Aihe: Bassoa/basaria PA:n kautta
1 2 3
lasal
12.07.2008 15:43:38
... Yhdellä subbarilla pärjää pitkälle.
subbareita saa olla vain yksi (tai ryhmä): http://www.prosoundweb.com/live/articles/jbrusi/pa.php

eli kahdella syntyvät ns. power alleyt, vyöhykkeet joilla kumoavat toisensa tietyillä taajuuksilla, toistokäyrä on "kampafiltteri"
rintapek
12.07.2008 16:44:20

subbareita saa olla vain yksi (tai ryhmä): ...eli kahdella syntyvät ns. power alleyt, vyöhykkeet joilla kumoavat toisensa tietyillä taajuuksilla, toistokäyrä on "kampafiltteri"

Ei tossa toi teoria ja käytäntö mene ihan käsi kädessä. Tuommosissa työväen/seuraintalo- tyyppisissä saleilla on soundtsekin aikana tullut vaellettua. Ei ole salin puolelta löytynyt semmoista pistettä, missä basso mystisesti lakkaisi kuulumasta. Riippumatta siitä, tuleeko basso pelkästään basistan lavakamoista, vai sen lisäksi kahdesta subista lavan molemmin puolin. Sama pätee noihin sähkörumpuihin, jotka tulee yksinomaan lavan molemmin puolin olevasta tolppanokkasysteemistä. Ei ole tullu vastaan niin kuollutta spottia, missä bassari lakkaisi kuulumasta. En ny tota teoriaa uskalla väittää tuntevani... mut tuommoinen umpinainen sali on niin täynnä heijastuksia, että vaiheita ja vastavaiheita riittää jokaiselle neliöjalalle.
One kind of music only - the good kind
lasal
12.07.2008 17:05:04 (muokattu 13.07.2008 10:20:43)
Ei tossa toi teoria ja käytäntö mene ihan käsi kädessä.

tsekkaa kuitenkin antamani linkki ... tai kokeile siniaallolla

asiaan vaikuttanevat myös:
- myyjä halua myydä tuplasti subbareita
- yhdellä subbarilla tai subbariryhmällä on sijoittelu hankalampaa (kuin että olisi yksi lavan kummallakin puolella)

EDIT: subbari(ryhmä) keskellä lavaa? hankalaa eturivissä yleisössä istuvan kannalta? hankalaa akustisen kierron kannalta? suosittelisin jompaan kumpaan reunaan sijoittelua, jollei pysty hinaamaan keskelle korkealla ja oikealle kohdalle pääkaiuttimiin nähden
rintapek
12.07.2008 17:16:13

Kyllä mä ton luin... mun bändini ei soita siniaalloilla

asiaan vaikuttanevat myös:
- myyjä halua myydä tuplasti subbareita

No ei mun tapauksessani. Sama raha siinä myyjällä oli kyseessä riippumati siitä, myykö yhden järeämmän vai kaksi pienempää. kaksi yhden miehen kannettavaa puoltaa paikkansa, jos tarttee kantaa portaita... Äänenpaineessa häviää reilusti... mut ei ny ole vielä tullu isompia tarpeita vastaan.

- yhdellä subbarilla tai subbariryhmällä on sijoittelu hankalampaa (kuin että olisi yksi lavan kummallakin puolella) En ny sanois. Yksi subbari lavan molemmin puoplin, tai läjä subeja lavan toisella puolella... saman verran siinä lattiapintaa kuluu.
musamies
12.07.2008 23:18:10 (muokattu 12.07.2008 23:22:20)
- yhdellä subbarilla tai subbariryhmällä on sijoittelu hankalampaa (kuin että olisi yksi lavan kummallakin puolella)

Yhdellä subbarilla basso tulee yhdestä paikasta, jota lähemmäksi mentäessä ääni kovenee. Siitä voi olla esimerkiksi minulle lavalla hyötyä, että laitankin sen yhden subbarin vaikka lavan oikeaan reunaan jos itse olen vasemmassa.

Bassoäänet tosiaan tuppaa kuulumaan erilailla huoneen eri kohdissa vaikkei olisi subbaria lainkaan.

Voihan ilmiön osoittaa todeksi vaikka laittamalla kaksi ämyriä vierekkäin, kääntelee toisesta kaiuttimesta napaisuutta.
rintapek
12.07.2008 23:37:50 (muokattu 12.07.2008 23:38:33)

Voihan ilmiön osoittaa todeksi vaikka laittamalla kaksi ämyriä vierekkäin, kääntelee toisesta kaiuttimesta napaisuutta.

Ettei ny jäis kovin pahaa väärinkäsitystä, niin kyllä mä keikalla teen kaikeni saundtsekin eteen. Jos aika sallii, niin mikseristä lähtee myäs noita siniääniä.
Yleensä vaan aika ei salli... kaikenmoinen säätäminen loppuu, ko ensimmäinen juhlaväen auto saapuu pihaan... oli valmista tai ei.
humppahanuristi
21.07.2008 09:04:14

Tuo kaksi subbaria/yksi subbari asia, niin ei taida käytännössä olla missään tullut vastaan se, ettei mitään kuuluisi, vaikka kai se teoriassa mahdollista on.
Käytännössä toisinpäin kyllä on huomattu ilmiö eli summaantuminen, joissain kohti matalaa jyminää tulee enempi kuin tarpeen.

Muutama keikka nyt vedetty (laiskuuden takia) ihan ilman subbareita ja eipä se ainakaan pienissä paikoissa huono vaihtoehto sekään ole. Tosin musiikkityyli on tanssimusiikki ja rautalanka, ei siellä paljon sitä sub-tavaraa olekaan.
Humpasta rautalankaan...
miffe
21.07.2008 19:56:09
Tosin musiikkityyli on tanssimusiikki ja rautalanka, ei siellä paljon sitä sub-tavaraa olekaan.

Höpöhöpö, juuri tommoisessa instrumentaalikamassa mä olen huomannut sen alimman alakerran merkityksen aivan uudella tavalla, kun kitara hoitaa vokalistin(kin) osuuden. Muuten kuulostaa kovin ontolle se soitto. Humpassa taas bassokitara monesti vie sitä biisiä eteenpäin.
turkulainen
humppahanuristi
22.07.2008 11:25:22

Höpöhöpö, juuri tommoisessa instrumentaalikamassa mä olen huomannut sen alimman alakerran merkityksen aivan uudella tavalla, kun kitara hoitaa vokalistin(kin) osuuden. Muuten kuulostaa kovin ontolle se soitto. Humpassa taas bassokitara monesti vie sitä biisiä eteenpäin.

Niin, no pienissä paikoissa kun se basso ei meidän tapauksessa tule enää ollenkaan sieltä PA:n kautta vaan omasta pömpelistään. Kitarasta nyt sitten tiedä, tuleeko sieltä kovin matalaa kuitenkaan, saattaa tietysti tulla mutta toisaalta sitäkin tulee PA:n lisäksi omista vahvareistaan. Tietysti 120Hz:n jakotaajuudella väkisin subbaripuolelle jotain tulee.
Tuo taajuus on noissa subbareissa kiinteä, passiivinen. Samalla vahvarilla nykyisin taas ajellaan subbareita ja yläpäitä. (EV SX300E).

Minä en teoriaa näistä osaa mutta sen ääntä saan kuuluviin ja korvin vertaillen mahdollisimman luonnolliseen lopputulokseen pyrkien. Saa siis ohjeistaa.
Humpasta rautalankaan...
humppahanuristi
11.08.2008 15:29:21

Niin, täytyy vielä tähän lisätä, että nyt on muutamat tällaiset perinteiset seurantalot kierretty ja niissähän tuppaa olemaan aina se lavan alunen ontto.
Nyt kun on vedetty pelkillä EV:n yläpäille, joihin ajettu laulut, haitari, kitarat mikin kautta sekä rumpuja overhead-mikin avulla, niin sellainen hankala humina on jäänyt pois.
Käyttäjästähän se varmaan on kyllä kiinni ollut aiemminkin mutta on tahtonut vaan tulla sellaista 200-300hertsin kuminaa/resonanssia kaikesta ruuvauksesta huolimatta.
bassaria olisi mukava kyllä saada kuuluviin paremminkin mutta kokonaisuutena kyllä on nyt paremmin pelannut, ainakin minun mielestä.
Isommassa paikassa tietysti eri tilanne mutta ei noilla vehkeillä kovin isoihin tarvitse lähteäkään.
Humpasta rautalankaan...
aimotuska
11.08.2008 15:40:57
bassaria olisi mukava kyllä saada kuuluviin paremminkin mutta kokonaisuutena kyllä on nyt paremmin pelannut, ainakin minun mielestä.
Isommassa paikassa tietysti eri tilanne mutta ei noilla vehkeillä kovin isoihin tarvitse lähteäkään.

Voithan sää lähtä auxibassoja kokeilemaan, mikäli tiskistä irtoaa ylimääräisenä. Syötät sitten vaan basaria (ja passoa) subiin.

Mutta tuota.. mitenkä ylös sää meinaat jakotaajuuden pistää jos 200-300Hz humisee subien kanssa, mutta ilman subeja ei??? Eihän subiin noin korkeeta kamaa kannata tunkea.
Paenu sinä helevettihin siitä!
humppahanuristi
11.08.2008 15:48:06 (muokattu 11.08.2008 15:52:48)

Voithan sää lähtä auxibassoja kokeilemaan, mikäli tiskistä irtoaa ylimääräisenä. Syötät sitten vaan basaria (ja passoa) subiin.

Mutta tuota.. mitenkä ylös sää meinaat jakotaajuuden pistää jos 200-300Hz humisee subien kanssa, mutta ilman subeja ei??? Eihän subiin noin korkeeta kamaa kannata tunkea.

No sehän se on ihmeellistä, kun subbareissa on jako jossain 100Hz paikkeilla (passiivijakari, siis harrastelijamalli).
Ilmeisesti kyseessä on jokun mikin kertaama vuotoääni tai muu mutta ilman subbareita tuota ilmiötä ei ole havaittu. Tai sitten minun korvat valehtelee ja se humina on alhaisempaa taajuutta, saattaa olla se todennäköisempi vaihtoehto.

EDIT: olisi oikeastaan mukava saada joskus joku alan oikea ammattilainen säätämään vehkeitä ja sitä kautta voisi kuulla, saako tuollaisista keräilyerä-äänentoistosta oikeastaan kunnollista edes aikaan.
Humpasta rautalankaan...
miffe
11.08.2008 17:29:13

Se perustaajuus voi olla alempanakin, mutta kohde resonoida harmonisilla.
turkulainen
ÄM
12.08.2008 00:54:47

Se perustaajuus voi olla alempanakin, mutta kohde resonoida harmonisilla.

Meikä putos, mutta siis tiedän ton seurojentalo-kuminan kyllä; mä laitoin subit nyt 80hz-jaolle, ja auttoi ainakin viimeks. Ja kyllä tulee laskettua tuota 300hz tienoota, ainakin lauluista, saa mutaa pois.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Einherjar
12.08.2008 03:18:35
Meikä putos, mutta siis tiedän ton seurojentalo-kuminan kyllä; mä laitoin subit nyt 80hz-jaolle, ja auttoi ainakin viimeks. Ja kyllä tulee laskettua tuota 300hz tienoota, ainakin lauluista, saa mutaa pois.

Lähinnä sitä haettiin takaa, että jos kuulostaa että vika olisi 300hz kohdilla, voikin olla että sen poistaminen ei poistakaan koko ongelmaa. Ongelma onkin 150Hz kohdalla, joka sitten pärisyttää sitä 300Hz siinä ohessa.
Näitä sattuu joskus ja alapäässä nämä monesti rasittavat.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
ÄM
12.08.2008 09:23:05

Lähinnä sitä haettiin takaa, että jos kuulostaa että vika olisi 300hz kohdilla, voikin olla että sen poistaminen ei poistakaan koko ongelmaa. Ongelma onkin 150Hz kohdalla, joka sitten pärisyttää sitä 300Hz siinä ohessa.
Näitä sattuu joskus ja alapäässä nämä monesti rasittavat.

Näin varmaan onkin. Meillä saattoi olla, että 100 -> 80 pudotus poisti just sitä satasen tienoon aiheuttavaa 200hz kuminaa sitten tai jotain, mutta tuntui auttavan.

Toinen vähän samaa asiaa on, että laulut tuntuu meillä pohjilta helposti kumisevan, vaikka hi-passia nostelee johonkin 150:kin yläpuolelle. Tuntuu, että ne yhä silti kumajaa sieltä subeilta. Mitenhän loiva se eq oikein sitten on tossa 01v96vII:ssa, kun ei putoa pohjat pois millään? Tässä vois tuo AUX-bassottelu olla ihan hyvä testata.

Se onkin taas sitten ihan uus säätäminen. Meneekös se tolla 01v:llä aika hyvinkin silleen, että masteriin lyö EQ:hun hi-passin johonkin 80hz:aan, yläpäitä varten ja AUXiin sitten taas lo-pass samaan ja se menee sit monona subeille, vai hä? Vai pitäiskö siinä olla pieni väli noissa jakotaajuuksissa, kun menee kuitenkin vähän päällekäinkin?
Sami_T
12.08.2008 13:36:01

laulut tuntuu meillä pohjilta helposti kumisevan, vaikka hi-passia nostelee johonkin 150:kin yläpuolelle. Tuntuu, että ne yhä silti kumajaa sieltä subeilta. Mitenhän loiva se eq oikein sitten on tossa 01v96vII:ssa, kun ei putoa pohjat pois millään?

Oon ihmetelly samaa hommaa. Esim. Venicessa kun tempasee sen 80 Hz nappulan pohjaan niin on hyvä melkein aina, 01V:ssa joillain lauluäänillä mulla saattaa olla 200 Hz.

Meneekös se tolla 01v:llä aika hyvinkin silleen, että masteriin lyö EQ:hun hi-passin johonkin 80hz:aan, yläpäitä varten ja AUXiin sitten taas lo-pass samaan ja se menee sit monona subeille, vai hä? Vai pitäiskö siinä olla pieni väli noissa jakotaajuuksissa, kun menee kuitenkin vähän päällekäinkin?

Mä lähtisin tekemään niin että master L/R menee ainoastaan yläpäille ja sitten joku BUS bassolle ja se BUS ohjataan johonkin ulostuloon. Sitten vaan patchista merkataan niihin kanaviin mitkä halutaan myös bassoille että tyrkätään masterin (S) lisäksi sinne BUSiin. Ja sitten erillinen jakari/DSP mihin syötetään nää kolme kanavaa ja jakotaajuudet sun muut hoidellaan sitten siellä. Ei siitä 01V:n eq:sta ole jakarin korvikkeeksi.
Älä osta T-kaupasta B-laitetta.
LLLoyd
12.08.2008 14:53:05

Se onkin taas sitten ihan uus säätäminen. Meneekös se tolla 01v:llä aika hyvinkin silleen, että masteriin lyö EQ:hun hi-passin johonkin 80hz:aan, yläpäitä varten ja AUXiin sitten taas lo-pass samaan ja se menee sit monona subeille, vai hä? Vai pitäiskö siinä olla pieni väli noissa jakotaajuuksissa, kun menee kuitenkin vähän päällekäinkin?

kerran kokeilin tollain vanhalla 01V:llä ja periaatteessa se toimi kyllä, mutta
se mitä jossain sanottiin että aux-subbarit voi selkeyttää soundia ei kyllä ainakaan tuolloin oikeen paikkaansa pitänyt, tuloksena oli lähinnä jyminää ja jylinää vaikka ei kovaakaan ajanut sitä kamaa sinne subeihin..

en tiedä kuinka paljon noihin lukuihin on sitten oikeasti luottamista mitä siinä eq:ssa lukee..
äiti, paavi lätkyttää majavaa !
ÄM
12.08.2008 15:00:21

Oon ihmetelly samaa hommaa. Esim. Venicessa kun tempasee sen 80 Hz nappulan pohjaan niin on hyvä melkein aina, 01V:ssa joillain lauluäänillä mulla saattaa olla 200 Hz.

Mä lähtisin tekemään niin että master L/R menee ainoastaan yläpäille ja sitten joku BUS bassolle ja se BUS ohjataan johonkin ulostuloon. Sitten vaan patchista merkataan niihin kanaviin mitkä halutaan myös bassoille että tyrkätään masterin (S) lisäksi sinne BUSiin. Ja sitten erillinen jakari/DSP mihin syötetään nää kolme kanavaa ja jakotaajuudet sun muut hoidellaan sitten siellä. Ei siitä 01V:n eq:sta ole jakarin korvikkeeksi.

Aivan, no tolla ryhmällähän sen saa, ilman, että tarvii tuhlaa auxejakaan. Mutta eikös siinä oo sitten se, että silloin ei voi yksinään säätää esim basarin subbariosuutta kovemmalle, vaikuttamatta samalla muihin subbarille menijoihin, esim bassoon? AUXia käyttäen sais väännettyä erikseen, kuinka paljon menee masteriin (yläpäille) ja kuinka paljon AUXiin (subbareille). Ryhmässä taas kama menee samalla volalla ryhmään, kuin masteriin. En mä tiedä sitten, että onko, soitin kohtaisesti, tarvetta hirveesti väännellä subbarin ja yläpään suhdetta. Ryhmä olis sit ikään kuin subbarin vola ja päätettävissä olis sit vaan, että meneekö äänilähteet subbariin vai ei.

No oliskohan tuo DPX:n Drive rack PA sitten OK prossu tähän ryhmäsubbarikokoonpanoon, mistä tuossa aiemmin olin kiinnostunut?

Onks se sit, että tuo 01:n filtteri vaan ei oo kovin jyrkkä.

Kiitos muuten hyvästä miksauksesta Turun Koomassa taannoin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)