Aihe: Patteriliitäntä muuntajaliitännäksi, volume hiljenee?!
1
L.Ruoska
19.07.2008 20:23:18

Moi!

Satuin päätymään wanhan Eko Strepitoso wah-spedun haltijaksi. Tuollanen: http://filters.muziq.be/model/eko/strepitoso

Kauhea spedu, jotenkin "modailtu" vuosien varrella, osia vaihdettu ja todella kärsinyt yksilö. Kaiken lisäksi in ja out on vasemmalta oikealle eli "väärinpäin" jos sitä meinaa laittaa pedaalilaudalle muiden oikealta vasemmalle linkitettävien spedujen kanssa. Jokatapauksessa pistin spedun toimintakuntoon ja vaihdoin vielä input/output-liitännätkin päittäin niin että sen saa ketjuun muiden spedujen kanssa, mutta mua jäi kismittämään se että se toimii vain patterilla. Se patsku on tietysti neljän ruuvin takana jne joten meinaan sulkea sen enää vain kerran enkä sitten koskaan enää..eli päätin asentaa siihen liitännän virtalähteelle.

Kävin Partcolta hakemassa Marushinin 9V socketin joka sopii tavalliseen Boss-tyyliseen virtapiuhaan. Porasin spedun kylkeen reiän ja löin tuon 2.1mm liitännän siihen. Sitten revin patteriliitännän huitsiin ja kolvasin patterin piuhat tuohon 2.1mm liitännälle.

Wahi toimii nyt ilman paristoa, mutta hiljenee aivan älyttömästi kun pistän wahin päälle? Spedun soundi nyt oli huono alunperinkin, mutta nyt se on vielä sairaan hiljainenkin. Jos otan piuhat irti tuosta 9V-liitännästä ja tökkään ja patteriin, niin volumet on ihan normaalit. Mistähän johtuu?

Olen aivan varma että tämä on joku sähkötekniikan perusjuttu, mutta kun alan tietotaidot rajoittuu johonkin tone-potikan toimintaperiaatteille niin en kyllä voi arvatakkaan mistä johtuu..
Easy as fhtagn!
Murgo
20.07.2008 09:43:45

Yksi syy, olettaen että muuntaja on kunnossa ja antaa tarpeeksi virtaa, voisi olla että tuo virtaliitin maadoittaa miinuksen pedaalin runkoon ja vehje ei tykkää siitä. Selviää helposti ottamalla liittimen irti polkimen kyljestä roikkumaan johtojen päähän niin ettei liittimen runko kosketa polkimen runkoon ja kokeilemalla sitten. Jos näin on niin pitää olla sellainen muovinen liitin jossa on molemmat navat eristetty rungosta tai sitten värkätä jonkinlainen eristyssysteemi.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
L.Ruoska
20.07.2008 10:00:17

Hyvä idis! Itseasiassa Partcolla on muovisenakin tuollasta liitintä joten jos vika on tuossa niin ei liene mikään ongelma vaihtaa se osa. Testaanpa tässä kohtapuoleen. Kiitti!
Easy as fhtagn!
L.Ruoska
20.07.2008 19:26:08

Kuule, olit ihan oikeassa. Kun liitin on irti rungosta niin spedu toimii kuten sen rakentaja oli sen suunnitellutkin (tai jotain..). Liitin kiinni ei tule mitään soundia / hyvin vähän paitsi tietysti by-passina. Eipä siis muuta kuin Partcolle taas hakemaan jotain vajaan euron hintaista osaa =)

Surkea pedaali, mutta kun ilmaiseksi sain niin pakko kai se on kuntoon pistää ^_^
Easy as fhtagn!
Murgo
20.07.2008 19:57:09 (muokattu 20.07.2008 19:57:29)

Kiva että vika löytyi. Tietysti jos soundi alkaa pahasti nyppiä niin kannattaa rakentaa siihen uusi elektroniikka, wahissa kun tuo kotelo on se hankala osa tehdä itse, joten ilmainen mekaniikka on sikäli taivaan lahja. Netistä löytyy kyllä rakennusohjeita ja varmaan rakennussarjojakin. Uraltone myy myös kokonaisia Cry Babyn piirilevyjä kolmellakympillä, lienee sovitettavissa pienellä vaivalla tuohonkin koteloon.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
L.Ruoska
21.07.2008 17:34:21

Mä mietin samaa, että repisin sieltä kamat ulos ja tekisin bassowahin siitä jos jostain BYOC-saitilta löytyis ohjeet. Mulla ei edes oo mitään erityistä käyttöä kitarawahille. Jotkut skebawahithan toimii ihan jeesisti bassolla tai niissä on semmonen bass/guit-vipu. Tää kyseinen vehje syö botnet jopa kitarasta (!!!).

Mä oon vähä kind of himoillu sitä Dunlopin beissiwahia mut se on niin sikakallis kun se olis kuitenkin pelkkä lelu eikä mulla oo oikeeta tarvetta sille. Mut jos tästä pommista repisi irti alkuperäisosat ja duunaisin oman piirilevyn sinne niin vois olla jotain järkeäkin. Sitten kun vielä hitsais siihen runkoon kiinni jonkun kohtuu tymäkän jousen, joka puskee aina sen spedun yläasentoon itestään niin sehän olis aikamoinen köyhän miehen Dunloppi. Oikeastaan sit pitäis vielä saada se silleen, että se menee itestään pois päältä jos spedu on yläasennossa, niin sehän olis melkein klooni =D

Onko sellaista potikkaa olemassa jossa on joku konkreettinen on/off siinä 1 ja 2-10 asentojen välissä. Eli siis pistää pass-thruksi aina jos mennään ihan toiseen reunaan?
Easy as fhtagn!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)