Retostelin tossa raituritopikissani, että lainataan kaikki mikit, kun ruvetaan toteuttamaan rock-oopperaa, mutta tuli mieleen, että pari päivää ylitöitä niin nuohan voisi ostaa omaksikin. Nyt mietitään, mikä olisi järkevä setti sieppoja meidän projektiin. Jotain alustavaa olen yrittänyt kaivella, mutta täsmäiskut puuttuu, joten mietitään sitä tässä. Lähtökohtana on äänittää rummut, sähkö- ja akustiset kitarat, piano, laulut ja basso sekä epämääräinen kasa ukkosen jyrinää ja perseelle läpsimistä sekä hämäriä kilkatuksia. Rummuille funtsin: Bassarille The T.Bone. Lieneekö tarpeeksi laadukas? Jos ei, vaihtoehtoja. Virppa ja tomit: Muutama Shure SM 57 bundle Overit: ? Sähkökepit: Shure SM 57 bundle Basso: ? Laulut, piano ja akustinen keppi: Saisiko näille yhden tai kaksi laadukasta konkkaa joilla purkittaa? Plussaa olisi, jos se/ne samainen mikki toimisi(vat) overheadinakin. Eli mahdollisimman vähäinen määrä mikkejä = vähemmän kuluja. Laadusta ei kuitenkaan juuri paranisi tinkiä. Shure 57:aa ajattelin justiinsa siitä syystä kitaroille ja rummuille, että se toimisi molemmissa. |
Antti1 06.07.2008 18:26:20 | |
---|
Muuten ihan jees, mutta bassolle mä laittaisin mieluummin jonkun kivan di-boksin. Overeiksi ja kaikkeen muuhun sitten vaikka Studio Projects B1 olis jees. Kalliimmissa malleissa sitten enempi ominaisuuksia, jos tarviit. Ihan perus ok setti tuo on kaikinpuolin, mitä nyt basarimikki saattaa EHKÄ olla vähän kyseenalainen. Muistathan sitten panostaa hyviin standeihin ja piuhoihin myös. "If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing." |
hoku 06.07.2008 18:37:34 | |
---|
Muuten ihan jees, mutta bassolle mä laittaisin mieluummin jonkun kivan di-boksin. Overeiksi ja kaikkeen muuhun sitten vaikka Studio Projects B1 olis jees. Kalliimmissa malleissa sitten enempi ominaisuuksia, jos tarviit. Ihan perus ok setti tuo on kaikinpuolin, mitä nyt basarimikki saattaa EHKÄ olla vähän kyseenalainen. Muistathan sitten panostaa hyviin standeihin ja piuhoihin myös. Ei sulla olis tolle bassolle heittää mitään konkreettista esimerkkiä, en katos snaijaa mitä meinaat tolla "kivalla di-boksilla". Niin, toi bassari mietityttää itteänikin, mutta siihenkin saa laittaa ehdotuksia, ei tarvitse ihan tossa hintaluokassa olla, kunhan alle satasen sattuu hinta. Meinaatko, että tuo Studio Projects B1 piisaa myös pianolle ja overiksi rummuille? Mitä siinä menettää, jos äänittää yhdellä overilla kahden sijasta? Jos hilataan sitä hintaluokkaa sinne vajaaseen kolmeen hunttiin tän yleiskonkan kanssa niin päästäisiinkö jo askel laadukaampaan suuntaan, vai ajaako tuo B1 asiansa vaativaltakin käyttäjältä? |
masterhat 06.07.2008 18:39:50 (muokattu 06.07.2008 18:40:15) | |
---|
Ei sulla olis tolle bassolle heittää mitään konkreettista esimerkkiä, en katos snaijaa mitä meinaat tolla "kivalla di-boksilla". Niin, toi bassari mietityttää itteänikin, mutta siihenkin saa laittaa ehdotuksia, ei tarvitse ihan tossa hintaluokassa olla, kunhan alle satasen sattuu hinta. Meinaatko, että tuo Studio Projects B1 piisaa myös pianolle ja overiksi rummuille? Mitä siinä menettää, jos äänittää yhdellä overilla kahden sijasta? Jos hilataan sitä hintaluokkaa sinne vajaaseen kolmeen hunttiin tän yleiskonkan kanssa niin päästäisiinkö jo askel laadukaampaan suuntaan, vai ajaako tuo B1 asiansa vaativaltakin käyttäjältä? B1 on kyl hyvä overi hintasekseen, mukavasti poimii rummut. Basso SansAmpin kautta http://www.thomann.de/fi/tech_21_sansamp_paradriver_di.htm http://www.mikseri.net/artists/fouraces.69258.php |
hoku 06.07.2008 18:53:19 (muokattu 06.07.2008 18:55:57) | |
---|
B1 on kyl hyvä overi hintasekseen, mukavasti poimii rummut. Basso SansAmpin kautta http://www.thomann.de/fi/tech_21_sansamp_paradriver_di.htm OK. Entäs jos hommaisi tuon B1:n lisäksi erikseen jonku lauluvehkeen, jota voisi sitten mielihaluista riippuen kokeilla myös akustiselle kitaralle ja pianollekin, jos kaipaa vaihtelua? Eli yleiskonkkana kaikkeen akustiseen ja overiksi olisi B1 ja vielä erillinen laulumikki. Onko tarpeen, vai nappaako B1 laulutkin ilman komplikaatioita. Rahan kanssa ei ole mitään supertiukkaa, kunhan pysytään muutamassa saturaisessa per mikki. Ja viitsiikö joku selittää vähän tuon SansAmpin käyttöperiaatetta käytännössä? |
Antti1 06.07.2008 19:03:03 | |
---|
Meinaatko, että tuo Studio Projects B1 piisaa myös pianolle ja overiksi rummuille? Sulta loppuu todennäköisesti taidot moneen kertaan ja akustiikassakin olisi varmaan enempi parannettavaa, ennenkuin tuosta kapulasta soundi tulee ongelmaksi. Mitä siinä menettää, jos äänittää yhdellä overilla kahden sijasta? Stereokuvaa rumpusetistä. Ei mitään ihan pakollista, mutta kyllä mä sen option pitäisin mieluusti mukana kattauksessa. Eli kaksi kipaletta noita, mun mielestä. On hyvä juttu sitten vaikka sitä pianoakin äänittäessä. Jos hilataan sitä hintaluokkaa sinne vajaaseen kolmeen hunttiin tän yleiskonkan kanssa niin päästäisiinkö jo askel laadukaampaan suuntaan, vai ajaako tuo B1 asiansa vaativaltakin käyttäjältä? Mun mielestä toi on pätevä mikki tuossakin hintaluokassa. Tuntuvasti paremmat mikit sitten alkavat jo maksamaan ja niinkuin aiemmin totesin, sulla tulee ihan muita ongelmia ensin vastaan. Onko tarpeen, vai nappaako B1 laulutkin ilman komplikaatioita. Nappaa nappaa, ilman mitään ongelmia. Ja viitsiikö joku selittää vähän tuon SansAmpin käyttöperiaatetta käytännössä? Se on tuollainen etuaste, johon sä laitat basson suoraan kiinni piuhalla. Siitä sitten xlr-rööristä piuha mikkietuseen ja sitä kautta ääni talteen. Et tartte siis välttämättä vahvaria tohon ketjuun mukaan ollenkaan, kun toi hoitaa sen homman. "If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing." |
hoku 06.07.2008 19:23:52 | |
---|
Sulta loppuu todennäköisesti taidot moneen kertaan ja akustiikassakin olisi varmaan enempi parannettavaa, ennenkuin tuosta kapulasta soundi tulee ongelmaksi.
Stereokuvaa rumpusetistä. Ei mitään ihan pakollista, mutta kyllä mä sen option pitäisin mieluusti mukana kattauksessa. Eli kaksi kipaletta noita, mun mielestä. On hyvä juttu sitten vaikka sitä pianoakin äänittäessä.
Mun mielestä toi on pätevä mikki tuossakin hintaluokassa. Tuntuvasti paremmat mikit sitten alkavat jo maksamaan ja niinkuin aiemmin totesin, sulla tulee ihan muita ongelmia ensin vastaan.
Nappaa nappaa, ilman mitään ongelmia.
Se on tuollainen etuaste, johon sä laitat basson suoraan kiinni piuhalla. Siitä sitten xlr-rööristä piuha mikkietuseen ja sitä kautta ääni talteen. Et tartte siis välttämättä vahvaria tohon ketjuun mukaan ollenkaan, kun toi hoitaa sen homman. Ok kiitos paljon jelpistä. |
vanaha kettu 07.07.2008 01:09:59 | |
---|
Hyvä overi pari olisi Rode nt5. Pareittain myydään ja soundi on erinomainen hintaisekseen. Parin hinta on 300e. Noi olisi varmaan mainiot myös pianon äänitykseen. |
kiiski 07.07.2008 11:19:14 | |
---|
Hyvä overi pari olisi Rode nt5. Pareittain myydään ja soundi on erinomainen hintaisekseen. Parin hinta on 300e. Noi olisi varmaan mainiot myös pianon äänitykseen. Isokalvoiset kondensaattorimikrofonit voivat olla tässä tapauksessa parempi vaihtoehto, sillä sellaisella saa myös laulut siepattua mukavasti narulle. |
Mikael 07.07.2008 12:33:11 (muokattu 07.07.2008 12:36:48) | |
---|
Isokalvoiset kondensaattorimikrofonit voivat olla tässä tapauksessa parempi vaihtoehto, sillä sellaisella saa myös laulut siepattua mukavasti narulle. Ja ehkäpä vielä yksi niin hyvä kuin budjetti sallii ja päivitys stereoon sitten kun tarve vaatii ja varoja taas kerääntyy. Nimim. mielummin laulut madollisimman hyvin kuin rummut stereona : ) Inhimillisyys on hyve. |
Mikael 07.07.2008 14:17:38 (muokattu 07.07.2008 14:18:59) | |
---|
Hyvä overi pari olisi Rode nt5. Pareittain myydään ja soundi on erinomainen hintaisekseen. Parin hinta on 300e. Noi olisi varmaan mainiot myös pianon äänitykseen. Jos pienikalvoisiin meinaatte päätyä, niin mä suosittelen tässä edullisessa hintaluokassa näitä: http://www.thomann.de/fi/oktava_mk_01201_mkiimatched_pair.htm Eikä muuten pienikalvoinen aina ole pöllömpi valinta laulujenkaan äänittämiseen... Inhimillisyys on hyve. |
Nitrodelay 07.07.2008 17:01:41 (muokattu 07.07.2008 17:02:07) | |
---|
Jos pienikalvoisiin meinaatte päätyä, niin mä suosittelen tässä edullisessa hintaluokassa näitä: http://www.thomann.de/fi/oktava_mk_01201_mkiimatched_pair.htm Eikä muuten pienikalvoinen aina ole pöllömpi valinta laulujenkaan äänittämiseen... Vaan täytyypä vielä kerran sanoa, että onpa oivat rumpuoverit nuo Oktavat. Hankin ne täällä ja muualla olleiden löpinöiden perusteella. ...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267 |
Groovi 07.07.2008 18:38:35 | |
---|
Rumpujen bassarille kannataa laittaa joku laadukkaampi mikki kuin tbone. Rummuissa (ja sitä kautta koko musiikissa)perusleipä syntyy paljolti bassari/virveli + haikka osastolla, joten niihin kannattaa myös vähän panostaa. Overina toimii yksikin hyvä konkkamikki oikein hyvin ja virpallehan 57 pelaa kuin junan vessa. Joskus jos haluaa vielä mikittää tomit erikseen, niin niissä ehkä uskaltaa jo muutaman euron säästää. Onneksi löysin Rockn rollin.
Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua. |
Halsu 07.07.2008 20:07:26 | |
---|
Rumpujen bassarille kannataa laittaa joku laadukkaampi mikki kuin tbone. Kaikki on niin suhteellista. Itse olen omaan T.Bonen basarimikkiini oikein tyytyväinen... CU
--
Eki |
hoku 07.07.2008 20:07:44 | |
---|
Jos näin... Oktavat laululle, pianolle ja overeiksi. Mitä menetetään, jos laulussa mennään pienikalvoisella laajan sijaan? Bassari ja basso, saisiko näitä purkkiin samalla mikillä järkevästi? Millä? Kitara ja virppa menee edelleen viisseiskalla, tekeekö sillä mitään bassoa nauhoitellessa? |
Groovi 07.07.2008 20:57:06 | |
---|
Kaikki on niin suhteellista. Itse olen omaan T.Bonen basarimikkiini oikein tyytyväinen... Suhteellista kyllä. Tbone kuulostaa hyvältä, kunnes kuulee paremman. Kyllä esimerkiksi se t-luun bd300 on "toimiva", mutta kuulostaa jonkun Audixin D-kutosen rinnalla melko ala-arvoiselta. Mikit on harvinaisen hankala kohde alkaa säästämään, koska halpa kuulostaa todellakin halvalta. Ongelmaksi muodostuu sekin, että vaikka kamat on kuinka hyvässä iskussa ja vireessä, halvan mikin kaappaamana ne kuulostaa aina ihan tuubalta. Mä ehkä tekisin rumpumikkien osalta niin, että hommaisin alkuun yhden hyvän overin sekä bassarin mikin. Overilla saa kuitenkin yllättävän hyvin koko setin haltuun, ja myöhemmin hankkisin siihen sitten virvelille ja mahdollisesti tomeille lisää mikkiarsenaalia. Nuo tbonet on vähän joka suhteessa ongelmia, koska niissä ei ole oikein viimeisen päälle kunnon soundia, niistä ei myöskään pääse eroon (tai pääsee kun antaa ilmaiseksi) ja viimekädessä ne on tavalla tai toisella hukkaan heitettyä budjettia sen hyvän mikin ostoon varatulta käteiskassalta. Jos on vähän rahaa ostaa kamoja, niin kannattaa ostaa yksitellen kunnon vehkeitä. Onneksi löysin Rockn rollin.
Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua. |
Halsu 07.07.2008 23:39:45 (muokattu 07.07.2008 23:41:07) | |
---|
Suhteellista kyllä. Tbone kuulostaa hyvältä, kunnes kuulee paremman. Kyllä esimerkiksi se t-luun bd300 on "toimiva", mutta kuulostaa jonkun Audixin D-kutosen rinnalla melko ala-arvoiselta. BD300:aa en ole testannut enkä tuota audixiakaan - mun oma T-mikki on BD25 beta. Vertailin sitä aikoinaan muuistaakseni AKG D 112:een kun semmonen sattu olemaan kämpällä, ja ainakin mun setissä t.bonen soundi miellytti sillä kertaa korvaa enemmän. CU
--
Eki |
puusormi 08.07.2008 14:56:55 | |
---|
BD300:aa en ole testannut enkä tuota audixiakaan - mun oma T-mikki on BD25 beta. Ei tuo BD300 paha ole minusta. Ihan tolkun soundin saa, mutta eq:ta vaatii ihan eri tavalla kuin D6 tai etenkin Beta 52 (joka on jo tehtaalla valmiiksi equtettu). Mutta jos ostat käytettynä esim beta 52:n (100-130e varmaan katuhinta?) eetkä riko sitä, niin saat ihan varmasti omasi pois kun myyt sen eteenpäin. BD300:sta et saa. Saapiko lähettää terveisiä? |
kiiski 08.07.2008 16:04:00 | |
---|
Tuli nyt vielä mieleeni, että kannattaisiko sittenkin lainata osa mikrofoneista ja ostaa nyt vain laajakalvoinen konkka ja SM57. Noi kelpaisivat erittäin hyvin myöhempiinkin demotuksiin (57 toimii basarissa muillekin kuin hevareille) ja sun tarvisi lainata nyt vain osa kamoista. |
Antti1 08.07.2008 21:31:16 | |
---|
57 toimii basarissa muillekin kuin hevareille Ai toimiiko 57 hevisoundiin basarissa..? :O Epämääräinen paskasoundihan siitä lähtee ilman hurjaa eq-käppyrää. ;) "If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing." |