Aihe: Vahvistimen ääni kuuluu todella hiljaa??
1 2
Zebu
11.07.2008 10:43:38
Minulla on trace elliot supertramp twin stereo chorus vahvistin, ja sen kanssa melko erikoinen ongelma. Vahvistin lähtee päälle muuten iha normaalisti, mutta särisee ja rätisee jonkin verran(melko normaalia särinää kuitenkin). Kytkettäessä kitara siihen ja yritettäessä soittaa sillä, ääni kuuluu kuitenkin todella hiljaa, siten että sen juuri ja juuri kuulee, kun kääntää volumea reilusti. Kitarassa on kaksi kanavaa puhdas/särö ja ongelma on molemmilla kanavilla, lisäksi särökanavassa boost. Lisäksi vahvistimessa on master volume/reverb/chorus. Kun reverbiä laittaa, niin itse kaiku rupeaa kuulumaan melko kovaakin, mutta normaali kitaran ääni ei. Kytkettäessä chorus päälle, alkaa kitaran ääni kuulua melko kovaa, mutta lähes kokonaan ilman alataajuuksia. Taajuussäätimien kääntely vaikuttaa kaikissa tapauksissa vähän ääneen, mutta ei niin paljoa kuin pitäisi. Mikäli vahvistimen päälle iskee nyrkillä ääni saattaa hävitä kokonaan tai rätinä lisääntyä, mutta ääni ei koskaan kuitenkaan tule kovaksi. Myöskään erillinen efektiliitäntä ei toimi..

Mikähän tuossa voisi olla vikana? Mietin itse että voisikohan siellä olla jokin huono liitos tai rikkimennyt osa kitaraliittimen ja vahvistinyksikön välissä, kun sisäisiä efektejä käytettäessä ääni kuitenkin kuuluu, sen ilmeisesti kiertäessä jotain toista reittiä. Olisikohan tämän tyylinen ongelma korjattavissa itse tai ammattilaisen toimesta ja osaisikohan kukaan heittää pientä arviota, mitä tuollaisen korjaaminen voisi maksaa teetettynä jossain?
Simo78
11.07.2008 10:47:15 (muokattu 11.07.2008 10:57:04)
Mätkit vähän lisää nyrkillä, niin eiköhän se siitä tokene!! Jos ei niin hae leka ja mätki lisää... Sorry mut oli ihan pakko, toi mätkiminen on vaan sen verran paska idea!!

E: poistetin arvaukseni, kun luin alemman ja aloitusviestin uudestaan. Vähän meni pasmat sekaisin tuosta mätkimisestä...

E2: Korjauskustannuksista: Taitaa olla korjaajien tuntitaksa jossain 40-50€ välissä.
blaekie
11.07.2008 10:48:06

Mikähän tuossa voisi olla vikana? Mietin itse että voisikohan siellä olla jokin huono liitos tai rikkimennyt osa kitaraliittimen ja vahvistinyksikön välissä, kun sisäisiä efektejä käytettäessä ääni kuitenkin kuuluu, sen ilmeisesti kiertäessä jotain toista reittiä. Olisikohan tämän tyylinen ongelma korjattavissa itse tai ammattilaisen toimesta ja osaisikohan kukaan heittää pientä arviota, mitä tuollaisen korjaaminen voisi maksaa teetettynä jossain?

Olet jälijillä, klassinen efektiloopin liittimen ongelma. (hapettunut, kylmä juotos)
Nii onkii ...
Krice
11.07.2008 10:50:05

En ole aiemmin kehdannut kysyä, mutta mikä oikeastaan on kylmäjuotos?
blaekie
11.07.2008 10:53:18

Kylmäjuotoksella tarkoitetaan yleensä näissä keskusteluissa katkosta komponentin
juotospisteissä. Eli murtumaa, katkosta, tai muutoin huonoa johtavuutta.
Nii onkii ...
merirosvokissa
11.07.2008 12:11:11
Kylmäjuotoksella tarkoitetaan yleensä näissä keskusteluissa katkosta komponentin
juotospisteissä. Eli murtumaa, katkosta, tai muutoin huonoa johtavuutta.

Kylmäjuotoksen saa helposti tehtyä kuumentamalla tina juotoskolvin päällä, ja tämän jälkeen yrittämällä tökkiä se juotettavaan kupariin, tällöin tinan sisällä oleva "juoksutusaine" palaa eikä tina pure kupariin kunnolla, ja syntyy "kylmäjuotos" joka ei välttämättä johda hyvin, saati sitten ollenkaan.

Vastaavasti samanlaisen juotoksen saa tehtyä kuumentamalla juotosta liian vähän. Sana kylmäjuotos on hieman harhaanjohtava, mutta yleispätevä kuitenkin.

Kylmäjuotoksien etsintä on melko haastavaa paljain silmin, ja tässä tuleekin yleismittari mukaan kuvioihin, "piipperiä" käyttämällä voi ainakin varmistaa että juotokset todellakin johtavat, vaikkeivät välttämättä hyvin.

Hakusanalla "Soldering" löytyy youtubesta mielenkiintoista materiaalia, joka auttaa ymmärtämään asiaa paremmin, suosittelen, yleissivistävää tietoa ei voi olla liikaa. :)
http://www.myspace.com/thelegionnaireband Avatarissani esiintyvä mieshenkilö on minun BFF, hihi
kissakissala
11.07.2008 12:12:51
Kaverilla oli vähän samanlasia ongelmia vahvarinsa kanssa, vika löytyi kitaran input jackista. Piuhaa kun vähän väänteli oikeaan suuntaan niin alkoi toimia, ei taida olla vieläkään kunnossa, piuha vaan vahvarin ympäri tiukasti kerälle ja rokkaamaan..
Simo78
11.07.2008 12:35:15
Kaverilla oli vähän samanlasia ongelmia vahvarinsa kanssa, vika löytyi kitaran input jackista. Piuhaa kun vähän väänteli oikeaan suuntaan niin alkoi toimia, ei taida olla vieläkään kunnossa, piuha vaan vahvarin ympäri tiukasti kerälle ja rokkaamaan..

Just! Ei käännellä sitä piuhaa vaan korjataan/vaihdetaan jakki. Tolla kääntelyllä saadaan varmasti korjauskuntoinenkin jakki paskaksi. Kaveri teki "källit" ja käänteli multa lainassa olleesta jakin paskaksi, jee jee että vitutti=)
msormune
11.07.2008 12:56:32

Kylmäjuotos ei ole aina edes "kylmästi juotettu", vaan usein se tapahtuu jos tinan jähmettyessä kolvattava kohde liikahtaa hieman => Väliin jää ilmatasku tai hiusmurtuma.
Simo78
11.07.2008 12:59:34

Mä uskaltaudun jo tässä vaiheessa vastaamaan! Tuo mulle korjattavaksi, niin näet oikein malliesimerkin=). Mä oon nimittäin sellainen kolvausnero ettei tosikaan. Nimim. Pitäis joskus jaksaa opetella kolvaamaan kunnolla--> onneksi tunnen ihmisiä jotka osaa...
Krice
11.07.2008 13:11:29

Kylmäjuotoksen saa helposti tehtyä kuumentamalla tina juotoskolvin päällä, ja tämän jälkeen yrittämällä tökkiä se juotettavaan kupariin, tällöin tinan sisällä oleva "juoksutusaine" palaa eikä tina pure kupariin kunnolla, ja syntyy "kylmäjuotos" joka ei välttämättä johda hyvin, saati sitten ollenkaan.

No siis miten tuo oikeasti pitäisi sitten tehdä? Tinahan pitää jotenkin kuumentaa, että se sulaa ja sen pystyy tökkimään kohteeseen. Jos sitä ei kuumenna kolvilla, niin miten:)
Zebu
11.07.2008 13:15:57
Mätkit vähän lisää nyrkillä, niin eiköhän se siitä tokene!! Jos ei niin hae leka ja mätki lisää... Sorry mut oli ihan pakko, toi mätkiminen on vaan sen verran paska idea!!

Jepjep, pitäähä sitä vähä mätkii.. Mut siis sen tein nimenomaan sen takii, et sais vähä tietää, et oiskoha siel mahollisesti vaan huono liitos, vaiko kokonaan joku komponentti pimeenä, jolloin sen ei pitäis tärinään reagoida.

Mut pitääpä vähän koittaa katella noita juotoksii josko sielt löytäis se oikee... Tais eniten arveluita tulla joko sille efektiloopin jakin liitokselle tai kitaran jakille.

Kylmistä liitoksista kyselijöille tiedoks, että yleensä kylmä liitos on helppo korjata ihan vaan lämmittämällä liitosta hetken aikaa siten että tina sulaa ja ottaa uudelleen kiinni komponenttiin.
merirosvokissa
11.07.2008 13:20:19
No siis miten tuo oikeasti pitäisi sitten tehdä? Tinahan pitää jotenkin kuumentaa, että se sulaa ja sen pystyy tökkimään kohteeseen. Jos sitä ei kuumenna kolvilla, niin miten:)

Heh, ajatuskatkos kävi, siis yleisin kämmi on että yritetään kuumentaa se tina niin, että se jää siihen kolvin kärkeen, ja siitä kärjeltä yritetään tökkiä juotettavaan alueeseen.
http://www.myspace.com/thelegionnaireband Avatarissani esiintyvä mieshenkilö on minun BFF, hihi
merirosvokissa
11.07.2008 13:21:43
Kylmistä liitoksista kyselijöille tiedoks, että yleensä kylmä liitos on helppo korjata ihan vaan lämmittämällä liitosta hetken aikaa siten että tina sulaa ja ottaa uudelleen kiinni komponenttiin.

Tämä ei ole täysin varma tapa myöskään, koska tinassa oleva juotosaine saattaa palaa loppuun kuumentamisen yhteydessä, ja vaikka juotos näyttääkin tukevalta, se voi silti jäädä kylmäksi. Varmin tapa on tinata kokonaan uudestaan.
Zebu
11.07.2008 13:22:37
Heh, ajatuskatkos kävi, siis yleisin kämmi on että yritetään kuumentaa se tina niin, että se jää siihen kolvin kärkeen, ja siitä kärjeltä yritetään tökkiä juotettavaan alueeseen.

Selvennyksenä vielä, että se siis pitäisi valuttaa kolvin kärkeä pitkin liitospaikkaan, eikä antaa seisoa siinä kolvin kärjessä ja vasta sen jälkeen tökkiä...
Simo78
11.07.2008 13:34:40 (muokattu 11.07.2008 13:38:40)
Tämä ei ole täysin varma tapa myöskään, koska tinassa oleva juotosaine saattaa palaa loppuun kuumentamisen yhteydessä, ja vaikka juotos näyttääkin tukevalta, se voi silti jäädä kylmäksi. Varmin tapa on tinata kokonaan uudestaan.

Näin mäkin olen ymmärtänyt mua viisaammilta, että paskaa tulee jos vanhoilla tinoilla lähtee väsäilemään...

Tai sitten on vaan puukäsi, niinku mä=). Mä tiedän nämä periaatteet, mutta siltiki menee kolvaukset vituiks. Oon jo luovuttanut, enkä edes yritä--> ehkä pitäis vaan alkaa opettelemaan tekemään itse.
blaekie
11.07.2008 14:57:17 (muokattu 11.07.2008 15:13:01)

Mut pitääpä vähän koittaa katella noita juotoksii josko sielt löytäis se oikee... Tais eniten arveluita tulla joko sille efektiloopin jakin liitokselle tai kitaran jakille.

Sen verran tarkennuksena, että todennäköisimmin efektiloopin sisältämä ohituskytkin ja varsinaisesti sen kosketuspinnat ovat hapettuneet. Kyseinen kytkin kytkee signaalin etuasteesta pääteasteeseen , siinä tapauksessa siis kun jakkiin ei ole työnnetty efektejä tms. Katkos tuossa aiheuttaa kuvaamasi oireet.
Toki juotokset kannattanee tarkistaa mutta, ehkä ennen kannen avaamista voit kokeilla pienellä määrällä kontaktispraytä tms. puhdistaaksesi liittimen kosketuspinnat, tökkimällä plugia muutaman kerran sisään ja ulos. Tosin voi olla hankala putsata sitä liitintä ilman kopan aukaisua kunnolla, riippuu vähän jakin rakenteesta. Toinen vaihtoehto (ja luotettavin) on vaihtaa koko liitin.

Edit:

Selvennyksenä vielä, että se siis pitäisi valuttaa kolvin kärkeä pitkin liitospaikkaan, eikä antaa seisoa siinä kolvin kärjessä ja vasta sen jälkeen tökkiä...

Ei vaan periatteessa tinattava kohde lämmitetään kolvilla riittävästi jotta tinalanka sulaa siihen. Mitä isompi liitos, sen kauemmin, kyse kuitenkin sekunneista. Käytännössä tinalankaa syötetään kolvin kärjen ja tinattavan kohteen yhtymäkohtaan, jolloin se sulaa ja leviää siitä mukavasti kaikkialle liitokseen, ja heti kolvi ylös ja jäähdytys. Vaatii pientä harjoittelua, mutta ei mitään rakettitiedettä.
Nii onkii ...
Hanok
11.07.2008 15:14:09
Jos kyse on pelkästään efektiluupin kontakteista, kannattaa ensimmäisenä kokeilla toimiiko vahvistin, jos laitat efektiluuppiin pelkän piuhan.
Zebu
11.07.2008 18:46:25
Otsikon kysymysmerkkien perusteella kysyjä ei ole varma, kuuluuko vahvistimen ääni todella hiljaa vaiko ei.

Jeps, nimenomaan näin, sillä ääni kuitenkin kuuluu reverbin ja choruksen kautta, ja välillä ei ollenkaan ja välillä todella hiljaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)