Aihe: Ohjeita kitaran EQ säätöön!
1 2
zelurnediam
05.07.2008 19:09:52 (muokattu 05.07.2008 19:18:03)
Haluaisin jonkun viisan kertovan taajuuskorjaimen säätämisestä kitaran kohdalla.
Itselläni boss gt8, mutta en tarkoita että kenenkään tarvii sanoa että sitä nappia
kello 12 ym. VAAN eq säädöstä kitaralla..

Tai neuvokaa mut oikealle keskustelualueelle :) itse muutaman tunnin etsinyt, mutten löytänyt.
Painajaismainen
05.07.2008 19:11:22
Haluaisin jonkun viisan kertovan taajuuskorjaimen säätämisestä kitaran kohdalla.
Itselläni boss gt8, mutta en tarkoita että kenenkään tarvii sanoa että sitä nappia

Nappulat silleen että Basso ja Treple täysille ja Midle nollaan.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
RekoS
05.07.2008 19:58:54
No säädät niitä namiskoita niin kauaa, että kuulostaa siltä, miltä haluat sen kuulostavan.
eewo
05.07.2008 20:13:39

Tai neuvokaa mut oikealle keskustelualueelle :) itse muutaman tunnin etsinyt, mutten löytänyt.

En oo nyt varma, että ymmärsinkö kysymystä... mutta haluut tietää mihin asetoon ne kitaran (volume- ja) tone-nappulat kannattaa vääntää? Onko Clapton tarpeeks viisas kertomaan jotain niitten käytöstä: http://www.youtube.com/watch?v=p4vxOoSS5RY ;) (siinä about 0:30 kohdalla tulee pientä infoa)

Mut tosiaan, jos haluaa soundiin sellasta kovuutta ja kirkkautta, enemmän yläpäätä siis, niin kääntää tonea isommalle ja jos taas pehmeyttä, paksuutta ja alapäätä, niin tonea pienemmälle.
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse."
zelurnediam
05.07.2008 20:49:35
Eli tarkoitin hieman laajempaa tietoa eq. esim. middle on hyvin laaja käsite, jos esim. ylä middle tuo tiettyä soundia ym.

Ja itse kokeilemalla on hyvä etsiä bass, mid, tre eq:sta mutta hieman laajemmasta
eq on hankala lähteä arvailemaan..
Antti1
05.07.2008 21:13:43 (muokattu 05.07.2008 21:15:54)
Eli tarkoitin hieman laajempaa tietoa eq.

Mä kirjoitan hiukan huonompi suomi.

esim. middle on hyvin laaja käsite, jos esim. ylä middle tuo tiettyä soundia ym.

Ylämiddlehän luo ylämiddleä, jos napista vääntää lisää?

Ja itse kokeilemalla on hyvä etsiä bass, mid, tre eq:sta mutta hieman laajemmasta
eq on hankala lähteä arvailemaan..

Älä arvaile, vaan kokeile systemaattisesti ja soita siinä samalla.

Mä en nyt oo ihan varma tajuanko, mitä tässä haetaan? Sä haluat meidän kertovan, että 2KHz napista tulee jotain, joka kuulostaa 2KHz taajuudelta? Vai haluatko kenties meidän kertovan, että miltä se SUN kokoonpanosi kuulostaa SUN soittamana SUN korvillasi, jos sä väännät jotain namiskaa?

Eq on siitä kiva laite, ettei sitä voi käyttää väärin juurikaan. Jynkytät menemään ja mietit, että mikä on pielessä. Sitten etit taajuuden, joka vastaa sun mielikuvaa. Sit leikkaat tai lisäät sitä ko. taajuutta. Sit soitat lisää ja mietit parantuiko kokonaisuus, ja palaat mahdollisesti takaisinpäin. Tätä niin kauan, että oot tyytyväinen. Säätöä voi aloitella tekemään kotioloissa, mutta kannattaa viimeistellä bändin seassa, jos bändissä ylipäätään veivaat.

EDIT: Vai olisko tässä nyt pitänyt keskustella aiheesta "EQ ja Zen"? Tai miten olisi "EQ:n potikoiden asento ja Feng Shui"? Mitä se sun kaipaamasi syvempi tieto on?
"If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing."
Therium
05.07.2008 21:55:01

Pikkuvinkki: jos sulla on parametrinen eq (mikä esim sun GT8:sta löytyy) niin voit koittaa eliminoida ärsyttäviä taajuuksia sun soundista.
Laita eq efektichainin loppupuolelle, pistä parametrisen eq:n q arvo kapeaksi (isoksi) ja korostusta jokunen dB. Sitten sweeppaa koko taajuuskaista läpi ja etsi taajuus missä tämä korostus kuulostaa kaikkein ärsyttävimmältä. Nyt laita eq:n taso muutaman dB:n miinukselle.
Testaa, paransiko tämä korjaus soundia.

"Käytän itse ja suosittelen muille"
Kill and kill again - Sightless
Antti1
05.07.2008 22:00:25
"Käytän itse ja suosittelen muille"

Sama vika, jos sattuu parametrinen löytymään. Tuosta unohtui vaan tärkeä pointti: kuuntele ensin, että onko siinä soundissa jotain vikaa ja millä korkeudella se saattaisi olla. Jotkut taajuudet voi kuulostaa vähän vittumaisilta, mutta niitä vaan "pitää" olla siellä mukana, tai jotain oleellista katoaa.

Noista leikkauksista kannattaa sitten tehdä mahdollisimman kapeita, eli isommilla q:n arvoilla. Korostukset sitten loivempina, eli pienemmillä q:n arvoilla.
"If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing."
HeavyMachinery
05.07.2008 22:14:41

Yleensä EQ:ta käytetään juuri väärin niin kuin Bonen esimerkissä (vaikka siinnä nyt selvästi tarkoitus oli toimi midlle boosterina) eli EQlla ei kannata korostaa koska samalla se korostaa ei toivottuja taajuuksia. Pitäisi pyrkiä poistamaan EI toivuttuja taajuuksia. Joku täällä foorumilla jo painotti sitä kuinka paljon EQlla saa muokattua särösoundia ja se on kyllä totta.

http://namm.harmony-central.com/WNAMM02/Content/Akai/PR/G-Drive.html

Itsellä on tuollainen ja sillä on hauska kokeilla erillaisten EQ asetusten vaikutusta särösoundiin. Tuossa on siis post ja pre EQ ennen varsinasta säröä :D
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Antti1
05.07.2008 22:22:21
Tuossa on siis post ja pre EQ ennen varsinasta säröä :D

Siis pre ennen säröä ja post särön jälkeen, tarkoittanet kuitenkin?
Sam Hotman
05.07.2008 22:36:46
Miulla on pedalboardissa MXR:n EQ jolla tarvittaessa boostaan keskialuetta, näin:
http://lh5.ggpht.com/madventures/SF … AAAAqY/dMnSCed9IlE/pedalboard_1.jpg

Välillä se on jatkuvasti päällä, välillä vain boostaan soundia leadeihin jne. Toimii kuin tauti, valmiiksi jo middlerikkaan perussoundin kanssa.

Ei toimi linkki ei.
''Ennen vanhaa raotettiin kalsareita, et nähtiin pakarat. Nykyään raotetaan pakaroita et nähdään kalsarit.'' - RR4E
tommiot
05.07.2008 22:49:20
Yleensä EQ:ta käytetään juuri väärin niin kuin Bonen esimerkissä (vaikka siinnä nyt selvästi tarkoitus oli toimi midlle boosterina) eli EQlla ei kannata korostaa koska samalla se korostaa ei toivottuja taajuuksia. Pitäisi pyrkiä poistamaan EI toivuttuja taajuuksia. Joku täällä foorumilla jo painotti sitä kuinka paljon EQlla saa muokattua särösoundia ja se on kyllä totta.

Mä en oo tätä juttua koskaan ymmärtänyt. Mulle on aivan sama miten EQ:ta "saa" tai "ei saa" käyttää, kunhan toivottu lopputulos saavutetaan.
Puavali
05.07.2008 23:06:47

http://namm.harmony-central.com/WNAMM02/Content/Akai/PR/G-Drive.html

Itsellä on tuollainen ja sillä on hauska kokeilla erillaisten EQ asetusten vaikutusta särösoundiin. Tuossa on siis post ja pre EQ ennen varsinasta säröä :D

Mutta jos ne middle-taajuudet on toivottuja taajuuksia?

Itsehän keksin joskus W-tyylin, kokeilkaa särkösuondiin ihan vapaasti.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
ReBeat
05.07.2008 23:37:39

Noista leikkauksista kannattaa sitten tehdä mahdollisimman kapeita, eli isommilla q:n arvoilla. Korostukset sitten loivempina, eli pienemmillä q:n arvoilla.
...
pistä parametrisen eq:n q arvo kapeaksi (isoksi)

Häh? Pieni Q:n arvo tarkoittaa kylläkin kapeaa aluetta ja iso Q on leveä alue.
McNulty
05.07.2008 23:43:17
Ei toimi linkki ei.

Kokeile sitten koko albumia, eli: http://picasaweb.google.com/madventures/Gearbox
tommiot
06.07.2008 00:21:35
Häh? Pieni Q:n arvo tarkoittaa kylläkin kapeaa aluetta ja iso Q on leveä alue.

Kyllä se on juurikin niin että suurempi arvo on kapeampi alue.
ReBeat
06.07.2008 00:31:14 (muokattu 06.07.2008 00:45:44)

Kyllä se on juurikin niin että suurempi arvo on kapeampi alue.

Joo, pakko myöntää. Pitää vähän pohtia. Nyt en kyllä hahmota tota asiaa.

Eikun joo, omassa eq:ssa lukeekin suoraan bandwidth oct. eikä Q. Eipä oo tullu tarvittua Q-tietoa ja avasin turpani väärin mielikuvin. Sori.
Insane Kane
06.07.2008 11:29:06
Kirjotin tämmöstä shaissea edelliseen egu-vitjaan...

Eekuu diipadaapaa:
Kapea Q-arvo leikattaessa, leveä korostaessa
Jos soundi on mutainen, leikkaa n. 250Hz
Jos soundi on honottava, leikkaa n. 500Hz
Leikkaa kun haluat paremman soundin
Korosta kun haluat erilaisen soundin
Turha korostaa taajuuksia joita ei alunperin ole ollutkaan.
Sähkökitaraan vihjeitä...
Perusäänialue: 80-800Hz
Täyteläisyys: 240-500Hz
Kireys: 1-2kHz
Kirkkaus: 3-5kHz
Joissain 4x12 kaapeissa kannattaa vähentää 1kHz
Toivottaapi Jussi
zelurnediam
06.07.2008 13:38:45
Kirjotin tämmöstä shaissea edelliseen egu-vitjaan...

kiitos.. enemmän tuon tyylistä vinnkiä etsin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)