Aihe: Auta valitsemaan uusi kitara Yamaha FG 412S tilalle
1
Minna-Maarit
13.06.2008 23:46:13
Ostin vajaa 10v sitten ko kitaran ja olen todella tykännyt sen äänestä. Viime aikoina kun olen opetellut muutakin kuin perusrämpytystä niin olen kuitenkin huomannut, että töppösormet ja lyhyet kädet hankaloittavat soittamista. Barret on vaikea ottaa ja oikeaa kättä on hankala käyttää kun käsi ei hyvin yllä kitaran yli. Helpompi lienee kuitenkin etsiä uutta kitaraa kuin pidentää käsiä.. ;-)

Eli ensinnäkin osaako joku sanoa, mitä kitaraa tuo vastaisi Jammun tämän päivän valikoimassa? Ko koodilla kun ei mitään löydy?

Pidän siis soundista, se on mielestäni syvä ja voimaskas. Löytyykö vastaavalla soundilla olevia pienempi mallisia kitaroita? En siis tarkoita mitään 3/4 kitaraa vaan vain kopaltaan pienempää. olen soitellut kitarakaupoissa (Hki ja Vaasa) joitakin mutten ole löytänyt sellaista ääntä josta pitäisin.

Vielä yksi kysymys - onko kitaroiden kauloissa nauhavälit aina yhtä pitkiä? Mietin vaan että kun on vaikeuksia käyttää pikkusormea skaaloissa tai boogiessa.. vai onko se vain venyttely ja harjoittelukysymys..

Rahaa olen ajatellut sijoittaa vajaa 400e, mutta hieman ylikin voi mennä, jos löytyy varteenotettavia vaihtoehtoja.
Souldrinker
14.06.2008 08:46:36
Mites olis esimerkiksi Taylorin Bigbabytaylor. Sehän on kooltaan 15/16, eli vähän pienempi kun täysikokoinen akustinen. Soinnista eikä muustakaan ole kokemusta, joten en pysty sanomaan onko yhtään tuon Yamahan kaltainen.
"Kampaa naamas niin saat illansuussa banaanin."
Minna-Maarit
14.06.2008 15:24:11
Kiitos, tuo on minulle uusi merkki, täytyy tsekata. Muita kommentteja?
wedevirtanen
15.06.2008 17:22:21
Mites olis esimerkiksi Taylorin Bigbabytaylor. Sehän on kooltaan 15/16, eli vähän pienempi kun täysikokoinen akustinen. Soinnista eikä muustakaan ole kokemusta, joten en pysty sanomaan onko yhtään tuon Yamahan kaltainen.

Koko on 3/4 normaalikitarasta eli paljon (3/4) pienempi kuin normaalikoppainen.
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
Souldrinker
15.06.2008 17:30:44 (muokattu 15.06.2008 17:35:16)
Koko on 3/4 normaalikitarasta eli paljon (3/4) pienempi kuin normaalikoppainen.

Babytaylor on 3/4. Puhuin Bigbabytaylorista...

E: http://www.thomann.de/fi/taylor_307gb_big_baby.htm Tai ainakin thomannilla väittävät olevan kooltaan 15/16.
"Kampaa naamas niin saat illansuussa banaanin."
flattopguitar
16.06.2008 10:25:51
Helpointa olisi ostaa 00-, 000- tai OM-mallinen kitara, joka istuu paremmin sylissä kuin D-koppainen. Lisäksi ne on usein sentin tai pari kapeampia joten käden saa paremmin kitaran päälle. D-koppaisissa on yleensä 25,5" skaala, joka tekee kielistä vähän kireämmän tuntuiset, mutta lisää hieman voluumia ja auttaa avoimissa vireissä. 00- ja 000-koppaisissa on yleensä 24,75" tai 24.9" skaalat riippuen siitä imitoidaanko Gibsonia vai Martinia ja OM-malleissa on molempia. Aloittajalle sanoisin että joku noista ylläolevista koppamalleista ja lyhyemmällä skaalalla voisi olla passeli. Merkit saat etsiä itse lompakon paksuuden mukaan.
P-Nut
15.07.2008 14:29:01

Eli tuota LJ tai LL mallistoa Yamahalta suosittelisin.
Kokopuukitaroita ja hinta jossain 500 - 700 € riippuen onko lovi vaiko ei.

Yamahan L-sarja on tosiaan ihan pätevä valinta. Malliston kitarat alkavat 6-sarjasta, joka ei ole käsintehty eikä myöskään täysin kokopuinen. Sarjassa seuraavana olevat 16-sarjan kitarat ovat jo käsintehtyjä ja täysin kokopuisia.

Sarjan kitaroita löytyy LL, LS, LJ malleina, jotka eroaa toisistaan kopan muodon puolesta. Mukana on myös mallit, joissa on elektroniikka, nämä erottaa siitä, että niissä on soololovi.

Yamahan sivuilta löytyy lisää pätevää informaatiota.
Here, have a slice of life.
Minna-Maarit
21.07.2008 22:19:27
Kävin katselemassa kitaroita ja nyt vasta tajusin että monissa pienemmissä kitaroissa tosiaan myös tuo skaala on pienempi. Miten se vaikuttaa soitettavuuteen? Olen itse ihan harrastelija mutta haluaisin opetella erilaisia soittotekniikoita ja heräsi epäilys että vaikuttaako lyhyempi skaala soittamiseen.

Onko kokemusta kitaran koon vaikutuksesta ääneen? Kaikukoppa on tietty pienempi, mutta onko mainittavaa haittaa?

Kiitos noista merkkiehdotuksista, käyn kokeilemassa niitä.
Minna-Maarit
22.07.2008 14:30:57
Jatkan... soitin Landolan D sarjan western kitaralla. Tuntui tosi omalle, hieman pienemmälle kuin Yamaha ja sointi oli silti täyteläinen. Oli helppo käyttää kieliä ja värikin oli ok (sorry...) Hp kuitenkin jo 479...

Onko muilla minkä verran landoloista kokemusta? Tämä oli siis ihan uusi, ei käytetty.
weelie
22.07.2008 15:55:02 (muokattu 22.07.2008 15:56:51)
Jatkan... soitin Landolan D sarjan western kitaralla. Tuntui tosi omalle, hieman pienemmälle kuin Yamaha ja sointi oli silti täyteläinen. Oli helppo käyttää kieliä ja värikin oli ok (sorry...) Hp kuitenkin jo 479...

Onko muilla minkä verran landoloista kokemusta? Tämä oli siis ihan uusi, ei käytetty.

Landolaa ei kai kovin korkealle arvosteta. Se on ehkä sitten sellainen trubaduurikitara, eli kestää ja soi lavalla melko hyvin. Mutta kovasti niillä on hintaa, ja itse kyllä Yamahan mieluummin valitsisin (Landola on Suomen Yamahan, mun mieleni lokeroissa).

D-mallinen on saundiltaan aivan erilainen kuin pienikoppaiset. Se "suuri" saundi kyllä vetää puoleensa kuin fatserin sinine. Istualteen kyllä ikäviä soittaa nuo isot (D:t ja suuret jumbot).

Mutta siis sun pitää kokeilla kitaroita niin että löydät sen josta pidät siinä hintaluokassa jonka olet asettanut. Ei siinä muuta.

Mulla on pari pientä kitaraa: Martinin "Little Martin" ja Art & Lutherien Ami. Kummatkin pieniä ja skaalatkin lyhyitä (oisko 24" ja 24.75"), joka tekee kielistä kevyemmän tuntuiset ja helpompi on ylettää monen nauhan päähän. No on mulla ukulelejakin, siinä ylettää hyvin vaikka minne.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)