Aihe: Parhaat kielet mmv:n
1 2
zxplod
23.07.2008 16:41:48
Mikä olis paras kielisetti esp/ltd mmv:n. Hinnall ei oo merkitystä, pitkä ikäisyys ja hyvä saundi tärkeitä
McNulty
23.07.2008 16:48:04
Mikä olis paras kielisetti esp/ltd mmv:n. Hinnall ei oo merkitystä, pitkä ikäisyys ja hyvä saundi tärkeitä

Nämä ovat niin makuasioita. Ei ole mitään kitarakohtaisia "oikeita kieliä" joten kymysys on enempi soittajasta itsestään. Kokeile Elixir Nanoweb sähkiskieliä... niissä on ohut likaantumista estävä "goretex"-pinnoite ja kielten käyttöikä on ainakin itselläni n. kolminkertainen perus D'Addarioihin tai Ernie Balleihin. Soundi pysyy pitkään hyvänä ja kielet tuntuvat hyviltä pitkään.

Settien vahvuus on edellä mainitulla tavalla myös käyttäjäkohtaista. Toinen tykkää ohuesta 9-42 perussetistä, toinen haluaa 13-68, kolmas ottaa välistä 10-52. Myös käytössä oleva vire saattaapi vaikuttaa kovasti kielivalintaan ja setin vahvuuteen.

Kokeile eri kieliä! Se on ainoa ohje jonka tässä voi antaa. Siten löydät itseäsi miellyttävän merkin ja mallin... sekä vahvuuden.
Painajaismainen
23.07.2008 16:51:35 (muokattu 23.07.2008 16:51:52)
Elixireille ääni täältäkin. Jos soittelet standardi E-vireestä niin koklaappas vaikka 10-52 settiä.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
-J.-
23.07.2008 17:04:56
Elixireille ääni täältäkin. Jos soittelet standardi E-vireestä niin koklaappas vaikka 10-52 settiä.

Tolla soittelee hyvin D:stä ja C Dropistakin. =) Kuten olen sanonut. Tykkään vähän löysemmästä.
Khamoun evripadi lets tuusimuusii....
Painajaismainen
23.07.2008 17:20:21
Tolla soittelee hyvin D:stä ja C Dropistakin. =) Kuten olen sanonut. Tykkään vähän löysemmästä.

Meikä haluaa vähän tiukempaa ja kireämpää. Mitäm?
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
Krice
23.07.2008 18:07:52

Soundi pysyy pitkään hyvänä ja kielet tuntuvat hyviltä pitkään.

Elixirien pinnassa on muovia, joka tekee soundista kaikkea muuta kuin hyvän. Kai ne sitten kestää kauemmin, jotain positiivista sentään.
Twinkle
23.07.2008 18:09:18
Elixirien pinnassa on muovia, joka tekee soundista kaikkea muuta kuin hyvän. Kai ne sitten kestää kauemmin, jotain positiivista sentään.

kerropa toki, että mikä on sitten kielisetti jossa on "hyvä" soundi?
Krice
23.07.2008 18:11:01

kerropa toki, että mikä on sitten kielisetti jossa on "hyvä" soundi?

Ihan tavalliset kielet kelpaa minulle, ei mitään nanopinnoitteita tai muuta moskaa. DR ja Ernie Ball on olleet käytössä.
Dunga
23.07.2008 18:14:04
Ihan tavalliset kielet kelpaa minulle, ei mitään nanopinnoitteita tai muuta moskaa. DR ja Ernie Ball on olleet käytössä.

Miten Elixirien soundi eroaa pinnoittamattomista?
With my reputation... what were they thinking of?
Lenoldinho
23.07.2008 18:23:05

Miten Elixirien soundi eroaa pinnoittamattomista?

Mun käytössä on ollut huomattavasti kirkkaampi kuin esim. D'Addarioissa tai Rotosoundeissa tai DeeÄrrissä. Ja oon tykänny oikein paljon. Muutaman viikon oon tässä nyt soitellu. Pikkusen on irtoillut se nanoweb-pinnoite pikkauskohdasta, mutta ei siitä mitään käytännön haittaa ole ollut. Kyllä se tuplahinta on lopputuloksen arvoinen. Ja mulla on käytössä 9-46-setti, e-vireessä, tokain prs-kopiolla.
Dunga
23.07.2008 18:38:48
Mun käytössä on ollut huomattavasti kirkkaampi kuin esim. D'Addarioissa tai Rotosoundeissa tai DeeÄrrissä. Ja oon tykänny oikein paljon. Muutaman viikon oon tässä nyt soitellu. Pikkusen on irtoillut se nanoweb-pinnoite pikkauskohdasta, mutta ei siitä mitään käytännön haittaa ole ollut. Kyllä se tuplahinta on lopputuloksen arvoinen. Ja mulla on käytössä 9-46-setti, e-vireessä, tokain prs-kopiolla.

Oon yhden kerran elixirejä testannut, enkä muistaakseni tuolloin eroa huomannut (tai sitten olen vain puukorva). Ainoastaan tatsi oli liukkaampi ja kielet jäykemmät kuin "normaalit", vaikka oli samanlainen setti. EB:llä olen soitellut ja tyytyväinen ollut. Daddaarioita en enää osta, tummuivat ja "kuolivat" todella nopeasti.
With my reputation... what were they thinking of?
McNulty
23.07.2008 18:40:30
Elixirien pinnassa on muovia, joka tekee soundista kaikkea muuta kuin hyvän.

Vähän kuin toteaisi:
"Kitaran pinnassa on muovia, joka tekee soundista kaikkea muuta kuin hyvän."

No mutta asiaan. Polyweb-pinnoitteesta en tiedä, kun en ole niitä käyttänyt, mutta Nanoweb-pinnoite on todella ohut ja sen vaikutus soundiin on käytännössä mitätön. Se ei siis demppaa tai tee soundista muhjua. Tämän lisäksi Elixirin punotut kielet onpi varustettu 6-kulmaisella ydinlangalla, joka tekee kielestä hivenen jäykemmän ja korostaa soundissa ylärekisteriä ja harmonisia sävelsarjoja. Summa summarum... Elixir kuulostaa selkeältä ja voimakkaalta, Nanoweb-pinnoitteen ansiosta käyttöikäkin on normikieliä pidempi.

Elixirin ongelmina voidaan pitää aavistuksen liukkaampaa tatsia. Toisille tämäkin on tietysti plussaa (vähempi fretnoisea, slidet ja liu'ut lähtee kuin rasvattuna), mutta osa kokee sen negatiivisena, esim. bendien takia. Itseäni ei Nanoweb-pinnoite haittaa lainkaan. Bendit onnistuu aivan yhtä hyvin kuin taviskielilläkin. Toisena sitten tuo Nanoweb-pinnoitteen kuluminen plektran alla pikkauskohdasta. Pinnoite yleensä rispaantuu hieman, mutta soundiin en ole huomannut sillä niin radikaalia vaikutusta, että se häiritsisi. Enempi kymysys ulkonäöstä ja "fiiliksestä".

Kannattanee kuitenkin kokeilla. Toiset tykkää, toiset ei.
WinterMad
23.07.2008 19:06:46
Ostin tänään Skull Stringsit 10-52 en ole vielä heittänyt Ibaan kii mutta pelitääköhän noi hyvi D G C F A D vireessä?

Riippuu aivan sun tatsistas, mulle nuo olis aivan liian löysät. 11-54 käytössä tuolla vireellä täällä.
-J.-
23.07.2008 19:09:33
Ostin tänään Skull Stringsit 10-52 en ole vielä heittänyt Ibaan kii mutta pelitääköhän noi hyvi D G C F A D vireessä?

Mulle aivan sopivat.
Khamoun evripadi lets tuusimuusii....
Juicy
23.07.2008 22:00:38

Eipä ne Elixirit kuulosta sen erikoisemmilta, kuin muutkaan kielet. Tatsissa on suurin ero. Dean Markleylle ääni täältä, vähän kuin "halvemmat elixirit", ne on ollut peruskieliä liukkaammat sen pari-kolme viikkoa, ja vireen pitävät tautisen hyvin asetuttuaan. Ja kauan kestävätkin mokomat.

D'addariot on muuten hyvät mutta laatu heittelee ihan kummasti. Nyt on Jacksonissa ollut kohta 4kk D'addarion "varakielet" (kun ei Dean Markleyta ollut juuri käsillä silloin) ja vasta näinä päivinä on joutunut virittelemään normaalia useammin, ja alkaa soundi oleen tunkkainen. Silti lähes päivittäin on tullut soiteltua...

Sitten toisaalta mulla oli lespassa kuukauden samanlaiset kielet, eikä niitä saanut pysymään vireessä sitten millään. Kielet oli tahkean tuntoiset, aivan kuin olisi pihkaa ollut sormissa tai jotain. Kitaran säädöissäkään ei ollut vikaa, joten pistän sen maanantaikappaleen piikkiin.
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
Wolfie
23.07.2008 22:16:09
D'addariot on muuten hyvät mutta laatu heittelee ihan kummasti. Nyt on Jacksonissa ollut kohta 4kk D'addarion "varakielet" (kun ei Dean Markleyta ollut juuri käsillä silloin) ja vasta näinä päivinä on joutunut virittelemään normaalia useammin, ja alkaa soundi oleen tunkkainen. Silti lähes päivittäin on tullut soiteltua...

Sitten toisaalta mulla oli lespassa kuukauden samanlaiset kielet, eikä niitä saanut pysymään vireessä sitten millään. Kielet oli tahkean tuntoiset, aivan kuin olisi pihkaa ollut sormissa tai jotain. Kitaran säädöissäkään ei ollut vikaa, joten pistän sen maanantaikappaleen piikkiin.

Minulla taas muut kielet ovat olleet ongelmantuottajia. Lienen ollut onnekas, sillä D'addarioiden kanssa ei ole minulla ollut koskaan minkäänlaisia ongelmia alkuaikojen hakkauskatkomisten jälkeen. Puolesta vuodesta puoleentoista vuoteen ovat kestäneet. Soittomäärät vaihtelevat tosin muutamasta tunnista päivässä kertaan pariin viikossa. Pitänee kuitenkin koputtaa puuta, tiedä millainen setti seuraava on... Joulun korvilla taitaa olla vaihto edessä viimeistään.
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
esprit de corps
23.07.2008 22:24:53
Itse suosin Dr:n ja Ernie Ballin kieliä, joskus olen ostanut Dean Markleyn settejä ja ne toi omaan korvaan lähinnä vulkaanista tuhkaa. Mun korvaan erittäin kuolleet ja metalliset kielet.

DR on kuitenkin pidemmässä käytössä muokkautunut suosikiksi. Omasta mielestäni erittäin musikaaliset kielet, jotka antavat syvyyttä kitaran soinnille ja ovat miellyttävät soittaa.

Tässä taas vaan päästään näihin mielipide-kysymyksiin, jotka selviää testaamalla ja vertailemalla itse. Kokeile ja ylläty.
pekurides
23.07.2008 22:57:52

Tee itsellesi palvelus äläkä edes avaa pakettia vaan vie takas kauppaan ja yritä vaihtaa johonkin muuhun merkkiin, ihan sama mihin.

Nuo on yhdet paskimmat kielet mitä ihan heti löytyy... ja tämä ei ole pelkästään mun toteamus :=).

DR 10-56 on myös hyvä d Vireeseen.
Tunteella päin vittua.
Volle
24.07.2008 08:33:17 (muokattu 24.07.2008 08:40:17)
Toisena sitten tuo Nanoweb-pinnoitteen kuluminen plektran alla pikkauskohdasta. Pinnoite yleensä rispaantuu hieman, mutta soundiin en ole huomannut sillä niin radikaalia vaikutusta, että se häiritsisi. Enempi kymysys ulkonäöstä ja "fiiliksestä".

Mua häiritsi lähinnä juuri tämä rispaantuminen, kun eräässä kitarassani oli edellisen omistajan jäljiltä Elixirit kiinni. Saundi oli ok eikä tatsissakaan mitään vikaa, mutta tuo rispaantuminen ei miellytä, joten Elixirien käyttö loppui mulla (ainakin toistaiseksi) lyhyeen.

Kannattanee kuitenkin kokeilla. Toiset tykkää, toiset ei.

Juuri näin.

edit:
Olen ehkä kirjoittanut tämän ennenkin, mutta silti: eroja esim. katkeilussa eri "tavallisten" kielimerkkien välillä (elixireistä ja muista pinnoitetuista tai erikoisemmista kielistä mulla on hyvin rajallisesti kokemuksia) on vissiinkin hyvin vähän. Itse en ole niitä havainnut suuntaan enkä toiseen ja täällä palstalla mielipiteet paskoista/parhaista kielistä menevät niin ristiin, ettei päätelmiä voi oikein tehdä. Enempi se tuntuu olevan kitaran tallapaloista kiinni kuinka kielet kestävät katkeamatta. Mä en oikeastaan edes muista minkä merkkiset kielet mulla on nyt kiinni. Dean Markleyta ja GHS:ää olen viimeksi kai ostanut.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)