Aihe: Telen tone-säätö ei toimi !
1
vemuli
06.07.2008 13:55:05
Tossa mun askartelemassa telessä ei pelaa äänenvärisäätö. Olen kokeillut kahdella eri kytkentämallilla eikä mitään muutosta tullut, joten voiko olla niin, että tuo potikka (Gotoh, lineaarinen 250kohm) olisi muka risa?
Ensin tein kytkennät mikkisetin mukana tulleilla ohjeilla (Texas Special). Huomasin toimimattomuuden, mutta en viitsinyt heti aukoa uudelleen. Nyt vaihdoin kytkennän Fenderin Burton-mallin mukaiseksi (niissä on myös Texas:it). Vaikka kytkentä oli erilainen kuin mikkisetin ohjeissa, oli se oman käsitykseni mukaan toiminnallisesti ihan vastaava. No, ainakin itse sain ihan vastaavan toiminnan eli ei mitään..
Onko mitään vinkkejä mitä tehdä? Pitääkö kokeilla vaihtaa potikan kytkennät peilikuvaksi?
Kefiiri
06.07.2008 14:24:44
Onhan äänenvärikonkka kapasitanssiltaan sopiva? Tummuuko ääni sopivasti jos kytkee pelkän kondensaattorin rinnan ulostulojakin kanssa?

Konkkaahan voi törkkiä jakin napoihin ikään kuin lennossa samalla kun rämpyttelee, niin kuulee
onko sillä vaikutusta.
Zeeboo
06.07.2008 15:29:33 (muokattu 06.07.2008 15:31:21)
Sen konkan pitäisi olla 22nF - 47nF. Onhan se nyt kytketty niin, että mikkivalitsimelta tulee piuha tonepotikan toiseen päähän ja potikan liuku, eli se keskimmäinen korva on kytketty konkan kautta maahan, ja että potikan toinen pää ei ole kytketty mihinkään (tai sitten on yhdessä sen keskimäisen kanssa)?

Irroita johdot siitä potikasta ja mittaa yleismittarilla ohmi-alueella, että sen ääripäiden välitä löytyy se 250kOhm. Mittaa sitten jomman kumman laita-navan ja keskimmäisen väli samalla kun käännät hitaasti potikan akselia, ja katso, että mittarin lukema seuraa kääntämistä. Jos ei toimi, tai on katkoksia, niin vaihda uusi potikka. Jos ei ole mittaria, niin kannattaa hankkia. Kokeile se potikka sitten niin, että kytket sen vol-potikaksi. Jos toimii volumena, niin toimii tonenakin.

Konkan toimii/eitoimi testaukseen tulikin tuossa edellä hyvä neuvo.

Helpompi olis arpoo vikaa jos näkis kuvan sen soittimen sisähiluista.
Zeeboo
06.07.2008 17:40:57
Kumpikin kytkentä on ok. Konkan arvokin on ihan oikea. Seuraavaksi täytyy sitten testata potikka ja konkka. Ei näissä sen isompaa mystiikkaa ole. Vähän kärsivällisyyttä, niin hyvä tulee.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)