Aihe: kerrostalohuoneen akustointi
1
rso
11.07.2008 02:56:45
Unelmani on vihdoin käymässä toteen kun kuukauden päästä muutamme kolmioon avovaimon ja tuoreen lapsen kanssa. Minä tietenkin heti eväsin lapselta oman huoneen oman leluhuoneeni tilalta. Noh, ainakin tässä vaiheessa vielä näin.. Eli rojut vihdoin pois olohuoneen perältä omaan huoneeseen. Samalla panostan tilaan hieman enemmän. Ostan monitorit ja akustoin huoneen koska nyt se on järkevää. Monitoreiksi olen ajatellut Genelecin 8020APM tai 8030APM paria. Ensimmäiset luultavimmin lähtevät matkaan vaikka matalat taajuudet ilmeisesti aika olemattomat. Onkohan edes kyseisiä purkkeja varten mitenkään järkevää panostaa akustointiin?

Akustoinnin on toimittava myös sisustuselementtinä, joten mitkään patjat ym. hyväksihavaitut konstit eivät tässä tilanteessa käy. Rahaa siis on käyttää jonkin verran näönkin puolesta. Kuitenkin olen tehnyt tietoisen valinnan, että pyrin tekemään kaiken DIY -tyyliin, eli hommaan itse materiaalit ja nikkaroin. Siinä kuluu illat mukavasti. Olen ajatellut yhdistää valkoista sävyä ja puhdasta puuta keskenään.

Aihe on minulle täysin uusi joten kaikki informaatio tämän huoneen akustointiin liittyen on todella tärkeätä. Vähän olen aiheesta lukenut, myös täältä foorumilta, mutta mitään en ole tajunnnut :) Tässä kuitenkin muutamia kysymyksiä etten menisi ihan täysin metsään ja tuhlailemaan vähäisiä rahoja:

Absorbentit:

- Kumpi parempi vaikkapa absorbentiksi, ihka aito akustointilevy vai esim. akustointivanu (thomannin pallo tai pyramidipintainen) jonka alla vaikka lasikuituvillaa tai että kehystää ja päällystää pelkän lasivillan? eism. http://www.angelfire.com/sports/RCcars/acoustic_panels.htm
- Onko villassa jotain mitä kannattaisi huomioida?
- Miten paksuksi, leveäksi ja korkeaksi elementti kannattaa tehdä?
- Minkälainen päälyste kannattaa heittää lasivillan päälle niin, että se ei vahingossakaan pölisisi?
- Mikä olisi helppo tapa kiinnittää kangas villan päälle?

Diffuusorit:

- Onko diffusorin sijoittelulla väliä niin, että sen ei tarvitse olla korvien tasolla ja että se voi olla vaikka huoneen perällä vain toisessa laidassa?

- Mitä käytännön eroa on diffuusorilla ja absorbentilla eli mihin näitä olisi ensisijaisesti hyvä käyttää ja sijoittaa?
- Milloin kannattaa käyttää diffuusoria absorbentin sijasta ja toisinpäin?

Huone ja suunnittelu:

http://d4.mikseri.net/m/e82/80011635314.jpg

- Tässä siis huoneen kuva ja idea esiteltynä. Nyt saa vapaasti ehdottaa kaikenlaisia akustointielementtejä ja ratkaisuja tuohon tilaan sijoiteltuna. Huone sijaitsee vanhan kerrostalon huoneistossa, ei kovin suuri (mitat otan myöhemmin) ja lähes neliön muotoinen, eli ilmeisesti todella haastava kohde työstää. Mutta en voi valittaa, teen kaiken voitavani jokatapauksessa.

Itse olen ajatellut sijoittavani monitorien sivuille ja taakse, kattoon ja takaseinään absorboivat elementit aikasille heijastuksille.Ilmeisesti sitä akustiikkavanua + lasivillaa päällekäin (tietysti kauniisti kehystettynä puulistoilla). Huoneen perälle ajattelin ensin skyline -tyypistä diffusoria, mutta sen työlään rakentamisen takia päädyin QRD -tyyppiseen rakennelmaan:
http://kotiweb.kotiportti.fi/audiovideo/akustiikka/QRD/QRD.html
- Kannattaako yleisesti huoneen ylä ja ala nurkat dempata jollakin tavalla?
- Onko tuon mallisessa ja kokoisessa huoneessa ihan välttämätön joku bassoansa esim. resonaattori vai voiko korostumia jotenkin muulla tavalla fiksuja ratkasuja tekemällä hieman vaimennella?

- Päteekö studion akustointiin sama sääntö kuin kotiteatterin, eli että liika demppaus on pahasta ja aiheuttaa tunkkaisen ja "tumppumaisen" äänen hävittäen mm. diskantteja ja korkeita keskiääniä liikaa?
studiokekkonen
11.07.2008 12:37:52

Mitäs jos tekisit siitä kuitenkin lastenhuoneen?
rso
11.07.2008 12:55:58
Mitäs jos tekisit siitä kuitenkin lastenhuoneen?

Ehkä joskus myöhemmin. Nyt poika ei todellakaan tarvitse omaa huonetta vielä pitkään aikaan.

Omat musakamat vievät kämpästä sellaisen siivun, että sinne ei juuri sitten mitään muuta mahtuisikaan. Ne on hyvä myös sulkea lapsilta jonnekin parempaan paikkaan ihan turvallisuussyistäkin.
Niq
11.07.2008 12:58:42

Heh. Aika toiveajattelua. Hommaa joku erilliskämppä missä vääntää jos ajattelit joskus monitoreita laittaa yli viideksi minuutiksi päälle. :)

Ts. se tuore mukula nukkuu, syö ja paskoo ja kahteen jälkimmäiseen menee 1/8 ajasta. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
ganesha
11.07.2008 17:44:44 (muokattu 11.07.2008 17:45:43)
Diffuusorit ovat melkoisen turhia kerrostalokämpässä.

EDIT: niin, ja 2 lapsen isänä voin kompata edellistä; pääset oikeasti mitään ajan kanssa tekemään vasta vuoden parin päästä, hyvällä tsägällä :D
viina. hanuri. ja naiset.
Cornflake
11.07.2008 17:51:01
...tai jonkun 3 vuoden. Ja silloinkin suurin ongelma kuuntelun osalta on hälyäänet joita vihainen eukko + kakru päästelee kun tilat ei riitä ja iskä nysvää studiossaan.

Sorge, mutta minulla tekee oikeasti melkein pahaa lukea kuinka tossa tilanteessa on noin paljon aikaa, energiaa ja perheen resursseja käyttää moisen kyseenalaisen ikuisuusrojektin aloittamiseen. Mielipide vaan, mutta ihmettelen suuresti.

Anyways, onnea tuoreelle isälle ja tsemppiä jatkoon.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
hape
11.07.2008 17:51:57

- Milloin kannattaa käyttää diffuusoria absorbentin sijasta ja toisinpäin?

Mun mielestä pienessä tilassa kannattaa ennemmin absorboida ku diffusoida.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
rso
11.07.2008 21:06:58 (muokattu 11.07.2008 21:08:34)
Mun mielestä pienessä tilassa kannattaa ennemmin absorboida ku diffusoida.

Miksi näin? Jäljempänä joku ilmoitti, että kerrostalokämpässä diffusointi on järjetöntä, miksi? Tämä on juuri se asia, mikä minua on askarruttanut. Meinaan näiden diffuusoreiden käyttö ja toimivuus.
rso
11.07.2008 21:10:51

Sorge, mutta minulla tekee oikeasti melkein pahaa lukea kuinka tossa tilanteessa on noin paljon aikaa, energiaa ja perheen resursseja käyttää moisen kyseenalaisen ikuisuusrojektin aloittamiseen. Mielipide vaan, mutta ihmettelen suuresti.

Täytyyhän sitä jotain harrastaa?
Cornflake
11.07.2008 21:16:39
rso:
Täytyyhän sitä jotain harrastaa?

Tottakai. Vilpittömästi onnea matkaan. Hienoja juttuja molemmat, skidi ja harrastus.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
rso
11.07.2008 21:42:06
Selvä.. eli keskityn pääsääntöisesti vaimennuksiin.

Olen ajatellut rakentaa absorboimaan täälläisiä paneeleita:

http://www.angelfire.com/sports/RCca...tic_panels.htm

- Minkälaiset mitat leveys, korkeus ja syvyyssuunnassa olisi hyvät?
- Minkälainen villa täytteeksi (tehokas, ei pölise)?
- Paneelien pitäisi olla terveydelle vaarattomia, joten miten ja millä materiaaleilla nuo olisi hyvä päällystää, jottei villapöly pääsisi läpi?
- Onko tuo pakollinen tuo pinnan kaarevuus keskelle päin vai toimiiko suora pinta yhtä hyvin? Voiko pintaa jollakin muulla tavalla "profiloittaa"?
- Muita parempia DIY paneelivaihtoehtoja?

Tuohon paneeliin ajattelin vielä laittaa näkyvän puulistakehyksen näön puolesta..
rock777
12.07.2008 18:09:46
Moro. Lienee helpointa ja nopeinta, että ostat ecophonin 40mm akustointi levyjä pari pakettia. Liimaa ne kattoon n.20cm etäisyyksillä toisistaan ainakin kuuntelupisteen yläpuolelta. Lisää vaimennusta saat tekemällä kehikon, johon laitat esim. 100-150mmvillan ja päällimmäiseksi taas tuon 40mm.näitä elementtejä kuuntelupisteen eteen kaiuttimien taakse, korvien kohdalle sivuseiniin ja taakse myös.

Perus sääntö, että vaimennus tulisi tapahtua tasaisesti koko alueelta eikä liikaa tietyltä taajuudelta.Siksi nuo (väh) 20 välit elementteihin katossa.

Bassot saattaa kumista betonihuoneessa jonkin verran, mutta pienillä volumeilla ja edellä mainitsemallani tavalla huoneen saa edes jälkikaiun osalta jotenkin ruotuun. Sitten vaan korjailemaan tarpeen mukaan.

Seinäelementtien taka osa kannattaa eristää muovilla. Vielä niin että laitat muovin ja kehikon väliin saumausmassan ennen nitomista. Kehikon tulee olla niin tiukka mittojen mukaan että päällimmäinen levy painetaan sinne tiukasti. Se estää villan pölinän. Tämä on nopein ja kohtuu tehokas tapa myös.Ei tarvi kankaiden kans kikkailla.

Esim kehikoiden väsäys on nopeaa ja kohtuu halpaa. 12-15mm vaneria luulis saavan valmiiks sahattuina esim. 140 millisenä soirona. Siitä ruuvaat kehikon villalevylle sopivaksi. Sitten vaan muovi taakse, villalevy(kivivilla) ja sitten 40mm ecophon. Haet kaupasta paketin laminaattilattiaa ja sillä on nopea tehdä elementtien sivuista näyttävät. Kulma listalla sitten vaan kehystät.

Jos taajuusvaste täytyy olla täysin kunnossa, tarvit paljon pitempää perehtymistä ja tod näk rajumpia huone muutoksia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)