Aihe: Keinokuorma 5w putkivahvariin
1 2 3
Aki
03.07.2008 18:44:59

Kerroppa lisää. Mikäs tuo RMS-säädin on ja miten se toimii?

Kun kytkistä kattelen ni mä en olekaan varma oliko se sitten loppuenlopuksi Governor vai RMS-säädin mikä niistä toimi paremmin. Tuolta kytkis:
http://www.schematicheaven.com/newamps/sundown_a50.pdf

Oikealla keskellä päättäreiden (V6, V7) vasemmalla puolella Governor, oikealla RMS. Hatara mielikuva mulla olis että Governorilla vaimentaminen kuulosti paremmalta. Se on vähän tavallaan kuin mastervola, eli päätesäröä ei sen avulla saa, etussäröä kylläkin. RMS sitten käsittääkseni vaan jarruttaa pääteputkien tehoa.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
SirElwood
03.07.2008 18:53:40 (muokattu 03.07.2008 18:54:22)
GOV. potikka on ihan normaali "cross line master volume". Tuttu monista vahvistimista. Tuossa se on vielä kytkimellä ohitettavissa. RMS taasen vaikuttaa kiinnostavalta idealta...
monotone
03.07.2008 21:10:21

Olis tommonen fender vibro champ 5w vahvari ja yllätys oli helvetinmoinen kun kerrostalossa ei tosiaan voi sitä vokkea kakkosta isommalle laittaa =D. Pitäis saada tohon jnkunmoinen keinokuorma. Katellu noita DHT(?) niin sehän maksaa enempi ku vahvari ite. hmm

Olisiko noin pienitehoiseen vahvariin halvempia keinokuormia tarjolla ?

No, ei siinä soundissa ole dramaattisia muutoksia luvassa vaikka volat nostaa kakkoselta neloselle tai kutoselle. Ja vaikka panisit täysille ei siitä kasituumaisesta elementistä mitään stadionsoundia ole odotettavissa. Mutta tämän olet tietysti kokeillutkin.

Mutta laita joku 2x12 tai 4x10 perään ja kunnolla hönkää niin saattaa tapahtuakin jotain. Kerrostalossa vaan joutuu tyytymään kompromisseihin. That's how the cookie crumbles.
FensonGibder
04.07.2008 08:21:44
Jos 5w halutaan keinokuormaa niin ehdotan että soita mielummin kuulokkeilla:

1. Saat helvetin paljon laadukkaamman äänen
2. Voit soittaa vaikka rumpukalvot hajalle, eikä ketään häiritse
3. Jos omistat multiefektilaitteen et tarvitse edes vahvistinta ja saat stereoäänen
Omalla luvalla.
J.Hollström
04.07.2008 10:55:18
Jos 5w halutaan keinokuormaa niin ehdotan että soita mielummin kuulokkeilla

Mihin sää kytket ne kuulokkeet tohon vehkeeseen?
Kun konkkarokki soi, ei konkkaamatta olla voi.
Simo78
04.07.2008 11:08:11

Eipä kait ollut ideana käyttää vahvaria ollenkaan, vaan tunkea kuulokkeet johonkin multimoulinexiin! Mä en itse diggaile soitella kuulokkeet päässä pätkääkään...
FensonGibder
04.07.2008 11:22:18

Tungen plugin helvatan lujaa kajarin läpi ja liitän erikeepperillä.
Omalla luvalla.
Simo78
04.07.2008 11:47:37
Tungen plugin helvatan lujaa kajarin läpi ja liitän erikeepperillä.

Plussat tällä!! Tämä on ihan kuningasidea, pitää kokeilla...
J.Hollström
04.07.2008 12:05:28
Eipä kait ollut ideana käyttää vahvaria ollenkaan, vaan tunkea kuulokkeet johonkin multimoulinexiin! Mä en itse diggaile soitella kuulokkeet päässä pätkääkään...

No just joo. Kaveri kysyy vahvarilleen sopivaa keinokuormaa, niin vastaukseksi tulee käytä kuulokkeita multsikan kanssa. Näin se homma etenee.

Jes.
Amos M
04.07.2008 13:15:47
Täällähän on päästy taas asian ytimeen... Lakatkaapas puristamasta sitä hiirtä liian lujaa... :-)

Mutta itse asiaan: Täältä lähtee ääni myös Weberin MiniMassin suuntaan. Hinta on suht kohdallaan, laadun kanssa on jotkut välillä valittaneet. Oma värkkini on pelannut hyvin. Sisällä ei ole digitaalisia osia, joten hinta myös säilyy hyvin. Siinä mielessä aika riskitön valinta, koska voi myydä eteenpäin, jos ei ole tyytyväinen.

Mutta muita vaihtoehtoja: THD HotPlate, mutta aika kallis ja soundista on tullut kriittistäkin palautetta.

Uraltonen keinokuorma: En tunne tapausta sen tarkemmin, mutta ehkä joku toinen osaa kertoa tarkemmin.

Muitakin erilaisia powerbrakeja löytyy erilaisilla toimintaperiaatteilla... Kuukkeli auttaa, jos mnetti ei ossoo haun kautta auttaa.

Sinänsä keinokuorma 5W on ihan järkevä ajatus mielestäni. Kerrostalossa varsinkin.

Muitakin vaihtoehtoja voisi olla. Esim. hyvin epäherkkä kaiutinelementti. Tekisi siis sellaisen epäherkän kaiutinkaapin, jota käyttäisi kotona treenatessa. Kajarina esim. joku ikivanha putkiradion elementti tms. Uusissa elementeissähän herkkyys on luokkaa 95 - 103 dB/W ja epäherkemmässä päässä pitäisi päästä jonnekin 80-85 tuntumaan. Tuokin voisi olla riittävästi... Noissa pikkuvehkeissähän lisäkaappi kytkee yleensä sen oman kajarin pois päältä.
Huuliharputtelua vuodesta 1993...
Simo78
04.07.2008 13:20:56
Nyt kun päästiin vähän mua kiinnostavaan asiaan, niin laitanpa offtopiccia ilmoille.

Onko kellään kokemusta putkiradion käyttämisestä vahvistimena? Ja miten vaikea toimenpide modata? Tuollaisen perään on tullut haikailtua jo jonkun aikaa. Tota voisi hyvillä mielin pitää kirjahyllyn koristeena...
J.Hollström
04.07.2008 13:23:48
Mutta itse asiaan: Täältä lähtee ääni myös Weberin MiniMassin suuntaan.

Voin myös jalostaa ketjua äänestämällä MiniMassia vastaan. Olen omistanut ja musta sen läpi tuotettu soundi on surkea. Mielummin kaivelen ne vastaavat, mutta paremmat rosot säröpurkista. Samalla rahnalla saa hyviä säröjä, eikä syö putkiakaan.

Omistan kyllä myös 5W putkivahvistimen, ja sen soundi täysillä on aika lailla sama mitä Weberin läpi soitettuna, ts. aikamoista tirinää. Mutta jos sitä hakee niin voihan sen toisen mokoman rahan laittaa keinokuormaan, kukaan ei estä. Ja saahan siitä kokemusta.

Tosta parit sämplet:
1) Keinokuormalla vahvistin täysillä http://juki.1g.fi/mp3/Weber/Sample_2.mp3
2) 5W täysillä http://juki.1g.fi/mp3/Fender_Champion_600/Strato_vol_12.mp3

Tosin eri vahvistimet, mutta nyt jotain konkretiaa sentäs.
Kivijalka
04.07.2008 13:31:22
Jos 5w halutaan keinokuormaa niin ehdotan että soita mielummin kuulokkeilla:

2. Voit soittaa vaikka rumpukalvot hajalle, eikä ketään häiritse

Kuulokkeilla rumpukalvot hajalle... Kyl meidän rumpalia ainakin häiritsis jos menisin Sennheisereillani hakkaamaan sen rumpuja. :I
I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
duc
04.07.2008 14:20:17
Itekään en tuota MiniMassia oikeastaan voi suositella, se väritti ääntä aika paljon. Myin sen pois ja olen Uraltonen Hot Mamaa käyttänyt. Pitäs joskus MicroMass hankkia testiin, siinä kun voi yläpään ja alapään vaimennusta säätää erikseen, samoin kuin Mass Litessä ja Mass 150:ssä.
Jorte Kariko
04.07.2008 14:49:21 (muokattu 04.07.2008 14:50:31)
Weber minimassia en kyl suosittele. Väritti aivan törkeesti soundia ja aika helvetin tuhnu ja tumma soundi siit lähti. Kaikkeni yritin namiskoja vääntää ja säätää, mutta ei, ei se vain toiminut...

Itselläni on hima käytössä Epiphone valve Jr. nuppi + Framus 1x12 kaappi. Aluksi olin aika tyytyväinen tuohon Weberiin, mutta ei niin ei. Mieluummin himassa laittelen jotain purnukoita siin eteen ja nyt olen tyytyväinen (Barber Direct Drive SS + ZW-44) ja toimii.
We cant stop here - THIS IS BAT COUNTRY!
konehes
04.07.2008 22:04:28
Onko kellään kokemusta putkiradion käyttämisestä vahvistimena? Ja miten vaikea toimenpide modata? Tuollaisen perään on tullut haikailtua jo jonkun aikaa. Tota voisi hyvillä mielin pitää kirjahyllyn koristeena...

Olen käyttänyt jonkin verran vanhaa Philips B5SF84A -putkiradioa.

Jos radiosta löytyy levysoitinliitäntä, niin kitaran voi tökätä suoraan siihen. Piuhan tai adapterin joudut kyllä hommaamaan, sillä vanhat radiot syö usein ns. banaaniliittimiä. Omaani on modattu normaali plugin paikka levariliitäntään.

Tehoja lähtee mun laitteesta aika vähän. Tarkaa määrää en tiedä, mutta bändisoitteluun ei läheskään tarpeeksi. Kotisoitossa ja äänityskäytössä toimii kyllä hyvin. Kivat rosot saa kun boostaa Bossin SD-1:llä. Minä ainakin tykkään.
cherub with heavy metal machine
guit_r
05.07.2008 14:37:45
Tein itselleni BF Champpiin 10 dB:n L-pädin (5 W -> 0.5 W). Yksinkertainen, halpa ja toimii. Kerrostalossakin voi pistellä päätesäröllä.
Kuva linkissä.
http://koti.welho.com/mlahdes/champ/10db_L_pad.jpg

Manu
J.Hollström
05.07.2008 14:46:07
Voin myös jalostaa ketjua äänestämällä MiniMassia vastaan. Olen omistanut ja musta sen läpi tuotettu soundi on surkea. Mielummin kaivelen ne vastaavat, mutta paremmat rosot säröpurkista.

Tässä näyte samasta 5W koneesta RATin kautta soitettuna, heti ihan eri maailma.

http://juki.1g.fi/mp3/Fender_Champion_600/Tele&RAT.mp3

Musta toi keinokuormahomma on ihan hanurista.
Jorte Kariko
18.11.2009 12:33:21
Elikkäs...

Ostin tuossa Blackstarin ht-5 combon ja Hughes & Kettnerin edition tube 25th anniversary combon. Päädyin toistamiseen ostamaan itselleni myös Weber mini massin ihan kokeilu mielessä. Kysymykseni on tyhmä, mutta on vain tyhmiä vastauksia.

Eli siis jotenkin tuli siis ajatus katko tuon Weberin kytkennässä tuohon Hughes & Kettnerin comboon... siis joo. Weberissä on takana liitännät: From amp, Line Out, To Speaker. Tuon To Speaker liitän varmaan elementtiin, joten todennäköisesti joudun kolvaan siihen elementin johtoon plugin (ei ole ongelma kolvi pysyy kädessä), mutta sitten mitä vielä kytken? mihin? ja millä? auttakaa tyhmää... joo siis ihan kaiutin kaapelia talossakin on...

Vahvistimessa itsessään on takana kytkennän efektiloopille ja kaapille. Input on ja jne. tiedätte kyllä.

Joten voisko joku ihan kädestä pitäen vähän neuvoa miten ja millä kytken Mini Massiin tuohon Hughes & Kettneriin?

Kiitos,

Riku
"Jos olisit eläin, kuten koira tai kissa olisin vienyt sinut lopetettavaksi aikoja sitten, kun sulla ei ole ikinä mikään hyvin" Avopuolisoni minusta, kun olimme lenkillä ja purnasin selkääni...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)