Aihe: Apple, Mac OS ja iMuusikot
1 2 3 4 528 29 30 31 32122 123 124 125 126
LaXu
07.07.2008 11:41:10
Musiikkipuolesta on paha sanoa, mutta näin graafisella alalla toimivana ja olosuhteiden pakosta toistaiseksi Windows-maailmaa käyttävänä (muutos tulossa, luojan kiitos) olen havainnut, että Vista on tuonut vain lisää ongelmia epävakauden muodossa. XP toimii jotenkin sentään, koska siihen on tullut tarpeeksi korjauksia vuosien saatossa, Vistan kanssa on ongelmia harva se päivä enkä suostunut ottamaan sitä omalle koneelleni lainkaan.

Mulla taas on tyystin päinvastaiset kokemukset. Omalla koneella Vista Home Premium 64-bit on toiminut moitteettomasti. Pyörii nopeammin kuin XP ja on kaikin puolin mukavampi käyttää. Mun käyttö on siis kaikkea peruskäytöstä (netti, musan kuuntelu, pelaaminen, leffat) koodaamiseen, musan tekemiseen, 3D-mallinnukseen ja bittikartta-/vektorigrafiikkaan (Adoben softilla) asti. Jokainen homma toiminut ongelmitta.

Ajuripuolella ei ongelmia tullut kuin 7+ vuotta vanhojen laitteiden (skanneri ja Wacomin sarjaporttipiirtopöytä) kanssa. Monella audio interfacejen valmistajalla ei tosin ole vielä Vistalle 64-bittisiä ajureita, mutta se taas ei ole käyttiksen vika. Oma Echo AudioFire4 toimii täydellisesti Vistassani.

Useampi kaverinikin on siirtynyt Vistaan, yleensä uuden koneen oston yhteydessä eikä heiltäkään ole juuri valituksia kuulunut. Vista on yleensäkin minusta vaatinut vähemmän tuunaamista kuin XP.
Dr Dominant
08.07.2008 10:53:29

Ajattelinpas avautua täälläkin, pöydällä ollut jo viikon MacBook Pro 15,4" Dual Core 2.5 GHz, 4Gt RAM. Nyt on kaikki softat ja omat viritykset edellisestä iMac G5 20":sta siirrelty.

Muuten asennukset yms. siirtohässäkät sujui mainiosti, mutta sellaisen detaljin voin jakaa iAsennuksista oman kokemuksen perusteella, että jos joku teistä käyttää sekä Garritan Personal Orchestraa (itsenäista versiota, ei Finalen mukana tulevaa finale GPO editionia) että Finalea, asentakaa kaikki Garritan-rojut ensin, ja sitten vasta Finale. Itse tein päinvastoin ekalla kerralla ja jostain syystä Finale ei asentunut eka yrityksellä kuten pitäisi. Piti asentaa garritanit ja finale uusiksi tässä järjestyksessä ja sitten pelitti kuten pitää.

Itse ollut iMuusikko jo 11 vuotta, varsin huoletonta on ollut työnteko näillä vermeillä. Toivottavasti tämän uuden läppärin myötä elämä on vieläkin ihanampaa. Ainakin tehoa piisaa, aukaisin Digital Performerilla yhden session mitä miksasin tuolla iMac G5:lla, kone oli aivan äärirajoilla 38 raidan ja kaikkien plugareiden kanssa, tällä uudella prosessorin käyttöaste nousi samassa sessiossa 9%:iin ja siinä pysyi ... jes!

Ei mulla muuta, hyvää heinäkuuta kaikille!
"Dr. Dominant, I presume?"
Meegs86
13.07.2008 13:28:52

Kertokaahan tietävämmät ihmiset, että riittääkö tuollainen perusmallinen, tonnin maksava Macbook Protools LE:n pyörittämiseen ja kotidemotteluun? Muuten hommaisin Pro:n, mutta budjetti ei anna myöten. Entäpä edullisin iMac? Tarkoitus ei ole mitään tsiljoonaa raitaa kerrallaan pyörittää, mutta olisi mukavaa, jos kivuttomasti softa toimisi.
"One step forward, two steps back..."
samulirask
13.07.2008 14:44:01 (muokattu 13.07.2008 14:57:01)

Kertokaahan tietävämmät ihmiset, että riittääkö tuollainen perusmallinen, tonnin maksava Macbook Protools LE:n pyörittämiseen ja kotidemotteluun? Muuten hommaisin Pro:n, mutta budjetti ei anna myöten. Entäpä edullisin iMac? Tarkoitus ei ole mitään tsiljoonaa raitaa kerrallaan pyörittää, mutta olisi mukavaa, jos kivuttomasti softa toimisi.

En pystynyt olemaan vastaamatta. Puolet halvemmalla saat kannettavan PC:n, joka varmasti riittää kotiDEMOTTELUUN. Esim. tämä on tehty v:n 2004 halvimmalla acerilla jossa on e-mu 0202 USB-äänikortti: www.elisanet.fi/samuli.rask/dragmetolife.mp3 . (Biisistä, miksauksesta ja tuotannosta voi olla mitä mieltä vain, mutta niissä MINÄ ITSE olin rajoittava tekijä.)

Mutta mitäs tällaisia kirjoittelemaan. Taitaa olla väärä ketju tällaiselle mielipiteelle. Pidän itsekin Maccia hienona koneena, ja jos perustaisin Pro-studion, niin varmasti sieltä löytyisi Mac. Silti: Pitääkö selvästi PC:tä kalliimpi Mac-kone olla joka äijällä? Uskomattomalta tuntuu vain se lähes kritiikitön hehkutus, joka kohdistuu kuitenkin valtavan yhtiön tekemään koneeseen ja sen mukana tulevaan käyttöjärjestelmään. Mac on varmaan tyytyväinen tyytyväisistä asiakkaistaan, jotka markkinoivat heidän systeemiään täysin ilmaiseksi.
Samulin sivut
John Titor
13.07.2008 15:20:20 (muokattu 13.07.2008 15:21:43)

En pystynyt olemaan vastaamatta. Puolet halvemmalla saat kannettavan PC:n, joka varmasti riittää kotiDEMOTTELUUN. Esim. tämä on tehty v:n 2004 halvimmalla acerilla jossa on e-mu 0202 USB-äänikortti: www.elisanet.fi/samuli.rask/dragmetolife.mp3 . (Biisistä, miksauksesta ja tuotannosta voi olla mitä mieltä vain, mutta niissä MINÄ ITSE olin rajoittava tekijä.)

Mutta mitäs tällaisia kirjoittelemaan. Taitaa olla väärä ketju tällaiselle mielipiteelle. Pidän itsekin Maccia hienona koneena, ja jos perustaisin Pro-studion, niin varmasti sieltä löytyisi Mac. Silti: Pitääkö selvästi PC:tä kalliimpi Mac-kone olla joka äijällä? Uskomattomalta tuntuu vain se lähes kritiikitön hehkutus, joka kohdistuu kuitenkin valtavan yhtiön tekemään koneeseen ja sen mukana tulevaan käyttöjärjestelmään. Mac on varmaan tyytyväinen tyytyväisistä asiakkaistaan, jotka markkinoivat heidän systeemiään täysin ilmaiseksi.

Kannattaa tsekkailla niitä hintoja ennen kuin julistaa että Mäkki on kalliimpi. Kokoapa esmes Mac Pron tehoille pärjäävä PC kahteen ja puoleen donaan, sisältäen käyttiksen joka osaa hyödyntää tehoja, yhtä näppärän rungon ja zilleesti.

Revi vaikkapa tuosta huumoria:

http://www.macworld.com/article/52381/2006/08/macproprice.html

PC on jees, ehdottomasti, nytkin itse asiassa kirjoittelen tätä vanhalla PC:llä, mutta ei toi hinta-argumentti oikeen enää päde.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
LaXu
13.07.2008 15:47:19
Kannattaa tsekkailla niitä hintoja ennen kuin julistaa että Mäkki on kalliimpi. Kokoapa esmes Mac Pron tehoille pärjäävä PC kahteen ja puoleen donaan, sisältäen käyttiksen joka osaa hyödyntää tehoja, yhtä näppärän rungon ja zilleesti.

PC on jees, ehdottomasti, nytkin itse asiassa kirjoittelen tätä vanhalla PC:llä, mutta ei toi hinta-argumentti oikeen enää päde.

Aika heikko vertailu, kun on otetttu vain joku toinen pakettikone. Itse osista kasaamalla olen hitusen yli tonnilla saanut koneen, jota vastaava MacPro maksaisi kaksi. Jos ottaisi Applen ylihintaiset muistit ja kovot pois ollaan Mäkin hinnassa silti jossain 1500€ paikkeilla. Jos lähdetään noita Intel Xeoneita tunkemaan niin sekä Apple että itsekootun PC:n hinta pompsahtaa aika reilusti ja Mäkki alkaa vaikuttaa jo paremmalta diililtä, mutta harva oikeasti tarvitsee kahta neliytimistä, pääasiassa serverikäyttöön tarkoitettua prosessoria, varsinkin kun useimmat ohjelmatkaan eivät osaa kaikkia ytimiä hyödyntää tehokkaasti.
Wk
13.07.2008 16:02:58 (muokattu 13.07.2008 16:05:26)
Melko heikkoa muutenkin kun toisessa on Nvidia 7300GT ja toisessa Nvidia Quadro FX. Macin mukana ei näyttöä ja Dellin mukana 19' tuuman TFT.

Arvostelu kaiken lisäksi vuodelta 2006 jolloin veikkaisin että tuo Quadrokin on ollut melkoisen arvokas, kun taas tuo 7300GT on low-endiä ollut jo silloin eikä ainakaan ole ymmärtääkseni aika sitä nopeuttanut.

Ja tosiaan, sen PC:n voi kasata itse, ei ole pakko Delliltä ostaa.

EDIT: Joo on se Quadro ~1500 dollaria maksanut joskus 2006:

http://management.cadalyst.com/cadm … article/articleDetail.jsp?id=283114
Meegs86
13.07.2008 16:31:51

Muotoilenpa asian uudestaan... (kun näytti lähtevän käsistä)

Pyöriikö Protools LE ongelmitta tuollaisella Macbookilla tai halvimmalla iMacilla? Riittääkö tuo 1gb keskusmuisti?

Jos nyt vaikka laajennetaan tuota käyttötarkoitusta kotidemottelusta ihan kunnon äänitykseen ja jos kotistudiokin hieman laajenee Mboxista.
"One step forward, two steps back..."
shovi
13.07.2008 16:34:05
En mä kyllä lähtis megasen muistin kanssa tekemään mitään, mutta hyvänä uutisena MacBookiin kahden gigan asennus (ja muistit) tuli kaupan päälle ja iMaciin muistin asennus oli 2 min homma, avaat luukun ja työnnät muistin sisään. Varimportissa siis näin.
Conrad Lant
13.07.2008 16:41:38

Silti: Pitääkö selvästi PC:tä kalliimpi Mac-kone olla joka äijällä? Uskomattomalta tuntuu vain se lähes kritiikitön hehkutus, joka kohdistuu kuitenkin valtavan yhtiön tekemään koneeseen ja sen mukana tulevaan käyttöjärjestelmään.

Tietojärjestelmiä työkseen speksaavan vakiovastaus: toimintavarmuudelle ja käytettävyydelle ei voi koskaan antaa liikaa painoarvoa. Avainsanat: ROI, TCO.
No one prayed for Sodom
Osta levy
John Titor
13.07.2008 18:21:37

Melko heikkoa muutenkin kun toisessa on Nvidia 7300GT ja toisessa Nvidia Quadro FX. Macin mukana ei näyttöä ja Dellin mukana 19' tuuman TFT.

Arvostelu kaiken lisäksi vuodelta 2006 jolloin veikkaisin että tuo Quadrokin on ollut melkoisen arvokas, kun taas tuo 7300GT on low-endiä ollut jo silloin eikä ainakaan ole ymmärtääkseni aika sitä nopeuttanut.

Ja tosiaan, sen PC:n voi kasata itse, ei ole pakko Delliltä ostaa.

EDIT: Joo on se Quadro ~1500 dollaria maksanut joskus 2006:

http://management.cadalyst.com/cadm … article/articleDetail.jsp?id=283114

Niin, luitkos sä ton tekstin? Noi kaikki huomioitiin siinä. Macissa omat puolensa, Dellissä omansa. "However, the Quadro FX 3450 was the least expensive video card from Dell that offers both dual-link and single-link ports, allowing you to drive a 30-inch Apple or Dell display along with another smaller displaysomething the Mac Pros stock card can also do, and a task thats more popular than you might think among professional users."

Pointtihan on siinä, että kun itse kasaa konetta, on aika monta asiaa jotka täytyy huomioida - kannattaa varmaan siirtyä ihan alan hommiin jos tuntee osien yhteensopivuuden ja paketin toimintavarmuuden yhtä hyvin kuin esim. Dell PC-puolella tai Apple oman koneensa.
Kyllä mulla meni hermot kun yritin kasata uutta PC:tä - totesin että kun olin mielestäni löytänyt järkevät ja toimivat osat, piti ruveta tsekkaamaan Digidesignin sivuilta yhteensopivuutta ja heti kun yhden osan vaihtoi tämän tiedon perusteella, joutui tsekkaamaan läpi uudestaan paketin. Vaipuu nopeasti aika syvälle suohon. Ja se koneen yhteensopivuus Pro Toolsin kanssa vaikuttaa todella paljon, mulla pöytäkone pyörittää PT LE:tä takuten kuin luolamiehen tukka, kun taas puolta hitaampi ja vähemmillä muisteilla varustettu läppäri ei ole inahtanutkaan.

Kukin tekee totta kai niin kuin haluaa - jos esim. pelaa paljon, niin totta kai PC on järkevämpi vaihtoehto, mutta kun nyt Mäkkiinkin saa Windowsin luontevasti, niin miksi se ei olisi vaihtoehto, jos tarkoituksena on hommata mahdollisimman varmatoiminen työkone?

Vastakysymyksenä mä heittäisinkin, että miksi EI saisi vaihtaa Mäkkiin jos kerran haluaa ja se tuntuu tehokkaammalta siinä mitä tekee? Trendistä ei pelkästään ole kysymys, jos puhutaan työhommista, koska Mäkki on vuodesta keppi ja keihäs ollut tietyillä toimialoilla suosikki.

P.S. Eikä ne muistitkaan niin kalliita oo, kun neuvottelee, ottakaapa selvää mitä maksaa 800mhz DDR2 FB-DIMM ECC:llä, maksoin 4 gigasta huomattavasti alle 200e ihan virallisesta mäkkikaupasta hommattuna.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
samulirask
13.07.2008 18:55:50

Niin, näin näppituntumalta ja OMISTA LÄHTÖKOHDISTANI käsin: Huippukoneet, niin mäkit kuin pc:tkin ovat kalliita. Esim. musiikkikäyttöön rakennettujen pc-koneiden hinnat (mitä näitä nyt on, Carilloneja ja Frosteja(?)) ovat koko lailla tähtitieteellisiä, niin kuin myös kalleimpien mäkkien. Toisaalta Mac Mini taas on kone, jolle ei taida olla PC-maailmassa järkevän hintaista vastinetta.

PC-kannettavia taas saa todella halpoihin hintoihin, vaikka speksit näyttävät olevan kohdallaan: Kolmen gigan muistilla, Intelin Core Duo-prosessorilla ja 17" näytöllä koneen näyttää saavan kuuten sataan euroon. Hintaero halvimpiin mäkin läppäreihin on tuntuva. Tietenkin näin asiantuntevalla palstalla nauretaan tuollaisille "kuuden sadan koneille" päin naamaa, mutta itse kuulun kohderyhmään, joka sellaiseen koneeseen sijoittaa - siitä syystä että minä en halua, enkä oikein pystyisikään sijoittamaan tonnia koneeseen (kannettava on meillä ainoa vaihtoehto). Kokemus tästä halvimmasta Acerin kannettavasta on ollut mainio: Se on palvellut koko perheemme konetarpeita monta vuotta, ja Windowsin asennuskin on vielä sen alkuperäinen. Ongelmia ei ole koneessa käytännössä ollut. Musiikintekemistä (nuotintamista ja demojen tekemistä) kone ei ole haitannut niinkään paljon kuin oma luovuus, ja ajan puute.

Mutta miten tämä taas liittyy mäkkeihin? No ei paljon mitenkään. Toteanpa vain, että PCkin ON VAIHTOEHTO, ja vielä sellainen, jonka toiminnallisuus riittäisi aika monelle.
Samulin sivut
Titares
13.07.2008 20:20:29 (muokattu 13.07.2008 20:25:33)
Jos haluaa edullisen tehokoneen, niin se on sitten lattiamalli! Tietysti kannettava on kätevämpi keikalla., mutta ainoaksi työkoneeksi en sellaista ottaisi, kun eihän siinä ole edes korteille paikkoja ja tehomyllyjen hinnat ovat pilvissä. Ostin tosin juuri ensimmäisen Mac'ini, joka on kannettava eli MacBook Pro. Uutuudenviehätys on ainakin ollut mukavaa. Arvostan myös Mac'in paljon kehuttua luotettavuutta ja vapautumista viruksista, vakoiluohjelmista yms. häiriköinnistä. Asennukset ovat PC:n jälkeen olleet helppoja, esim. langaton internet rupesi pelaamaan ilman mitään - joka oli aikamoinen yllätys. Apple pystyy PC-valmistajia paremmin viemään asiat kunnolla loppuun ast, mikä ei tietenkään ole ihme, kun PC-ohjelmistojen ja laitteiden suo on lähes loputon.
samulirask
13.07.2008 20:52:47 (muokattu 13.07.2008 20:53:51)

Jos haluaa edullisen tehokoneen, niin se on sitten lattiamalli! Tietysti kannettava on kätevämpi keikalla., mutta ainoaksi työkoneeksi en sellaista ottaisi, kun eihän siinä ole edes korteille paikkoja ja tehomyllyjen hinnat ovat pilvissä. Ostin tosin juuri ensimmäisen Mac'ini, joka on kannettava eli MacBook Pro. Uutuudenviehätys on ainakin ollut mukavaa. Arvostan myös Mac'in paljon kehuttua luotettavuutta ja vapautumista viruksista, vakoiluohjelmista yms. häiriköinnistä. Asennukset ovat PC:n jälkeen olleet helppoja, esim. langaton internet rupesi pelaamaan ilman mitään - joka oli aikamoinen yllätys. Apple pystyy PC-valmistajia paremmin viemään asiat kunnolla loppuun ast, mikä ei tietenkään ole ihme, kun PC-ohjelmistojen ja laitteiden suo on lähes loputon.

En tarvitse tehokonetta, tarvitsen tarpeeksi tehokkaan koneen joka ei vie tilaa tästä pienestä kapungissa sijaitsevasta perheasunnosta. Viruksien tai haittaohjelmien kanssa minulla ei ole ollut ongelmia, ja ihmettelen, jos joillain on. Ilmaiset torjuntaohjelmat ovat toimineet moitteetta, eikä niiden olemassaoloa tarvitse miettiä.
Samulin sivut
Titares
14.07.2008 09:37:46 (muokattu 14.07.2008 09:52:48)
Käytätkö Spybottia, Ad-Aware:a tai MS Defenderiä? Ellet, niin ajapa ne huviksesi. Veikkaanpa etä koneestasi löytyy yksi jos toinenkin vakoilusofta sikäli, mikäli käytät internettiä paljon. Se ei ole lainkaan harvinaista. Niitä ei huomaa, sillä sehän ideana onkin!

http://www.download.com/Ad-Aware-20 … &tag=lst-10&cdlPid=10844457
http://www.safer-networking.org/en/download/index.html
http://www.microsoft.com/windows/pr … cts/winfamily/defender/default.mspx
Wk
14.07.2008 10:20:44
Nääh, eipä noita viruksia tule ellei sitten hakemalla hae laittomia ohjelmia hämäristä lähteistä... valitettava tosiasia kuitenkin on että Windows-puolella tarvitaan tai ainakin on järkevää olla jokin antivirussofta, enemmän käyttäjiä, enemmän caccaa. Mac OS:lle kuitenkin on oma siivunsa eli täysin virukseton ei ole sekään.
mungiisi
14.07.2008 12:41:17
Kopioin tähän tuosta toisesta threadista postini, elikkä mikseriä etsitään himaan ja mieluiten firewire-liitännällä. Pitäisi toimia siis ulkoisena äänikorttina

Listasin noita laitteita ja tältä näyttäisi lista nyt

MOTU Ultralite
http://www.thomann.de/fi/motu_ultralite.htm

Presonus Firepod
http://www.thomann.de/fi/presonus_firepod.htm

Alesis Multimix Firewire
http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_16_firewire.htm

Samoissa hintaluokissa pyörivät, Presonusta ja MOTUa puoltaa MIDI-liitännät, Alesista puolestaan monipuolisemmat säädöt. Saako Presonuksessa ja MOTUssa panoroitua kanavoita ihan live-kuuntelussa? Nauhoittaessahan ne voi säätää jälkeenpäin, mutta lähinnä sitä varten mietin että kun syntikan tuohon kytkee niin kanavat pitäisi saada panoroitua. Alesiksestahan olisi saatavilla vielä tuo pienempikin malli, joka ajaisi tarpeeni varmaan tarpeeksi hyvin myös. Muita ehdotuksia? Mitä huonoa/hyvää ylläolevissa on? Tietoa ja kokemusta minulla on hyvin vähän näistä laitteista. Koneena siis MacBook.
I'm not insane... I'm just smarter than you
Aleksi Gaiss
16.07.2008 00:16:28 (muokattu 16.07.2008 00:28:34)
Muotoilenpa asian uudestaan... (kun näytti lähtevän käsistä)

Pyöriikö Protools LE ongelmitta tuollaisella Macbookilla tai halvimmalla iMacilla? Riittääkö tuo 1gb keskusmuisti?

Jos nyt vaikka laajennetaan tuota käyttötarkoitusta kotidemottelusta ihan kunnon äänitykseen ja jos kotistudiokin hieman laajenee Mboxista.

Ei näyttänyt yhtään järkevää vastausta kirjoittaneelle tulla, joten vastaanpa nyt.

Vaihdoin juuri huippuunsa viritetyn PC'n MacBookkiin tuossa keväällä kun pääsin kerran sillä leikkimään kaverin luona. PC'ssä oli 2,4GHz tuplaydinprossu, kolme gigaa muistia, riittävästi kovalevytilaa ja XP Pro. Hommasinpa sitten 2,4GHz MacBookin 2Gb muisteilla ja 160Gb kovalevyllä. Tuli aluksi pidettyä PC rinnalla musahommia varten, mutta eipä mennyt aikaakaan kun olin jo kauppaamassa sitä pois. Vaihdoin MacBookkiin vielä neljän gigan muistit, niin kyllä on tullut huomattua että pärjää mainiosti demotushommissa, muusta yleiskäytöstä puhumattakaan(!!!) - softana Cubase Studio 4 ja tulee kymmentä raitaa äänitettyä kerralla, ja pyöritettyä about 30 raidan projekteja helposti, plugareja jokaisessa ym. Studio 4 on kokemukseni mukaan hyvin lähellä Pro Tools LE'tä laitteistovaatimusten ja "rasittavuuden" suhteen.

Kaikkihan sitä sanoo että MacBookista ei olisi ykköskoneeksi mut MacBook Pro'sta kylläkin. No, eroahan ei ole oikeastaan kuin näytön koolla (+ näytönohjaimella), sekä kovalevyn koolla, joka sekin on MacBookkiin muistien tavoin päivitettävissä ainakin tietääkseni 320 gigaan, ja nykypäivänähän paras ratkaisu audiokovoksi on ulkoinen FW-kovo. Ja kyllä tällä reilu 13" näytölläkin pärjää ihan hyvin, varsinkin jos ennestään löytyy joku ulkoinen näyttö tai esim. joku isohko Full-HD LCD... ;)

Että kyllä kannattaa harkita MacBookkia vakavasti MacBook Pro'hon verrattuna. Itse hommasin koneen Verkkokaupasta: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=32008 - 6kk lähes kuluttomalla osamaksulla eli n. 200e/kk.

Mac(Book) 4ever.
Äänitys- ja miksauspalveluja tarjolla!
Conrad Lant
16.07.2008 13:43:01

Kaikkihan sitä sanoo että MacBookista ei olisi ykköskoneeksi mut MacBook Pro'sta kylläkin. No, eroahan ei ole oikeastaan kuin näytön koolla (+ näytönohjaimella), sekä kovalevyn koolla, joka sekin on MacBookkiin muistien tavoin päivitettävissä ainakin tietääkseni 320 gigaan, ja nykypäivänähän paras ratkaisu audiokovoksi on ulkoinen FW-kovo.

FW800 on kyllä ihan kiva lisä. Tai edes kaksi FW-liitäntää. Ja näytön koko on olennainen tekijä oikeita töitä/äänityksiä reissussa tehdessä.

(Duuni- ja äänityskoneena 15" PB, josta nuo myös löytyvät.)
No one prayed for Sodom
Osta levy
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)