Aihe: Paras mikki kitaristi vokalistille??
1
1957BA
10.07.2008 23:19:35
Onko kokemuksia tilanteesta, jossa pitemmän aikaa kitaraa soittaneena, innostuu myös vokalistin roolista? Näin kävi mulle. Meillä on vain 3 hengen kokoonpano. Eli ei löydy "paikkaavaa" :) kitaristia. Halpis-mikillä olen yrittänyt, mutta en vielä ole niin "kone", että pystyis koko ajan soittamaan ilman että vilkaisee otelautaa. Ja ellei halpismikki oo tasan tarkkaan suuvärkin kohdalla, niin ääni "häviää"! Nyt meni sen takia hermot! Ja heti kun saan hyvän vastauksen, niin painun mikkikauppaan!
sepisti
11.07.2008 00:20:10
Onko kokemuksia tilanteesta, jossa pitemmän aikaa kitaraa soittaneena, innostuu myös vokalistin roolista? Näin kävi mulle. Meillä on vain 3 hengen kokoonpano. Eli ei löydy "paikkaavaa" :) kitaristia. Halpis-mikillä olen yrittänyt, mutta en vielä ole niin "kone", että pystyis koko ajan soittamaan ilman että vilkaisee otelautaa. Ja ellei halpismikki oo tasan tarkkaan suuvärkin kohdalla, niin ääni "häviää"! Nyt meni sen takia hermot! Ja heti kun saan hyvän vastauksen, niin painun mikkikauppaan!

Shure SM58... Toimii tarvittaessa myös vasarana:) Itse käytän kyseistä mikkiä. Enkä varmasti ole ainoa:) Tosin kyllä siihenkin joutuu laulamaan suu mikrofoniin päin. Tämä on varsin yleistä mikeille joita käytetään musiikissa, jossa jo lavalla on paljon meteliä. Oletko ajatellut, että on ehkä parempi juttu laulajakitaristin (tai kenen tahansa) kannalta, että se mikki ei poimi ääntä kovin kaukaa? Vähenee kaiken maailman kierto-ongelmat.

Eli kyllä sun varmaan kannattaa parempi mikki ostaa, jos laulelet nykyisin johonkin "anttilan ainutlaatuiseen". Jos menet musaliikkeeseen ja pyydät saada ostaa laulumikin, joka poimii ääntä hyvin pidemmästä matkasta, sinulle sellainen varmasti myydään. Treeniksellä sitten huomaat, mikä meni pieleen...

Eniten sinua tulee jatkossa auttamaan treenaus. Käännä kitaraa ja silmiäsi, älä päätäsi:)

T: LaulajaKitaristi
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
peteihis
11.07.2008 08:38:40
....Ja ellei halpismikki oo tasan tarkkaan suuvärkin kohdalla, niin ääni "häviää"! Nyt meni sen takia hermot! Ja heti kun saan hyvän vastauksen, niin painun mikkikauppaan!

Itsekin soittaneena ja laulaneena: Seo ihan sama, onko, mikki kallis vai halpis, jos laulat mikrofonin ohi. Periaatteessa sopivalla kompressoinnilla voi tasoittaa tahattomia voimakkuusden vaihteluita, mutta ei sekään kaiva sitä ohi laulettua ääntä takaisin linjoille.

Sinänsä kyllä suht hyvä mikrofoni on aina lopulta mukavampi vehje kuin kovin "rajatapaus". Kun oma ääni kuulosta suunnilleen oikealta vahvistettunakin, niin tulee todennäköisesti äänenkäytön/muodistuksen kanssa vähemmän tehtyä mitään "omaperäisyyksiä".

Shuren SM58 nyt tietysti on se listaykkönen myyntitilastoissa, mutta metelin seassa ja läheltä mikrofonia laulamiseen sopii paremmin se evoluutioversio, Beta58. Mutta jos hyvää meinaat, niin kannataa vilkuilla esim. Sennheisereita ja Audixeja.
Apricot
11.07.2008 16:12:24
Halpis-mikillä olen yrittänyt, mutta en vielä ole niin "kone", että pystyis koko ajan soittamaan ilman että vilkaisee otelautaa. Ja ellei halpismikki oo tasan tarkkaan suuvärkin kohdalla, niin ääni "häviää"!

Tärkeintä olisi varmaan asetella laulumikki niin, että pystyt pitämään sitä suun edessä samalla kun kattelet otelautaa. Eli telinettä joutuu laittamaan vähän alemmas.

Soitinosuudet kannattaa opetella erikseen niin, ettei tarvii katsella otelautaa. Sormien tuijottaminenhan on enemmänkin opittu tapa kuin todellinen tarve, ellei biisissä hypitä koko ajan 6-10 asemaa edestakaisin.

Parempi mikki auttaa tietysti siihen, että laulusoundi on pa:n kautta parempi, mutta ei mikään mikki poimi pelkästään lauluääntä puolen metrin päästä ilman, että mukaan ei tulisi yhtä paljon myös hälyääniä. Edellä on lueteltu hyviä mikrofonimerkkejä ja -malleja.
hannakatriina
14.07.2008 17:56:44

Bändihommissa ehdottomasti paras ratkaisu on mikki, joka ottaa äänen läheltä, joten treeniä vaan. Jos mikki poimii äänen kaukaa niin se poimii sitten samalla myös rummut ja kaikkea muutakin samaan kanavaan. Vielähän sitä ehkä treeniksellä voi vetää kaukaa ottavalla mikilläkin, jos saa jotenkin poistettua kierto-ongelman... Sitten kun on tosi kyseessä, eli keikka, niin harva miksaaja varmaan suostuu siihen, että lavalla on herkkä konkkamikki sotkemassa soundia (ainakaan jos on yhtään normaalit lavavolumet). Pakko se on siis jossain vaiheessa kuitenkin opetella operoimaan läheltä ottavan dynaamisen mikin kanssa, ja mieluummin itse tekisin sen treeneissä kuin keikalla.

Onko kukaan muuten testaillut ikinä pantamikkejä? Ei sillä, että tarvitsisin, mut tuli vaan mieleen. Kai niitäkin on ihan hyvälaatuisia, kun Madonna ja muut vastaavat niitä käyttää tanssiessaan, samoin musikaalinäyttelijät... normaaleissa bändihommissa tietysti näyttää ehkä hiukkasen pöllöltä, mut se mikki ainakin pysyis suun edessä ;)
rintapek
14.07.2008 18:10:34

Onko kukaan muuten testaillut ikinä pantamikkejä? Ei sillä, että tarvitsisin, mut tuli vaan mieleen. Kai niitäkin on ihan hyvälaatuisia,...

On käyny mielessä, vaan testaamaan asti en ole ehtiny. Hyvänlaatuisia löytyy pomminvarmasti.
Normisti runpalina ko vedän, niin tommoinen olis kiva. Se vain, että jos sen pannan päähänsä pukee, niin mun käyttööni samassa sais olla luurit kanssa.
Ko sopiva tulee vastaan, niin testaan ilmammuuta.
One kind of music only - the good kind
Dr.Groove
14.07.2008 23:55:44

Olen muutaman vuoden käyttänyt ns. Madonna-mikkiä, eli niskan takaa suun eteen tulevaa mallia. Päädyin tähän ensisijaisesti sen takia,että tämä vapauttaa liikkumista soittaessa - kitaristi kun ei voi ottaa mikkiä käsiinsä. Voin suositella. Itse käytän Samsonin mallia, jossa lähetin ja mikki ovat samassa yksikössä niskan takana.

Ainoa iso haittapuoli on se, että laulun dynamiikkaa ei voi kontrolloida muuttamalla suun ja mikin etäisyyttä. Tähänkin kyllä oppii kiertotiet.

P.S. Tämä postaus on näpytelty iPhonella yhdellä sormella merkki kerrallaan..
Teijo K.
18.07.2008 09:44:47

Olen muutaman vuoden käyttänyt ns. Madonna-mikkiä, eli niskan takaa suun eteen tulevaa mallia. Päädyin tähän ensisijaisesti sen takia,että tämä vapauttaa liikkumista soittaessa - kitaristi kun ei voi ottaa mikkiä käsiinsä. Voin suositella. Itse käytän Samsonin mallia, jossa lähetin ja mikki ovat samassa yksikössä niskan takana.

Ainoa iso haittapuoli on se, että laulun dynamiikkaa ei voi kontrolloida muuttamalla suun ja mikin etäisyyttä. Tähänkin kyllä oppii kiertotiet.

P.S. Tämä postaus on näpytelty iPhonella yhdellä sormella merkki kerrallaan..

Olen nyt muutamalla keikalla tota testaillut, mutta siirryn ehkä takas normaaliin malliin. Kun on noi huuliharpun valjaat tossa jo niin tulee ikävän ahdasta. Muuten toimi tosi hyvin, ja ottaa sen huuliharpunkin kyllä hienosti. AKG konkkamikki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)