi olla parempi.

Autotkin on erinlaisia. Hakkaan seuraavan Los angelesia puhuvan ihmisen joka vastaani tulee. nyt taas jormii niin paljon (sana "kyrpii" on jo kulunut)
PORKKANA!
oulukyllosa
12.02.2004 14:09:53

Mikä lie vika mulla kun katson musiikki-DVD:tä niin ääni rupeaa jätättämään kuvasta enemmän ja enemmän,mitä pitempään levy pyörii.Kun käytän Pausella,niin toimii taas hetken OK.Elokuvissa ei oo mitään ongelmaa.
---"play some skynyrd,man!"---
Fortune
12.02.2004 14:48:30
Mikä lie vika mulla kun katson musiikki-DVD:tä niin ääni rupeaa jätättämään kuvasta enemmän ja enemmän,mitä pitempään levy pyörii.Kun käytän Pausella,niin toimii taas hetken OK.Elokuvissa ei oo mitään ongelmaa.

Onko ihan dvd-soitin vai koneen dvd-asema?

Kuulostaisi ihan kuin kuva puskuroituisi jonnekin eri tahtiin kuin ääni.
oulukyllosa
20.02.2004 16:18:14

Onko ihan dvd-soitin vai koneen dvd-asema?

Kuulostaisi ihan kuin kuva puskuroituisi jonnekin eri tahtiin kuin ääni.

Dvd-soitin,sellainen laatusoitin varmaan,nimeltään United...Rca:lla vedetty ääni strereoihin...en ymmärrä...tuleepa ääni stereoista tai tv:stä tai molemmista niin sama vika;kuva rupeaa jätättämään...
---"play some skynyrd,man!"---
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)