Aihe: Marshall JCM-900
1 2 3
Ben_D
09.02.2004 10:43:12

Kun toi haku ei edelleenkään toimi niin seuraava kysymys:

Minkälaisia noi JCM-900 vehkeet on verrattuna esim. JCM-800:iin? Itseä kiinnostais kakkosvahvariksi tollanen 100w kombo. Soitetaan speed/trash metallia ja käytän särönä Digitechin Metal Masteria. JCM-900 malleja ei oikein tällähetkellä ole musiikkikaupoissa, että pääsis testaileen..
Jusstus
09.02.2004 10:49:28
Mulla on ollut testissä JCM900 Hi Gain Dual Reverb -nuppi. Noi ysisataset on hieman tiukemmalla säröllä varustettuja kuin kasisataset ja hieman varustellumpia. Esim. tossa mallissa oli tehonpuolitus, kaiut molemmissa kanavissa ja olikohan jopa omat eq:tkin kanaville. Enempi juuri menevät sinne metallipuolelle ysisataset. Joidenkin mielestä ysisatanen on jo liian säksättävä ja terävä, mutta mä kyllä diggasin tuosta. Kelpo pelejä ovat, mutteivät edusta ihan sitä tyypillisintä ja parasta Marshallia.

Tällasia alkajaisiksi.
"These go to eleven.."
D-Kay
09.02.2004 10:51:18

F-musiikissa oli ainakin viimeksi kun kävin JCM-900. Jos asut pk-seudulla niin käy testimässä.
Myydään: Marshall 4x10"
skebajaba
09.02.2004 11:22:09
ite oon kans yhen keikan tommosella hi-gain nupilla soittanut, ja oli se mielestäni hyvä, särö oli ainakin heavympään musatyylin aika hyvä eikä tosiaankaan mikään sirkkeli...oli eq:t kumpaankin kanavaan kaikuja en jaksanut ees käyttää...
-My Ass, your face, what's the difference??!!- hieno lause paidasta.
Vemmy
09.02.2004 11:35:09 (muokattu 09.02.2004 11:37:52)
900-sarja on monien mielestä lähes huonointa, mitä Marshall on putkivahvistinten saralla tehnyt. Lähinnä tämä arvostelu johtuu siitä, että kyseessä ei ole laite joka käyttäisi vain putkia särön tuottamiseen, vaan etuasteessa on myös diodi (diode clipping). Tämä pätee siis noihin ensimmäisiin eli Master Volume MkIII:iin ja Dual Reverbeihin. SL-X:t taasen omaavat yhden etuasteputken enemmän, ja niissä on joidenkin mielestä "aidompi" putkisärö kuin muissa 900-sarjalaisissa. SL-X:ää ei kyllä combona löydy, muita kylläkin.

Omasta mielestäni 900-sarjan Marsuista saa kyllä säröä hyvinkin monenlaiseen käyttöön. Omistuksessani on tuo MkIII 100-wattinen nuppi, ja kyllä niitä potikoita ruuvaamalla sieltä löytyy monennäköistä soundia ihan puhtaasta monenlaisten rosojen kautta kunnon sirkkelisoundiin asti. Ainoa vika voi jonkun mielestä olla se, että kyllä se aina kuitenkin Marshallilta kuulostaa... ;) Ei se kuitenkaan ole mikään JMP tai kasisatanen, vaan ihan oma vahvistimensa, vähintäänkin kokeilemisen arvoinen kuitenkin mielestäni.

Suosittelen kokeilemaan, jos jossain vaan mahdollisuus on, etenkin nyt kun niiden hinnat tuntuvat olevan aika pohjalla ainakin ajoittain. Kyllä se kuitenkin hyvä vahvistin on.

EDIT: Ei kyllä minun tietääkseni löydy JCM 900-vahvistinta, jossa olisi kaksi kanavaa ja omat EQ:t molemmille. MkIII ja SL-X ovat yksikanavaisia, ja Dual Reverbeissä ei ole kuin yhdet säädöt EQ:lle, kaiun potikka molemmille kanaville kyllä erikseen.
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
D-Kay
09.02.2004 13:23:37

900-sarja on monien mielestä lähes huonointa, mitä Marshall on putkivahvistinten saralla tehnyt. Lähinnä tämä arvostelu johtuu siitä, että kyseessä ei ole laite joka käyttäisi vain putkia särön tuottamiseen, vaan etuasteessa on myös diodi (diode clipping). Tämä pätee siis noihin ensimmäisiin eli Master Volume MkIII:iin ja Dual Reverbeihin. SL-X:t taasen omaavat yhden etuasteputken enemmän, ja niissä on joidenkin mielestä "aidompi" putkisärö kuin muissa 900-sarjalaisissa.

Myös Jubilee ja kaksikanavainen JCM-800 käyttää diode clippingiä.
tunkki
10.02.2004 00:29:37

Olen juuri hankkinut 50 w- Dual reverbin ja se on matkahuollossa tulossa. Rupesin sitten tässä kuola poskella selailemaan artikkeleita kyseisestä koneesta vain huomatakseni että kaikki ns. oikeiden putkivahvistimien ystävät ruoskii JCM 900:ta aika armotta.

Mulla oli kaksi kanavainen JCM 800, jossa oli myös ilmeisesti tuo diode clipping-piiri ja se kuullosti ja kuullostaa vieläkin mahtavalta (möin kaverille).

Onko kyseessä todellakin täysi susi vai puritaanien tyytymätöntä nurinaa?
D-Kay
10.02.2004 00:32:04

Onko kyseessä todellakin täysi susi vai puritaanien tyytymätöntä nurinaa?

Osittain varmasti puritaanien nurinaa. Kyllä JCM-900 on monille isoille nimille kelvannut, samoin kaksikanavainen JCM-800, Jubileesta puhumattakaan.
Jusstus
10.02.2004 09:30:21
Osittain varmasti puritaanien nurinaa. Kyllä JCM-900 on monille isoille nimille kelvannut, samoin kaksikanavainen JCM-800, Jubileesta puhumattakaan.

Näin on. Puristit ei diggaile tosta diodista, mutta kyllä sekä kasisataset, jubileet että ysisataset on ihan kelpo pelejä. Jos ei sitä eroa ite huomaa kuunnellessa tai saundi on muuten omaa korvaa miellyttävä, ei sillä oo kakkaakaan väliä, jos joku putkiguru antaa huonoa kommenttia vahvarin piireistä. Ei se sillä soita vaan sinä. Ja minä.
"These go to eleven.."
Vemmy
10.02.2004 13:17:22
Monikohan noista ysisatasta (ja muita) haukkuneista on oikeasti todellakin kokeillut kyseisiä vahvistimia siten kun niitä pitäisi, eli omana vahvistimenaan, ei vertaamalla esim. vanhaan pleksimarsuun. Kummasti sekä ysisatasia, Jubileita että kaksikanavaisia kasisatasia on aikoinaan myyty, vaikka niitä nykyään niin haukutaankin (paitsi Jubileeta, sitä tuntuvat kehuvan nekin joiden mielestä sekä kasisataset että ysisataset ovat täyttä kuraa).

Kyllä noissakin vahvistimissa on aika paljon yksilöllisiä eroja, ja yksi millä putkivahvistimen saa heräämään uudelleen eloon on kunnon putket. Siihen voikin sitten upottaa lähes äärettömän määrän rahaa kun alkaa niitten kanssa leikkimään, etenkin kun haksahtaa N.O.S.-putkiin... ;) Mutta kyllä nuo ysisatasetkin ovat edelleen aivan kelpo vermeitä. Katsotaan kuinka paljon niistä kahdenkymmenen vuoden päästä pyydetään, kun alkaa 30-vuotis-vintagelisät tulla hintaan... ;)
PuNkKi
10.02.2004 13:24:11
mulla oli aikoinaan marsun Jcm900 hi gain dual reverb malli
ja se oli vähintäänkin _huono_ ensimmäistäkään mieleistä
soundia siitä ei lähtenyt.. mutta pari vuotta silti sitä pidin.
sen jälkeen marsuihin ei ole ollut paluuta ja hyvä niin.
loppuvaiheissa jcm900 oli enempi koristeena tai jakkarana
kotona kun vahvistimena. ja yhdellä kerralla jopa basso
vahvistimena.. siinäkään se ei toiminut.. jos joku numero
pitäisi marsusta antaa niin. -1
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
PuNkKi
10.02.2004 13:31:56
Eihän sulle muutenkaan kelpaa mikään muu kuin 5150... ;) Kaikki muut olet varmaan kohta käynyt läpi... Vai vieläkö joku puuttuu..? ;)

kyllähän niitä nyt vielä.. noista mitä suostun edes kokeilemaan
niin puuttuu muutamia.. mut ei onneks enään montaa.. :)

Ja hyvin muuten ysisatanen bassovahvistimenakin toimii... Uskokaa pois... ;)

äiiih. siin ei riitä tehot bassolle.. muuten hyvä.. tai siis ei hyvä.
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
Vemmy
10.02.2004 13:34:47
äiiih. siin ei riitä tehot bassolle.. muuten hyvä.. tai siis ei hyvä.

Riippuu käyttäjästä vissiin. Ei ole vielä kukaan valittanut että ei kuulisi bassoa, kun tuon vanhan ysisatasen läpi on soitellut... Jopa puhtaallakin soundilla... ;)
Jusstus
10.02.2004 13:38:20
Monikohan noista ysisatasta (ja muita) haukkuneista on oikeasti todellakin kokeillut kyseisiä vahvistimia siten kun niitä pitäisi, eli omana vahvistimenaan, ei vertaamalla esim. vanhaan pleksimarsuun. Kummasti sekä ysisatasia, Jubileita että kaksikanavaisia kasisatasia on aikoinaan myyty, vaikka niitä nykyään niin haukutaankin (paitsi Jubileeta, sitä tuntuvat kehuvan nekin joiden mielestä sekä kasisataset että ysisataset ovat täyttä kuraa).

Ei se ysisatanen, millä mä leikin (ihan ostomielessäkin) ollu mun mielestä mikään surkea. Aika sähäkkä se särökanava tosin mun mieleen oli. Jubileehen oon päätynyt. Mulle se vaan tuntuu sopivan hyvin. Siinä on aina hyvä saundi, asetuksista riippumatta. Puolisäröä ja sellasta rokkisäröä löytyy. Ja pedaalien avulla pääsee sitten noille rankemmille asteille. Kelpo putkivehkeitä kaikki. Kelpuuttaisin ysisatasenkin kyllä, jos ilmatteeksi antaisivat.
"These go to eleven.."
Vemmy
10.02.2004 13:42:34
Kelpuuttaisin ysisatasenkin kyllä, jos ilmatteeksi antaisivat.

Minä voisin vähän maksaakin, kun joku joskus täällä sanoi että niitä myydään jo muuntajien hinnalla... Kumminkin vielä joskus mennee päätemuuntaja omasta, niin olisi sitten valmiina varaosavahvistin...
Exhausted
10.02.2004 17:06:59

mun mielestä JCM 800 ja pleksit on hyviä, JCM 900 ei niin hyviä
Mandariini
10.02.2004 18:20:46
Kyllä tuo 900 on ihan kelpo vehje. Varsinkin kun on muutaman tunni putkia lämmitelly ja sit antaa paukkuu oikein kunnon volalla. Tätä vehjettä ei kuulu soittaa hiljaa vaan kovaa, saundi on silloin paljon parempi
Melkeen kaikki on pyllystä?
wilo
10.02.2004 19:15:41 (muokattu 10.02.2004 19:16:46)
Sitä ihmettelen, kun monet ovat niin putkimiehiä, niin putkimiehiä; sitten laittavat vahvistimen eteen trankkuboosterin tai säröpedaalin. Tai toisaalta soittaavat aktiivimikeillä/aktiiviboosterilla, sama juttu niissä.
JCM-900:ssa ja kaksikanavaisissa JCM-800:ssa on vastaava systeemi jo sisäänrakennettu, op-amppi tms. millä haetaan osa säröstä tai boostataan signaalia, että putkissa säröytyy enempi.
Että silleen. Monet vois miettiä järjen kanssa, että kannattaako sitä olla niin ehdoton sen täysputkivahvarin kanssa.
Edit: Kohta satelee hirvee kasa tappouhkauksia kun menen puhumaan tämmösiä =)
Da Make
10.02.2004 19:19:23 (muokattu 10.02.2004 19:19:30)
...Että silleen. Monet vois miettiä järjen kanssa, että kannattaako sitä olla niin ehdoton sen täysputkivahvarin kanssa.
Edit: Kohta satelee hirvee kasa tappouhkauksia kun menen puhumaan tämmösiä =)

Onhan se ihan eri asia säröttää täys trankkuvahvaria purkilla kuin vastaavaa putkivehjettä...

JCM-800 1channel Master vol. on vieläkin ehdoton suosikkini kaikista vahvareista.
Cräx, Change, Ötöm!?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)