Aihe: Rumpuja netistä
1 2 3
vapauskauppias
18.07.2008 19:16:14 (muokattu 18.07.2008 19:19:04)
Pari settiä on Premierin huippukannuja ollut minullakin. Laatuero esimerkiksi Sonorin Hiliteen on selvä, kun purkaa rummut nippeleiksi ja vertaa komponentteja runkoa ja työstöjen sekä pinnan laatua. Premier ei yllä samaan tasoon. Ei kyllä mikään muukaan merkki.

Perustelehan näitä väitteitäsi hiukan. Mitä niin paljon parempaa Sonorin laadussa oikeasti on verrattuna muihin? Millä tavalla Sonorin komponettien, runkojen ja työstöjen ehdoton parhaus oikein näkyy?

Olisi mukava, jos tästä voisi asiallista keskustelua käydä. Itse olen mitä luultavammin täysi puusilmä, kun en vieläkään ole näitä asioita oikein sisäistänyt. Voisin melkein väittää, ettei Sonor ole yhtään sen laadukkaammin tehty kuin mikään muukaan huippuluokan rumpu.

Virvelit oliva ennen paremmin tehtyjä ja paremmasta materiaalista.

Puhutko nyt puu- vai metallivirveleistä?
Groovi
18.07.2008 20:30:03
Taitaa nykyään kaikilta tunnetuilta valtamerkeiltä löytyä todella asiallisia pro-tason vehkeitä, kaikkia tosin yhdistää vain se ainoa asia, että ne eivät ole halpoja.
Kun mennään tavallaan laadun huipulle, niin soivassa instrumentissa ei asiaan enään vaikuta pelkästään rakenteellinen ja absoluuttinen paremmuus, vaan kuulijan tai valmistajan käsitys siitä parhaasta soundista.

Helppo kuvitella että vaikkapa DW:llä ja Ludarilla on molemmilla hienoja huipputason rumpuja. Molemmat siis ovat todella hyviä, mutta keskenään kuitenkin varsin erilaisia.

Kaikki soinnillinen "laatu" mitä ei pysty yksinkertaisella A-B testillä toteamaan, on täysin turhaa hieromista.
Hyvä rumpali saa satasen kamat kuulostamaan miljoonaluokan vehkeiltä. Huono rumpali ei saa miljoonan kamoja kuulostamaan edes satasen vehkeiltä.
hollmi-5
18.07.2008 21:22:34 (muokattu 18.07.2008 21:27:49)
Perustelehan näitä väitteitäsi hiukan. Mitä niin paljon parempaa Sonorin laadussa oikeasti on verrattuna muihin? Millä tavalla Sonorin komponettien, runkojen ja työstöjen ehdoton parhaus oikein näkyy?

Onko sulla ollut ihan uutena ostettua Premierin tai Sonorin huippusettiä, jonka olet sitten suoraan purkanut atomeiksi? Minulla on ollut. Ei se Premier ole ollenkaan huono, mutta jos otat vaikkapa Volvon ja BMW:n suurennuslasin alle, huomaat sen BMW:n hiukan laadukkaammista materiaaleista ja hiukan paremmin tehdyksi. Tai sitten et :-)

Otetaan vaikkapa lakattu/maalattu pinta. Sonorilla se on peilikirkas ja sileä. Premierillä näkyy pinnassa alltomaisuutta, fleikit näkyvät pinnassa kohoumina. HW:n kromaus on molemmissa huippuluokkaa, mutta tietyt yksityiskohdat kertovat Sonorin pidemmälle viedystä tuotekehityksestä ja koneistukset ovat paremmin tehtyjä. Poraukset tehdään Sonorilla niin, että missään rungon aukossa ei näy rispautumaa tai tylsän työkalun jälkeä. Kantit ovat sileämmät ja puutyön laatu ei saa huomautusta tällaisen pilkunviilaajan silmin tarkasteltuna.

Vuodesta 1990 olen Sonoreita omistanut useita settejä. Yhtään vikaa ei ole yhdessäkään setissä ollut koskaan. Ei missään osassa väsymistä tai särkymistä edes kolhusta. Setti pysyy setatussa asennossa, mitään ei tarvitse kesken ojentaa. Ja mikä suurin ero: Sonoria ei tarvitse kesken kaiken virittää, koska viritystapit eivät löysty, kuten Premierillä varsinkin oli tapana tehdä. Sonor on ainoa merkki, joka on minulla pysynyt vaikka lakkalattialla ilman, että setti pakenee paikalta. Muiden settien alla on pakko ollut pitää rumpumattoa.

Puhutko nyt puu- vai metallivirveleistä? Metallivirveleistä, mutta puisiin kelpaa moni näistä huomioista: Runkomalli on sama, mutta lugien valumuotit esimerkiksi ovat vaihtuneet kolmesti, vaikka ulkonäkö on sama. Ennen käytettiin metallisia kuppiprikkoja. Nykyisin muovisia levyprikkoja. Ennen oli tosi hyvät messinkivanteet. Terästä ovat nykyisin. Virvelin matto oli helvetin hyvä ennen ja Ludwigin omavalmiste. Nykyisin se on tarviketaiwanilainen...
Soundit, piuhat ja kajarit.
Jupi57
18.07.2008 21:54:45 (muokattu 18.07.2008 22:01:54)
Vuodesta 1990 olen Sonoreita omistanut useita settejä. Yhtään vikaa ei ole yhdessäkään setissä ollut koskaan. Ei missään osassa väsymistä tai särkymistä edes kolhusta.

Kunhan saan kamerani takaisin Suopotkupallon MM-kisoista Hyrynsalmelta, niin otan kuvan väsyneestä Sonorista ja toimitan sen tänne katasteltavaksi.

ja itse kysymykseen:

Settiä ajattelin netin kautta tilailla, jos vaikka jonkin verran siinä säästäisi.

Mistäs näitä nykyään halvimmalla saa? Thomanni on tuttu, mutta ei kovinkaan hintakilpailukykyinen. Lähinnä hakusessa pro -tason shell -setti..

Tuossa muutama esimerkki:

http://www.musik-produktiv.de/

http://www.drumcity.dk/

http://www.soundland.de/catalog/default.php

http://www.drum-tec.de/sets-c-79.html

http://www.shopping.com/xDN-musical_instruments-Drum_Kits~S-2~OR-1#stt

http://www.ppc-music.de/?frame=/exec/search~ufip~~~.html

http://shop.drummusic.com/home.lass … n=shop:3E91BF0411880319CAxmInB50D5E

http://www.rattleanddrum.com/drum_kits.html

ja sokerina pohjalla

http://www.westcoastdrums.com/yaphxphdr.html

Kotimaiset osannet itse etsiä ja tehdä vertailuja?
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
hollmi-5
18.07.2008 22:04:51
Kunhan saan kamerani takaisin Suopotkupallon MM-kisoista Hyrynsalmelta, niin otan kuvan väsyneestä Sonorista ja toimitan sen tänne katasteltavaksi.

Mitähän se kertoo? Joku on kohdellut rumpua huonosti?

Minä perustan kokemukseni omiin havaintoihin omassa käytössä. Mutuilijat ja toisenkäden tietäjät ovat erikseen ja minulle sellainen "tieto" on arvoton. Jos sulla Jupi on omia kokemuksia Sonoreista ja Premiereista, niin laita toki niitä.
Groovi
18.07.2008 22:51:30
Ei se Premier ole ollenkaan huono, mutta jos otat vaikkapa Volvon ja BMW:n suurennuslasin alle, huomaat sen BMW:n hiukan laadukkaammista materiaaleista ja hiukan paremmin tehdyksi. Tai sitten et :-)

Ihan asiallisia perusteluita ja suurennuslasilla tehtyjä havaintoja kerroit.

Suurin ongelma ehkä paljastuukin juuri tästä autovertauksesta: toiset kun arvostavat sitä auton suorituskykyä, kun taas toiset auton hiljaisuutta ja mukavuutta ajossa - tai vaikkapa jotain tiettyä yksittäistä mukavuusvarustetta.
Auto (tai rummut) ovat tasan niin hyviä kuin soittaja niiden katsoo olevan.

Tämän vuoksi karsastan erittäin suuresti näkemystä, jossa jotkut yhden merkkiset tai malliset rummut/virveli edustaa kaikkein parasta, missä tahansa käytössä. On soittajan sokeutta jos edes väittää niin olevan.

Jos BMW kiihtyy nollasta sataan hitaammin kuin Volvo (ja se on tässä hypoteettisessa esimerkissä ostajan suurin kriteeri), niin mikä arvo BMW:llä silloin on? Vaikka Bemari maksaisi 10 kertaa enemmän kuin Volvo, se ei edellenkään täytä kuljettajansa toiveita kuten halvempi kilpailijansa.
Hyvä rumpali saa satasen kamat kuulostamaan miljoonaluokan vehkeiltä. Huono rumpali ei saa miljoonan kamoja kuulostamaan edes satasen vehkeiltä.
hollmi-5
18.07.2008 23:00:49
Tämän vuoksi karsastan erittäin suuresti näkemystä, jossa jotkut yhden merkkiset tai malliset rummut/virveli edustaa kaikkein parasta, missä tahansa käytössä.

Ei yksi rumpumerkki autuaaksi tee. Omaan käyttööni näitä ostelen. Toiselle riittää vähempikin ja sitä pitää täysin riittävänä.

Ihan yhtä paljon minä karsastan näkemystä, joka vannoo pelkän runkomateriaalin, virityksen, kalvojen tai soittajan vaikuttavan rummun sointiin merkistä riippumatta. Joillekin pieni ero on merkittävä. Toiset eivät sitä kuule tai ole kuulevinaan.
Jupi57
18.07.2008 23:09:06 (muokattu 19.07.2008 10:18:46)
Jos sulla Jupi on omia kokemuksia Sonoreista ja Premiereista, niin laita toki niitä.

En ole koskaan istunut toisten housuilla tuleen.
Sinulla on tapana yrittää vääristää vilipitön sanoma, mutta otan silti riskin ; )

Premieriin ihastuin 70-luvulla enkä ole oikein päässyt irti vieläkään. Kaverilla oli sellainen valkoinen 20/12/16 setti nahkakalvoilla eikä sellaista soundia saa enää mistään edes rahalla. Luovuin Premmuista aikanaan juurikin tuon mainitsemasi tomipidikeongelman takia.

Luotettavin työvälineeni onkin ollut Yamahan R.C. -setti, joka on tehty Premierin tehtailla. En tiedä kuinka mahottoman hyvä lakkauksen tulisi olla. Minulle riittää se, että vaikka lommo on tullut (ensimmäinen omistaja on jollain keikalla pudottanut pikkutomin basarin päälle) lakkaus ei ole antanut periksi eikä vaurio ole levinnyt.

Yllätys, yllätys olen kunnostanut 60-luvun Sonorin Star-sarjan tomia ja täytyy myöntää, että hyvin on tehty, eikun viimeisen päälle.
Pinnoite oli liimattu kauttaaltaan, eli oli osa runkoa. Rungossa oli niin paljon (isojakin) reikiä, että oli se pakko irrotella, jotta pääsin paikkaamaan. Entä lugit? Aivan eri maata kuin Starin/Taman/King s Stonen ja mitä niitä on kopiot. Jämäkämmät rakenteeltaan. Tomissa on kaunis pyökkipinta. Varmaankin Sonor on sarjavalmisteisista huolellisimmin (Saksassa) tehty, en eppäile.

Soittokokemus kuitenkin ratkaisee. Jotenkin Sonorin kanssa tulee aina sellainen fiilis, että tähän tunkioon tuo paska ei sovi. Sama hyökkäysvaunufiilis valtaa eräisiin saksalaisiin autoihin istahtaessa.
Roberto
18.07.2008 23:10:10

Joo-o... mites ne biisit? Millä prikoilla ne on parhaita?
Groovi
18.07.2008 23:11:22
Ei yksi rumpumerkki autuaaksi tee. Omaan käyttööni näitä ostelen. Toiselle riittää vähempikin ja sitä pitää täysin riittävänä.

Ihan yhtä paljon minä karsastan näkemystä, joka vannoo pelkän runkomateriaalin, virityksen, kalvojen tai soittajan vaikuttavan rummun sointiin merkistä riippumatta. Joillekin pieni ero on merkittävä. Toiset eivät sitä kuule tai ole kuulevinaan.

Mä taas uskon että kaikkein suurin tekijä kokonais-soundiin istuu juurikin rumpupallilla oleva soittaja. En kuitenkaan halua täysin väheksyä kamojen osuutta.

Kovin soittajan haaste on kuitenkin vakuuttaa aina se musiikin kuuntelija. Siis se pahin amatööri joka ei tajua asioista tuon taivaallista. Siinä juoksussa erottuu kamat soittajista, ja soittaja vie kamafetissiä ihan 6-0. Amatöörikin erottaa lopulta hyvän ja huonon soittajan toisistaan - mutta ei osaa kertoa onko soittokamat hyvät vai keskinkertaiset.

Maailman nopein auto on vasta sitten nopein, kun sitä kuljettaa maailman nopein kuljettaja.
vapauskauppias
20.07.2008 15:45:08
Onko sulla ollut ihan uutena ostettua Premierin tai Sonorin huippusettiä, jonka olet sitten suoraan purkanut atomeiksi? Minulla on ollut. Ei se Premier ole ollenkaan huono, mutta jos otat vaikkapa Volvon ja BMW:n suurennuslasin alle, huomaat sen BMW:n hiukan laadukkaammista materiaaleista ja hiukan paremmin tehdyksi. Tai sitten et :-)

Uutena en ole yhtäkään rumpusettiä koskaan ostanut. Premierin huippuseteistä ei minulla juurikaan ole kokemuksia, mitä nyt Signioiden soundista olen päässyt nauttimaan useampaan otteeseen. Muutamia Sonorin huippusettejä olen sitten päässyt lähemminkin tarkastelemaan ja soittamaan.

Autoväittelyt jätän tällä kertaa väliin.

Otetaan vaikkapa lakattu/maalattu pinta. Sonorilla se on peilikirkas ja sileä. Premierillä näkyy pinnassa alltomaisuutta, fleikit näkyvät pinnassa kohoumina. HW:n kromaus on molemmissa huippuluokkaa, mutta tietyt yksityiskohdat kertovat Sonorin pidemmälle viedystä tuotekehityksestä ja koneistukset ovat paremmin tehtyjä. Poraukset tehdään Sonorilla niin, että missään rungon aukossa ei näy rispautumaa tai tylsän työkalun jälkeä. Kantit ovat sileämmät ja puutyön laatu ei saa huomautusta tällaisen pilkunviilaajan silmin tarkasteltuna.

Mitkä yksityiskohdat kertovat Sonorin pidemmälle viedystä tuotekehityksestä? Jos nyt ymmärrän oikein, mitä tarkoitat, kertoo se vain erilaisesta ajattelutavasta eri merkkien välillä. Sonor koettaa tehdä mahdollisimman modernia ja "hifiä" settiä, mutta mielestäni joissain paikoissa hiukan kompastuu omaan nokkeluuteensa. Itse pidän yksinkertaisista ja sopivan neutraaleista ratkaisuista, joita viitsii vielä parinkin kymmenen vuoden jälkeen katsella ilman valtavaa pahoinvointia.

Ehkä itselleni on tullut vain maanantaikappaleita vastaan, mutta kyllä Sonorillakin olen nähnyt rispautumia porauksien ja jyrsintöjen reunoilla, myös niiden laidat ovat olleet hiukan karkeita. Viisteet ovat pääosin varsin hyviä, mutta eivät mitenkään erikoisen parempia kuin muilla huippurummuilla, joita olen nähnyt.

Hiliteissä esimerkiksi viisteet vaativat Sonorliteen verrattuna enemmän huolenpitoa, koska Hilitet ovat tehty hiukan normaalia pehmeämmästä ja kevyemmästä vaahterasta. Niissä olen huomannut jonkin verran ajanmyötä tullutta haurastumista.

Vuodesta 1990 olen Sonoreita omistanut useita settejä. Yhtään vikaa ei ole yhdessäkään setissä ollut koskaan. Ei missään osassa väsymistä tai särkymistä edes kolhusta. Setti pysyy setatussa asennossa, mitään ei tarvitse kesken ojentaa. Ja mikä suurin ero: Sonoria ei tarvitse kesken kaiken virittää, koska viritystapit eivät löysty, kuten Premierillä varsinkin oli tapana tehdä. Sonor on ainoa merkki, joka on minulla pysynyt vaikka lakkalattialla ilman, että setti pakenee paikalta. Muiden settien alla on pakko ollut pitää rumpumattoa.

Itse olen jokaisesta Sonor-setistä löytänyt suurennuslasilla katsottuna hiukan huomautettavaa. Toki jokainen seteistä on ollut käytetty, mutta pystyn kyllä erottamaan käytönjäljet ja mahdolliset tehtaan "mokat".

Tehtaan viat ovat aina olleet hyvin pieniä asioita, joista en henkilökohtaisesti välitä yhtään. Rummut ovat kuitenkin tehty soitettavaksi. Itse en juuri välitä, vaikka käytetyssä setissä on visuaalisia haittoja. Se vain kertoo, että niitä on joskus ihan oikeasti käytettykin eikä vain pidetty vitriinissä koristeena.

Metallivirveleistä, mutta puisiin kelpaa moni näistä huomioista: Runkomalli on sama, mutta lugien valumuotit esimerkiksi ovat vaihtuneet kolmesti, vaikka ulkonäkö on sama. Ennen käytettiin metallisia kuppiprikkoja. Nykyisin muovisia levyprikkoja. Ennen oli tosi hyvät messinkivanteet. Terästä ovat nykyisin. Virvelin matto oli helvetin hyvä ennen ja Ludwigin omavalmiste. Nykyisin se on tarviketaiwanilainen...

Nykyisin on katsos pidemmälle vietyä tuotekehitystä. :-)

Vielä väärinkäsitysten välttämiseksi kerrottakoon, että en väitä Sonorin tuotteiden olevan millään tavalla huonoja tai huonosti tehtyjä. Itse vain vierastan kovin tuollaista ehdottomuutta ja ylenpalttista ylistystä, jota Hollmi tuntuu viljelevän. Sonorit ovat hyvin tehtyjä - työnlaadultaan parhaasta päästä, mutta eivät millään tavalla absoluuttisen parhaita tai täysin tinkimättömästi tehtyjä.
hollmi-5
20.07.2008 18:58:38 (muokattu 20.07.2008 19:06:27)
Sonorit ovat hyvin tehtyjä - työnlaadultaan parhaasta päästä, mutta eivät millään tavalla absoluuttisen parhaita tai täysin tinkimättömästi tehtyjä. Ei enää Sorkaan ole mitä ennen. 90-luvulla vielä tehtiin täysin tinkimättä. Kaikki ovat joutuneet globalisaation paineessa tinkimään. Sonorkin.

Ludwigin "tuotekehtys" on sitä, että ostetaan enemmän muualta, kun ennen tehtiin itse enemmän. Ei se aina huono juttu ole, mutta esimerkiksi valuvanteet ja matot ovat samaa kamaa, kuin monilla muilla rumpujen valmistajilla ja sitä kautta tietty persoonallisuus soittimesta häviää.

Mikäs se sinun mielestä on parhaiten tehty rumpu?
vapauskauppias
20.07.2008 20:05:12 (muokattu 20.07.2008 20:09:20)
Ei enää Sorkaan ole mitä ennen. 90-luvulla vielä tehtiin täysin tinkimättä. Kaikki ovat joutuneet globalisaation paineessa tinkimään. Sonorkin.

Ludwigin "tuotekehtys" on sitä, että ostetaan enemmän muualta, kun ennen tehtiin itse enemmän. Ei se aina huono juttu ole, mutta esimerkiksi valuvanteet ja matot ovat samaa kamaa, kuin monilla muilla rumpujen valmistajilla ja sitä kautta tietty persoonallisuus soittimesta häviää.

Mikäs se sinun mielestä on parhaiten tehty rumpu?

Uusista Sonoreista ei Designeria lukuunottamatta ole kokemuksia. Hiliteistä ja Sonorliteistä on. Mikään noista seteistä ei ole täysin tinkimättömästi tehty - oikein hyvin, muttei tinkimättömästi. Itseasiassa koskaan en ole nähnyt moista - enkä edes usko koskaan näkeväni.

Se tuotekehitysheitto oli vain todella huono vitsi, kunhan koetin provosoida. Olen itseasiassa tuossa täysin samoilla linjoilla.

Minun mielestä mikään rumpu ei ole paras eikä mikään ole parhaiten tehty. Rummut ovat erilaisia ja erilailla valmistettuja. :-)

Minulle on setissä tärkeintä, millainen "persoonallisuus" sillä on. Persoonallisuudella tarkoitan kai lähinnä, minkälaisia mielikuvia setistä minulle tulee, ja minkälaista arvomaailmaa se edustaa minun silmissäni. Soundi sitten taas muovautuu päässäni osaksi tuota persoonaa, joten minun on vaikea alkaa eri settejäkään, jotka ovat minulle hyvin mieluisia, toisiinsa soundien perusteella vertaamaan.

Huono olen tuota asiaa selittämään, mutta vahva mielikuvapohja tähän kuitenkin liittyy. Lähestyn myös musiikkia pitkälti mielikuvien avulla, joten rumpujen kanssa on luontevaa toimia samoin. Siten siis rumpujen persoona vaikuttaa myös omalta osaltaan siihen, miten lähestyn musiikkia jossain tietyssä tilanteessa.
hollmi-5
20.07.2008 22:27:21 (muokattu 20.07.2008 22:31:20)
Huono olen tuota asiaa selittämään, mutta vahva mielikuvapohja tähän kuitenkin liittyy. Lähestyn myös musiikkia pitkälti mielikuvien avulla, joten rumpujen kanssa on luontevaa toimia samoin. Siten siis rumpujen persoona vaikuttaa myös omalta osaltaan siihen, miten lähestyn musiikkia jossain tietyssä tilanteessa.

Ja sinun kuvaushan on: Kuvaus:_Opiskelija Jyväskylän tienoilta. Aloittelija musiikin saralla. Koetan jaksaa alkaa opetella soittamaan rumpuja.

Olen kovin tylsä ihminen.

Sulla on ihan kivoja juttuja ollut myynnissä, mutta mikään ei koskaan ole ollut ns. mintti, joten en aio ottaa kovin tosissani noita sinun juttuja. Minä olen yleensä ostanut vain virheettömiä tai edes sinne päin olevia rumpukamoja. Kokemusta rummuista on enemmän kuin sinulla... Paljon enemmän.
Jupi57
20.07.2008 22:34:21
Sulla on ihan kivoja juttuja ollut myynnissä, mutta mikään ei koskaan ole ollut ns. mintti, joten en aio ottaa kovin tosissani noita sinun juttuja. Minä olen yleensä ostanut vain virheettömiä tai edes sinne päin olevia rumpukamoja. Kokemusta rummuista on enemmän kuin sinulla... Paljon enemmän.

Käy ny xxxxx kokoistes kimppuun
hollmi-5
20.07.2008 22:38:45
Käy ny xxxxx kokoistes kimppuun Sinusta ei ole vastusta, joten mitä ehdotat?
hollmi-5
20.07.2008 23:15:53
Jupi57
20.07.2008 23:18:19 (muokattu 20.07.2008 23:18:56)
hollmi-5
20.07.2008 23:19:53
Pyydä apua tuolta:

http://www.narsistienuhrientuki.inf … index.php?alasivu=180&valikko=2

Sinulle löytyy apua myös: http://www.bathmate.fi/?gclid=CO_Im-qjz5QCFQ-mQwodB20_lA

Älähän ny sotkeennu nappuloissa ;-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)