Aihe: miten treenata hyväksi rytmikitaristiksi?
1 2
MV
10.02.2004 08:41:15
kertokaapa jotain hyviä vinkkejä miten kannattais treenata tota rytmikitaristin juttua?just nyt ei paljon huvittais mitään sooloja vetää.
mitä tähän pitäis laittaa perkele?
randy
10.02.2004 09:18:15
kertokaapa jotain hyviä vinkkejä miten kannattais treenata tota rytmikitaristin juttua?just nyt ei paljon huvittais mitään sooloja vetää.

Soittelet erilaisia sointuja. Muodostat omia variaatioita soinnuista.
Ja anna paljon painoa tuolle rytmi-sanalle.
Lumiukolla on valkonen perse.
Bilharzia
10.02.2004 09:44:52
Sointuvaihdoksia on aina hyvä opetella.. vaikkei bändissä soittelis ku pelkkiä voimasointuja, niin on avosoinnutkin hyvää treeniä
www.LifeofDebauchery.Com
Vanalkar
10.02.2004 11:27:53
Ei varmaan metronomin kanssa treenaaminen huono idea olisi? Itse huomasin miten paska sitä oikeasti on kun yrittää edes vähän rytmikkäästi soittaa.
Oppi Fjellet
Topah
10.02.2004 12:17:21

Itse tykkään komppailla kaikennäköistä musiikkia ja aika paljon fiilispohjalta. Tee vaikka ruutupaperille 10-biisin lista ja harjoittele ne alitajuntaan. Hyräile biisit alusta loppuun ulkoa. Kun mielessäsi on laulunmelodia, tai sanat niin pystyt komppauksessasi omalla musikaalisuudellasi tekemään erilaista dynamiikkaa. Onhan se tylsää kompata koko biisi ilman tarkoitusta pelkkänä harjoituksena. Tärkeää on kuiteskin se rytmi ja sehän tulee koko kehosta, eli anna vaikka sen pään heilua kunnolla musiikintahdissa ja nauti soitosta.
Lausahdus, minkä opin Turun guruilta: Mitkään selitykset eivät kelpaa. Soitat juuri niin hyvin, kuin soitat juuri nyt. ÄLÄ SELITÄ, VAAN SOITA!!!
randy
10.02.2004 13:53:44
Tärkeää on kuiteskin se rytmi ja sehän tulee koko kehosta, eli anna vaikka sen pään heilua kunnolla musiikintahdissa ja nauti soitosta.

Erittäin hyvä vinkki.
Mutta jos mennään tuohon raakaan treenaamispuoleen, niin ehkä kanattaisi hakea sitä monipuolisuuttakin, vaikka eri soundeilla, jos soitat heviä, niin laitappa se särö pois päältä ja kokeile kompata vaikka jotain biisiä mikä kuuluu radiosta.
Ja tottakai kannataa kuunnella hyviä komppikitaresteja, ja tutkia mikä se on se asia joka tekee hänestä mielestäsi hyvän komppaajan.
Ja niinkuin Topah tuossa jo sanoikin, niin soita niin että alat itsekkiin heilumaan kuin lipputanko pohjoistuulessa.
Topah
10.02.2004 14:11:35

Niin ja ihmekyllä ns.ajatusmallit voivat olla paljon nopeampi ja tehokkaampi tapa oppia joku rytmi, tai tekninen asia muutenkin.

Yksinkertainen esimerkki:

1. Tekninen lähestymistapa: Opettaja voi sanoa, että soita fortessa todella voimakkaasti joku tietty kohta, mutta oppilas ei välttämättä saavuta sisäisesti asiaa.

2. Lähestymistapa ajatusmallin kautta: Opettaja sanoo, että ajattele vaikka sitä, että sun tekis mieli vetää turpaan sitä tyyppiä, joka aukoi päätään tänään koulussa.

Kumpi näistä tavoista on tehokkaampi? Mitä hyviä ja huonoja puolia molemmissa tavoissa voi olla?
Lausahdus, minkä opin Turun guruilta: Mitkään selitykset eivät kelpaa. Soitat juuri niin hyvin, kuin soitat juuri nyt. ÄLÄ SELITÄ, VAAN SOITA!!!
LaXu
10.02.2004 14:35:47
Reggaen ja funkin soittelun yrittäminen on ainakin meikäläisellä osoittautunut hyväksi harjoitukseksi. Vaikka kyseisissä tyylilajeissa kompit ovat hyvinkin yksinkertaisia, on sellaisen toistuvan tasaisen, tiettyjä iskuja painottavan rytmin pitäminen tärkeää. Kehittää taimia ja dynamiikan hallintaa ja saa olla tarkkana, että kaikki sävelet soivat oikein, kun ei ole hirrrmuista särövallia jyräyttelemässä.

Eli vaikka muuten soittaisi enemmän rokkia, bluesia, heviä tms. voi muita tyylejä harjoittelemalla kehittyä muissakin. Ja erikoisempienkin sointujen opettelu kannattaa, vaikkei niitä suosikkityylilajissa juuri käytettäisikään. Niitä voi aina pistää johonkin väliin tuomaan erilaista fiilistä.
randy
10.02.2004 14:49:59
Eli vaikka muuten soittaisi enemmän rokkia, bluesia, heviä tms. voi muita tyylejä harjoittelemalla kehittyä muissakin. Ja erikoisempienkin sointujen opettelu kannattaa, vaikkei niitä suosikkityylilajissa juuri käytettäisikään. Niitä voi aina pistää johonkin väliin tuomaan erilaista fiilistä.

Aivan. En voisi enempää olla samaa mieltä.
Monipuolisuudesta ei tosiaankaan ole koskaan haittaa.
Lord of the strings
10.02.2004 15:13:32 (muokattu 10.02.2004 15:13:45)
Itse treenaan soittamalla Malcom Young-juttuja, AC/DC-levyn mukana.
Mitä söpömpi eläin, sitä lujempaa se puree.
Da Make
10.02.2004 16:16:13
Seinä kiipeily on myös sopivassa määrin nautittuna hyvää sormivoima treeniä.
Cräx, Change, Ötöm!?
Tiikeri
10.02.2004 17:06:19
Laittakaapa hyviä biisejä joissa on mielenkiintoisia komppeja, sointu kulkuja ja rytmejä.
MV
10.02.2004 17:12:04
voi olla tyhmä kysymys mut valaiskaa joku mua tost palm mute jutusta.eiks siinä dempata kielet niinku"osittain"mul on jääny toi vähän epäselväks.
Bilharzia
10.02.2004 17:14:25
Palm mute: Palm = kämmen, Mute = mykistää.

Eli laitetaan siitä oikeasta kädestä ylimäärästä lihaa lojuun niiden kielien päälle. Ääni muuttuu
www.LifeofDebauchery.Com
Juunsku
10.02.2004 17:46:17

Kuuntele diabloa.. harjoittele siitä niitä riffejä.. no joo jos aloittelee niin opettele vaikka metallican biisejä... siis tosiaan minä kun kerta olen hevimusiikkiin päin niin sanoin nuo.. kertokoot muut muusta :)
Huumori on yksi elämän elin ehdoista.
Mandariini
10.02.2004 18:05:09
On tärkeää osata soittaa hankalatkin kompit metronomin kanssa letkeesti. Niin et koko ajan tiedostaa tikityksen ja silti menee letkeesti. Tämän huomaa viimeistään äänittäessä.
Melkeen kaikki on pyllystä?
Uli Con Carne
10.02.2004 19:06:32 (muokattu 10.02.2004 19:08:30)

Respect the Groove. Eläkä ikinä aliarvioi sitä. :)

Opettele soittamaan samat jutut monilla eri tavoilla -- tasan iskulle, eteen, taakse, sivulle. Varioi dynamiikkaa. Kuuntele paljon ja mieti miksi joku tietty juttu groovaa tai yleensäkin kuulostaa hyvälle, nimenomaan _omasta_ mielestäsi. Tai huonolle; yhtä hyvä opetus on aina hokaista jotain mitä ja/tai miten EI kannata soittaa.

Ja muista se, että SEN grooven etsintä on loputon suo, ja juuri siksi niin hienoa touhua.

EDIT: lisättäköön, että tee paljon hommia rumpaleiden ja basistien kanssa. Vaikka vain yhden komppikierron luuppaaminen ikuisuuksia tekee ihmeitä.
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
ANTEMERIDIEM
BORN TO SHRED
MV
10.02.2004 20:52:41
Palm mute: Palm = kämmen, Mute = mykistää.

Eli laitetaan siitä oikeasta kädestä ylimäärästä lihaa lojuun niiden kielien päälle. Ääni muuttuu

juu juu mut pistetääks se ihan silleen et se ei periaatteessa soi lainkaan se kieli.vai silleen et se vähän vaimenee?tabulatuureissahan on silleen ku merkitään: x ja pm ni mikä ero noil on? onks palm mute et vaimennetaan kielet.ja x et dempataan kokonaan?ääh vittu mä oon ihan hukas!
MV
10.02.2004 20:54:34
Kuuntele diabloa.. harjoittele siitä niitä riffejä.. no joo jos aloittelee niin opettele vaikka metallican biisejä... siis tosiaan minä kun kerta olen hevimusiikkiin päin niin sanoin nuo.. kertokoot muut muusta :)

juu kyl mä noit metallican riffei oon opetellu.mistäs sais diablon tabloja?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)