Zepeteus78 16.07.2008 11:20:10 | |
---|
Ajattelinpa kysyä tuleeko kenelläkään mieleen jotakin äärettömän hyvää opusta, jossa käytäisiin läpi perusasioita studiotoiminnasta. Miksaamiseen ja äänen käsittelyyn liittyen lähinnä? Toinen mihin olisi mukava löytää opastusta on Sonar 6:n käyttö. Olen katsellut youtuben videoita ja lukenut joitakin artikkeleita netistä, mutta niissä mennään niin pirun kovaa tempoa eteenpäin, että ei tällainen maalaispoika pysy kyydissä. Hyviä biisejä pukkaa päähän kaiken aikaa, mutta mitään ei saa uskottavan kuuloisesti nauhalle.. ahistaa.. |
Ajattelinpa kysyä tuleeko kenelläkään mieleen jotakin äärettömän hyvää opusta, jossa käytäisiin läpi perusasioita studiotoiminnasta. Miksaamiseen ja äänen käsittelyyn liittyen lähinnä? http://www.like.fi/kirja.php?detail_id=733 Toi on ihan hyvä, jos olet ihan aloittelija, tosin miksaamiseen ja käsittelyyn ei hirveästi mennä, vaan pyritään tekemään konvehti siitä lähtösaundista suoraan. Hyvin äänitettyä kamaa on aika helppo lähteä sit miksaamaankin. Toinen mihin olisi mukava löytää opastusta on Sonar 6:n käyttö. Olen katsellut youtuben videoita ja lukenut joitakin artikkeleita netistä, mutta niissä mennään niin pirun kovaa tempoa eteenpäin, että ei tällainen maalaispoika pysy kyydissä. Alat vaan vääntämään biisiä ja klikkailet kaikkea, siltappaa minä ainakin olen noita oppinut käyttämään. Ei se rikki mee ja undo-nappi (Ctrl-Z) on olemassa. "I have a cunning plan" -Baldrick |
Kefiiri 16.07.2008 14:33:40 | |
---|
|
Kalmo 17.07.2008 17:12:25 | |
---|
Siis onko ongelmana se, että SONARin manuaalia ei saa suomenkielellä? En minä muuta kikkaa osaa neuvoa kuin manuaalin opettelu, etenkin niiden tutoriaalien läpikäynti. Eihän siinä ole kuin vähän toistatuhatta sivua :o/ Itsekään en pidä videotutoriaaleista. Ne ovat niin hiton ylimalkaisia. Oletko lukenut tämän Muusikoiden.netin pysyvät ko. aiheista? Googleta eri hakusanoilla. Kyllä netistä tavaraa löytyy (wikipedia etenkin). Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Zepeteus78 18.07.2008 07:26:18 | |
---|
Siis onko ongelmana se, että SONARin manuaalia ei saa suomenkielellä? En minä muuta kikkaa osaa neuvoa kuin manuaalin opettelu, etenkin niiden tutoriaalien läpikäynti. Eihän siinä ole kuin vähän toistatuhatta sivua :o/ Itsekään en pidä videotutoriaaleista. Ne ovat niin hiton ylimalkaisia. Oletko lukenut tämän Muusikoiden.netin pysyvät ko. aiheista? Googleta eri hakusanoilla. Kyllä netistä tavaraa löytyy (wikipedia etenkin). Manuaalissa on se huono puoli, että pitäis tietää mitä ettii. Helpoin tapa itselleni ois ehkä opetella jos joku näyttäis perustilanteen. Elikkäs miten pitää äänittää laulut, kitara, piano jne ja miten tehdään komppiosasto. Ja sitten näyttäis vielä päälle, miten korjaillaan kolahduksia ja piikkejä pois äänityksistä. Ja tietty sitten vielä päälle muutamia kikkoja erilaisiin kaikuihin yms. jolla yleensä saadaan uskottavamman kuuloista tavaraa. Kiitoksia kuitenkin näistä vinkeistä, pitää noihin opuksiin käydä syventymässä kirjastossa, josko niistä jotain ideoita viriäisi. |
Kalmo 18.07.2008 11:41:12 | |
---|
Jos manuaalin infomäärä aiheuttaa ähkyn, niin mielestäni hyvä lähestymistapa on "asia kerrallaan". Kun olet päässyt siihen vaiheeseen, että perusäänitys ja editointi- ym. toiminnot (bounce to tracks, softasynien käyttö jne.) ovat suunnilleen hanskassa, niin ota käsittelyyn yksi asia kerrallaan ja kelaile sitä. Manuaalin tutoriaalit auttavat tosi pitkälle. Esim. erityiset laulun tai kitaroiden äänittämiseen ja miksaukseen liittyvät jutut löytyvät kyllä muualta kuin SONARin manuaalista. Toisaalta, aika usein asiat riippuvat toisistaan niin, ettei voi rajata opiskelualuetta kovin jyrkästi, vaan on tutustuttava kokonaisuuteen ymmärtääkseen yksityiskohtia. Mutta mielestäni on välttämätöntä lukea koko manuaali kunnolla kertaalleen läpi, koska niin saa selkeän kokonaiskuvan siitä, mitä ohjelmalla voi ja ei voi tehdä. Tällaiset foorumit ovat täynnä kirjoituksia, joissa monen sadan euron ammattisoftan hankkinut kyselee ilmaisia plugareita tähän ja tuohon tarkoitukseen kun ei ole rahaa ostaa. Ja kuitenkin kaikki löytyisi jo siltä omalta sekvensserisoftalta. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |