harmo 08.07.2008 20:19:45 | |
---|
Olemme nauhoittaneet biisin, jossa on laulun lisäksi 2 haitaria, kontrabasso ja paljon perkussioita. Nyt biisiä pitäisi saada hieman nopeammaksi, koska levyn kokonaisuus sitä vaatii. Laulua lukuun ottamatta muita raitoja emme voi nauhoittaa uudestaan, laulu menee vielä joka tapauksessa uusiksi. Nyt tempo on 111, tarkoitus olisi nostaa tempoa parilla pykälällä. Itselläni ei (tietääkseni) ole järkevää mahdollisuutta tätä tehdä. Onko tähän tarkoitukseen esim. jotain mahtis PT plugaria vai kuinka homma kannattaisi hoitaa, ilman että soundit kärsivät? Ja säveltason tulee pysyä samana. Raidat on nauhoitettu PT LE:lle (6.4), 48/24. Kii-tooos! |
Janne19691 08.07.2008 21:16:55 | |
---|
Vanhoissa Emagic Logic softissa oli ainakin Time and Pitch Machine jolla tuon pystyy tekemäään, ihmettelisin ellei uusissa Applen aikaisissa versioissa olis sama toiminto. Rule #1: There are no rules. |
Danko 08.07.2008 21:27:46 (muokattu 08.07.2008 22:15:08) | |
---|
audiosuite-osastolta löytyy tuo Time Compression/Expansion -plugari, yksittäisille raidoille ja nimenomaan hitaammasta nopeampaan suuntaan voi olla paremmat mahdollisuudet. e: sit 7.4-toolsissa tietysti on tuo elastic time, joka tekee saman asian ehkä hieman järkevämmin. Mystisesti hintahtavat romantikot #3 studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP |
fred 09.07.2008 01:10:00 | |
---|
Sanoisin että ei kannata. Ainakin toi toolsin oma timecompression plugari huonontaa soundia ja soiton taimia tosi paljon. Helpommalla pääsee ku soittaa vaan oikeesti uudestaan. nim. "kokemusta on" ps. ja voihan olla että se alkuperäinenki tempo on ihan hyvä. Jos vaan mahdollista, niin pidä muutaman päivän tauko biisistä ja kuuntele sit tuorein korvin että mättääkö tempo vielä? |
Kalmo 09.07.2008 09:04:48 | |
---|
PT:tä en ole koskaan käyttänyt , mutta SONARin puolella tuota stretchingiä käytetään ihan rutiiininomaisesti ammattituotoksissakin enkä koskan ole kuullut moitteita soundin kärsimisestä (silloin kun pysytään kohtuukokoisissa muutoksissa). Yksi keino olisi ottaa projekti ulos PT:stä ja "kiihdyttää" se jonkun kaverin jollain muulla ohjelmalla. Sukkelinta olisi käyttää OMF-tiedostomuotoa, mutta tietääkseni PT ei tue sitä ilman n. 400 egen lisäplugaria. Broadcast Waveina, raita kerrallaan siirto on tietysti hieman työlästä, mutta onnistuu. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Slemmu 09.07.2008 10:41:41 | |
---|
e: sit 7.4-toolsissa tietysti on tuo elastic time, joka tekee saman asian ehkä hieman järkevämmin. Toi Elastic time toimii tossa todella hyvin, varsinkin x-form algoritmillä. Hämmästyttävän hyvältä kuulostaa isotkin muutokset. Ite ku tekee, ni tulee parempi! |
harmo 09.07.2008 15:56:36 | |
---|
Iso kiitos vastauksista! Tuota Elastic Timeä on moni jo suositellut, pitää vähän kysellä kellä mahtaisi olla lähiseuduilla PT 7.4 versio, niin vois testailla. Ite en uskalla käydä päivitteleen 6.4:stä ylös ennen kuin tää projekti on ohi. Tosiaan mitään piripolkkaa tässä ei olla käymässä tekemään, luulen että 2 pykälää nopeutusta riittäis. |
Velli 09.07.2008 18:37:45 | |
---|
luulen että 2 pykälää nopeutusta riittäis. Paljonko on yksi pykälä, 1bpm vai? Jos näin on, niin 2bpm kiihdytys ei tee juuri minkäänlaista muutosta biisin luonteelle (ainakaan mun mielestä). |
harmo 09.07.2008 18:59:17 | |
---|
Paljonko on yksi pykälä, 1bpm vai? Kyllä. Jos näin on, niin 2bpm kiihdytys ei tee juuri minkäänlaista muutosta biisin luonteelle (ainakaan mun mielestä). Ei tässä haetakaan mitään radikaalia luonteen muutosta, tällä hetkellä kun kuuntelee kokonaisuutta, niin tämä kyseinen biisi on piirun verran hidas. Luulen, että 2 tai 3 bpm kiihdytys auttaisi kummasti, mutta tämähän selviää vasta kun pääsee oikeesti kokeilemaan ja kuuntelemaan taas biisiä kokonaisuudessa. |
Noisy 10.07.2008 13:21:53 | |
---|
Paljonko on yksi pykälä, 1bpm vai? Jos näin on, niin 2bpm kiihdytys ei tee juuri minkäänlaista muutosta biisin luonteelle (ainakaan mun mielestä). Toi kyl riippuu. Yksissä äänityksissä hierottiin biisiä varmaan viidellä eri tempolla 1bpm välein (84-89 tms) ja jokainen kuulosti erilaiselta. Johonkin biisiin tullut myös joskus kikkailtua niin, että säkkärit ovat olleet 1bpm hitaampia kuin kertsit. Ero tuossa ei ole huomattava, mutta biisi toimi paljon paremmin noin. |
Johonkin biisiin tullut myös joskus kikkailtua niin, että säkkärit ovat olleet 1bpm hitaampia kuin kertsit. Ero tuossa ei ole huomattava, mutta biisi toimi paljon paremmin noin. Tämän ymmärrän jo paljon paremmin. Monesti teen tätä itsekin rumpalina bilekeikoilla. Kertsiin saa kummasti lisää nostetta kun aavistuksen nostaa tempoa. Mutta mun mielestä se on vähän sellaista henkimaailman juttua, jos biisin yleistempo on kiinni 1BPM:n erosta. Jos pohtijalle soitetaan ensin biisi tempoon 80bpm ja se on liian hidas, niin väitän että jos sama biisi soitetaan 5min kuluttua samalla tempolla, mutta sanotaan sen olevan 81bpm, niin pohtijan mielestä se toimii paremmin... |