Aihe: Fender American Deluxe Stratocaster - onko kepistä mihinkään?
1 2 3
-Juice-
03.07.2008 14:17:49 (muokattu 03.07.2008 14:23:39)
Niin, tosiaankaan pelkkää tallasinkku soundia tuolla s-1:llä ei saa. Eli vaikka humppari periaatteessa onkin puolitettava, niin s-1:n vakiokytkennällä on aina jokin muukin mikki kytkettynä. Monipuolinen systeemi, mutta täysin turha minulle. Kukin tyylillään.

Kaksi vuotta olen nyt soitellut deluxe HSS:llä ja olen kyllä ollut todella tyytyväinen. Humbucker on vaihdettu Seymour Duncanin SH-11 malliin, sillä Fenderin perushumppari oli jokseenkin mitäänsanomaton. Loistokeppi, voin todellakin suositella!

Edit: Äh, eiku se olikin TB-11, noh...sama kapistus kuitenkin kyseessä melkein. Aivan sama. ja takkia hakemaan =>
"Tahdon basson, ku ne on niin kivan värisiä" ...Kaverin kommentti. Selkeää basistiainesta!
duc
03.07.2008 14:21:56
Itse tykkäsin siitä soundista, minkä sai kun mikinvalitsin oli keskiasennossa ja S-1 pohjassa. Siinä taisi olla kaikkien kolmen yksikelaisen kelat käytössä.
PappaSF
03.07.2008 17:46:52
Enpä aikaisemmin tätä kirjoitusta huomannu.
Itellä on tuo Deluxe strato ja hyvä skaalautuva peli, jolla saa monenlaista soundia ulos ja hyvä soittaa, vireen pitää hyvin, ihan laatupeli kyseessä, kuva löytyy profiilista.
esprit de corps
03.07.2008 18:01:43
hyvä skaalautuva peli

Anteeksi, mutta on pakko kysyä, mitä tarkoittaa "hyvä skaalautuva peli"?
PappaSF
03.07.2008 19:04:50
Anteeksi, mutta on pakko kysyä, mitä tarkoittaa "hyvä skaalautuva peli"?

Tarkoitan skaalautuvalla sitä että tuon soundimaailmalla pärjää kivasti niin blues, rockit, metallit sun muut musatyylit (toki muillakin kitaroilla voi soittaa ihan kaikkea). Lähinnä kait tuon heitin kun monet puhuu metallikepistä jne. mutta kyllä tuolla vääntää ihan metalliin sopivat sounditkin, joskin vahvarit sun muutkin vaikuttaa tietysti.
esprit de corps
03.07.2008 19:48:39
Tarkoitan skaalautuvalla sitä että tuon soundimaailmalla pärjää kivasti niin blues, rockit, metallit sun muut musatyylit (toki muillakin kitaroilla voi soittaa ihan kaikkea). Lähinnä kait tuon heitin kun monet puhuu metallikepistä jne. mutta kyllä tuolla vääntää ihan metalliin sopivat sounditkin, joskin vahvarit sun muutkin vaikuttaa tietysti.

Ok. Tämä selitti.
jukka.kuitunen
03.07.2008 23:09:53
Ostin sokkona Saksasta ja malli deluxe ash butterscotch jne.. Ei mitään negatiivista
sanottavaa, ellei lasketa sitä, kun jouduin kaulaa kiristämään kielten vaihdon yhteydessä. Viimeksi piti kaulaan koskea american standartin kanssa. Meksikaaneissa ja japseissa ei ole koskaan tarvinnut. Sinänsä outoa..., mutta luulisi tällaiset jutut ennemmin olevan halvempien kitaroiden juttu. Minulla ne on aina osunut kalliimpien kohdalle.
Jos kampi on koloon tiukka, niin lillasti wd40 sprayta, niin ok. Wd40 herätti myös puhelimen joka joutui vesiämpäriin. Luultavasti minulle viimeinen strato, ei tarvitse enää vaihtaa. Ja piti sanoa, että viimeistely loistavaa ja tekniikka kestävän oloista.
kimurantti1
04.07.2008 01:32:22
mutta luulisi tällaiset jutut ennemmin olevan halvempien kitaroiden juttu.

Täh? Kaikkia kitaroita pitää joskus säätää, niin 200 euron Squieria kun monen tonnin Custom Shop Stratoakin. Moisen luokitteleminen viaksi olisi aika outoa.
jukka.kuitunen
04.07.2008 08:40:26
En minä sitä viaksi sanonutkaan. Kunhan vain totesin, että näin minun kohdalla sattunut. Ymmärrän kyllä mitkä asiat vaikuttavat kaulajuttuihin.
Klezberg
04.07.2008 09:24:55

Itse tykkäsin siitä soundista, minkä sai kun mikinvalitsin oli keskiasennossa ja S-1 pohjassa. Siinä taisi olla kaikkien kolmen yksikelaisen kelat käytössä.

Tuota vaihtoehtoa ei ole kaikissa yksilöissä, mm. mun deluxessa ei saa kaikkia keloja yhtäaikaa päälle. Keskiasennossa on muistaakseni vain keskimikki ja joku kondensaattori. Olikohan niin että ne tekivät alkuun noita joissa kaikki mikit saa päälle, mutta vaihtoivat myöhemmin. Miksiköhän?
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
duc
04.07.2008 09:37:39 (muokattu 04.07.2008 09:38:03)
Tuota vaihtoehtoa ei ole kaikissa yksilöissä, mm. mun deluxessa ei saa kaikkia keloja yhtäaikaa päälle. Keskiasennossa on muistaakseni vain keskimikki ja joku kondensaattori. Olikohan niin että ne tekivät alkuun noita joissa kaikki mikit saa päälle, mutta vaihtoivat myöhemmin. Miksiköhän?

Niin joo, tuosta kuvasta näkyy tuo muutos minkä tekivät:
http://www.fender.com/products/s1/p … /AmericanDeluxeStratSSS010-1200.pdf

Nyt kun mietin niin oiskohan mulla sittenkin ollut tuo upgrade-versio... signaali kyllä voimistui selvästi keskiasennossa kun painoi s-1:n pohjaan, mutta toisaalta noiden väliasentojen kanssa ei soundi muuttunut paljoakaan keskiasentoon verrattuna.
muuttolintu
04.07.2008 18:41:51
Olen nyt jonkin aikaa moisella soitellut ja ihan kelpo luuttu tuntuisi olevan. Tuo s1 kytkin on mielestäni ihan kätevä värkki.
Mikit ovat jotenkin "nuhaiset" mutta vahvistinta ropaamalla niistä saa kyllä ihan hyvää ääntä. So->hyvä kaikessa muttei paras missään. jep jep ,lähikaupassa oluset tarjouksessa.. :)
Matti
FensonGibder
04.07.2008 20:32:54
Nyt kun mietin niin oiskohan mulla sittenkin ollut tuo upgrade-versio... signaali kyllä voimistui selvästi keskiasennossa kun painoi s-1:n pohjaan, mutta toisaalta noiden väliasentojen kanssa ei soundi muuttunut paljoakaan keskiasentoon verrattuna.

Onhan tuo ero aika selvä omassa kitarassa (tosin tämä kuulokkeilla soittaminen tuo juuri tällaiset nyanssit parhaiten esiin).
Profiilisi mukaan kuitenkin tietänet mistä puhut. Kokeile gainit minimillä suoraan vahvistimeen ilman toosia.
Omalla luvalla.
Klezberg
04.07.2008 20:35:22

Onhan tuo ero aika selvä omassa kitarassa (tosin tämä kuulokkeilla soittaminen tuo juuri tällaiset nyanssit parhaiten esiin).
Profiilisi mukaan kuitenkin tietänet mistä puhut. Kokeile gainit minimillä suoraan vahvistimeen ilman toosia.

Eli kumpi versio sulla on?
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
FensonGibder
04.07.2008 20:44:06
Eli kumpi versio sulla on?

Pitäis kaivaa paperit makkarinlaatikoista, mutta vauva nukkuu just :(

Jokatapauksessa kyseessä on HSS Standard-malli parin vuoden takaa, eli luultavimmin jompikumpi, mutta kumpi?
Omalla luvalla.
Klezberg
04.07.2008 20:54:49

Pitäis kaivaa paperit makkarinlaatikoista, mutta vauva nukkuu just :(

Jokatapauksessa kyseessä on HSS Standard-malli parin vuoden takaa, eli luultavimmin jompikumpi, mutta kumpi?

Ellen sekoile, niin me puhuttiin SSS-malleista, joita on tehty kahdenlaisia: alkuun keskiasennossa oli kaikki kolme mikkiä päällä, myöhemmin keskimikki yksinään jonkin konkan kanssa.
FensonGibder
04.07.2008 21:18:09 (muokattu 04.07.2008 21:19:24)
Ellen sekoile, niin me puhuttiin SSS-malleista, joita on tehty kahdenlaisia: alkuun keskiasennossa oli kaikki kolme mikkiä päällä, myöhemmin keskimikki yksinään jonkin konkan kanssa.

Et sekoile, vaan minä. Oletin heti että HSS-mallista on kyse kun humppariDeluxesta puhuttiin aloituksessa.. ja pdf:ssähän tuo on selvästi. Vetäydyn nurkkaan.
Omalla luvalla.
PappaSF
04.07.2008 22:51:17
Itellä on seuraavanlaiset mikkivaihtoehdot (switch down 3 vaihtoehto eli keskiasento, kaikki mikit käytössä humbugeria myöden)

http://www.fender.com/products/s1/pdf/AmericanStratHSS011-7000.pdf

Näköjään fenkun sivulla ihan sama mutta ovat noita lyhenteitä laittaneet hieman erillaisiksi ( esim. NT on omassa T1 = Neck tone, BT omassa T2 = Mid/Bridge tone jne.).

Vielä on ainakin tuo meikän malli myynissä eli American Deluxe Stratocaster_ FMT HSS ja linkki siihen http://www.fender.com/products/search.php?partno=0101570852

Tuohon meikän malliin ei hirveästi kaupoissa törmää, ite nähny sen vain MusaFazerilla jossa ihastuin tuohon ja ostin pois n. 1 1/2 vuotta sitten.
Pluto
06.04.2009 18:24:57
Tilasinpa sitten Thomannilta American Deluxe straton, HSS-mikityksellä. Aikomuksena oli pokkana käyttää hyväksi 30 päivän palautusoikeutta ja katsoa, josko tässä kepukassa olisi vastaus pitkäaikaiseen "täydellisen kitaran" metsästykseen.

Tällä hetkellä tunteet ovat ristiriitaiset. Tuo Deluxe ei missään nimessä ole huono kitara, päin vastoin. Osat ovat laadukkaita ja työn jälki hyvää. Kitara myös soi varsin mallikkaasti akustisesti.

Ongelmia on kuitenkin kaksi. Ensinnäkin, tuo tallahumppari on suoraan sanottuna aika paska, eivätkä yksikelaisetkaan tajuntaa räjäytä. Juu, voihan ne toki vaihtaa myöhemmin, mutta odottakaapa ongelmaa numero kaksi, joka kuuluu näin: Ennestään mulla on Tokain japsistrato, ja sen soittotuntuma on vaan meikäläisen kouraan parempi, kaula istuu käteen täydellisesti. Ikävän asiasta tekee se, että Fender kyllä kuulostaa paremmalta, siis akustisesti ja tietyllä tavalla vahvistimen läpi soitettunakin. Fenderissä on erottelevuutta enemmän, mutta mikityksen takia kokonaissoundi on silti aika ponneton.

Niinpä tällä hetkellä tuntuu siltä, että 1290 on liian kova hinta kepukasta, jonka soittotuntuma ei ole yhtä hyvä kuin aiemmassa, ja josta pitäisi vielä mikitkin vaihtaa jotta soundi olisi mieluisa.

Korostan silti edelleen, että soitin on laadukas ja varmasti monen mieleen.
Dillon, you son of a bitch!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)