Aihe: Helppoa bossanovaa?
1
Tender
02.07.2008 19:16:19
Onko helpohkoa bossanovaa aloittelijalle? Olen juuri innostunut bossanovasta ja haluaisin yksinkertaisilla/yleisimmillä bossanovassa käytetyillä soinnulla soitettua bossanovaa. Kitaralle siis.
Zeeboo
02.07.2008 20:05:14
Blue Bossa (Kenny Dorham), How Insensitive , Corcovado, Meditation(Antonio Carlos Jobim)

Ei pahoja. Aika paljon soitettuja, mutta ei pahoja. Melodiat on aika simmppeleitä, soinnut on aikalaila "ripariveisu" sointuja laajempia, mutta ei mahdottomia. Rytmiikka on sitten oma maailmansa. Bossa novassa on haastetta kokeneellekin soittajalle.

Onnea matkaan.
baron
02.07.2008 21:36:53

Onko helpohkoa bossanovaa aloittelijalle? Olen juuri innostunut bossanovasta ja haluaisin yksinkertaisilla/yleisimmillä bossanovassa käytetyillä soinnulla soitettua bossanovaa. Kitaralle siis.

En oikein tiedä helppoa bossa novaa. Yleensä aika laajennettuja "jazz-sointuja" ja rytmi on taas ihan oma asiansa.
Kun yhden oppii, kaikki on sen jälkeen helppoa.
Kefiiri
04.07.2008 08:47:08
Manha de carnaval... sen täytyy olla aikas helppo, kun sitä on itsekin joskus soitettu. Jostan "fake bookista" katsottiin soinnut, ehkä sovitusta oli jotenkin yksinkertaistettu. Mutta verrattain ytimekäs homma se oli.
baron
04.07.2008 09:24:25

Manha de carnaval... sen täytyy olla aikas helppo, kun sitä on itsekin joskus soitettu. Jostan "fake bookista" katsottiin soinnut, ehkä sovitusta oli jotenkin yksinkertaistettu. Mutta verrattain ytimekäs homma se oli.

No sehän on pääasiassa II-V-I-stä, perus-jazz-kauraa.
Epämuusikko
04.07.2008 10:17:32 (muokattu 04.07.2008 10:22:05)
Näinpä. 2-3 ja 3-2 clave ei ole pahoja soittaa. Itsellä teetätti jonkin verran töitä (kitaralla) bassolinjan ja sointujen yhteen naittaminen niin, että sai kuulostamaan asialliselta.

Brasilialaisessa musassa ei ole ihan samansorttista "clavéa" kuin kuubalaisessa musiikissa. Jos siis clavé nähtäisiin "orjuuttavana rytmisoluna joka vaikuttaa kaikkeen ympäröivään". Esim. bossanovan synkopointi ei ole niin orjallista. Mutta haastavaa ja hauskaa se on. Samba-clavé:sta (2-puoliskossa jälkimmäistä iskua viivästetään yhdellä kahdeksasosalla) olen kuullut puhuttavan, mutta ei sekään vissiin jumalan sana ole. Mun mielestä kyseistä musiikkia ajaa enemmänkin partido alto-variointi (kahdeksasosapohjainen synkooppihärdelli jota siis ei ole yhtä oikeaa, vaan valitaan semmoinen joka toimii).

Myöskin bossanovien harmoniat eivät ole suoraan perillisiä jazzista, vaikkakin samoja sointulaatuja ja tehoja pyörii. Vaikutteita on tullut kautta rantain, olihan esim. A.C. Jobim (kuten myös Astor Piazzolla, Igor Stravinski ja mm. Quincy Jones) jonkin aikaa Nadia Boulangerin oppilaana.
Duo Rehband & Voltaren. Bustard #1
baron
04.07.2008 12:45:32 (muokattu 04.07.2008 12:49:37)

Brasilialaisessa musassa ei ole ihan samansorttista "clavéa" kuin kuubalaisessa musiikissa. Jos siis clavé nähtäisiin "orjuuttavana rytmisoluna joka vaikuttaa kaikkeen ympäröivään". Esim. bossanovan synkopointi ei ole niin orjallista. Mutta haastavaa ja hauskaa se on. Samba-clavé:sta (2-puoliskossa jälkimmäistä iskua viivästetään yhdellä kahdeksasosalla) olen kuullut puhuttavan, mutta ei sekään vissiin jumalan sana ole. Mun mielestä kyseistä musiikkia ajaa enemmänkin partido alto-variointi (kahdeksasosapohjainen synkooppihärdelli jota siis ei ole yhtä oikeaa, vaan valitaan semmoinen joka toimii).

Vaikka kaikki alan opukset puhuu jostain samba/brazilian clavesta, niin joskus jostain netistä oon lukenut jonkun alan merkittävän soittajan haastattelun aiheesta (Gilberto, Jobim?) jossa sanoi ettei ainakaan tiedostettua eikä orjallista, siis selvä ero afro-kuubalaiseen.

Edit: Äh muisti pätkii, se oli tuo alla oleva juttu
http://www.alexawebermorales.com/20 … 6/11/brazilian-clave-and-cuban.html
Zeeboo
04.07.2008 12:53:24 (muokattu 04.07.2008 17:06:08)
Brasilialaisessa musassa ei ole ihan samansorttista "clavéa" kuin kuubalaisessa musiikissa. Jos siis clavé nähtäisiin "orjuuttavana rytmisoluna joka vaikuttaa kaikkeen ympäröivään". Esim. bossanovan synkopointi ei ole niin orjallista. Mutta haastavaa ja hauskaa se on.

Näinhän se on. Kuubalaisessa musiikissahan tämä clavé on keskeisessä osassa, mutta kyllähän se tavallaan löytyy bossastakin. Vaiikei sitä aina varsinaisesti soitettaisi, niin siellä taustalla se kuitenkin kytee.

Jos sitten ajattelee kaveria, joka on tekemässä ensituttavuutta bossaan, niin ei siinä hirveästi lepikko ryskä jos vaikka soittais vaikka 2-3. Kunhan rytmi & sointuvaihdot alkaa pelaamaan, niin sitten voi varioida sydämen kyllyydestä.

Niin, se clavé meinaa sellaista kahden tahdin mittaista rytmikuviota, jossa ekassa tahdissa on 2 iskua ja tokassa 3 (2-3 clave), tai toisinpäin (3-2 clave). Eroja tulee sitten siinä, mitkä iskut on synkoopeilla (Son, rumba, bossa, 6/8...).
baron
04.07.2008 13:36:38 (muokattu 04.07.2008 13:38:16)

Näinhän se on. Kuubalaisessa musiikissahan tämä clavé on keskeisessä osassa, mutta kyllähän se tavallaan löytyy bossastakin. Vaiikei sitä aina varsinaisesti soitettaisi, niin siellä taustalla se kuitenkin kytee.

Kyllähän ainakin klassisissa bossa kappaleissa melodia menee pääasiassa claven mukaan (eli sävelet alkaa claveiskujen kohdalta)
Jonte
04.07.2008 15:26:41

Minä olen tekaissut muutaman. Ei kitaralle, mutta helppoja ne ovat. Ihan sillä, kun varsinaisten säveltäjien kunnon bossat ovat niin hemmetin vaikeita soittaa niin että se on oikeata Bossa Novaa.

Perustankin tässä ja nyt käsitteen "Suomi-Bossa".

Jos jotakuta kiinnostaa, niin laitanhan minä pahvit jossain kuvaformaatissa.
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)