Aihe: Line6 POD XT PRO
1 2
AlCopone
04.05.2004 10:51:10
DLX Music, Malmi.

Kiitoos
Zammy
04.05.2004 11:48:46
Ja toisaalta - jos todella tarvitsee niitä erilaisia soundeja kantrista death metalliin, on halvempaa ostaa yksi puolistäkki kalliimmalla nupilla kuin 3 erilaista putkivahvistinta. Mallintamalla pääsee halvemmalla, mutta siinä on sitten omat heikkoutensa, esim. laitteiden heikko korjattavuus.

Hmm, tuo yksi kalliimpi nuppi ei automaattisesti minusta ole paras ratkaisu, eikä välttämättä edes halvin. Viiteen sataan euroon saa monenlaista käytettyä putkivahvistinta, joten tuollaisen 1500 euron nupin hinnalla saa helposti jo kolmekin erityyppistä vahvistinta. Kaikkihan riippuu tietysti tarpeista, nämä uudemmat hevipyssyt tuntuu olevan kalleimpia (Ainakin jos boutique-vahvistimet jätetään tässä ulkopuolelle kokonaan). Yksi vahvistin mun mielestä kattaa melko huonosti kuitenkin jos soundipalettia oikeasti tarvii laidasta laitaan. Siis kyllä ihan mukiinmeneviä soundeja epäilemättä saa, mutta ei se vastaa sitä, että kaiuttimet + putket on erilaisia.
Exhausted
04.05.2004 12:28:56 (muokattu 04.05.2004 12:29:27)

Aika samalta ne kuulostavat, esim. Proco RAT, Tubescreamer, Boss Chorus.

muuten totta mutta mun mielestä Line6:n näkemys Ratista on vähän outo, siinä on joku outo taajuuspiikki, kuullostaa kuin olis koko ajan puolivälissä oleva wah päällä. No onneksi ei tarvi sitä mallinnusta käyttää.

EDIT: Ja vielä tuosta mallinnuspurkkien eduista paras on se, että niillä saa hyvä soundit myös keskellä yötä kerrostaloasunnossa. Esim. oma 6-9 W putkivahvari on niin äänekäs niillä hyvillä soundeilla, että kuulo kärsii... joten ei sillä voi soitella aina. Sekä mallinuksille että putkilaitteille on oma paikkansa.

on muuten ehdottoman totta. Ja kyllä minäkin sitä mieltä että hyvä putkivahvistin on saundiltaan parempi kuin mallintava mutta tässä vaiheessa muusikon uraa on helpompi käyttää mallintavaa, kun nauhoittelee paljon kotona (kerrostalossa), ja ei ole mahdollisuutta roudata mitään halfstäkkiä ja useasti keikoilla lainaa vahvistinta.

Toivoisin vielä pientä kommenttia laitetta käyttäneiltä sen käytettävyydestä. Lueskelin tuossa manuaalia ja jäi jotenkin sellanen kuva, että menee varmasi aikaa jonnin verran ennenkuin pääsee käytöstä täysin jyvälle ja saa hyödynnettyä kaikkia ominaisuuksia?

no kyllähän siinä hetki menee alkuun tietysti mutta kun pääsee sisään systeemiin niin homma käy nopeasti. Periaate on simppeli. aluksi valitaan potikasta haluttu vahvistinmalli. sitten edit-valikosta voi säätää millaisen kaiuttimen läpi sitä soitetaan ja millaisella mikillä ääni otetaan talteen. tämän päälle saa lätkiä efektejä, voit laittaa erikseen päälle yksittäisefektejä jotka on jaoteltu kategorioihin stomp, mod ja delay, yhden kustakin. tämän lisäksi saa vielä wahwahin, kompressorin, gaten ja reverbin minkä tahansa saundin päälle. efektejäkin voi tallentaa yksittäisinä presetteinä, jos haluaa siirtää esim hienon autowahin ja phaserin yhdistelmän toiseen presettiin, ja tietysti mukana tulee kymmeniä tehtaan tekemiä efektipresettejä. (itse tosin en ole jostain syystä efektipotikkaan koskenut vielä juurikaan). vahvistimen potikat drive, bass, mid, treble, presence toimivat normaalisti. kun saundi on valmis kannattaa lopuksi säätää sen voimakkuus channel volume-potikalla, jonka avulla eri presettien balanssi säädetään. sitten vain painetaan save, kirjoitetaan presetin nimi, uusi painallus save-napista ja presetti on valmis. sitten voidaan alkaa tehdä uutta, ja niitä riittääkin 64 kpl. aluksi luonnollisesti koneessa on 60 tehtaan presettiä joista parhaimmat mm. paranoid, eruption, purple haze ja run like hell 8-)

EDIT: ohhoh tulipas siinä teksti...ehkä line6 vois palkata mut markkinoimaan podia :D
Roba
04.05.2004 17:09:28
Kuinka hyvin Pod XT toimii Laney TF300:n kanssa? Ja kannattaako yleensäkkään ostaa koko Podia kun minulla on tämä kyseinen vahvistin?
AlCopone
04.05.2004 21:42:35
no kyllähän siinä hetki menee alkuun tietysti mutta kun pääsee sisään systeemiin niin homma käy nopeasti. Periaate on simppeli.

Samaan tyylin siis kuin flexu II:ssa jonka aattelin päivittää tähän kyseiseen laitteeseen...

ohhoh tulipas siinä teksti...ehkä line6 vois palkata mut markkinoimaan podia :D

Joo jos tarvit suosituspapereita, niin mä voin kirjottaa. Nyt sait vaan plussaa...
Exhausted
05.05.2004 21:43:20

Kuinka hyvin Pod XT toimii Laney TF300:n kanssa? Ja kannattaako yleensäkkään ostaa koko Podia kun minulla on tämä kyseinen vahvistin?

riippuu siitä mitä haet vehkeestä. mulla on ainakin ihan hyviä kokemuksia podin käyttämisestä vahvistimen kanssa, sekä suoraan päätteeseen että koko vahvarin läpi ajettuna. jos tarvitset vain säröä ja cleania niin ei kannata hommata podia, sillä tuolla vahvistimella voi varmaan soittaa myös directinä ilman kaiutinta. sen sijaan jos haluat saundisi olevan yhdessä kompaktissa paketissa niin sitten suosittelen. jos aikoisit käyttää podista pelkkiä efektejä ja vahvistimesta säröä niin siihen käyttöön on varmasti joitain parempia laitteita.
Lennu
05.05.2004 22:42:45

Joo jos tarvit suosituspapereita, niin mä voin kirjottaa. Nyt sait vaan plussaa...

Eiku osta vaan ne kymmenen erilaista putkivehettä, niin voidaan istua niitten päällä ja hikoilla kämpällä, kun ei mahuta muualle. Jokke voi seistä ja soittaa pelkkää triangelia.

Nää on joskus mahtavia nää asiantuntijakommentit. Niinku tämäkin.
(.)(.) :: ( | )
Roba
06.05.2004 14:30:24
mulla on ainakin ihan hyviä kokemuksia podin käyttämisestä vahvistimen kanssa, sekä suoraan päätteeseen että koko vahvarin läpi ajettuna.

Siis mitä toi "koko vahvarin läpi ajettuna" tarkottaa?
Exhausted
06.05.2004 23:54:16

että pod laitetaan suoraan vahvistimen inputtiin, mihin normaalisti laitetaan kitara. monethan haluavat ohittaa vahvistimien etuasteen mallintavia käytettäessä jotta vahvistin toimii mahdollisimman neutraalisti, värittämättä mallinnuksia. mielestäni kyllä vahvistimen eq-osiosta on yleensä hyötyä, sen avulla saa hienosäädettyä vähän saundeja jotka tietysti kuullostavat erilaiselta vahvistimen läpi kuin kuulokkeisiin soitettuna
Trey
08.07.2008 19:04:25
"Huom! Olet kirjoittamassa yli 1523 päivää vanhaan ketjuun!"

tiedän mutta jos en tähän saa vastausta aloitan uuden ketjun,

joten minkä läpi XT prota olis järkevin soittaa? nupin päällä sitä on vähän tyhmä pitää ja itseasiassa koen että jos ton XT pron hommaa niin nuppi ja sen säädöt on vähän niinku turhat (varsinki ku kyseessä on melko paska nuppi)? apuja pliis!
Exhausted
08.07.2008 19:46:52

Mun mielestä järkevimmät tavat käyttää Line6-tuotteita

1. Suoraan PA-laitteisiin / aktiivimonitoriin / saundia värittämättömään laitteistoon
2. Pääteasteen ja kitarakaapin läpi
3. Tavallisen vahvistimen efektipaluuseen
4. Vahvistimen läpi

Joka tapauksessa saundit tulee aina ruuvata tilanteen ja laitteiston mukaan. Sen sijaan, jos itse pitää soittaa aktiivimonitorilla ruuvattujen saundien kanssa tavalliseen styrkkariin niin mielummin soitan sitä vahvarin läpi että saa eq:lla vielä hienosäädeltyä, ettei tarvitse jokaista saundia muuttaa erikseen.
Exhausted
09.07.2008 15:07:33

Kitaravahvistimet värittävät lähtökohtaisesti saundia jotenkin, ja kitaraelementit eivät toista aivan korkeimpia taajuuksia siksi, että särösaundit eivät olisi niin kihiseviä. Podissa tämä on hoidettu kaiutinmallinnuksella, jonka syöttäminen kitarakaiuttimeen aiheuttaa ns. "tårta på tårta"-efektin, joka ei välttämättä ole haluttu.

Keyboard-vahvistimet, pienet PA-laitteistot ja aktiivimonitorit ovat hyviä saundia värittämättömiä vahvistuslaitteita. Sitten on myös mallintavia varten suunniteltuja vahvistimia kuten Atomic Reactor ja Tech 21 Power Engine.
sepisti
09.07.2008 22:13:08
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=166197&co=60

Tuolla on Podien äänen vahvistamisesta keskusteltu melko hiljattain.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)