Aihe: bassosäröt, -fuzzit ja muut bassoefektit
1
rrroope
03.07.2008 14:16:08
tässä kun vuosien saatossa on tullut kaikenlaista rakenneltua ja modailtua, on monet basistiystävät alkaneet kysellä josko voisin rakentaa tai modata heille jotain. yleensä säröihin liittyen.

netti on pullollaan valmiita kytkiksiä, mutta bassoefekteihin viitataan vaan tyyliin "kokeile vaihdella kaikkia komponentteja ja katso, mikä sopii".

haluaisinkin tässä herättää keskustelua ja vaihtaa kokemuksia erilaisista diy-bassoefekteistä, tai kitaraefektien modailusta bassolle. miten saa parhaat bassosynamaiset fuzzit ja miten saa taas kivat rouheat pikkurosot. jne.

omia kokemuksia ei vielä ole paljon. yhden Bossin SD-1:n ostin tuossa halvalla kun sain, vaihdoin sisääntulokondensaattorin 1 mikrofaradiin, soittelin hetken bändikämpällä, basisti astui sisään ja osti sen multa heti pois. eli hyvä tuli siis :)

lisäksi oon joskus säätäny yhtä big muffia, siitä tuli melkoinen tuomiopäivän kone mutten tiiä onko se nyt niin käyttökelpoinen. pitää vielä perehtyä asiaan.

mutta siis, kokemuksia, ideoita, kytkiksiä, yms tähän ketjuun.
kojones
03.07.2008 15:16:07
rrroope
03.07.2008 15:40:18
uuh, toi mammutti vaikuttaa kivalta.

joo, oon käsittänyt, että basistit tykkää siitä että voi miksata puhdasta signaalia sekaan. tuollainenhan onnistuu ihan yhden potikan lisäämällä jos purkissa on tilaa.

isommat kondensaattorit pitää kanssa olla inputissa ja outputissa. tätä varten voisin rakentaa parista 1x12 -kiertokytkimestä sellaset säädettävät kondensaattorit. piuhat vaan vanhojen konkkien tilalle ja kokeilemaan mikä tuntuu hyvältä. (myös ihan kitaraprojekteja vartenkin). paljon helpompaa olisi kuin sellaiseen jalustaan yrittää tökkiä erikokoisia kondensaattoreita.

samanlaisen systeemin voisin tehdä myös diodeille. bassosäröissä tuntuu ledit toimivan kivemmin, piidiodit pistää bassosaundin liian suhinaksi. itseasiassa mun tubescreamerissä on tuollainen kytkentä jo. 12 on kyl ihan liikaa vaihtoehtoja mut ei ollu pienempiäkään kytkimiä sillä hetkellä käden ulottuvilla.
Insane Kane
03.07.2008 15:51:58

joo, oon käsittänyt, että basistit tykkää siitä että voi miksata puhdasta signaalia sekaan. tuollainenhan onnistuu ihan yhden potikan lisäämällä jos purkissa on tilaa.

No ei ihan noin simppelillä pääse. Tarvitset vaiheen kääntöä, vahvistusta jne.
Toivottaapi Jussi
rrroope
03.07.2008 16:07:01
No ei ihan noin simppelillä pääse. Tarvitset vaiheen kääntöä, vahvistusta jne.

ah, oppia ikä kaikki. juuri tuollaisten asioiden takia tämän ketjun pystytinkin :)

kuulostaa monimutkaiselta tuommoinen.
Insane Kane
03.07.2008 17:38:31
ah, oppia ikä kaikki. juuri tuollaisten asioiden takia tämän ketjun pystytinkin :)

kuulostaa monimutkaiselta tuommoinen.

Ei se monimutkanen ole. Hyötyä esim se että voi käyttää kitaraefektejä basson kera.

Paraloopperi:

http://www.moosapotamus.net/THINGS/paraloop.htm

Vaiheen kääntö:

http://www.geofex.com/article_folde … rity_reverser/polarity_reverser.htm
Toivottaapi Jussi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)