Aihe: Kortisonisuihke
1
Lepsu
01.07.2008 23:35:17
Kävin tuossa uusimassa allergialääkereseptiäni ja lääkäri ehdotti, että kokeillaan vaihtoehdoksi tableteille silmätippoja ja nenäsuihketta. Kävin nyt sitten hakemassa nuo molemmat, mutta huomasin nyt, että tuo nenäsuihke on kortisonipitoista ja sehän on kuulemma haitallista äänihuulille.

Ajattelin vain kysyä, että tulevatko nuo haitalliset vaikutukset vasta pitemmän käytön jälkeen vai onko se heti pahasta? Eli heitänkö tuon kalliin suihkeen suosiolla vain jorpakkoon?
irmeli
04.07.2008 23:25:48
Mun käsittääkseni vaikuttaa vasta pidemmän käytön jälkeen, kuuriluontoisesti voi käyttää. Samahan pätee esim. kortisonivoiteiden käyttöön, haittavaikutukset, kuten ihon oheneminen, alkaa näkyä vasta jonkun ajan päästä. Mut eipä se edes pienissäkään määrin ole hyväksi äänihuulille.

Itselleni määrättiin tukkoiseen nenään kortisoniruihketta, jätin ostamatta, ja ostin sen sijaan sarvikuonon eli nenäkannun. Hyvin on toiminut.
Lepsu
08.07.2008 17:14:22
Jeps, sarvikuono löytyy omastakin kaapista, mutta tahtoo tuo käyttely olla vähän kausittaista... Tuota kortisonisuihketta en taida kuitenkaan uskaltaa käyttää..
kunnasja
09.07.2008 18:33:05
Sarvikuonokas voisi olla itsellekin järkevä kapine.

Ite käytän ympärivuotisesti suihketta, muuten ei pysy nenu auki ilman kiertää. Allergiat nääs, ja pitkä tarina beyond that. Nasonex on se mitä käytän, en muista ulkoa onko siinä kortisonia, mutta ei ole haitannut laulamista.

Suihkettahan kannattaa käyttää säännöllisesti koko alleriakauden ajan. Jos ei allergiahuippuna riitä pelkkä suihke, niin tabut ja silmätipat sitte lisäksi. Zyrtek on omien kokemusten mukaan melko turha aine, sitä ei kannata popsia kuin unilääkkeeksi. Suosittelen jotain muuta nappia.
moraalienkeli
10.07.2008 13:17:46
Mulla oli Zyrtec monen vuoden ajan. Auttoi jonkin verran, mutta väsytti aivan hulluna. Väsymyksen vuoski vaihdoin Clarityniin, mutta tulin sille immuuniksi melko äkkiä. Nykyisin käytän lääkettä nimeltä Xyzal. Se on auttanut kaikkein parhaiten yhdistettynä päivittäiseen sarvikuonotukseen ja pärjään ilman nenäsuihkeita.
http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA
tanjuli
10.07.2008 13:28:25
Mä kokeilin varmaan kaikki antihistamiinit mut ainoa joka a) auttaa ja b) ei aiheuta inhoja sivuoireita (väsymys, limakalvojen kuivuminen, iho-oireet yms) on loratadiini. Suosittelen. Halpaakin vielä. Eikä tarttenu sen kanssa enää silmätippoja tai nenäsuihkeitakaan, jos kovin on tukossa niin vahva kurkkupastilli riittää.
[i hear voices but at least they're on tune]
Cocktus
10.07.2008 13:51:42

Xyzal

Vai olisikohan se tyttöystävän lääke ollutkin Xyzal :D En niitä muista kun ei tarvii itse tuollaisia.
RIP Gathorn 17.03.2003-24.08.2007
MrsJones
13.07.2008 23:04:26
Ei kai nenäsumutteen pitäisi äänihuuliin asti mennä...? Suun kautta vedettävistä astmalääkesuihkeista kyllä sanotaan, että käytön jälkeen pitää huuhtoa kurkku.

Minä olen käyttänyt kortisonia yli kymmenen vuotta ja edelleen laulan julkisestikin. Laadusta en ala sanomaan mitään ;-) mutta en usko sen huonompaan suuntaan menneen. Kannattaa myös pohtia sitä, että mitkä ovat vaihtoehdot. Mitä tapahtuu, jos jätät lääkkeen käyttämättä? Voivatko oireet vaikuttaa lauluääntä huonontavasti?

Mua ei ainakaan huvittaisi kesken keikan alkaa nenää niistämään, joten kiltisti kiskon sumutteeni varsinkin näin kesäaikaan.
solesurvivor
17.07.2008 20:41:16
Veikkaan ettei voi ihan kauhean vaarallista olla,kun mulle joskus kurkkulääkäri kehotti kovaan flunssaan ja kurkun/kurkunpään turvotukseen suihkuttaa sitä kortisonipitoista nenäsuihketta suoraan kitalakeen..Jäi kyllä kokeilematta, kun jotenkin epäilytti, mutta niin se väitti, että ei muutamalla kerralla saa aikaan mitään vahinkoa (kuten ei nenäänkään käytettynä kuurina), mutta rauhoittaa turvotusta.

Ja harvemminhan se suihke kurkkuun tosiaan valuu, jos pysyy pystyasennossa jonkin aikaa suihkuttamisen jälkeen.
"If you shake my hand, better count your fingers.."
Rizz
01.08.2008 20:06:03
Itse heidäduhaiseda käytän suihkeita, jotka eivät sisällä kortisonia. Olen huomannut, että puhtaat miedot suolaliuokset ovat tehokkaampia kuin monet allergialääkkeet tms. Lisäksi niillä ei ole sivuvaikutuksia, kuten limakalvojen luonnotonta kuivumista. Osta Nasolinia (reseptitön), ja jos et tohdi ostaa uutta edellisen loppuessa, niin voit kotona keittää puoli desiä 3-6 -prosenttista suolalientä ja suihkupullottaa sen. Toimii nääs sekin, itse en jaksa nähdä sitä vaivaa niin pienen määrän takia ja haen uuden räkäraketin apteekista. Älä käytä välittömästi ennen keikkaa, sillä tuo nimenomaan edistää nokan tyhjentymistä kuivattamatta, eli käytön jälkeen joudut hetken päästä niistämään tovin. Vaan sittenpä olo helpottaakin.
Musiikki ei ole elämää, elämä on musiikkia.
kuunsirppi
10.08.2008 01:48:29
Minä olen antihistamiinin lisäksi käyttänyt nenään "nuuskutettavaa" jauhemaista Rhinocortia. Se on kortisonivalmiste ja olen nyt käyttänyt sitä neljä vuotta putkeen ympäri vuoden. En ole ainakaan huomannut mitään ongelmaa äänen kanssa. Päinvastoin pysyy nenä auki. Siis tuo Rhinocort Turbuhaler ja antihistamiini yhdessä jo yli neljä vuotta putkeen
Sen lauluja laulat, kenen kädestä syöt
Rizz
10.08.2008 02:17:31
Antihistamiinit taas mulla tekee saman kuin kortisoni, eli kaikki limakalvot kuivuu, ääni ei kulje ja hengittäminen sattuu. Niistä pyrin pysymään erossa, laulan mieluummin sitten räkäsäröllä kuin vingun viime henkosilla jotain epätoivoista yritystä.
Musiikki ei ole elämää, elämä on musiikkia.
Lepsu
10.08.2008 10:27:04
No, itse lopetin nyt kaikkien allergialääkkeiden käytön kokeeksi kokonaan ja totesin, että ei se merkki ole ilmeisesti vieläkään oikea ollut, Loratadinia kun käyttelin. Ääni alkoi parantua jo parin-kolmen päivän jälkeen ja limakalvojen kuivuus väheni huomattavasti. Tähän yhdistettynä sarvikuono ja vesipiippu, niin luulen, että ääni ei ole ollut näin hyvässä kunnossa ainakaan vuoteen.

Hassua oli, että reilun viikon lopettamisesta eteenpäin allergiaoireet olivat vällillä todella voimakkaita ja niistämässä saikin olla aivan kokoajan, mutta oireet ovat pikkuhiljaa lievittäneet ja enää on vain hieman nenän kutitusta ja satunnaista aivastelua. Niistä kyllä kärsin ihan mielelläni, jos vain ääni toimii..=)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)