Aihe: Eri tanssilajien tempot
1 2 3 4 512 13 14 15 16
jon lord
16.07.2008 12:19:01
Viimeksi käydyissä lavatansseissa on ollut aobut 1000 asiakasta. Heistä 6 tanssii chachan "oikeilla" askelilla. joten kokonaisuuden kannalta on yksi v...tun maku, onko siinä chachassa 124 vai 128 iskua minuutissa. Foxina ne menee kuitenkin,samalla kaavalla kuin kaikki muutkin 18 meidän tarjoamaa rytmiä.

Minä en niin kauheasti tiedä tämän päivän meiningistä kun olen ollut pois niin kauan. Mutta siihen aikaan kun tein päätoimisesti niin kaikki tanssittiin vaihtoaskelilla. Oli ihan sama tuliko tangoa,valssia,humppaa,jenkkaa,foksia vai peräti rokkia tai discoa. Aina samat vaihtoaskeleet, kyllä sitä naurettiin monasti että ihan sama mitä soittaa samalla tavallla jengi koikkelehtii. Joskus kyllä joku asianosaava tuli toivomaan jotain tanssilajia ja sanoi tempon perään.
Asiasta vielä sen verran että kun yhteen aikaan oli monessa paikassa muotia että DJ soitti bändin tauot levyjä niin heitä oli ohjeistettu pithcillä muuttamaan tempot kahden parin välillä samanlaisiksi.
COVS jäsen N.o 3
uruttaja
16.07.2008 12:30:04
Minä en niin kauheasti tiedä tämän päivän meiningistä kun olen ollut pois niin kauan. Mutta siihen aikaan kun tein päätoimisesti niin kaikki tanssittiin vaihtoaskelilla. Oli ihan sama tuliko tangoa,valssia,humppaa,jenkkaa,foksia vai peräti rokkia tai discoa. Aina samat vaihtoaskeleet, kyllä sitä naurettiin monasti että ihan sama mitä soittaa samalla tavallla jengi koikkelehtii. Joskus kyllä joku asianosaava tuli toivomaan jotain tanssilajia ja sanoi tempon perään.
Asiasta vielä sen verran että kun yhteen aikaan oli monessa paikassa muotia että DJ soitti bändin tauot levyjä niin heitä oli ohjeistettu pithcillä muuttamaan tempot kahden parin välillä samanlaisiksi.

Jos lupaat, että et kerro kenellekkään, niin voin sulle kertoa että ihan oikeasti homma ei ole muuttunut tuosta mihinkään.

Niitä discojuttujakin tekee moni levynkääntäjä edelleen.
jon lord
16.07.2008 12:45:14
Jos lupaat, että et kerro kenellekkään, niin voin sulle kertoa että ihan oikeasti homma ei ole muuttunut tuosta mihinkään.

Niitä discojuttujakin tekee moni levynkääntäjä edelleen.

Arvoisa veli, lupaan etten kerro kenellekään.
COVS jäsen N.o 3
Avanaq
16.07.2008 12:57:52
Viimeksi käydyissä lavatansseissa on ollut aobut 1000 asiakasta. Heistä 6 tanssii chachan "oikeilla" askelilla. joten kokonaisuuden kannalta on yksi v...tun maku, onko siinä chachassa 124 vai 128 iskua minuutissa. Foxina ne menee kuitenkin,samalla kaavalla kuin kaikki muutkin 18 meidän tarjoamaa rytmiä.

Toinen mikä mua ihmetyttää noissa tosi isoissa paikoissa on masurkka. 994 katsoo kun 6 tanssii.

Kolmanneksi, hidasta valssia ei osaa tanssia edes tuon kokoinen otanta.

Mutta ei se mitään, minä urutan kyllä hymyssä suin.

Viimeksi käydyissä lavatansseissa (eilen Kisaranta) oli about 500 asiaskasta. Cha chan aikana lattialla oli ehkä 300 henkeä. Heistä noin 200 tanssi "oikeila" askelilla, joten koonaisuuden kannalta on melko v...tun tärkeää, millä tempolla se soitetaan. Ne foxinakin menevätkin voisivat uskaltaa yrittää tanssia "oikein", jos tempo ei olisi liian nopea.

Masurkan osalta kutakuinkin samaa mieltä, mutta onhan se hyvä, että on kusi- et kaljataukoja.

Hidasta valssia ainakin sinne päin osaa tanssia nykysin jo kohtuullinen määrä - riippuen tietysti paikasta ja illasta.

Uruta sinä hymyssä suin - minä tanssin naama norsunv...lla ja laskeskelen tempoja,.
Avanaq
16.07.2008 13:07:21
Jos lähdetään snobbailemaan jollain osaamisella, ois hyvä myös osata jotain.

126 satsa ei tuota yhdellekään oikean lattarimaan tavalliselle tanssiparille
muuta ongelmaa kuin et se on vähän hidas...ja oikein askelin varmasti.

Lisää harjoitusta ja kuntoilua, sekä iloisempaa mieltä.

Mitä jos lähdettäisiin opintomatkalle johonkin oikeaan lattarimaahan: minä opettelisin tanssimaan ja sinä soittamaan (tähän joku hauska hymiö).

Jos et ole sattunut huomamaan, ei Suomessa eikä muissakaan sivistyvaltioissa tanssita lattarimaiden (Kuuba tms. ) satsaa tai lattareita. Lavoilla tanssitaan cha chata, jonka lähtökohta on kilpatanssissa, jonka tekniikka, rytmitys ja likekieli on melkoisen erilaista kuin noissa maissa.

Mulle voit ihan rauhassa soittaa satsaata vaikka 162 tempolla, mutta kun ne tavisturakaiset, sun pääasiakkaat, opettelee chachan kilpateknikalla ja noihin tempoihin, niin eikö olisi aika fiksua ottaa se huomioon. Jos siitä kirjoittaminen on sun mielestä snobailua niin ole hyvä vaan.
humppahanuristi
16.07.2008 13:15:28

Mitä jos lähdettäisiin opintomatkalle johonkin oikeaan lattarimaahan: minä opettelisin tanssimaan ja sinä soittamaan (tähän joku hauska hymiö).

Tuo olisikin aika hauskaa.
No Argentiinasta kun otetaan mallia tangosta.
SItten siitä vierestä brasiliasta käydään opiskelemassa aitoa sambaa,
Ja Kuubasta vähän karibialaista vaikutetta salsaan ja muuhun, niin kyllä kelpaa.

Olisiko sellainen ryhmämatka oikein, vaikka ne seuraavat TM-pikkujoulut.
Humpasta rautalankaan...
isojussi
16.07.2008 14:16:15 (muokattu 16.07.2008 14:17:29)
Avanaq:ille panen läsäyttäen plussaa. Hyvä asenne tanssijalla. Ollaanhan me saatanan tyhmiä, jos ei noin asiallista palautetta oteta huomioon.

E: Pahus - jonsei puhelin olis soinu kesken kirjoittamisen, olisin ehtiny ennen Uruttajaa.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
Rock n
16.07.2008 15:38:09
Tuo olisikin aika hauskaa.
No Argentiinasta kun otetaan mallia tangosta.
SItten siitä vierestä brasiliasta käydään opiskelemassa aitoa sambaa,
Ja Kuubasta vähän karibialaista vaikutetta salsaan ja muuhun, niin kyllä kelpaa.

Olisiko sellainen ryhmämatka oikein, vaikka ne seuraavat TM-pikkujoulut.

Hauskoihin juttuihin joskus törmäilee ulkomaan tanssivuja selatessa. Argentiinassa tanssitaan käytännössä samaa tanssia kuin suomalainen kävelyhumppa tangomusiikkiin. Kaiken lisäksi tangokävelyhumppatanssimusiikki on rytmillisesti suomalaisen tangon kaltaista, mutta tietenkin soundit hiukan toiset. Ja tanssivat myös buggin kaltaista swingiä marssirytmiseen tangoon. Kai nämä ovat jotain argentiinalaista kävelytangoa eli milongaa.
Juupe
16.07.2008 18:07:06
Olen tainnut tämänkin mainita aikaisemminkin, mutta kerrataanpa nyt vielä. Tietääkseni en menetä siinä yhtään mitään, jos soitan kaikki tanssilajit sellaisilla vauhdeilla, että ne pystyy tanssimaan oikeillakin askelilla, vaikka suurin osa tanssijoista ei niitä osaakaan. Hyvin usein paikalla on kuitenkin joku, joka osaa. Mielelläni teen myös heidät tyytyväisiksi, ei ole multa pois.

Jos suomalaisissa tanssikouluissa opetetaan vaikka sitä satsatsatsaata vauhdilla 120, niin mitä bändi voittaa vetämällä sataakolmeakymppiä? Hä? Kyllä mua ainakin ottais pattiin, jos olisin käynyt kalliit tanssikurssit, ja sitten bändit vetelee sellaisilla vauhdeilla, ettei opeteltuja kuviota pysty käyttämään. Jos Suomen Tanssinopettajain Liiton jäsenet sanoo mulle, että Suomen lavoilla tanssittavan cha-chan tempo on muuten sitten 120, niin en kyllä kehtaa väittää vastaan.
baron
16.07.2008 18:17:22

Olen tainnut tämänkin mainita aikaisemminkin, mutta kerrataanpa nyt vielä. Tietääkseni en menetä siinä yhtään mitään, jos soitan kaikki tanssilajit sellaisilla vauhdeilla, että ne pystyy tanssimaan oikeillakin askelilla, vaikka suurin osa tanssijoista ei niitä osaakaan. Hyvin usein paikalla on kuitenkin joku, joka osaa. Mielelläni teen myös heidät tyytyväisiksi, ei ole multa pois.

Jos suomalaisissa tanssikouluissa opetetaan vaikka sitä satsatsatsaata vauhdilla 120, niin mitä bändi voittaa vetämällä sataakolmeakymppiä? Hä? Kyllä mua ainakin ottais pattiin, jos olisin käynyt kalliit tanssikurssit, ja sitten bändit vetelee sellaisilla vauhdeilla, ettei opeteltuja kuviota pysty käyttämään. Jos Suomen Tanssinopettajain Liiton jäsenet sanoo mulle, että Suomen lavoilla tanssittavan cha-chan tempo on muuten sitten 120, niin en kyllä kehtaa väittää vastaan.

Niin, herää kysymys, keitä varten sitä tanssimusiikkia oikein soitetaan?
isojussi
16.07.2008 20:49:52
...Jos suomalaisissa tanssikouluissa opetetaan vaikka sitä satsatsatsaata vauhdilla 120, niin mitä bändi voittaa vetämällä sataakolmeakymppiä? Hä? Kyllä mua ainakin ottais pattiin, jos olisin käynyt kalliit tanssikurssit, ja sitten bändit vetelee sellaisilla vauhdeilla, ettei opeteltuja kuviota pysty käyttämään. Jos Suomen Tanssinopettajain Liiton jäsenet sanoo mulle, että Suomen lavoilla tanssittavan cha-chan tempo on muuten sitten 120, niin en kyllä kehtaa väittää vastaan.

Tätä mä oon aina ihmetelly. Mulle on aikoinaan alan esat opettaneet, että aito Kuubalais-chacha on paljon kiivaampi.

No - toisaalta ne tanssiopettajat ei monasti ees käytä oikeeta chacha:ta opetusmateriaalina, vaan esim Santanaa ym. latin-beat-kuraa.
Avanaq
17.07.2008 10:13:42
"Peruslajeista" tuolta puuttuu fusku ja bugg. Fuskussain tempoalue on laaja, ehkä jossain 150-180 tieoilla (lonkalta heitetty). Buggissa väli noin 120-160. 140 tienoilla on normitanssijalle varsin hyvä. Ja nämä nopeudet siis tunnetusti heikosta muististani.

Palataan nyt vielä tähän topiciin, kun laskeskelin eilen Sinitaivaan keikalla naama norsunv...lla tempoja. Ja vähän tais mennä lonkkaheitto keturalleen. 180 tempolla puolet porukasta paineli foksia, toinen puolikas fuskua, eikä fuskaajilla ainakaan kiire ollut. Vielä vähän hitaammin soitettu fuskuksi kuulutettu pari (170) vaikutti jopa löysän hitaalta. Elikä 180 tienoilla on melko turvallista, ja 200, jopa vähän ylikin voi vielä himpun verran tanssia muistuttaa. Mutta nuohan tokkiinsa riippuvat paljon myös biisistä muuten.
uruttaja
17.07.2008 11:10:22
Palataan nyt vielä tähän topiciin, kun laskeskelin eilen Sinitaivaan keikalla naama norsunv...lla tempoja. Ja vähän tais mennä lonkkaheitto keturalleen. 180 tempolla puolet porukasta paineli foksia, toinen puolikas fuskua, eikä fuskaajilla ainakaan kiire ollut. Vielä vähän hitaammin soitettu fuskuksi kuulutettu pari (170) vaikutti jopa löysän hitaalta. Elikä 180 tienoilla on melko turvallista, ja 200, jopa vähän ylikin voi vielä himpun verran tanssia muistuttaa. Mutta nuohan tokkiinsa riippuvat paljon myös biisistä muuten.

Olet sä se yksi Topi, joka istut vihko ja metronomi kädessä ja teet raportteja Susellille? Jos olet, ollaan haasteltu muutaman kerran.
isojussi
17.07.2008 11:22:39
Olet sä se yksi Topi, joka istut vihko ja metronomi kädessä ja teet raportteja Susellille?...

HOHO - onko tommosiakin? Ei voi olla.... Nyt Patelan mies vedättää....
Musiikkia korville
17.07.2008 11:24:47

On niitä...
By: MK
isojussi
17.07.2008 11:27:16
On niitä...

Älkää viittikö!
Tankero
17.07.2008 11:56:48
Älkää viittikö!

On varmasti
Humppajyrä
Avanaq
17.07.2008 12:03:05
Olet sä se yksi Topi, joka istut vihko ja metronomi kädessä ja teet raportteja Susellille? Jos olet, ollaan haasteltu muutaman kerran.

Tossahan voiskin olla mulle uus toiveammatti :-). "Iltaa herra muusiko. Seuratanssiliton tempotarkastaja tässä. Soititte eilen cha chan kaksi iskua yli suositusten. Saatte näin ensimmäisellä kerralla suullisen varoituksen, mutta jos ette korjaa tilannetta, voi liitto asettaa teidät tanssikieltoon."

No en tod. ole. Flunssa oli vaan iskemässä, muttä päätin siitä huolimatta kantaa vastuuni tanssiorkestereiden leivän saannista ja kantaa rahaa Pavin kassaan. Kahvi oli hyvää, samoin viinerit ja joku kotimaisen farmin limpparieliksiiri - suosittelen. Ajankulukseni noita laskeskelin ja ihan ilman metronomeja, joten voi olla, että meni laskelmat mettään.

PS. Niitä masurkan tanssijoita oli muuten eilen ihan turakaisen paljon. No, olihan väkeä muutenkin lähemmäs tuhat.
uruttaja
17.07.2008 14:05:11

En muuten vedätä. Kerrankin ei ole kieli poskessa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)