Aihe: Eri tanssilajien tempot
1 2 3 4 5 612 13 14 15 16
uruttaja
17.07.2008 14:08:20
Tossahan voiskin olla mulle uus toiveammatti :-). "Iltaa herra muusiko. Seuratanssiliton tempotarkastaja tässä. Soititte eilen cha chan kaksi iskua yli suositusten. Saatte näin ensimmäisellä kerralla suullisen varoituksen, mutta jos ette korjaa tilannetta, voi liitto asettaa teidät tanssikieltoon."

No en tod. ole. Flunssa oli vaan iskemässä, muttä päätin siitä huolimatta kantaa vastuuni tanssiorkestereiden leivän saannista ja kantaa rahaa Pavin kassaan. Kahvi oli hyvää, samoin viinerit ja joku kotimaisen farmin limpparieliksiiri - suosittelen. Ajankulukseni noita laskeskelin ja ihan ilman metronomeja, joten voi olla, että meni laskelmat mettään.

PS. Niitä masurkan tanssijoita oli muuten eilen ihan turakaisen paljon. No, olihan väkeä muutenkin lähemmäs tuhat.

En todellakaan tarkoittanut kysymystäni ollenkaan negatiivissävyiseksi. Sen vihkomiehen kanssa ollaan tosiaan poristu ummet ja lammet lavatanssikulttuurista.

Itse asiassa ihan vasta Hietasaaressa sillä vihkomiehellä oli naispuolinen tanssipartneri ja he malttoivat tanssiakin välillä. Suselliin se kehui laittavansa viestejä ja tanssi.nettiin.

No jos on ollut masurkan tanssijoita, niin sehän on pelkästään hyvä asia. Ei oo tavallisten topien tarvinnut mollistaa nurkissa.
matchbox
17.07.2008 21:45:19
HOHO - onko tommosiakin? Ei voi olla.... Nyt Patelan mies vedättää....

Onhan niitä näkynyt. Eivät haittaa meitä turakaisia niin kauan, kun eivät jätä sinikantisia vihkojaan lattialle kuljeksimaan. Saatamme muuten kompastua pomarfinneissämme ja korkkareissamme (vai pitääkö tunnustaa, että niissä kaksivärisissä seeprakengissä).

;)
matchbox
17.07.2008 22:05:54 (muokattu 17.07.2008 22:06:44)
ohari...
jape2
20.07.2008 19:16:41
Mitä jos lähdettäisiin opintomatkalle johonkin oikeaan lattarimaahan: minä opettelisin tanssimaan ja sinä soittamaan (tähän joku hauska hymiö).

Jos et ole sattunut huomamaan, ei Suomessa eikä muissakaan sivistyvaltioissa tanssita lattarimaiden (Kuuba tms. ) satsaa tai lattareita. Lavoilla tanssitaan cha chata, jonka lähtökohta on kilpatanssissa, jonka tekniikka, rytmitys ja likekieli on melkoisen erilaista kuin noissa maissa.

Mulle voit ihan rauhassa soittaa satsaata vaikka 162 tempolla, mutta kun ne tavisturakaiset, sun pääasiakkaat, opettelee chachan kilpateknikalla ja noihin tempoihin, niin eikö olisi aika fiksua ottaa se huomioon. Jos siitä kirjoittaminen on sun mielestä snobailua niin ole hyvä vaan.

Jos et sattunut huomaamaan, en puhunut omasta soitostani/tempoista yhtään mitään! Enkä puhu. Huomiot perustuu suht runsaaseen ulkomailla oleskeluun
Myös keikkailun merkeissä.Missään en minä ole kohdannut sellaisia kenopäitä, joita nyt on ilmaantunut "tanssitöihin" lavoille!
EP
21.07.2008 01:31:06
Kyllä se cha chan tempo on minuki mielestäni siinä 120 hujakoilla, ei ainakaan kovasti tuota kiivaampi!
..mieleen tuli muuten se "Kesäillan valssi" -ohjelman tanssinopetusjakso missä se pänti soitti jonkun mielestä laiskasti sitä "satsaata" ..luulen, että oli ihan tanssinopettajan pyyntö se hidas tempo??
..vaan jos on tottunut soittamaan nopeammin ja kaikki sovitukselliset tsydeemit on tehty nimenomaan nopeampaan tempoon, niin saattaahan se olla, että se kokonaisuus ei enää toimikaan.
EP
21.07.2008 02:03:38
Pisti silmään, että tuolta listalta puuttuu sellaiset "Ranskalaistyyppiset" valssit joita ei voi vettää millään "Rantamökissä" -tempolla kylläkään, vähän ripeämpiä ne pitää olla, en nyt muista millä nopeudella on vedetty enkä jaksa tutkia, mutta..

"Merimiesvalssi" 180 ..tuntuu hurjalta, ei ainakaan ihan kaikkia voi noin nopeaan, toisaalta tempo on tärkeä tanssijoille, mutta kappaleen luonnekin vaatii..
Riksteri
21.07.2008 06:20:13
Kyllä se cha chan tempo on minuki mielestäni siinä 120 hujakoilla, ei ainakaan kovasti tuota kiivaampi!
..mieleen tuli muuten se "Kesäillan valssi" -ohjelman tanssinopetusjakso missä se pänti soitti jonkun mielestä laiskasti sitä "satsaata" ..luulen, että oli ihan tanssinopettajan pyyntö se hidas tempo??
..vaan jos on tottunut soittamaan nopeammin ja kaikki sovitukselliset tsydeemit on tehty nimenomaan nopeampaan tempoon, niin saattaahan se olla, että se kokonaisuus ei enää toimikaan.

Tanssiurheiluversiossa pitäisi liikkua terävästi aksentoiden ja se on hankalaa, jos musiikki kuulostaa rytmisesti löysältä, hitaan temponsa lisäksi. Liian nopeasti askeltaminen ei sekään tunnu hyvältä ja paristakin riippuen saattaa jopa tipahtaa junasta. Jos bändi kuitenkin pystyy luomaan kappaleeseen mukavan, cha'challe tyypillisen jännitteen, voi musan tempo reilusti vaihdella. Hitaammin on kuitenkin paljon vaikeampaa soittaa. Kuubalaistyylisessä cha cha'ssa tempo voi nousta paljon enemmän kun siinä voi liikkumisessa käyttää melkein mitä temppuja vaan mieleen juolahtaa.
KoskPaavo
21.07.2008 10:34:39
Jotenkin tuntuu ettei Suomessa voi mitään valssia yli 172: n vetää , merimiesvalssit ja " Pariisin taivaan alla"- jutut tuolla, mollivalssit vähän alle 160: n.
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
paice60
21.07.2008 17:23:58
Kuka se Metronomi on? En ole kyseistä herraa varmaankan tavannut.
Vittu näitä hommia edelleenkin.
Tankero
21.07.2008 17:25:49

Taitaa olla joku oppiarvo kuten tradenomi. Valmistuisko heitä AMK:sta.
Humppajyrä
paice60
21.07.2008 17:28:56
Taitaa olla joku oppiarvo kuten tradenomi. Valmistuisko heitä AMK:sta.

No mä ajattelin kanssa, hyvä että korjasit asian oikein.
Vittu näitä hommia edelleenkin.
KoskPaavo
21.07.2008 17:52:24

Mä kun oon yo- tasoinen niin olen Ketronomi.
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
isojussi
22.07.2008 02:18:16

HOHO - sanoo mies, jonka soittimessa se on vakiovarusteena.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
manjaana
22.07.2008 09:59:54
Mitä jos lähdettäisiin opintomatkalle johonkin oikeaan lattarimaahan: minä opettelisin tanssimaan ja sinä soittamaan (tähän joku hauska hymiö).

Jos et ole sattunut huomamaan, ei Suomessa eikä muissakaan sivistyvaltioissa tanssita lattarimaiden (Kuuba tms. ) satsaa tai lattareita. Lavoilla tanssitaan cha chata, jonka lähtökohta on kilpatanssissa, jonka tekniikka, rytmitys ja likekieli on melkoisen erilaista kuin noissa maissa.

Mulle voit ihan rauhassa soittaa satsaata vaikka 162 tempolla, mutta kun ne tavisturakaiset, sun pääasiakkaat, opettelee chachan kilpateknikalla ja noihin tempoihin, niin eikö olisi aika fiksua ottaa se huomioon. Jos siitä kirjoittaminen on sun mielestä snobailua niin ole hyvä vaan.

Kiitos Nakki hyvästä ja tyhjentävästä.. + täältäkin

Vieläkö se pohjosenmies on täällä etelän varesten keskuudessa??
-Hoitsuna taas-
Tankero
22.07.2008 13:19:38
Kiitos Nakki hyvästä ja tyhjentävästä.. + täältäkin

Vieläkö se pohjosenmies on täällä etelän varesten keskuudessa??

Se yksi on ainakin. Vähintään sunnuntaihin asti.
Aika kovvaa hommaa kuuluu olevan. Päivällä 6-tuntia kursseja ja illalla vielä tansseihin.
Humppajyrä
manjaana
22.07.2008 14:10:28
Se yksi on ainakin. Vähintään sunnuntaihin asti.
Aika kovvaa hommaa kuuluu olevan. Päivällä 6-tuntia kursseja ja illalla vielä tansseihin.

Katohan, oon näemmä tipahtanut kartalta 8( Tuliko ees terkut perille..
-Hoitsuna taas-
jape2
22.07.2008 16:00:47
Okei okei! Cha cha cha`on suomalainen wanha seura/kilpa/lava/jotain tanssi.
Sen keksi Auralainen Oskari cha cha cha`.
Ollen tarkka siitä että wain yksi tempo näin hyväksikäytettäköön. Se olkohon 120 tärskyä minnuutissa!

Tanssimusiikki riepu, millaisiin käsiin ja jalkoihin olet joutunut!!!
Tankero
22.07.2008 16:18:04 (muokattu 22.07.2008 16:18:13)
Katohan, oon näemmä tipahtanut kartalta 8( Tuliko ees terkut perille..

Tuli
Humppajyrä
isojussi
23.07.2008 02:00:26
En ole käyttänyt kyseistä toimintoa.

Niin kai, kun kuulit siitä vasta nyt.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)