Aihe: Kaukokaapeli mittatilaustyönä, mistä Suomessa?
1 2 3
ragol
12.07.2008 10:36:34 (muokattu 12.07.2008 12:04:48)

Mitä vikaa jamakissa on? Ollaan heitetty useampi keikka missä kaukokaapeli on tehty jamakista, ja hyvin on toiminu. Tosin me ei olla ammattilaisia...

Jamakin suurin ongelma kestävyyden lisäksi on foliosuojaus. Folio sinällään ei ole huono asia, mutta se suojajohdin, joka sinne pitää laittaa (drain wire) on Ongelma(tm). Kyllä, tiedän että foliosuojausta on ainakin joskus tietyissä piireissä pidetty parhaana, mutta jo 90-luvulla tehtiin tutkimuksia, joissa todettiin tuon drain wiren aiheuttama ongelma häiriöiden estossa.

Jos tuo lätäkön takana huasteltu murre taittuu, niin kannattaa vilkaista (2 ensimmäistä hieman "kevyempää" luettavaa, viimeisin varsin tieteellinen esitys asiasta):
http://www.audiosystemsgroup.com/Shield_Current_Induced_Noise.pdf
http://www.audiosystemsgroup.com/SCIN-2.pdf
http://www.audiosystemsgroup.com/AES-SCIN-ASGWeb.pdf

Käytännössä siis balansoidun kierretystä parikaapelista valmistetun linjan ((1)) häiriösuojausominaisuus perustuu siihen, että kaapelin ulkopuoleinen häiriösignaali on keskimäärin yhtä kaukana molemmista signaalijohtimista. Tässä tapauksessa häiriö induoisoituu yhtä suurena (common mode) signaalijohtimiin ja hyvin rakennettu balansoitu input pystyy "poistamaan häiriön". Ja jos kaapelin suojakuoressa (=maajohdin) pääsee virtaamaan jotain pörinöitä, niin normaalissa kaapelissa se johtimiein ympärillä oleva suoja on myös keskimäärin suurinpiirtein yhtä kaukana molemmista signaalijohtimista.

Mutta foliosuojatun kaapelin tapauksessa ne pörinät kulkevatkin siinä drain wiressa, joka nyt ei taas olekaan keskimäärin yhtä kaukana molemmista signaalijohtimista. Tämä on varmaan helppo ymmärtää kun miettii kaapelin rakennetta. Tässä tapauksessa häiriö indusoituukin hieman erisuuruisena (eromuotoinen, differential mode) signaalijohtimiin, jolloin hyväkään balansoitu input ei tuota juuri pysty poistamaan. Miksi näin on, jätetään muiden tekstien käsiteltäväksi, ettei tästä tule liian pitkä sepustus.

Käytänössä siis foliosuojattu kaapeli drain wirella on _huomattavasti_ häiriöalttiimpi kuin fiksulla punotulla suojalla varustettu. Tosin, kuinka usein nämä ongelmakohdat tulevat vastaan onkin toinen juttu. Itse en kuitenkaan asennuksissakaan käyttäisi foliosuojattuja kaapeleita, koska niissä tuo häiriösuojaus on melkein tärkeämpää. Ei se nyt yhdellä rokkikeikalla niin hirveästi haittaa jos pientä pörinää on ilmassa (vaikkakaan ei se kiva asia ole), mutta jos jossain konserttisalissa äänijärjestelmä hurisee koko ajan, niin voipi tulla asentajille sanomista...

((1)) Kyllä, lähes kaikki äänihommissa käytetyt kaapelit ovat (tai ainakin niiden pitäiis olla) tätä tyyppiä. Yleensä kieretty parikaapeli mielletään joksikin datapiuhaksi, kuten cat5e tms, mutta jos piuhassa 2 signaalijohdinta on kierretty toistensa ympäri, niin kyseessä on kierretty pari.

Äh, tästä tulikin pidempi kuin aluksi ajattelin. Ja lisäksi tuo tiivistelmä oli sen verran paljon tiivistetty ja yleistetty, että voi siinä olla jotain epämääräisyyksiä tai virheellisyyksiä. Kannattaa kuitenkin tosiaan lukaista nuo ylempänä mainitut tekstit, niin saa viksumman selvityksen asiasta.

Ugh. Vaikenen.

Edit: Unohdinpa sitten taas, että noissa alaviittauksissa ei kannata käyttää hakasulkuja, kun niillä merkitään lainaus tällä foorumilla. No, ehkä noista normaaleista suluista ymmärtää myös tarkoituksen.
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
pitk
14.07.2008 17:32:49

Mikäs vika T-kaupan valmiissa kaukokaapeleissa on?Halpoja ovat... Onko kokemuksia? Hajoaako liittimet,hurinoita,jotain muuta, mitä?

Siitä ei kulje sähkö läpi. Mikserin gaineja saa tuupata vartin kovempaa kuin oikealla kaapelilla. Muita vikoja onkin jo mainittu....
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
lasal
14.07.2008 20:33:51 (muokattu 15.07.2008 20:18:13)
Mikäs vika T-kaupan valmiissa kaukokaapeleissa on?Halpoja ovat... Onko kokemuksia? Hajoaako liittimet,hurinoita,jotain muuta, mitä?
minun piti päästää yksi kahdeksasta eläkkeelle, kun phantom ei tule läpi eli jompikumpi signaalijohto on maissa ... (dynaaminen) mikki sinänsä kyllä tulee (edit: mikseripään viuhkassa liitin on ok, lavarasiaa en avannut)
markotetri
14.07.2008 21:05:39

Juuri laitoin erääseen ravintolaan laskun t-kaupan kaapelin korjaamisesta käyttökelpoiseen kuntoon... Eikä ollut eka kerta. Olen sanonut tämän täälläkin aikaisemmin, mutta en ole missään enkä koskaan nähnyt niin luokattoman huonoa työn jälkeä. Kaapeliliittimet ovat huonolaatuisia ja kolvaukset ala-arvoisia. Kaiken lisäksi jopa uuden kaapelin johtimien kupari on paikoittain erittäin hapettunutta.

Tuttu äänifirma teki t-lavahauista käyttökelpoiset vaihtamalla niihin Cordialin kaapelin ja Neutrikin liittimet. Jäljelle jäi siis lavarasian metallikuori...

Niin, että onhan ne halpoja. Ja sopivat hyvin ahkeralle ihmiselle, joka tykkää tehdä kaiken vähintään kahteen kertaan.
Artificiality is normal to the medium.
eetuss
14.07.2008 21:56:12

Mulla on myös kokemusta noista sssnake-merkkisistä. Muistaakseni 5-6 keikan jälkeen puolet 12:ta linjasta paskana. Tilasin itselleni tuollaisen Pro Snake -kaukon. Lieneeköhän yhtään parempi?? Hintaa ainakin on enemmän.

Näyttää olevan T-kaupassa Neutrikin omia lavarasioita myynnissä. Onko kellään niistä kokemuksia? Mua kiinnostaisi myös noi socapexi- ja hartingi-hommelit. Pystyykö niitä kasailemaan kotikonstein tavallinen meikämandoliino?
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
rintapek
14.07.2008 22:05:05

... Mua kiinnostaisi myös noi socapexi- ja hartingi-hommelit. Pystyykö niitä kasailemaan kotikonstein tavallinen meikämandoliino?

Mä ny en kaukokaapeleista juuri tiedä, mutta jos kolvi pysyy kädessä ja kolmeen osaat laskea, niin eipä tossa estettä ole. Mikäli askarteluun vaadittava aika ja paikka on tarjolla.
One kind of music only - the good kind
Cornflake
14.07.2008 22:06:58
Yhdestä snaken pötköstä kokemusta, eikä mitään valittamista. Ihan samaa tuuttaa sisään kuin suoraan varmasti pätevällä piuhalla. Laatu nyt oli aika heikon oloista, mutta kestänyt silti vuosia, kun kohdellut kuin kipeetä pippeliä. Varmaan jossain rankemmassa käytössä olisi lahonnut aika nopsaan.

Nyt kehissä tollanen St. Paul's soundin (varmaankin) kiinalainen kauko, jota kauppaavat sivuillaan. Ei mitään pahaa sanottavaa siitäkään. Jykevämmän oloinen kaikin puolin kuin snake.

Tosin mitään järin tärkeetä noilla duunannutkaan ja amatööri-hengessä. Mut tollasia kokemuksia kuitenkin.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
rintapek
14.07.2008 22:11:52

Nyt kehissä tollanen St. Paul's soundin kiinalainen kauko, jota kauppaavat sivuillaan. Ei mitään pahaa sanottavaa siitäkään.

Mulla on tommoinen kans. En snakeihin pysty vertaamaan, mut meitin käytössä toimii oikein mainiosti.
One kind of music only - the good kind
Reddie
15.07.2008 02:45:23 (muokattu 15.07.2008 02:46:58)
Mua kiinnostaisi myös noi socapexi- ja hartingi-hommelit. Pystyykö niitä kasailemaan kotikonstein tavallinen meikämandoliino?

Jos nuo kiinnostaa, niin kannattaa tutusta myös mm. Ten47, LK Connectors ja kasan huippuna Whirlwindin MASS-tuotteet. Ilmeisestikin aika paljon kestävämpää (ja hintavampaa) kamaa. Linkkejä vastaaviin keskusteluihin:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=111843&o=0&#p4060967
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=150604&o=0&#p7688189
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=148683&o=0&#p7496213

Niin, ja sit kannattaa nykyään jo pikkuhiljaa rupee kattelee noiden digikaukojen perään.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Talent71 - Ääntä, valoa & musiikkia
aimotuska
15.07.2008 09:59:57
Tää nyt liittyy ainakin kaukokaapeleihin...

Jos olisitte tekemässä kiinteää asennusta (eli kaapelit seinien sisään), laittaisitteko semmosen erillisen lavarasian/useampia muutaman metrin letkun päähän vai XLR:t vaan johonkin seinäpaneeliin kiinni? Lavan käytettävä leveys on jotain 12m ja syvyys muutama säälittävä metri.

Mulla menee nyt silleen, että kiinteissä rummuissa on erillinen 8ch boksi ja sitten 16 XLR:ää on vierekkäin rivissä lavan etureunan takana. Osa liittimistä vaan tahtoo mennä niin kauas, että pitää melkeen olla jo kahta kaapelia peräkkäin, että riittää toiseen laitaan. Saliin on tulossa remppa parin vuoden sisään ja jos noihin kaapeleihin keksis jotain järkevämpää systeemiä, niin sen vois toteuttaa sitten samalla.
Paenu sinä helevettihin siitä!
Curvin
15.07.2008 12:20:45
Mua kiinnostaisi myös noi socapexi- ja hartingi-hommelit. Pystyykö niitä kasailemaan kotikonstein tavallinen meikämandoliino?

Itse henkilökohtaisesti suosittelen multsari-liittimiksi kahden eri valmistajan tuotteita. Elikkäs Ten47 Tourline sekä LK. Molemmat kohtuullisen helppoja rakentaa jos vaan sorminäppäryys kunnossa. Muita etuja kyseisissä liittimissä on se että noi on täysin vaihtokelpoisia toistensa kanssa, jos tekijä ON noudattanut oikeaa pinnitys-standardia. Itse useita kymmeniä liittimiä kasanneena suosittelen lämpimästi hankkimaan/lainaamaan oikeat työkalut noitten rakentamiseen, varsinkin krimppaus-pihdit on ihan parasta viihdettä. Säästää aikaa huomattavasti liitintä rakentaessa.

Jos ei itseä kiinnosta rakentaa tuollaisia moninapa-liittimiä, niin ainakin allekirjoittaneelta voi tiedustella tuollaisen rakentamista ja rakentamiseen liittyviä vinkkejä.
Jaa Jaa,... ,että Jaa Jaa...
stnprkl
15.07.2008 13:20:58
Tää nyt liittyy ainakin kaukokaapeleihin...

Jos olisitte tekemässä kiinteää asennusta (eli kaapelit seinien sisään), laittaisitteko semmosen erillisen lavarasian/useampia muutaman metrin letkun päähän vai XLR:t vaan johonkin seinäpaneeliin kiinni? Lavan käytettävä leveys on jotain 12m ja syvyys muutama säälittävä metri.

Mulla menee nyt silleen, että kiinteissä rummuissa on erillinen 8ch boksi ja sitten 16 XLR:ää on vierekkäin rivissä lavan etureunan takana. Osa liittimistä vaan tahtoo mennä niin kauas, että pitää melkeen olla jo kahta kaapelia peräkkäin, että riittää toiseen laitaan. Saliin on tulossa remppa parin vuoden sisään ja jos noihin kaapeleihin keksis jotain järkevämpää systeemiä, niin sen vois toteuttaa sitten samalla.

Mä laittaisin seinässä kulkevan kaapelin päähän rasian seinään ja siihen pienempiä multsareita (esim. 8 kanavaa) joihin voi sitten laittaa lavahaun omaisesti jatkokaapelit kiinni ja niihin päihin ne XLR-rasiat. Seinästä en vetäis enää itse kaukokaapelia irtoletkuna ilman et on liitin välissä, koska ainakin se kohta missä kaapeli tulee seinästä ulos joutuu aika kovalle rasitukselle käytössä ja vaarana on että menee karvoja poikki juuri siitä kohtaa ja sen jälkeen korjaaminen/uusiminen on todella vittumaista ja kallista puuhaa.
Niin ja monitorisplitti ehdottomasti järjestelmään.
Viltsu audiokantaja
multipaavo
15.07.2008 14:13:32

Itse henkilökohtaisesti suosittelen multsari-liittimiksi kahden eri valmistajan tuotteita. Elikkäs Ten47 Tourline sekä LK.

Itse tykkään VEAMin tuoteperheestä. Ten47 on tuntunut tähän mennessä kelpo liittimeltä, mutta LK aka LINK:in vehkeissä on lukitusmekanismi alkanut jumittaa ajan saatossa, yllättävän nopeastikin. Oli liitin mikä vain niin kannattaa ehdottomasti sijoittaa pölysuojaan joka on siis ikäänkuin korkki liittimen päällä. Suojaa pahimmilta mekaanisilta vaurioilta ja lika pysyy myös ulkopuolella.

Iloisena asiana olen huomannut, että 37 pinniset eli 12 kanavaiset liittimet ovat yleistyneet mukavasti viimeisen parin vuoden aikana, joten niitä suositeltakoon yhteensopivuuden nimissä :)

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
eetuss
15.07.2008 16:30:17

Kattelin kun tuolla näytti olevan lavarasioita joissa on valmiina hartingit kiinni.
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
multipaavo
18.07.2008 03:44:30

Kattelin kun tuolla näytti olevan lavarasioita joissa on valmiina hartingit kiinni.

Ei Harting oo Veamia vaikeempi kasata. Multsari ku multsari ;)

-Paavo
pitk
18.07.2008 07:27:34

mutta LK aka LINK:in vehkeissä on lukitusmekanismi alkanut jumittaa ajan saatossa, yllättävän nopeastikin.

Ehkäpä tippa aseöljyä? Hyvinvarustetuista lukkoliikkeistä.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
lurkki
20.07.2008 00:52:00
Emmä ekana lähtis öljyä tarjoomaan sen pinnien ympärillä olevan kumin kaveriksi. Tai edes naapuriksi.
-Paavo

Kyllä ruskeata PRF:ää on niihin laskettu ihan surutta ... väärinkö sitten?
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
Järjestysmies
20.07.2008 14:41:07
Meneehän tämä nyt melkein keskustelun aiheeseen, ehkä vähän vierestä, mutta siis. Mahtaako olla millään valmistajalla valmiina lavarasiaa, jossa olisi muuntajaerotettu splittaus valmiiksi rakennettuna, esim monitorimikseriä varten? Tuommoinen olisi melko hyödyllinen kapistus.
multipaavo
20.07.2008 15:35:31

Kyllä ruskeata PRF:ää on niihin laskettu ihan surutta ... väärinkö sitten?

Öljyillä on tapana haurastuttaa erilaiset kumit. Ei nyt ehkä päivässä, mutta kolmessa vuodessa tapahtuu jo kummia...
Niin Veameihin ei oo tarvinnut lisätä mitään voitelua kunhan putsaa suurimmat multakokkareet liittimistä pois.

Mahtaako olla millään valmistajalla valmiina lavarasiaa, jossa olisi muuntajaerotettu splittaus valmiiksi rakennettuna, esim monitorimikseriä varten?

Onhan noita:

http://www.whirlwind.com
http://www.radialeng.com

-Paavo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)