Aihe: Kysymys kaappipiuhasta
1
saturnzreturn
22.07.2008 16:01:02 (muokattu 22.07.2008 16:43:05)
Sellasta ihmettelen, että miksi aina neuvotaan ostamaan kaappipiuha joka on vähintään 2 x 2,5mm2, mielellään ehkä 4mm2 tai 6mm2 jos mahtuu plugiin, kun eikös kaapin sisällä kulkevat johdot ole paljonkin ohuempaa tavaraa? Eikös se paksun kaiutinkaapelin idea katkea näissä tapauksessa jakin kohdalla?

Näin siis ainakin kaikissa kaapeissa, mitä olen itse availlut.
my wallet's fat and so is my head
Jaava
22.07.2008 16:05:33
Paremmat eristeet varmaan.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Jazkaa
22.07.2008 16:12:55
Isompi johdinpinta-ala = Ei jännitehäviöitä.

Ei siitä ainakaan mitää haittaa ole.
Useimmilta naisilta saa kaksi kertaa. Ensin saa vongata ja sitten saa jäädä ilman.
Jaava
22.07.2008 16:15:38 (muokattu 22.07.2008 16:17:07)
Kieltämättä tuntuu jännitehäviötä ajatellen aika turhalta, kun siellä kaapissa on kuitenkin sellaista ohuenohutta piuhaa sisällä. Sen vaikutus jää kuitenkin aika pieneksi.

Tosin mua ei ikinä ole neuvottu ostamaan muuta, kuin ihan peruskaappipiuhaa.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
pekurides
22.07.2008 16:17:48

Ootte varmaan huomannu minkä'läisiä lakuja siellä hifipuolella löytyy....

Joku tosin kertoili että koska kaappipiuhan pituus on niin lyhyt niin ei suurempaa merkitystä....

Tosin itsekin suosin 2,5mm ja samanmoisella paukkalankalla olen johdottanut omat kaappini uusiksi ja ihankun olisi semmonen "mustatuntuu" että olisi tukevammalta ja selkeämmältä kaapit kuulostanut......

... tosin varauksella sillä iso osa tätä kamarunkkausta piilee siellä korvien välissä , no eipä ainakaan ole enää piuhoista kiinni!
Tunteella päin vittua.
saturnzreturn
22.07.2008 16:41:31 (muokattu 22.07.2008 16:42:44)
... tosin varauksella sillä iso osa tätä kamarunkkausta piilee siellä korvien välissä , no eipä ainakaan ole enää piuhoista kiinni!

Aivan.

Onkos eroja sillä onko kyseessä kitaravahvistin ja -kaappi vai bassovahvistin ja -kaappi?

Olen tässä asentamassa 2x15 kaappeihin uusia kaiuttimia, ja samalla aattelin uusia nuo jakista kaappiinkin menevät piuhat kun näyttävät niin kovin ohkoselta materiaalilta. En tiedä sanoa vaikuttaako mitenkään, mutta samalla kun ostaa 2 metriä piuhaa niin voisi ostaa sen kolmannenkin metrin kun eihän se piuha juuri mitään maksa...

ja 2,5mm vahvuusko on se mikä saa eniten ääniä?
Grabel
22.07.2008 17:17:57
ja 2,5mm vahvuusko on se mikä saa eniten ääniä?

2.5 mm^2 piuha on ihan ok.

Paksumpi piuha on yleensä sähköisiltä arvoiltaan parempi tällaiseen käyttöön, mutta samalla kun poikkipointa-ala kasvaa, niin piuhan käsiteltävyys vaikeutuu. Voisin olettaa, että yli 4.0mm^2 piuhan juottaminen (saatikka sovittaminen) normi skittaplugin sisään on haasteellista. Tosin kaapeliprofiileita on erilaisia, mutta silti. Itse olen tehnyt kaappipiuhani Supra Classic 4.0 kaapelista, Neutrikin (mustista) plugeista + kaapelin päälle olen vetänyt vielä mustan nylonisen suojasukan, niin ulkonäköasiat ovat kunnossa ja rakenne on äärimmäisen järeä + viimeistelty :)

Tuollaisen 2.5mm^2 piuhan käsiteltävyys on vielä helppoa, joten jos vastaavanlaista värkkäilyä ei ole tullut aikaisemmin paljoa harrastettua, niin käytäppä tuota kaapelia. Rakenteesta tulee tuolla varmasti luotettavampi, kuin huonosti juotetusta paksummasta kaapelista.
Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa..
Dropped C
22.07.2008 17:21:45
Speakoni on hyvä. Ainakin luulen kuulevani eroa 6,3 millin liittimillä varustettuun piuhaan bassokamojen kanssa. En tajua että miksi ei ole yleistynyt kitarapuolella.
"El Coyote cut a deep hole into giants heart and lava flowed"
pekurides
22.07.2008 17:24:29

2.5 mm^2 piuha on ihan ok.

Paksumpi piuha on yleensä sähköisiltä arvoiltaan parempi tällaiseen käyttöön, mutta samalla kun poikkipointa-ala kasvaa, niin piuhan käsiteltävyys vaikeutuu. Voisin olettaa, että yli 4.0mm^2 piuhan juottaminen (saatikka sovittaminen) normi skittaplugin sisään on haasteellista. Tosin kaapeliprofiileita on erilaisia, mutta silti. Itse olen tehnyt kaappipiuhani Supra Classic 4.0 kaapelista, Neutrikin (mustista) plugeista + kaapelin päälle olen vetänyt vielä mustan nylonisen suojasukan, niin ulkonäköasiat ovat kunnossa ja rakenne on äärimmäisen järeä + viimeistelty :)

Tuollaisen 2.5mm^2 piuhan käsiteltävyys on vielä helppoa, joten jos vastaavanlaista värkkäilyä ei ole tullut aikaisemmin paljoa harrastettua, niin käytäppä tuota kaapelia. Rakenteesta tulee tuolla varmasti luotettavampi, kuin huonosti juotetusta paksummasta kaapelista.

juu, tavallisiin plugeihin aika hankala yritellä 2,5mm yrittää saada mukavasti istumaan, suosiolla vaan niitä neutrikin Heavydyty plugeja missä on kunnon paikat ja liittimet mihin kolvata eikä näitä perus "mikrofoni" plugeja.
Tunteella päin vittua.
oiva tumpeloinen
22.07.2008 17:29:38
Kaapelien paksuudet sun muut paremmuudet tulee esiin enemmälti pidemmillä vedoilla. Ei varmaan ole ihan pätkävedoissaa juurikaan eroa, minkäpaksuista kaapelia on. Pidemmissä vedoissa sitten enemmän.

Oli muuten aikanaan jännä huomata, että Marshallin stereokaapin varaosakytkinpaneelin (siinäpä sana) mukana tulleet piuhat olivat huomattavsti jykevämpää tavaraa kuin kaapin sisuksissa olleet alkuperäiset.
Grabel
22.07.2008 17:44:41
juu, tavallisiin plugeihin aika hankala yritellä 2,5mm yrittää saada mukavasti istumaan, suosiolla vaan niitä neutrikin Heavydyty plugeja missä on kunnon paikat ja liittimet mihin kolvata eikä näitä perus "mikrofoni" plugeja.

Jos tarkoitat näillä Heavyduty - malleilla 1/4" X-sarjaa ja normaaleilla 1/4" C-sarjaa, niin yhtä ahtailtahan nuo vaikuttavat. Sattui piuhakassi olemaan tuossa vieressä, niin syynäsin liittimiä pikaisesti - mulla on yhdessä skittapiuhassa tuollaiset X-sarjan liittimet (suora- ja kulmamalli) ja monessa muussa tuota C-sarjaa, kuten niissä kaappipiuhoissakin. Kulma-mallin X-sarjalaisissa on sellaiset pienet juotoskannat kaapelille, mutta olemattoman pienethän ne ovat - helpottavat silti hieman elämää instrumenttipiuhojen kanssa, mutta kaiutinkaapelien suhteen niillä ei ole käytännössä mitään virkaa. Pidän noita Neutrikin liittimiä kyllä hinta/laatusuhteeltaan todella hyvinä - etenkin tuo X-sarjan kulmamalli on äärimmäisen hyvä instrumenttikäyttöön.
Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa..
saturnzreturn
23.07.2008 11:00:12
Minkähän takia tuolla neutrikin sivuilla ei voi olla kuvia noiden plugien juotoskannoista; kuvat on pelkästään plugeista koottuna. Se olisi kuitenkin aika oleellinen tieto.

Yhtä neutrikia löyty musakaupasta. En tiedä mallin nimeä mutta eipä sekään miltään parhaalta ratkaisulta vaikuttanut; runkoon nyt aina saa juotettua, mutta toiselle johtimelle oli varattu sellainen lyhykäinen kanta joka normaalissa halpisplugissakin on, mutta se oli jykevämpää tekoa ja taivutettu hieman kourumalliin. Leveydeltään kanta oli silmämääräisesti juuri ehkä sen 2,5mm, ehkä jopa 3mm.
pekurides
23.07.2008 21:21:09

Jos tarkoitat näillä Heavyduty - malleilla 1/4" X-sarjaa ja normaaleilla 1/4" C-sarjaa, niin yhtä ahtailtahan nuo vaikuttavat. Sattui piuhakassi olemaan tuossa vieressä, niin syynäsin liittimiä pikaisesti - mulla on yhdessä skittapiuhassa tuollaiset X-sarjan liittimet (suora- ja kulmamalli) ja monessa muussa tuota C-sarjaa, kuten niissä kaappipiuhoissakin. Kulma-mallin X-sarjalaisissa on sellaiset pienet juotoskannat kaapelille, mutta olemattoman pienethän ne ovat - helpottavat silti hieman elämää instrumenttipiuhojen kanssa, mutta kaiutinkaapelien suhteen niillä ei ole käytännössä mitään virkaa. Pidän noita Neutrikin liittimiä kyllä hinta/laatusuhteeltaan todella hyvinä - etenkin tuo X-sarjan kulmamalli on äärimmäisen hyvä instrumenttikäyttöön.

hmm. varmaankin sitä c-sarjaa päällepäin tuntuisi nämä omat olevan....

Mulla ainakin ne juotos"paikat" aivan eri mailmasta kuin perinteiset pikkuiset korvakkeet... näissä oli keskellä kunnon ränni ja ennyt tarkemmin muistakkaan mutta hyvin sai luotettavasti juotettua.

Tosiaan kun muistelen niin joutu siitä vedonpoistimesta hiukan poistamaan tavaraa että sai sen kunnolla kaapelin(pyöreä 2x2.5mm) päälle ,
että siellä ei ollu kyllä ylimäärästä tilaa.

kuitenkin parhautta.
Tunteella päin vittua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)