![]() 05.07.2008 20:04:46 | |
---|---|
Kyllähän sitä jo parit rollareitten biisit lähtee. Foni on kyllä mun soitteluissa pelannut erinomaisen hyvin. Seuraavan thomannin tilauksen yhteydessä täytyy parempi suukappale tilata. Lehtinä olen käyttänyt ricon 2.5:sta. Ohan se pirun cool. Nyt on tosin alkanut trumpetti enemmän kiinnostamaan. When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass | |
![]() 05.07.2008 20:06:39 | |
http://www.mikseri.net/artists/aninaytteet.57968.php ja sieltä se Uralin pihlaja. Ei kummoista soittoa vielä tässä vaiheessa, virheitä tulee. Rakentavia vinkkejä tekniikan ja soundin kehittämiseksi otetaan vastaan. Suukappale tuo Yammun C5 ja lehtenä Fibracell medium soft, joka jostain syystä aiheuttaa noita "pöräyksiä" ajoittain, mutta tuntuu muuten jopa helpommalta kuin puulehti. Äänitetty Sennheiserin laulumikillä (tarkkaa tyyppiä en muista) ja Alesis IO2:lla. Löysä/siis huono ansatsi, liian ohut lehti. Soita rohkeasti voimalla; koko kroppa mukaan, puhalla seinäänpäin ja voimalla! Ei saundista pidä välittää tuossa opiskeluvaiheessa - Lester Youngiksi, Coleman Hawkinsiksi tai Stan Getziksi ei tulla hetkessä. Puhumattakaan Junnu Aaltosesta. Vähän niinkuin urheilupuolellakin, niin huulten ja poskien lihaksisto kehittyy vain treenillä - eli rasita kunnolla. Vuosi-pari-kolme, niin ansatsi on kunnossa. Vaatii "jokapäivää"! PS. Millä tahansa lehdellä, suukappaleella soitatkin, niin tuo hengitys ja ilmavirran pilliin pakotus on kaiken a&o äänen virheettömän muodostuksen kannalta, edellyttäen tieten mm. että hammaskalustosi on kunnossa. | |
![]() 06.07.2008 15:49:42 | |
Juu, tämä yksi tyyny siis oli juuri sen verran vinossa (ääniaukkoon nähden, ei kuppiin) että (pillin sisään laitetulla lampulla pimeässä katsottuna) hyvin kevyesti kiinni painaessa jäi toiselta reunalta hiuksenhieno valoviiru näkyviin, normaalilla otteella painaessa sulkeutui täysin. Lämmitin varovasti kupin taustapuolta pienellä polttimella läppä kiinni ja annoin jäähtyä, nyt sulkeutuu täysin jo hyvin kevyellä otteella, kuten muutkin läpät. Harjoitella ei ihan joka päivä ehdi, kun ei kotona kehtaa, mutta mahdollisimman usein, ehkä joka toinen päivä. Tulee ehkä puhallettua hiukan "ujosti" kun kaikki soittoani kuulleet ovat sanoneet että kuulostaa kyllä ihan kivalta, mutta äänenvoimakkuus on hirveän kova, niin olen yrittänyt opetella soittamaan vähän hiljempaa ja pehmeämmin. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 06.07.2008 19:06:27 | |
Onpa verraton palsta! Olen hommannut itselleni saksofoninsoiton opettajan syksystä alkaen ja nyt olen soittimen hankinnan harkintavaiheessa, Yanagisawa, Yamaha tai mahd. Jupiter. Alttofonin ääneen ihastuin musiikkinäytteitä pitkään ja hartaasti kuunneltuani. Tosin kertovat tällä palstalla, että tenori olisi helpompi aloittaa. Koska kuulo meinaa muutenkin mennä, rupesi vähän hirvittämään nuo jostain tältä palstalta lukemani kommentit melusta. Onko kukaan mitannut desibelejä? Esim. Nokian joissakin kännyköissä on melumittari. Harkitsin jopa hetken klarinettiin vaihtamista, jos sitä vaihtamiseksi voi sanoa ennen aloitusta, olishan se klassisempi soitin, mutta ansatsi on siihen ilmeisesti aika vaikea? Saksofonin rentous -siis imago rennosta fonia soittavasta porukasta- tosin vetää puoleensa magneetin lailla. | |
![]() 06.07.2008 20:37:06 | |
Kylhän sitä oikeen säikähti kun ekan äänen puhalsi, notta eihän tässä nyt näin kova ääni voi olla, mutta nyt siihen on tottunut ja lähinnä siitä on haittaa naapureille. Desibelimääristä en tiedä, mittaria kun mulla ei ole. When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass | |
![]() 06.07.2008 22:51:23 | |
Pikainen googletus tuotti mainintoja n. 100-105 dB maksimivoimakkuudesta, eli kyllähän siitä ääntä lähtee. Kuulo sentään tuskin on kovin suuressa vaarassa normaaleilla soittomäärillä, altistusaika jää kuitenkin lyhyeksi eikä se äänenpaine varmaan yleensä ihan noin kova ole, riippuen tietysti miten kovaa puhkuu. Jos alkaa korvia kiusata niin tulppiahan voi aina käyttää. Naapurisopua tuo tosin saattaa haitata etenkin jos soittelee sopimattomina aikoina, varsinkin kun alussa soitto ei juuri korvia hivele, sattaa kuulostaa paljolti vihaiselta norsulta tai hullulta lehmältä :) Eli kerrostaloasujalla olisi hyvä olla joku paikka missä voi treenata naapureita häiritsemättä, esim. kellari, autotalli, työpaikka iltaisin tms. Itselläni on onneksi bändin treenikämppä parin kilometrin päässä ja samalla reissulla tulee treenattua myös syntikkaa. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 07.07.2008 01:05:59 | |
Pikainen googletus tuotti mainintoja n. 100-105 dB maksimivoimakkuudesta, eli kyllähän siitä ääntä lähtee. Kuulo sentään tuskin on kovin suuressa vaarassa normaaleilla soittomäärillä, altistusaika jää kuitenkin lyhyeksi eikä se äänenpaine varmaan yleensä ihan noin kova ole, riippuen tietysti miten kovaa puhkuu. Jos alkaa korvia kiusata niin tulppiahan voi aina käyttää. Jostain olen joskus lukenut. (en enää löytänyt sivua) että tenorifonista on mitattu suurin dB-määrä puhallinsoittimista. Joku on puhaltanut 140dB:tä.. En nyt mene vannomaan, mutta muistelisin näin. Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä.. | |
![]() 07.07.2008 06:15:03 | |
Jostain olen joskus lukenut. (en enää löytänyt sivua) että tenorifonista on mitattu suurin dB-määrä puhallinsoittimista. Joku on puhaltanut 140dB:tä.. En nyt mene vannomaan, mutta muistelisin näin. Kuulostaa hurjalta, tosin on muistettava että äänenpaineeseen vaikuttaa mittausetäisyys hyvin voimakkaasti (ääni vaimenee suhteessa etäisyyden neliöön), joten ehkä kellon sisältä tai ääniaukon vierestä mittaamalla voisi saada tuollaisiakin lukemia. Muistaisin myös lukeneeni jostain tenorifonille jonkun 127 dB:n lukeman, mutta en onnistunut myöskään lähdettä enää löytämään. 140 dB on starttaavan suihkukoneen luokkaa ja riittää todennäköisesti aiheuttamaan kuulovaurioita melko nopeasti. dB asteikkohan on logaritminen kuten useimmat tietävät, joten tuolla yläpäässä pienetkin erot mumeroarvossa merkitsevät äänen energiamäärän moninkertaistumista. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 07.07.2008 09:15:54 | |
Muistaisin myös lukeneeni jostain tenorifonille jonkun 127 dB:n lukeman, mutta en onnistunut myöskään lähdettä enää löytämään. 140 dB on starttaavan suihkukoneen luokkaa ja riittää todennäköisesti aiheuttamaan kuulovaurioita melko nopeasti. Kuulo alkaa vaurioitua jo jossain 85-90 dB tuntumassa, ainakin työsuojelussa puhutaan näin, joten tarkkana saa olla. Osaako aloittelija puhaltaa tenorista hiljaisempia saundeja kuin altosta? | |
![]() 07.07.2008 14:24:04 | |
No laitetaan nyt sitten huikea soittonäyte itsekin. http://www.veriryhma.org/Seksofoni.mp3 Pieni pätkä Pink Pantheria ja loppupätkä on jotain hatusta vedettyä scheisseä. Pari kuukautta siis olen soitellut, ja kyseessä on Jupiter-merkkinen torvi. Suukappaletta en muista enkä jaksa käydä tuolla katsomassa. Lehti edustaa paksuutta 2 ja merkiltään taitaa olla Rico tai joku sellainen. "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki | |
![]() 07.07.2008 17:07:41 | |
No laitetaan nyt sitten huikea soittonäyte itsekin. Vau, oletko ottanut tunteja? Entä onko kyseessä tenori vai altto? | |
![]() 08.07.2008 02:56:41 (muokattu 08.07.2008 14:23:12) | |
Vau, oletko ottanut tunteja? Entä onko kyseessä tenori vai altto? Alttofoni kyllä. Kahdella tunnilla olen käynyt. E: Pikku korjauksia "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki | |
![]() 10.07.2008 09:48:43 | |
Juu, tämä yksi tyyny siis oli juuri sen verran vinossa (ääniaukkoon nähden, ei kuppiin) että (pillin sisään laitetulla lampulla pimeässä katsottuna) hyvin kevyesti kiinni painaessa jäi toiselta reunalta hiuksenhieno valoviiru näkyviin, normaalilla otteella painaessa sulkeutui täysin. Lämmitin varovasti.. Jaa että nytkö se alkaa jo murenemaan? :D Montako viikkoa takana? Kumma kyllä, ei ole tarvinnut omia pillejä lämmitellä/väännellä 15 vuoden soitonkaan jälkeen. Vielä. Täysillä sisään ja paareilla ulos. | |
![]() 10.07.2008 15:00:18 | |
Jaa että nytkö se alkaa jo murenemaan? :D Montako viikkoa takana? Kumma kyllä, ei ole tarvinnut omia pillejä lämmitellä/väännellä 15 vuoden soitonkaan jälkeen. Vielä. Kyllä tuolla maailman foorumeilla kuuluu että monen tonninkin pillejä on jouduttu heti uutena viemään korjaajalle säädettäväksi kun tyynyt ovat olleet huonosti sovitetut jo tehtaalta, joten ei liene pelkästään halpojen vehkeiden ongelma. Voi tosin olla että 15 vuotta sitten tehtaat tekivät viimeistelyn huolelisemmin. Kyseessä siis pieni vinous, joka ei sinänsä aiheuttanut vuotoa, mutta oikaisin kumminkin. Vinoutta ei edes huomannut kuin lampulla. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 11.07.2008 00:03:58 | |
Kyllä tuolla maailman foorumeilla kuuluu että monen tonninkin pillejä on jouduttu heti uutena viemään korjaajalle säädettäväksi kun tyynyt ovat olleet huonosti sovitetut jo tehtaalta, joten ei liene pelkästään halpojen vehkeiden ongelma. Voi tosin olla että 15 vuotta sitten tehtaat tekivät viimeistelyn huolelisemmin. Kyseessä siis pieni vinous, joka ei sinänsä aiheuttanut vuotoa, mutta oikaisin kumminkin. Vinoutta ei edes huomannut kuin lampulla. Itellä selmer mark VI ja joutuu tekemään kokorempan kaikkialle. soi aivan hirveässä vireessä, eikä toimi ollenkaan niinkuin pitäisi. eli kyllä niitä vanhojakin joutuu huoltamaan. Kyse ei olekkaan siitä kuinka paljon niitä joutuu huoltamaan, vaan kuinka paljon niihin huoltoihin menee rahaa. Veikkaan, että tommosta esim. staggia ei joudu korjaamaan niin usein, että se maksaisi enemmän kun esim. yana... Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista 2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita | |
![]() 11.07.2008 05:15:42 | |
No laitetaan nyt sitten huikea soittonäyte itsekin. http://www.veriryhma.org/Seksofoni.mp3 Pieni pätkä Pink Pantheria ja loppupätkä on jotain hatusta vedettyä scheisseä. Pari kuukautta siis olen soitellut, ja kyseessä on Jupiter-merkkinen torvi. Suukappaletta en muista enkä jaksa käydä tuolla katsomassa. Lehti edustaa paksuutta 2 ja merkiltään taitaa olla Rico tai joku sellainen. Nyt aloin itsekin vihdoin opetella Pink Pantheria (on ollut alusta asti sellainen "must"-kappale opeteltavaksi), kun muistin ottaa nuotit mukaan treenikämpälle. Kaikki sävelet löytyivät, joten eiköhän se siitä lähde sujumaan. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 11.07.2008 09:25:27 | |
Itellä selmer mark VI ja joutuu tekemään kokorempan kaikkialle. Puhuttaisko me nyt pikkasen eri asiasta? Normaali kuluminen tuollaiselle fonille mitä on valmistettu noin 1954-1974 välisenä aikana, on aika yleinen ilmiö. Laskehan huviksesi monetko kinkerit sillä on ehditty tällä välin soitella. Tuolla kiinapillillä ei vielä yksiäkään. Voi olla ettei koskaan soitetakaan. Kysymys kuuluu; miksi sulovileenistä ei tullut taitavaa fonistia? ;D Täysillä sisään ja paareilla ulos. | |
![]() 11.07.2008 14:40:09 (muokattu 11.07.2008 14:42:56) | |
Tuolla kiinapillillä ei vielä yksiäkään. Voi olla ettei koskaan soitetakaan. Kysymys kuuluu; miksi sulovileenistä ei tullut taitavaa fonistia? ;D Joo, on hyvinkin mahdollista ettei soiteta, koska fonia kuitenkin ainakin toistaiseksi soitan vain omaksi ilokseni, enkä edes aio miksikään ammattilaiseksi. "Kinkereillä" (tosin vasta yksi keikka takana) soittelen syntikoita, joista niistäkään en ole kovin kummoisia summia maksanut kun lähes koko kalusto on käytettynä haalittua. Mielipiteesi halvoista soittimista ja omaksi ilokseen soittelevista harrastelijoista lienee jo aika yleisesti tiedossa täällä, turha sitä enää on toistella. Ihmetyttää tosin mistä juontaa juurensa noin voimakas antipatia jotain sellaista kohtaan josta ei ole edes omakohtaista kokemusta. Jokaisella on nähdäkseni kuitenkin oikeus harrastaa sillä budjetilla ja vakavuudella kuin haluaa ilman "köyhät kyykkyyn" tyylistä kuittailua tai "tositaiteilijoiden" halveksuntaa harrastelijaa kohtaan. Kaikkien ei ole pakko pyrkiä ammattilaisiksi, ja jokainen on joskus ollut aloittelija. Itse en tosin ostele halpoja soittimia siksi ettei minulla olisi varaa kalliimpiin vaan siksi että oma harrastukseni on sen luontoista että tykkään kokeilla useampia soittimia enkä vielä tiedä mikä on se "minun" soittimeni (tosin se saattaisi tämänhetken tuntemuksella jopa olla foni!), joten en viitsi laittaa isoja summia rahaa kiinni näihin. Tällöin vaihtoehdot ovat käytetty tai uusi halppis. Käytetyn osto vaatii asiantuntemusta, jota ei alussa ole, muuten voi käydä niin että sen soittokuntoon korjaus maksaa enemmän kuin soittimen arvo on (tai sitten on korjattava itse, jolloin aikaa kuluu ennenkuin pääsee opettelemaan soittamista kun ensin on opeteltava korjaamaan). Uudessa halpiksessa taas on takuu, joten mikäli se osoittautuu täysin käyttökelvottomaksi, saa rahat takaisin. Pilliin olen kuitenkin toistaiseksi erittäin tyytyväinen, olen sen avulla oppinut alkeet ja oppiminen jatkuu. Mikäli soittimeen olisi pitänyt laittaa tonni kiinni, en olisi foninsoittoa koskaan kokeillutkaan ja olisin jäänyt paljosta paitsi. Pystyn hyvin elämään pienten "puutteiden" kanssa, minulle ei ole ongelma silloin tällöin kiristää jotain ruuvia tms. Tosin torvi on ollut minulla vasta 3 kuukautta, mutta uskoisin että jos siinä olisi jokin perustavaa laatua oleva vika joka tekee siitä käyttökelvottoman, se olisi jo ilmennyt tässä vaiheessa. Myös kokeneempi soittaja joka torvea kokeili oli sitä mieltä ettei siinä ole mitään vikaa. Edelleen siinä epätodennäköisessä tapauksessa että ko. pilli jossain vaiheessa syystä tai toisesta ei enää tyydytä minua, minulla on jo nyt huomattavasti paremmat eväät lähteä ostelemaan esimerkiksi käytettyä arvokkaampaa torvea kun pystyn kokeilemaan sitä ja tiedän miten sen kuuluisi toimia. Tosin uskoisin tämän nykyisen tyydyttävän tarpeeni melko pitkäksi aikaa, vielä ei ainakaan soittotekniikani tai korvani ole sillä tasolla että soinnin nyansseilla olisi suurta merkitystä. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 11.07.2008 15:27:20 | |
Mielipiteesi halvoista soittimista ja omaksi ilokseen soittelevista harrastelijoista lienee jo aika yleisesti tiedossa täällä, turha sitä enää on toistella. Kuin myös sinun mielipiteesi soittimesi erinomaisesta laadusta. Katson että meillä molemmilla on yhtäläinen oikeus omaan mielipiteeseen. Sinua tuntuu harmittavan kuitenkin että uskallaudun palauttamaan aina välillä maan pinnalle tuon laadun suhteen. Ihmetyttää tosin mistä juontaa juurensa noin voimakas antipatia jotain sellaista kohtaan josta ei ole edes omakohtaista kokemusta. En mielestäni ole kertonut ettei minulla ole kokemusta halpiksista. Ehkä olen kokeillut yhtä ja toista. Kaikkien ei ole pakko pyrkiä ammattilaisiksi, ja jokainen on joskus ollut aloittelija. En minäkään ole pro. Mutta tiedän kokemuksesta että alussa on elämä helpompaa, jos edes soitin toimii. Sinähän olet jo omaasi rassannut. Ja edessä pitäisi olla mieluusti pitkä tie soittimesi kanssa. Itse en tosin ostele halpoja soittimia siksi ettei minulla olisi varaa kalliimpiin vaan siksi että oma harrastukseni on sen luontoista että tykkään kokeilla useampia soittimia enkä vielä tiedä mikä on se "minun" soittimeni (tosin se saattaisi tämänhetken tuntemuksella jopa olla foni!), joten en viitsi laittaa isoja summia rahaa kiinni näihin. Tällöin vaihtoehdot ovat käytetty tai uusi halppis. Käytetyn osto vaatii asiantuntemusta, jota ei alussa ole.. Sitä asiantuntemusta saisit siltä osaavalta, joka auttaisi sinua alkuun siinä soittamisessakin. Suosittelen.. muutama tuntikin on jo asiaa. Myös kokeneempi soittaja joka torvea kokeili oli sitä mieltä ettei siinä ole mitään vikaa. Ei varmaan, mutta ei se siitä laadukasta tee. Eikä hänkään varmaan sellaista ole ostamassa itselleen, vaan soittelee mieluummin helpommalla soittimella. Täysillä sisään ja paareilla ulos. | |
![]() 11.07.2008 16:43:41 (muokattu 11.07.2008 16:52:59) | |
Kuin myös sinun mielipiteesi soittimesi erinomaisesta laadusta. Katson että meillä molemmilla on yhtäläinen oikeus omaan mielipiteeseen. Sinua tuntuu harmittavan kuitenkin että uskallaudun palauttamaan aina välillä maan pinnalle tuon laadun suhteen. Tottakai jokaisella on oikeus mielipiteeseen, minua vain häiritsee mielipiteen ilmoittaminen faktana, kyseistä soitinta et ole nähnyt etkä kokeillut, joten ehdottoman tuomitseva mielipiteesi perustuu yksinomaan hintaan. En ole myöskään puhunut "erinomaisesta laadusta" vaan sanonut laadun olevan minulle, täydelliselle aloittelijalle ja harrastelijalle, riittävä, lisäksi minua paljon asiantuntevammat tahot ovat todenneet että aloittelijalle käyttökelpoisen pillin todellakin voi nykyään saada hyvinkin halvalla. Olemme samaa mieltä siitä että olemme eri mieltä, sinä olet varma että halvalla ei voi saada kuin käyttökelvotonta kuraa, minä olen toistaiseksi eri mieltä, tarkistan mielipidettäni jos tuo pilli esimerkiksi hajoaa kappaleiksi tms. itsestään seuraavan vuoden kuluessa. Jos halvat soittimet ja niitä omaksi huvikseen soittavat ihmiset loukkaavat sinua syvästi pelkällä olemassaolollaan, eikö olisi viisainta jättää lukematta ketju jonka otsikko on "halpa foni sunnuntai-ilotteluun"? Jo otsikko kertoo melkoisella varmuudella että ketjusta löytyy keskustelua sekä halvoista soittimista että ei-niin-vakavissaan harrastavista soittajista. Tämä keskustelu loppuu minun osaltani tähän, turha jankuttaa samaa asiaa. Suosittelen muuten niille jotka ajattelevat että saksofonin valmistus on äärimmäisen vaikeaa salatiedettä jonka hallitsee vain muutama ihminen maailmassa esim. Selmerin ja Yamahan esittelyvideoita fonien valmistuksesta (en muista löytyvätkö jopa ko. valmistajien nettisivuilta). Ei niilläkään tehtailla mitään harmaapartaisia käsityöläismestareita istu paria viikkoa naputtelemassa ja viilaamassa yhtä fonia alusta loppuun, koneet sielläkin jylläävät, kriittiset mitat ja muodot tehdään mallineilla ja jigeillä ja kukin työntekijä tekee vain yhden tarkkaan rajatun vaiheen. Onnistuu varmasti kiinalaiselta siinä kuin japanilaiseltakin kunhan asetteet koneisiin on tehty ja mallineet ovat mitoissaan. Väitän siis edelleen että kyseessä on sarjatuotettu metalliteollisuuden tuote, joka on mahdollista valmistaa hyvinkin halvalla mikäli työvoimakustannukset pysyvät matalina. Eettiseen puoleen en ota kantaa, jollakinhan saattaa olla ideologisia syitä boikotoida kiinalaisia tuotteita, mutta massatuotteen laadun suhteen pystyvät nykyään varmasti samaan kuin muunmaalaisetkin. Tässä Yamaha http://www.yamaha-europe.com/yamaha … /Bending_Metal_english_300k_wmv.wmv Onhan tuossa käsityövaiheita, mutta työhän on kiinassa halpaa, ja kukin työvaihe itsessään ei ole kovin vaikea oppia, joten pitkää koulutusta ei välttämättä tarvita. Uskoisin että hintaerot syntyvät tosiaan enimmäkseen työvoimakuluista ja "merkkilisästä". Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)