Aihe: Sähköisku laulumikistä
1 2
Marzi
10.05.2008 22:40:47

Pitäisi olla esim, että toisiinsa liiteyt bändivälineet (mixeri, PA, monitorit, syntikka, laulumikit) yhdestä vaiheesta. Näistä rippumattomat (kitaravermeet, bassovahvari, nuottivalot) toisesta ja loput (valot, valot ja ... no vaikka lisävalot) kolmannesta.

Samassa kolmivaihevoimavirrassa vaiheilla on yhteinen maa ja tärkeää on jakaa kuorma tasaisesti. Ei oo silti väärin laittaa niitä asioita, mihin poppari koskee, samaan vaiheeseen. Eli mikserit ja backline, koska niihin pop on välillisesti kosketuksissa. Sit vaiks pa-päätteet tasasesti vaiheille, monitoripäätteet samoin. Tiskit ei niin saateristi virtaa vie kuiteskaan.

Valot sit kokonan eri sähköihin, koska valot hörppää usein moninkertaisesti sähköä ääneen verrattuna ja samassa voimavirrassa ollessaan tekee helposti vinokuormaa=HÄIRIÖITÄ.

Eikä IKINÄ oteta mistään random lavapistorasioista sähköä backlinelle ja voimavirtaa PA:lle ellei ole 100% varmuus siitä, että ne ovat turvallisia. Lavan pistokkeet voi olla maadoittamattomia tai vaikka himmenninlinjoja. Aina sähkö samasta pisteestä! ELI AINA! Kysykää (mahdolliselta) pa:nne toimittajalta, mihin saa törkätä vahvistimen sähköjohdot. Omin päin niitä EI saa tökkiä minnekään. Yks kerta hajos pari kitaravahvistinta kun olivat strobon kans samassa sähkössä. Aika virtapiikkejä käy meinaan.

Nim. aikanaan tällin saanut. Laulukamat treeniksellä 16A:ssa, kitaravahvistin maadoittamattomassa seinärasiassa. Kävelin paniikissa rumpusetin LÄPI ja rytäkässä kitara ja mikki irtos rasasta. Vaihtovirtaa tuli näköön niin, et tuntui. Oli aika tyhymää.
No yhyy.
rintapek
11.05.2008 01:34:37

Samassa kolmivaihevoimavirrassa vaiheilla on yhteinen maa

Koko hela rakennukseen noin normisti tulee kolme vaihetta ja niillä kaikilla noin normisti on yhteinen maa. No, en mä ny kovin isoista liittymistä edes tiedä, mut normi omakotitalon liittymä on 3x25, 3x35 tai vaikka 3x50A. Pääkiskossa on yhteinen maa, kyllä se kuparikaapelilenkki löytyy maahankaivettuna vanhemmistakin asennuksista. Tosta se on kumminkin jaettu eteenpäin oletetun/suunnitellun kuormituksen mukaan, pyrkimyksenä välttää tarpeettoman suurta pääsulakekokoa. (kallista)
Jokainen sähkövehjes siinä talossa kumminkin käyttää jotain niistä kolmesta vaiheesta, ko vaihtoehtoja ei ole enempiä. Pistorasioitten välillä sit saattaa olla maapotentiaaleissa huomattaviakin eroja. Kolmivaihetöpseliin ne kaikki vaiheet tulee jokseenkin yhtä läheltä maakiskoa, yhtä pitkää kaapelointia pitkin.
Samaa Olkiluodon sähköä se on kumminkin joka pistorasiassa.

Lavan pistokkeet voi olla maadoittamattomia
Maadoittamaton pistorasia itsessään ei ole mikään turvallisuusriski. Niitä on voinut asentaa kuiviin sisätiloihin, missä tukevaa yhteyttä maahan ei ole. Ne on ihan toimivia töpseleitä. Bändivehkeet niistä tosin monesti tykkäävät matalaa (hurinaa ja surinaa), mut jos keikka on VPK-talon lavan kuivalla puulattialla ja lavan sähköt on maattomia, niin se ei ole hengenvaarallista. Tosin vehkeet sitten saattavat hurista ja surista.

... tai vaikka himmenninlinjoja.
Noi pitäis olla kyllä merkattu. (Paino sanalla pitäi-SI)

Nim. aikanaan tällin saanut. Laulukamat treeniksellä 16A:ssa, kitaravahvistin maadoittamattomassa seinärasiassa... Oli aika tyhymää.

Marzi, oletan että olet jokseenkin ammattilainen. Ainakin mä olen postauksistasi hyötynyt suunnattomasti. En tiedä miten vanhasta asiasta tossa puhut, mutta hyvä että toit asian esiin. Ko sähköturvallisuuden kannalta tuo on vaarallisimpia asioita mitä voi tehdä. Se ei minust ole tyhymä, joka tekee virheen, vaan semmoinen, joka ei niitä huomaa, tai huomaamisenkaan jälkeen ei ota niistä opiksi.
Mä uskon, että olet erittäinkin osaava ja oppivainen. ...Sit siihen asiaan...

Tyhmän lisäksi tuon yhdistelmän pitäi(si) olla melko hankalasti toteutettavissa.
Maadoitetut ja maattomat rasiat ko eivät sai(si) olla niin liki toisiaan, että yhtäaikainen käyttö samassa tilassa oli(si) mahdollista.
Toi on itse asiassa erittäin hengenvaarallinen yhdistelmä. Mahdollisesti viallinen laite maattomassa pistorasiassa ja itse olet kiinni laitteessa, joka on tukevasti maadoitettu. Siinä on vikasähköllä suora reitti lävitsesi. Olet sormi kiinni vaiheessa ja toisen käden sormi tukevassa maassa, niin suorin reitti sähköllä menee sydämen läpi. Kehon vastus on niin suuri, että virta ei edes polta sulaketta, vaikka roikkuisit siinä viikkotolkulla, vaan ko sydämen kannalta tappava virta lasketaan milliampeereina. Henkilösuojaukseen käytetyn vikavirtasuojan laukeamiskynnys lienee 30mA ja ne on sit salamannopeita.

( sulkuihin offtopic: Mä tuossa aivan hiljattain luin täällä postauksen, jossa kundit olivat vetäneet keikan uimahallissa? Varpaat ja kamat vedessä lilluen, ja ainoa mikä tuntui huolettavan oli se, että kestääkö kamat uittamista. Mä hetken haukoin henkeäni, enkä tapojeni vastaisesti siihen pystynyt laittamaan mitään, joten nyt se aihe on meikäläiseltä kadonnut. )

Jos siinä lavalla on maattomia pistorasioita, niin ei ne ny itsessään vaarallisia ole. Se, joka paikkaa imuroi, käyttää niitä viikottain. Sulakekoko vaan välttämäti bändille ei riitä. Hurinaakin tuppaavat aiheuttamaan. Vaan sitten ko todetaan, että sähköt vedetään muualta rakennuksesta, niin varmuudeksi tilapäisesti vaikka teipataan ne maattomat rasiat umpeen, ettei vahingossakaan kukaan kytke niihin mitään.

Hiljattain noita sähkömääräyksiä taidettiin muuttaa siten, että enää uusia sähköjä ei saa vetää, ellei jokseenkin joka rasian takana ole vikavirtasuojaa. Vanhoja sähköjä silti riittää vuosikymmeniksi.
Sitko nuo nykymääräysten mukaiset asennukset alkaa yleistyä, niin saapi katsella minkälaisia kaapeleita itse käyttää. Vaikka olisivat ehjiäkin, mutta jos ovat tarpeeksi pitkiä ja liian vähän gummia kaapelissa ja kulutusta päällä, niin sähkö saattaa mennä poikki.
One kind of music only - the good kind
pieterska
13.05.2008 18:16:55

Itselläni oli sama "sähköiskuongelma", joka johtui ilmeisesti siitä et oli kauhia määrä vehkeitä kii jatkoroikkien kautta samassa pistorasiassa. Jaottelin ne sit vähän tasasemmin niin ongelma korjaantu.
Crashy
19.05.2008 08:32:33
Mulla tulee kans aina lärvii jos suu osuu vähänki mikkii. En tiedä tuleeko ilman kitaraa sama reaktio mutta ainakin sen kanssa tulee.
"What is it about Guns N' Roses that makes it different to other bands?" "Shit..I guess we just fuckin'..you know..like..fuckin'.." -Slash
Murgo
22.05.2008 06:49:03

( sulkuihin offtopic: Mä tuossa aivan hiljattain luin täällä postauksen, jossa kundit olivat vetäneet keikan uimahallissa? Varpaat ja kamat vedessä lilluen, ja ainoa mikä tuntui huolettavan oli se, että kestääkö kamat uittamista. Mä hetken haukoin henkeäni, enkä tapojeni vastaisesti siihen pystynyt laittamaan mitään, joten nyt se aihe on meikäläiseltä kadonnut. )

Offtopiccia lisää: näin kerran kuvan jossa kaveri työskentelee sähköporakoneen kanssa vettä täynnä olevan uima-altaan keskelle pystytetyillä alumiinisilla A-tikkailla.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
hoja
22.05.2008 08:39:15

Meillä oli kerran treenikämppä halkoliiterissä, jossa oli aina keväällä ja syksyllä lattia (tai siis maa...) märkänä. Sähköt oli vedetty talosta rispaantuneella roikalla. Laulaessa huulia kutitti, väliin kyllä räpsähtelikin. Ongelman sai lähestulkoon kokonaan katoamaan seisomalla styrox-levyn päällä, siiä ei kyllä mitään koreografioita enää tehty.

Toisen kerran taas treenailtiin Malmilla toimistorakennuksen kellarissa. Basisti sattu potkaisemaan vesipullonsa epähuomiossa nurin, seisoskeli siinä vesilätäkössä. Sitten nojas soittaessa lämpöpatteriin niin alko sormet kipinöimään, ne tarttui kieliin kiinni niin että joutui repäisemään sormet irti kielistä. Aika hurjan näköistä oli se.
K100 #8 Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä..
Kalmo
26.05.2008 20:25:35
Miljoonasadehan heitti keikan veden alla joskus aikoinaan. Se kyllä televisioitiinkin.
Ei siis missään boksissa vaan äijät siellä uppeluksissa.

Itse lensin kerran pari metriä taaksepäin ja kitarasta suli muutama ohuin kieli poikki. Olin yksin treenikämpällä. Jos olisin kaatunut paikalleni tai mikkiä päin, olisin todennäköisesti kuollut. Älkää äijät hyvät vähätelkö noita sähköiskujuttuja.
Niihin kuolee aikuisten oikeasti tai menee tuhansien eurojen arvosta kamaa sököksi. Tai hyvällä tuurilla saa jonkun lievän pysyvän aivovamman.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Basso-Aslak
26.05.2008 21:12:27

Tänään tappelin juuri tuon ongelman kanssa. Mojovasti pisteli huulia kitaraa soitteessa ja laulellessa, hitusähköä oli sadan voltin hujakoilla mikin grillin ja kitaran kielten välillä.Syylliseksi ilmoittautui VOX AC50:n virtajohto, jonka maakarva oli nähnyt muutaman roudauksen liikaa. Kaapeli oli ehjän näköinen, mutta maadoitus katkoi ajoittain taivutettaessa johtoa n. 20 cm pistotulpasta.
.
Henri93
06.07.2008 14:22:25 (muokattu 06.07.2008 17:02:54)

Toi juttu oli meijän bändistä ja jälkikäteen itteäki vielä hirvittää ja oon aika vihanen meiän managerille/miksaajalle joka vaan vei meiät sinne keikalle koska eihän 11-12v pojat älyä sähkö hommista mitään. Ja muutenki nyt ku muistelee sen touhuja niin sehän veteli sähkötki aina mistä sattuu :D. No onneksi oon selvinny hengissä tähän asti ja oon ite nyt ku ymmärän varovaisempi.

Mietin muuten et pitäsköhän kirjottaa semmonen varotus faq näistä sähkö hommista!!

ja näin vielä yks juttu jonka kuulin kerran yheltä kaverilta, että muistaakseni oliko se nyt Eppujen keikalta. Ne oli olleet jossaki epämääräsessä baarissa. Sit ne oli sanonu et ne tarvii paljon sähköä ja baarin omistaja oli vaan vetäny sähkö tolppaan jotku pihdit ja sit sillä mentiin. Sit kesken keikan se joku soitti kitaraa ja tarttu mikkiin kiinni niin sillä sit suli kielet kitarasta. En tiedä onko totta mutta aika mielenkiintonen juttu :D.
jeejee
Informaatiokameli
07.07.2008 11:43:40

Meillä entisen bändin laulaja sai sähkäreitä koko ajan mikistä. Käännettiin sitten töpseliä vaan pistorasiassa ja napsuilu loppu siihen.
Everybody loves somebody but nobody loves rumpali.
Marzi
14.08.2008 15:09:17

Tyhmän lisäksi tuon yhdistelmän pitäi(si) olla melko hankalasti toteutettavissa.
Maadoitetut ja maattomat rasiat ko eivät sai(si) olla niin liki toisiaan, että yhtäaikainen käyttö samassa tilassa oli(si) mahdollista.

Jep, näin on teoriassa ja siihenpä sitä luottikin. Kyseessä oli toimistotila, jossa treenattiin kesäfestareita varten kuukauden verran joskus. Toisella seinällä oli 16A voimavirtam jossa oli kiinni laulukamat. Kitarakamoilleni nappasin virran si lähimmästä töpselistä, vastakkaiselta seinältä kuin toi 16A. Töpselissä ei ollut maata lainkaan. Kaikki meni mukavasti kunnes nappasin jossain kohtaa mikistä kiinni kitara kädessä. Jesus, että oli inhaa. Ei saanut sanottua kuin vaivoin, et "aa-uuu-tt-tak-kaaa". Kouristi joka paikkaa. En päässyt irti ihan heti.

Arvaa oko tullut hieman tarkasteltua tuota asiaa jälkeenpäin. Jossain kohtaa en suostunut vetämään ilman langatonta, jäi kammo.

Toi on itse asiassa erittäin hengenvaarallinen yhdistelmä.

Juu ja kun ei sähkö ei ole mikään yksi pamaus, vaan jatkuvaa virtaa. Sopivasti kun jää kamat käsiin, niin ei pääse irti vaikka miten haluaisi. Rumpusetin läpi kävely toimi sillä kertaa, putos rojut käsistä. Kyl sitä mietti, et mitä jos ois ollu yksin treeniksellä, oisko tullut käännähdettyä rumpuihin päin apua anomaan, vai oisko sitä vaan jähmettynyt paikalleen. Henkihän tossa meinas lähteä, ihan oikeasti.

Tuloksena sit lääkärissä ramppaamista ja vuoden seuranta. Voi kuulemma sydän käännähtää väärään rytmiin pitkällä viiveellä. Ei oo leikin asia toi, tosiaankaan.

Ja niinkun tossa tuli ilmi, myös laitteen oma maadoitus voi olla viturallaan, eli välttäättä syy ei ole pistokkeissa. Omassa tapauksessani laite oli kunnossa, sekin mitattiin huolella.
No yhyy.
Picho
03.11.2008 11:37:03
Huhhuh mitä juttua.

On se nyt hemmetti, että ollakseen muusikko pitää näköjään olla myös jonkinlainen sähkömies. Itse en kyllä ymmärrä sähkötekniikasta yhtikäs mitään.

Nyrkkisääntöinä siis:

-Älä soita ja laula samaan aikaan ;0)

-Käytä aina maadoitettua pistoketta(jonka erottaa mistä?)

-Älä soita märällä/kostealla lattialla.

Onko vielä jotain? Onko mikrofoneissa eroja? Ovatko vanhat kitaravahvistimet maadoittamattomia?
Kalmo
05.11.2008 20:22:45
Picho, jos et erota maadoitettua pistorasiaa/pistoketta maadoittamattomasta, soita vain akustisia soittimia unplugged! ;o/ Älä edes silitä kissaa.

Kyllä ennenvanhaankin vahvareitten tapaiset sähkölaitteet maadoitettiin. En muista nähneeni koskaan styrkkaria, jossa ei olisi shuko-johtoa.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Picho
07.11.2008 11:45:36
Picho, jos et erota maadoitettua pistorasiaa/pistoketta maadoittamattomasta, soita vain akustisia soittimia unplugged! ;o/ Älä edes silitä kissaa.

Kyllä ennenvanhaankin vahvareitten tapaiset sähkölaitteet maadoitettiin. En muista nähneeni koskaan styrkkaria, jossa ei olisi shuko-johtoa.

Niin niin, tarkoittanet maadoitetulla tepseliä, jossa ne metalliklipsut sivuilla?

Joku vaan sanoi ettei se takaa aitoa maadoitusta, tiedä häntä.

Shuko-johto? Menee googlettamiseksi...

Ja hei, pitää kysyä jos ei tiedä. On jäänyt peruskoulu jo niin kauas taakse ettei muista jos siellä edes käytiin näitä perus sähköasioita.
Keppis
07.11.2008 18:36:13 (muokattu 07.11.2008 18:40:17)
Niin niin, tarkoittanet maadoitetulla tepseliä, jossa ne metalliklipsut sivuilla?

Joku vaan sanoi ettei se takaa aitoa maadoitusta, tiedä häntä.

Niistä ei ole hyötyä jos pistorasiassa ei ole niitä klipsuja.

Suurin ongelma tulee maadoittamattomien pistorasioiden kanssa joita voi olla esimerkiks vanhoilla nuorisotaloilla.

Jos ei maadoitettuja rasioita löydy niin käsittääkseni voimavirtarasiaan saa sellaisia vermeitä jotka muutaa kolmivaiherasian kolmeksi tavalliseksi pistorasiaksi. Kellään tarkempaa tietoa tästä?

Shuko-johto? Menee googlettamiseksi...

Taitaa tarkottaa nimenomaan sitä maadoitusklipseillä varustettua johtoa.

Sitten jos esimekiks mikserin muuntajasta lähtee semmonen lättänä töpseli, jossa ei ole maadoitusta, on kyseessä suojaeristetty muuntaja = "vaihtoehto" maadoitukselle ja itseasiassa turvallisempi kuin maadoitettu johto.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)