Aihe: Yamaha PRS vs YPT sarjat vaí joku muu.. 1 | |
---|---|
![]() 21.07.2008 23:42:25 | |
Ekaa kosketinsoitinta ostamassa. Katselin Yamahan soittimia ja kysyisin, mitä eroa on PRS ja YPT sarjoilla? Tuntuivat jotenkin samanlaisilta.. Olen soitellut jonkin verran pianoa ja tuota 3xx tai 4xx tasoa olen ajatellut, siis +- 300e Täällä ei moni ole puhunut Jammun koskettimista vaan enemmän Rolandista ja Korgista - mitä mieltä olette Yamahan soittimista? Siis kosketinsoittimen osalta. | |
![]() 22.07.2008 02:18:16 | |
Ekaa kosketinsoitinta ostamassa. Katselin Yamahan soittimia ja kysyisin, mitä eroa on PRS ja YPT sarjoilla? Tuntuivat jotenkin samanlaisilta.. Olen soitellut jonkin verran pianoa ja tuota 3xx tai 4xx tasoa olen ajatellut, siis +- 300e Täällä ei moni ole puhunut Jammun koskettimista vaan enemmän Rolandista ja Korgista - mitä mieltä olette Yamahan soittimista? Siis kosketinsoittimen osalta. PSR ja YPT-sarjat ovat juurikin näitä halvemman hintaluokan laitteita, joista siis löytyy satamäärin (paskoja) soundeja, automaattikomppaukset yms. Soveltuvat kyllä reenaukseen ja periaatteessa nuilla voi soitella ihan isonkin kuulosia juttuja kun jaksaa vähän paneutua, mutta kuten jo mainittu lähes väistämättä saundit on paskat. Ainakin PSR-sarjoissa tuossa hintaluokassa koskettimistotuntuma on myös hyvin urkumainen, eikä siinä ihan samanlaista fiilistä saa kuin pianonsoitossa. Ei nuissa sarjoissa sinänsä mitään vikaa ole, humppapuolella varsinkin näkee niitä vähän kalliimpia PSRriä mm. soolokeikoilla/duokeikoilla. Jos nyt ostetaan ekaa kiipparia ihan vaan tutustumismielessä, tämmönen 300e euron satsaus ei varmasti ole lainkaan paha. Jos silti koet itsesi enemmän pianistiksi mm. Yamaha tekee oikein hyviä painotetulla koskettimistolla valmistettuja kiippareita, esim P-** (90, 120 yms) ovat helevetin hyviä, mutta maksavat sitten käytettynäkin jonkun vertaa enemmän. http://www.thomann.de/fi/cat_GF_keikkapianot_PG_2.html http://www.thomann.de/fi/kompaktit_sahkopianot.html Näistä linkeistä löytynee myös kiippareita pianokoskettimistolla haluamaasi hintaluokkaan, en muista kuulleeni että nuita halvimpia olisi haukuttu mutta ehkäpä joku osaa kommentoida tarkemmin. Vaikka nyt vähän tuli eksyttyä tuonne pianopuolelle, sanotaan nyt vielä että PSR-sarjan vehkeitä mitä kavereilta löytyy ja itekkin joskus PSR-2sen omistaneena voin sanoa että hyvin ne pysyy kunnossa, yhdenkään en ole kuullut hajonneen ja jokseenkin sielläpäin näissä uusissa vehkeissä ne soundit kumminki on. http://www.dropline.net/cats/ | |
![]() 22.07.2008 08:43:19 | |
Kiitos, tuo jo selvensi aika paljon. Ihan kun katselee mitä myydään, niin huomaa mitkä merkit ovat esillä ja ei nuo tosiaan kovin pinnalla ole. Minulla on 8v tytär, joka soittelee kitaraa ja yritän taustalla pitää motivaatiota yllä (olen itse joutunut aina soittelemaan mitä en olisi halunnut, joten yritän löytää keinoja joilla tytön innostus säilyy). Siksi siis lähinnä pohdin kiipparia. Rytmit taustalla on mielestäni alussa mukavampi metronomi jotta saa tuntumaa. Monissa koneissa on vaan tosiaan nykyään NIIN paljon kaikkea, ettei varmaan tulisi käytettyäkään kuin osaa. Mutta siis en millään haluaisi satsata yli 500 euroa tässä vaiheessa, kun kitaranvaihto on myös ajankohtaista. Jos pystään tuossa Prs/Ypt noin 300e hintaluokassa, niin onko Yamaha ihan ok merkki vai pitäisikö katsoa muitakin? Casiolla ainakin on jotain samaan hintaan. Olen ajatellut että kosketuksen voimakkuuden tunnistus olisi tärkeää, tosin kun kokeilin Casion laadukkaampaa vehjettä, niin eihän nuo Jammut ole kuin aavistus siitä mitä se voisi olla. Mutta aikoinaan soitonopettajat varoittelivat sähköuruista, joita voi hakata täyttä eikä saa fiilistä että voimakkuus vaikuttaa ääneen niinkuin pianossa. | |
![]() 22.07.2008 11:12:27 | |
PSR:t ja YPT:t ovat samoja soittimia eri nimillä. Esimerkiksi PSR-E403 on täsmälleen sama soitin kuin YPT-400. Ja minusta nuo edullisemmatkin mallit ovat ihan päteviä soittimia, itselläni on juuri tuo YPT-400 makuuhuonekiipparina ja olen ollut tyytyväinen. Sounditkin ovat ihan siedettävät. Onhan siellä toki kymmenittäin käyttökelvottomia trumpetteja ja viuluja, mutta eihän niitä ole pakko käyttää. Vastapainoksi esim. pianosoundi on ihan kohtalainen. Luultavasti Casioltakin löytyisi päteviä soittimia 300 € hintaluokassa, mutta niistä ei minulla ole omaa kokemusta. Yamahaa kuitenkin voin suositella. Kaikkein halvimmista malleista (YPT-210/PSR-E213) tosin kannattaa pysyä erossa, kun niistä puuttuu tuo kosketusvoimakkuuden tunnistus. Mutta 3xx/4xx-tason soittimista se löytyy. | |
![]() 22.07.2008 14:24:19 | |
Juoksin tänään kauppoja läpi ja tuntuu että valikoimaa on todellakin enemmän kuin osatajalla tietoa. Myyjien puheet menee myös mukavasti ristiin, joten on hieman epätoivoinen olo... Mutta yritän nyt etsiskellä Yamahan 3xx ja 4xx sarjasta jotain tai YPG 225. Casion jutut näytti myös ihan päteviltä, mitä nyt tuohon hintaan on saatavilla. Uskon kuitenkin että omaan taitooni se riittää hyvin. JOnkun verran on käytettyjäkin liikenteessä, sellaisiakin joissa on takuuta jäljellä. No se tietenkin mietityttää, miksi on sellaisia liikkeellä jossa on juurikin takuuta - aika nopeasti mennyt vaihtoon... Mutta jään vähän seurailemaan tilannetta, eiköhän se soitin löydy nyt loman aikana. Yritän yhtä aikaa vaihtaa kitaraa, joten musakaupan sedät saa kohta hepulin... | |
![]() 22.07.2008 14:50:01 | |
Jouluksi hankittiin lapsille ypt-310. Kriteerinä oli, että soittimessa pitää olla kosketusvoimakkuuden tunnistus ja kuulokeliitäntä. Tuo kosketusherkkyys ei ole aivan sitä mitä haluaisi, eli siinä on hyvin vähän asteita, mutta toki jonkin aavistuksen antaa siitä mitä se voisi olla. Muuten ihan mainio soitin ja ääniä löytyy ihan riittävästi kotitarpeisiin minun mielestäni. En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä. | |
![]() 25.07.2008 20:18:44 | |
Päädyin käytettyyn YPG 225 soittimeen. Siinä on leveämpi näppäimistö ja se osoittautui hetimiten tarpeelliseksi. Kosketusherkkyys ei paljon sävähdytä, mutta mukava on soitella. Pitää sitten kiusata siskoa ja vallata piano jammailuun välillä... Kiitos avusta kaikille! | |
![]() 27.07.2008 12:34:44 | |
Jos kiippari kiinnostaa tsekkaa musakaupassa yamahan PSR-S900. Itse nimittäisin sitä "köyhän miehen TYROKseksi, jossa myös kotisoittokaiuttimet ja audioäänitys mukana. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)