Aihe: DI BOXI / AMP SIM kotinauhoitukseen??
1 2
deepsleeper
22.07.2008 02:27:18
Voitteko kertoa mikä on mielestänne paras laite kitaran kotinauhoitukseen?

Selvennykseksi:

1.Äänitän makuuhuoneessani suoraan äänikorttiin joten tuohon väliin tarvittais joku esivahvistin/DI/amp sim joka kuulostaa hyvältä.

2. TÄRKEINTÄ on helevetin hyvä CLEAN soundi!!

3. Budjetti max 500.

Olen tutkinut mm. Damage Control Womanizer -pedaalia, Zvex Nanohead, Sansamp TRI-AC ja toki kaikki perus PODit ja Bossin multiefektit jne..

Summa summarum, millä alle 500 euron vehkeellä saan mahdollisimman hyvän ja dynaamisen kitarasoundin äänitettyä koneelle?

Tiedoksi että kitarana Gibson LP Studio.

Kiitokset.
Antti1
22.07.2008 06:35:01
Mikä äänikortti sulla on? Jollain koneen omalla sä et saa sen muuntimien kautta vetämällä juuri millään laitteella hirveän hyvää lopputulosta.
"If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing."
Timo JM
22.07.2008 09:50:11 (muokattu 22.07.2008 09:56:37)

Eihän sellaista olekkaan. Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle.

TÄRKEINTÄ on helevetin hyvä CLEAN soundi!!

Clean soundi ei kyllä yleisesti ottaen ole mikään ongelma. Kovat särötkin toimivat useimmissa. Sen sijaan aavistuksen rouheat semi clean soundit erottavat useinmiten laitteet toisistaan.

Budjetti max 500.

Aika isolla summalla olet kyllä liikkeellä.

Summa summarum, millä alle 500 euron vehkeellä saan mahdollisimman hyvän ja dynaamisen kitarasoundin äänitettyä koneelle?

Itse hommasin koemielessä lievästi nappulavikaisen Behringerin V-Amp 2 etusen 25,- eurolla. Tein pikaisesti Stratolla muutamat klipit lähes tehdaspreseteillä. Jätin efektit tarkoituksella aika minimiin, että styrkkarimallinnoksen oma soundi tulisi mahdollisimman hyvin esille. Voit kuunnella näytteitä tästä:

http://user.personal.fi/musiikki/cupido/v-amp/

Positiivisesti yllättyneenä hommasin FCB1010 midipedaalin kaveriksi toisen Vampin livekäyttöön ja V-Amp Pron kotistudion räkkiin.

P.S. Voi olla, että luovun tuosta nappulavikaisesta, joten sen voisi ehkä saada hakea edullisesti pois vastaavanlaiseen tutustumiseen. Laite toimii kyllä täysin moitteettomasti omalla editorilla, joka helpottaa muutenkin käyttöä niin paljon, etten kyllä aio käyttää toisenkaan Vampin omia nappuloita. Vaan täytyy nyt vielä miettiä pidänkö vai myynkö...
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
deepsleeper
22.07.2008 11:33:33
Mikä äänikortti sulla on? Jollain koneen omalla sä et saa sen muuntimien kautta vetämällä juuri millään laitteella hirveän hyvää lopputulosta.

Mulla on ihan kunnon kamat, EMU 1820m kortti ja Allen&Heath Mix Wizard. Kitara siis mikseriin ja siitä direct outista äänikorttiin. Mutta jotain tuohon mikserin eteen...?

Ja budjetin ihmettelijät, haluan siis semi-pro/pro tason kamaa!!

Noi V-Amp saundit stratolla oli kyllä hämmentävän hyviä. Mutta silti Behringer tuntuisi jotenkin kompromissiltä.

Haluan siis saundia joka laulaa ja ulvoo....tällä hetkellä tulee pelkkää kuraa. Toki se johtuu varmaan hyvin pitkälti myös siitä että kitarana mulla on Samick Torino, kun tuo Les Paul on vasta hankinnan alla, mutta siis tässä jo yritän varustautua tulevaan....
Timo JM
22.07.2008 11:44:35

Ja budjetin ihmettelijät, haluan siis semi-pro/pro tason kamaa!!

Eikö Behringer mahdu tuohon kategoriaan?

Mutta silti Behringer tuntuisi jotenkin kompromissiltä.

Näinhän se tuppaa olemaan - suomalaisten mielestä.

Haluan siis saundia joka laulaa ja ulvoo....

En tiedä minkä tason soittaja olet mutta moni laitteiden kanssa tuskaileva ei huomaa kuinka suuri merkitys omalla soittotatsilla on.
Jouni Antero
22.07.2008 11:50:17
Yllättävän halvalla saatat päästä. Toneportit on hyviä. Halvempi versio:

http://www.thomann.de/fi/line6_toneport_ux1.htm

Mutta itse ostaisin tulevaisuutta ajatellen:

http://www.thomann.de/fi/line6_toneport_ux2.htm

Sen verran laajemmat mahdollisuudet mm mikrofonien kanssa.

Usealla kaverilla on ja saavat uskomattoman hyviä soundeja narulle.
msormune
22.07.2008 12:10:03
Kannattanee kokeilla myös Amplitubea:sta... Siitä saa ilmaisen kokeiluversion. Kyseessä on siis ihan tietokoneessa pyörivä ohjelmisto, eli kitara kiinni äänikorttiin vaan ja eikun ohjelmaa säätämään.
Janne19691
22.07.2008 12:55:50

Haluan siis saundia joka laulaa ja ulvoo....

Mun mielestäni laulamiseen ja ulvomiseen olennaisesti liittyy kitaran ja KOVAA soivan kaiuttimen interaktio -> ei onnistu kuulokemeiningillä.
Rule #1: There are no rules.
jukej
22.07.2008 13:06:56
Lainaan threadia kysymyksellä asian vierestä:

Olen kotidemoja tehdessä äänittänyt kitarat pedaalien läpi suoraan linjaan. Särösoundit varsinkin kuulostaa vaan aika pahalta, kun mukana ei ole mitään kaappimallinnosta. Äänityssoftan oma vahvistinmallinnus helpotti asiaa jo, mutta vielä tähänastisella säätämiselle en ole erityisen hyvää jälkeä saanut siitä irti. Onko tätä varten olemassa jotain asiallista kaiutinsimulaatio-boxia?

H&K Red box? Vai onko se tehty käytettäväksi VAIN vahvistimen ja kaiuttimen välissä? Se voisi toimiessaan olla hyvä sijoitus tulevaisuuden kikkailuita silmälläpitäen. Muita vaihtoehtoja? Toisaalta jos hommais vaan sen viisseiskan ja mikittäis ihan oikeesti... :)
h.e.k.a
22.07.2008 14:21:33

1.Äänitän makuuhuoneessani suoraan äänikorttiin...

...mahdollisimman hyvän ja dynaamisen kitarasoundin äänitettyä koneelle...?

Itse olen päätynyt hommaamaan Axetrakin, jolla saa ainakin hyvät soundit myös nauhalle "makuuhuoneolosuhteissa" (http://muusikoiden.net/dyn/users/25546.jpg). Tämä tosin perustuu siihen, että kamapuoli on muuten kunnossa, eli ainoa ongelma on ollut "perinteisen" nauhoitustilanteen äänentaso. Mutta jos yksittäistä multihärpäkettä haetaan, niin siinä en osaa auttaa (itse en ole onnistunut sellaista laitetta löytämään...)
"I don't want you to play me a riff that's going to impress Joe Satriani; give me a riff that makes a kid want to go out and buy a guitar and learn to play" -Ozzy Osbourne
Timo JM
22.07.2008 14:54:31

Tässä täytyy nyt vielä huomioida sellainenkin pointti, että jos tosiaan kirjaimellisesti duunaillaan siellä makuuhuoneessa niin ei niillä kamoilla niin hirveän suurta väliä ole koska miksausolosuhteetkin on jo vähän niin ja näin. Puhumattakaan siitä millaisilla vehkeillä se miksaaminen tapahtuu.
PappaSF
22.07.2008 15:18:39 (muokattu 22.07.2008 15:43:38)
Itellä on tuo Boss GT-8 ja kyllähän sitä kandee harkita, pitäs olla ihan hyvä cleanit GT-8:ssa (makuasioita mistä sitten tykkää). GT-10 ei tietoa kokemuksen kautta mutta luulisi sen vähintään olevan astetta parempi kun on kehitys vieny eteenpäin.

Alla muutama äänisämple tuosta Boss GT-8:sta jos kiinnostaa:

http://koti.mbnet.fi/tapkuu/testi_bossgt8_1.mp3 (ihan jammailujuttu testausmielessä improvisaation suhteen tämä eka).

http://koti.mbnet.fi/tapkuu/%e4%e4nipotpurri.mp3 (koottu muutama pätkä tähän eri soitteluista, tästä löytyy tuota cleanikin pikkasen jostain 3 sampleosasta).

Ois voinu tietysti vetää äänittäen ihan muutaman pelkän kitarasoundin parilla clean soundilla, jos tarpeen niin kait sen voi pyydettäessä tehdä).

Äänitykset on bossista suoraan äänikortin Line In sellaisella Y-kaapelilla vedetty.

Antakee anteeksi sitten klipeissä noi epäpuhtaidet soitossa mitä meikälle tulee, olen tällänen kotiharrastelija.

Edit: Äänikorttina tuiki tavallinen ja halpa Audigy 4, joka tais maksaa n. 35 euroa n. 3 vuotta sitten.
deepsleeper
22.07.2008 16:26:40
Tässä täytyy nyt vielä huomioida sellainenkin pointti, että jos tosiaan kirjaimellisesti duunaillaan siellä makuuhuoneessa niin ei niillä kamoilla niin hirveän suurta väliä ole koska miksausolosuhteetkin on jo vähän niin ja näin. Puhumattakaan siitä millaisilla vehkeillä se miksaaminen tapahtuu.

Sekin on huomattu. Vaikka Genet himassa onkin niin tää akustiikka on niin ja näin.

Tässä ketjussa olevien ääninäytteiden perusteella olen kovin vakuuttunut siitä että ongelma on kitarassa. Munhan on ihan halpiskamaa, joten mikit on mitä on.

Olen suht noviisi kepittäjä mutta muita äänitys, syna ja softa juttuja on tullut harrastettua jo liki 10 vuotta.

Toki saundiin vaikuttaa tatsi ja kielet jne. mutta jos vain näppään yhden nuotin ja vaikka bendaan sitä, en millään saa sitä kuulostamaan hyvältä. Siis ihan ok:lta, mutta en hyvältä. Myös treenimotivaatio kärsii kun joutuu soittamaan paskoilla kamoilla.

Eli, ensiks kunnon keppi, sitten oheiskrääsää, ilmeisesti....
ReBeat
22.07.2008 16:34:13

Puhdasta soundia varten viidellä sadalla joku hyväpuhtainen putkietuaste ja perään mahdollisesti erillinen kaappisimu joko purkilla tai softalla. Mesan Studio Preamp, ei mitään digiä :)
PappaSF
22.07.2008 16:38:14
Puhdasta soundia varten viidellä sadalla joku hyväpuhtainen putkietuaste ja perään mahdollisesti erillinen kaappisimu joko purkilla tai softalla. Mesan Studio Preamp, ei mitään digiä :)

Digi Digi, tuli se telkkumainos mieleen tuosta ;-)
Johann Onn
22.07.2008 16:54:41 (muokattu 23.07.2008 17:07:20)
Tässä ketjussa olevien ääninäytteiden perusteella olen kovin vakuuttunut siitä että ongelma on kitarassa. Munhan on ihan halpiskamaa, joten mikit on mitä on.

Eikös ekassa viestissä lukenut, että se on Gibson Les Paul ?

Kitara -> 10 euron DI-boksi -> äänikortti. Tolla saa jo puhtaan äänen koneeseen.
Timo JM
22.07.2008 17:03:10

Toki saundiin vaikuttaa tatsi ja kielet jne. mutta jos vain näppään yhden nuotin ja vaikka bendaan sitä, en millään saa sitä kuulostamaan hyvältä.

Hmm, jos käytössä on edes jonkinlainen mallintava laite tai plugari niin kyllä pitäisi päästä ihan asialliseen soundiin melkein millä skitalla tahansa.

Olen sitä mieltä, että millään soittimilla tai laitteilla ei paikata kehnoa tatsia. Itse lähestyn asiaa yleensä siitä näkökulmasta, että soitan niillä laitteilla mitä on. Eli jokaisessa setupissa on omat haasteensa saada soimaan/kuulostamaan hyvältä.
deepsleeper
22.07.2008 19:47:43
Eikös ekassa viestissä lukenut, että se on Gibson Les Paul ?

Tulee olemaan, ei ole vielä, mutta siis sillä oletuksella toki....
deepsleeper
22.07.2008 19:52:06
Hmm, jos käytössä on edes jonkinlainen mallintava laite tai plugari niin kyllä pitäisi päästä ihan asialliseen soundiin melkein millä skitalla tahansa.

Olen sitä mieltä, että millään soittimilla tai laitteilla ei paikata kehnoa tatsia. Itse lähestyn asiaa yleensä siitä näkökulmasta, että soitan niillä laitteilla mitä on. Eli jokaisessa setupissa on omat haasteensa saada soimaan/kuulostamaan hyvältä.

Olen osittain samaa mieltä. Kyllä Hendrix olisi pistänyt Harley Bentonitkin laulamaan....mutta, kyllähän se nyt on ihan selvää että jos soittaa vierekkäin kahdenpuolensadan Squier Stratoa ja parin tonnin Jenkki Deluxea (samasta vaffarista), niin kyllähän saundilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Se yhden kielen näppääminen kun ei kauheasti sitä "tatsia" vaadi. ; ) Mutta joo, virtuoosi hoitaa homman melkein millä vaan, mutta tuskin Satriani vetää studiossa Behringereillä ja Squiereillä koska se on "ihan sama".... vai?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)