Aihe: Viime keikka.
1 2 3 4 518 19 20 21 22122 123 124 125 126
Lennu
21.07.2008 08:34:50

Mutta toisaalta kun on ketronit sun muut, tarviiko sitten edes kitaraa...

Sitähän Jussi varmaan tarkoitti, että tarviiko sen kitaran nyt kuulua ollenkaan?
"Eikä väliä, vaikka mitään ei tapahtuisi, olisi kuitenkin mukava istuksia ja ottaa vaikka pari bisseä. Tai kossua." -Rocco Longfella
isojussi
21.07.2008 11:56:50
Sitähän Jussi varmaan tarkoitti, että tarviiko sen kitaran nyt kuulua ollenkaan?

No en ....

Mä haen bändin saundiin ja volymiin enemmän akustisuutta - "Luonnollista stereokuvaa".

Koska ei ole kyseessä kumminkaan konsertti, vaan tanssikeikka, niin eiköhän sinne salin perälle riitä vähempikin meteli?
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
kimurantti1
21.07.2008 12:09:55
Koska ei ole kyseessä kumminkaan konsertti, vaan tanssikeikka, niin eiköhän sinne salin perälle riitä vähempikin meteli?

Edelleenkään ei oo kyse enemmästä tai vähemmästä metelistä, vaan siitä, että pisteissä A ja B bändi kuulostaa edes suurinpiirtein samalta. Kyllä sulla nyt tuntuisi vähän sellanen asenne olevan, että ei sen niin väliä vaikkei se kitara takariviin kuuluisikaan, ja jos näin on, niin eikö samantien voisi jättää sen kitaran kokonaan pois, niin saadaan melua vähän vielä pienemmäksi.

Mistään muustahan ei oo kyse kun siitä, että mihin vetää riman itelleen ja minkä verran viitsii.
isojussi
21.07.2008 12:32:53
...vaan siitä, että pisteissä A ja B bändi kuulostaa edes suurinpiirtein samalta. Kyllä sulla nyt tuntuisi vähän sellanen asenne olevan, että ei sen niin väliä vaikkei se kitara takariviin kuuluisikaan....

Jos et osaa lukea, niin älä silti survo sanoja mun suuhun.

Kyllä on lähdettävä siitä, että orkesterin (kokoonpanosta riippumatta) balanssi on lavalta lähtien oltava siinä kunnossa ettei sitä tarvi pa:lla korjata.

Nykyään vaan ei tunnuta osaavan enää soittaa akustisesti (en tarkoita ilman vahvstimia), vaan äänenpaineet on järjestäin ihan liian kovia.

Mitäs jos ruvettais lähtemään siitä, että bändit tollasilla seurojentaloilla vetäis niin hiljaa, että yhtään akustista soitinta ei tars mikittää. Ei välttämättä edes laulua.
Jäärä
21.07.2008 12:35:29
Meillä kitaravahvistin mikitetään aina. Vahvistin pukkaa mökää lavan sivulta lavan keskellepäin, toimien lähinnä monitorina ja sitä voi soittaa todella hiljaa. Yleisölle tuupattava soundikin pysyy selkeämpänä, kun lavalta ei vuoda paljoa PA:n ohi.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
EP
21.07.2008 12:36:35
Öh juu!
Me vedettiin viimekeikka duona haitari ja koskettimet ja haitaria ei ollut mikitetty.
Tuntui ihan kivalta soittaa.. :)
kimurantti1
21.07.2008 12:44:50 (muokattu 21.07.2008 12:46:17)

Kyllä mä osaan lukea, eikä tarkoitus ollut survoa sanoja kenenkään suuhun. tekniikka ei oo aina huono juttu, muuten mä sanoin jo asiani niin selvästi kun sen voi sanoa. Ehkäpä tää väittely kantsii lopettaa tähän kun näin näyttäisi nostattavan verenpainetta.
Lennu
21.07.2008 12:53:09

Nykyään vaan ei tunnuta osaavan enää soittaa akustisesti (en tarkoita ilman vahvstimia), vaan äänenpaineet on järjestäin ihan liian kovia.

Jos et viittis yleistää vaan sen takia, että et itse osaa?
"Eikä väliä, vaikka mitään ei tapahtuisi, olisi kuitenkin mukava istuksia ja ottaa vaikka pari bisseä. Tai kossua." -Rocco Longfella
humppahanuristi
21.07.2008 12:59:55

Kyllä on lähdettävä siitä, että orkesterin (kokoonpanosta riippumatta) balanssi on lavalta lähtien oltava siinä kunnossa ettei sitä tarvi pa:lla korjata.

Nyt en pysy enää sinun ajatuksenjuoksussa mukana. Siis balanssi oltava siinä kunnossa ettei PA:lla korjata? Siis sehän tässä nimenomaan on ajatuksena. Lavalta kaikki tulee sopivasti tai tarkoitus olisi ja sitten sillä PA:lla nimenomaan vahvistetaan tarpeen mukaan, ei sillä mitään korjata. Vai meinaatko siis, että kitara ainoastaan kitarakaapista ja basso bassokaapista, rummuista se mitä lähtee ilman mitään ja solisti sitten vetää lauluvehkeitten kautta, niin ja haitari lauluvehkeitten kautta? On tätäkin harrastettu ja se vaan tahtoo nostaa lavameteliä, juurikin sen takia että kitaraa täytyy sitten pitää aavistuksen isommalla. Ja siinä on se pieni voimakkuuden noston kierteen vaara, kun rumpali tuntee jäävänsä sitten jalkoihin.

Salin puolella ei välttämättä eroa huomaa, tuleeko soittimet pelkästään omista vahvistimistaan vai PA:sta mutta kyllä sen siellä lavalla huomaa.
Nytkin monitorointi on lavalla sen verran hiljaisella, että minä en haitaria soittaessani kuule haitarin ääntä kuin ainoastaan haitarista mutta rumpali, joka on minun selän takana ei sitä kuulisi ilman monitoria eikä kuulisi lauluakaan.

Tällä kitaravahvistimen mikityksellä pyritään nimenomaan siihen ettei äänenpaineet nouse järjettömän koviksi. Jos vedetään vaikkapa AC30:llä niin, että se nyt järkevästi kuuluu siellä salin puolen välin jälkeen, niin ei siinä ennen salin puolta väliä voi kukaan normaali ihminen edes olla puhumattakaan soittajista lavalla. Pienitehoinen kitaravahvistin hyvällä soundilla ja vahvistetaan se sitten PA:lla tarpeen mukaan.
PA-systeemeissäkin (vaikka meillä nyt ei mitään huippua olekaan) suurempi teho ei välttämättä tarkoita kovempaa meteliä vaan parempaa äänenlaatua.
Joskus taannoin oli sellainen kohtuullisen pienitehoinen mikserivahvistin ja sillä saatiin kyllä aivan varmasti äänenpainetta aikaiseksi. Nyt on tarvittaessa 2.8kW päätetehoa ja sitä kautta saataisiin vielä enempi äänenpainetta mutta isommalla teholla tuntuu olevan se ominaisuus, että vehkeet soi paremmin ja ei tarvitse luukuttaa ja yllättäen ehkä äänenpaineet pienemmät mutta soundi selkeämpi.

Mitäs jos ruvettais lähtemään siitä, että bändit tollasilla seurojentaloilla vetäis niin hiljaa, että yhtään akustista soitinta ei tars mikittää. Ei välttämättä edes laulua.
No sinulla on seurantalo ja mistäs saadaan nyt testiä varten kontrabasso ja vaikkapa komppikitaristille akustinen hyvin soiva kitara niin voidaan tulla soittamaan. Kokoonpano haitari, laulu/kitarakomppi, pystybasso ja rummut, vispilöillä.
Humpasta rautalankaan...
EP
21.07.2008 13:08:23
..No sinulla on seurantalo ja mistäs saadaan nyt testiä varten kontrabasso ja vaikkapa komppikitaristille akustinen hyvin soiva kitara niin voidaan tulla soittamaan. Kokoonpano haitari, laulu/kitarakomppi, pystybasso ja rummut, vispilöillä.

Sivuhuomautuksena: Se kontra ei kuuluisi minnekään!
Lennu
21.07.2008 13:10:58 (muokattu 21.07.2008 13:11:09)

Tottakai kuuluu, jos muut vaan soittaa hiljempaa. PA-laitteet on perkeleestä.
humppahanuristi
21.07.2008 13:15:47

Kyllä se basistille kuuluu.
Humpasta rautalankaan...
EP
21.07.2008 13:19:38
Kyllä se basistille kuuluu.

Heh, juu.
Oli muuten taannoin hieno syntymäpäivä -ilmoitus lehdessä: "Kontrabasson omistaja xxx xxxxx 60 vuotta!" :D
isojussi
21.07.2008 13:24:29
...Ja siinä on se pieni voimakkuuden noston kierteen vaara, kun rumpali tuntee jäävänsä sitten jalkoihin...Jos vedetään vaikkapa AC30:llä niin, että se nyt järkevästi kuuluu siellä salin puolen välin jälkeen, niin ei siinä ennen salin puolta väliä voi kukaan normaali ihminen edes olla puhumattakaan soittajista lavalla....

Jos kitara ei kuulu ilman infernaalista volumia, niin eikö sillon muut vedä liian kovaa?

No sinulla on seurantalo ja mistäs saadaan nyt testiä varten kontrabasso ja vaikkapa komppikitaristille akustinen hyvin soiva kitara niin voidaan tulla soittamaan. Kokoonpano haitari, laulu/kitarakomppi, pystybasso ja rummut, vispilöillä.

Rummut ja vispilät löytyy.

Tossahan ei tarvita minkäänlaisia sähkövehkeitä - mitä ny pari lamppua, että näkee eteensä.

Mä oon muutenkin aina haaveillu tommosesta akustisesta tanssibändistä.

mä voin kyllä olla solistina - 700 on suurin yleisö, jolle oon laulaunu ilman mikkiä. Sillon oli tosin aika paljon isompi orkesteri taustalla.

Järjestetään tanssit, niin saatte lipputulot lyhentämättömänä.
EP
21.07.2008 13:36:38
Ja voihan laulaja käyttää vanhaa kunnon megafonia tai mikä se kapine oli ennen mikrofoneja!

"Megafonin voi suunnata toiseen suuntaan kuin mikrofonin. Välttämätön, kun haluat tulla kuulluksi vaikeissa olosuhteissa!"
humppahanuristi
21.07.2008 13:36:44 (muokattu 21.07.2008 13:38:32)

Jos kitara ei kuulu ilman infernaalista volumia, niin eikö sillon muut vedä liian kovaa?
Nyt taidat olla asian ytimessä ja siinä mihin sillä mikityksellä tähdätään.

Rummut ja vispilät löytyy.

Tossahan ei tarvita minkäänlaisia sähkövehkeitä - mitä ny pari lamppua, että näkee eteensä.
Kyllä meidän rumpaliltakin löytyy rummut ja vispilät mutta vähempi tietysti olisi roudausta. Ja mitä niillä lampuilla, onhan kynttilöitä olemassa. Oikein trad-tanssit. Siitähän saa jo markkinateeman.

Eikä tule kaikukitararautalankaakaan sitten yhtään.

Mä oon muutenkin aina haaveillu tommosesta akustisesta tanssibändistä.

mä voin kyllä olla solistina - 700 on suurin yleisö, jolle oon laulaunu ilman mikkiä. Sillon oli tosin aika paljon isompi orkesteri taustalla.

Järjestetään tanssit, niin saatte lipputulot lyhentämättömänä.

voisi ihan oikeasti harkita tuota. Kevättalvesta on yleensä hiljaisempaa, sinne olisi tilaa. Tosin se kontra täytyy jostain löytää ja saada basisti sitä soittamaan. Se ei ole helppoa:sanoi kerran, että saadaan etsiä toinen basisti kontran soittoon.
Mieti hyvä päivä, niin lyödään asia lukkoon ja tehdään testi. Kyllä minuakin tuollainen täysin aidoilla soittimilla soittaminen sen verran kiinnostaa.

Sen verran täytyy sähköä varata, että tuollaisen tilaisuuden haluan nauhalle.

Ja voihan laulaja käyttää vanhaa kunnon megafonia tai mikä se kapine oli ennen mikrofoneja!

"Megafonin voi suunnata toiseen suuntaan kuin mikrofonin. Välttämätön, kun haluat tulla kuulluksi vaikeissa olosuhteissa!"

Niin sellainen peltipönttömalli vai? Laulaja ei kuule omasta äänestään edes ajatusta.
Humpasta rautalankaan...
isojussi
21.07.2008 13:52:26 (muokattu 21.07.2008 13:53:21)
Nyt taidat olla asian ytimessä ja siinä mihin sillä mikityksellä tähdätään.

HOHOHOHO - Ei me päästä tästä puusta pitkään....

Kyllä meidän rumpaliltakin löytyy rummut ja vispilät mutta vähempi tietysti olisi roudausta. Ja mitä niillä lampuilla, onhan kynttilöitä olemassa. Oikein trad-tanssit. Siitähän saa jo markkinateeman.

Se elävän tulen kanssa ei parane tommosessa vanhassa, kuivassa puurakennuksessa leikkiä yhtään.

Eikä tule kaikukitararautalankaakaan sitten yhtään.

Yes!

voisi ihan oikeasti harkita tuota. Kevättalvesta on yleensä hiljaisempaa, sinne olisi tilaa. Tosin se kontra täytyy jostain löytää ja saada basisti sitä soittamaan. Se ei ole helppoa:sanoi kerran, että saadaan etsiä toinen basisti kontran soittoon.
Mieti hyvä päivä, niin lyödään asia lukkoon ja tehdään testi. Kyllä minuakin tuollainen täysin aidoilla soittimilla soittaminen sen verran kiinnostaa.

Ihan kovilla pakkasilla ei salia oikein saa kunnon lämpöihin, mutta kyllähän maalis-huhtikuulla kelit on jo ihan inhimillisiä.

Mä voin kysyä tota meidän bigbandin basistia.

Sen verran täytyy sähköä varata, että tuollaisen tilaisuuden haluan nauhalle.

Ilman muuta - siähenkin löytyy lelut paikan päältä.
EP
21.07.2008 13:53:00
..mitä niillä lampuilla, onhan kynttilöitä olemassa. Oikein trad-tanssit. Siitähän saa jo markkinateeman.

Mut sitten pitää olla jokin näytelmä ja ehkä puhe alkuun ..lopuksi voisi olla puolituntia tanssia!

Eikä tule kaikukitararautalankaakaan sitten yhtään..

Toi vois olla hyvää vaihtelua kyllä?

..voisi ihan oikeasti harkita tuota. Kevättalvesta on yleensä hiljaisempaa, sinne olisi tilaa. Tosin se kontra täytyy jostain löytää ja saada basisti sitä soittamaan. Se ei ole helppoa:sanoi kerran, että saadaan etsiä toinen basisti kontran soittoon..

Minäkään en kyllä lähde! ..paitti jos sitä passoa ei mikitetä!
humppahanuristi
21.07.2008 14:01:38

HOHOHOHO - Ei me päästä tästä puusta pitkään....

Se elävän tulen kanssa ei parane tommosessa vanhassa, kuivassa puurakennuksessa leikkiä yhtään.

Yes!

Ihan kovilla pakkasilla ei salia oikein saa kunnon lämpöihin, mutta kyllähän maalis-huhtikuulla kelit on jo ihan inhimillisiä.

Mä voin kysyä tota meidän bigbandin basistia.

Ilman muuta - siähenkin löytyy lelut paikan päältä.

Ool rait. Pistetään vaikka sähköpostilla (sieltähän se bänditorin kautta löytyy). tarkempaa keskustelua sitten, niin ei sotkeennu enää tämä aihe. Täytyy basistia nyt vielä vähän suostutella, Markun poika kyllä soittaa kontraa. Jos se itse isukkikin sitten suostuisi. Eiköhän sitä jotain saa aikaiseksi.
Tanssipuolellahan on kanssa ollut keskustelua "oikeista" soittimista, niin sittenhän se on hyvä mainostaa sinnekin.
Humpasta rautalankaan...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)