Aihe: Sanojen muistamisesta
1
Crashy
02.07.2008 23:42:25 (muokattu 02.07.2008 23:44:03)
Eli siis nyt olisi keikkaakin tulossa ja mietin sitten että miten kannattaisi tässä asiassa toimia. Osaan biisien sanat suurinpiirtein kokonaan, mutta ajattelin että jos sitten lavalla tuleekin joku ajatuskatko niin voisi katsoa jostain lapusta joka olisi esim lavalla monitorien takana, jotta yleisö ei näe niitä.
Ja nyt ajattelinkin kysyä että miten se lappu (tai kenties joku muu) kannattaisi sinne lavalle asetella että niitä sanoja olisi helppo vilkuilla? =) Anteeksi hieman sekava selitys mutta toivottavasti tajusitte. 8D
"What is it about Guns N' Roses that makes it different to other bands?" "Shit..I guess we just fuckin'..you know..like..fuckin'.." -Slash
Crashy
03.07.2008 21:42:28
Kiitoksia paljon. =)
"What is it about Guns N' Roses that makes it different to other bands?" "Shit..I guess we just fuckin'..you know..like..fuckin'.." -Slash
irmeli
04.07.2008 23:29:16
Mun mielestä on parempi vilkuilla ihan reilusti. Sen voi nimittäin tehdä siististikin... Kaverillani on A5 kokoinen musta mappi missä on kaikkien biisien sanat. Hän pitää sitä lavalla auki koko ajan, eikä se häiritse "lavashowta" ollenkaan. Pelkästään jo sen mapin olemassaolo siellä lavalla rentouttaa ja siten hän muistaa sanatkin paremmin.
duparc
07.07.2008 10:09:29
Joillain sitten tieto siitä, että sanat ovat saatavilla, aiheuttaa sen, että niitä tulee vilkuiltua silloinkin, kun ei todellakaan tarvitsisi ja sen seurauksena yleisökontakti kärsii. Yleensä tulkinta paranee silloin, kun lunteista pääsee eroon. Toisinaanhan ihan jo pelkkä tukisanalistakin riittää (esim. säkeistöjen ensimmäiset sanat, jos on ollut treeneissä taipumusta laulaa säkeistöt väärässä järjestyksessä).
Timi
08.07.2008 00:29:52
Se on ihme homma.Minulla on helppo nakata lappu toisen tomin päälle.Joka ainoassa biisissä.Vaikka ei tarvitse kuin vilkaista siihen.Joskus tulee kumminkin joku helkutin ällilukko ja muistakkaan vaikka seuraavaa säkeistöä.Ja ei ole eka,eikä vika kerta kun hatusta riimittelee biisiä,kun unohtaa sanat.Ennen kuin silmä osuu oikealle riville.Jos joku äkkiä kysyy,miten alkaa se,ja se biisi?Vaikea sanoa.Enkä edes untuvikko!
Kylmän viileesti!
rintapek
08.07.2008 16:58:29 (muokattu 08.07.2008 17:15:47)

...Joskus tulee kumminkin joku helkutin ällilukko ja muistakkaan vaikka seuraavaa säkeistöä.Ja ei ole eka,eikä vika kerta kun hatusta riimittelee biisiä,kun unohtaa sanat.Ennen kuin silmä osuu oikealle riville.Jos joku äkkiä kysyy,miten alkaa se,ja se biisi?Vaikea sanoa.Enkä edes untuvikko!
Ihan presiis samat sanat. Ei tota muistia paljoa tartte virkistää, mut kyllä se toisinaan virkistystä vaatii. Toi hatusta riimittely toimii ameriikankielisissä kappaleissa, ei ku "Remua" sekaan vain. Kotimaisissa kipaleissa taas joskus pahimpaan unohdukseen ole onnistuneesti luonut sen kolmannen säkeistön yhdistelemällä ekaa ja tokaa säkeistöä sekaisin. Hätätilassa. Ihan uudelleenriimittely lennossa on yli meikäläisen taitojen ja kyllä sen jo yleisökin hoksaa, että mitä toi oikeen laulaa.

Edit: olen tän vissiin ennenkin kertonu, mut kovin "paikkaus" mitä olen nähny oli Kirkalla. Poliisien soittokunnan kanssa finlandiatalolla vetivät "varrella virran". Ilmeenkään värähtämättä täyttä paahtoa alusta loppuun... vasta kun sorsat lähti kolmannen kerran pesästään, niin mulle valkeni, että riimi tai pari taisi unohtua... mut tapa jolla hän sen paikkas oli kyllä hatunnoston arvoinen suoritus.
One kind of music only - the good kind
rintapek
08.07.2008 17:32:47

Niin, sit tekniikka avuksi. Bändilläni on nuottitelineinä tommoiset:
www.thomann.de/fi/millenium_ms2001n.htm

On muuten kätevät. Saa mikkiständiin kiinni semmoiseen kohtaan mihin laulaessa sopii vaivihkaa vilkuilla. Eikä kumminkaan peitä laulajan naamaa yleisöltä. Lisäksi meitin huttupartio toisinaan vetelee ahtaissakin paikoissa, joten ei tartte sovitella ylimääräisiä ständejä kaadettavaksi. Sanoisin, että pesee mennentullen "laput lattialla".
One kind of music only - the good kind
mannerheim666
09.07.2008 15:22:28
Ois kuulemma kehitteillä sellaiset piilolinssit millä pitäisi päästä internettiin. Tai on kai jo onnistuttu tekemään, mutta ei ole tullut markkinoille asti. Tämähän olisi melkoinen helpotus, kun saa sanat piilolinsseihinsa. Toisaalta muisti toimii paremmin ku opettelee ulkoa.
rosi
09.07.2008 16:25:25
Ois kuulemma kehitteillä sellaiset piilolinssit millä pitäisi päästä internettiin.

Oli ihan pakko tulla sanomaan et kaikkea sitäkin vaan keksitään :D
"Olen sydämeltäni ylpeä hölmöläinen, enkä osaa lopettaa."
mannerheim666
10.07.2008 14:41:01
Mun mielestä tuo olisi aivan loistava. Voisi skannata nuotit koneelle ja näpäyttää vaan esim kännykästä auki. Sinänsä tuollainen tukisi paljon muistamista ja mahdollistaisi isomman repertuaarin, mutta kuinka paljon uskaltaa sitten laskea tuon varaan. Teknisiä ongelmia tunnetusti piisaa. Sinänsä olisi mukava esim pitää luentoa kun ei tarvitsisi kanniskella papereita jne. Ja jos tulee kiperä kysymys niin vaan googlettaa ja antaa itseään fiksumman vastauksen:D
Crashy
10.07.2008 19:23:57
No siis keikallahan kävi sitten niin että oli ne laput mulla siinä niin että oisin voinu niitä vilkuillakkin helposti, menettämättä yleisökontaktiakaan. Mutta kummasti jotenkin siinä yleisön edessä ne sanat muisti aivan täysin ulkoa. :D Helpotus sinänsä ettei tarvinnut kokoaikaa kytätä niitä lappuja.
solesurvivor
16.07.2008 15:16:38
Mulla unohtui joskus pari vuotta sitten kerran keikalla sanat ja sen jälkeen olen uusissa biiseissä/covereissa jne. mitkä vähänkin epävarmoja, kirjoittanut vain settilistassa biisin viereen jokaisen säkeistön ensimmäiset sanat. Ei ole sen jälkeen koskaan unohtunut sanat, yhden kerran jouduin vilkaisemaan miten biisi alkaa ja kun se eka sanakin on jo siinä näkyvillä, niin helposti muistuu koko rimpsu mieleen:)
"If you shake my hand, better count your fingers.."
Taatelipalmu
16.07.2008 15:58:28
...ja toisaalta, jos hymyilet tarpeeksi nätisti, eihän sillä olisi väliä, vaikka vähän unohtuisikin:

http://youtube.com/watch?v=kcrd4-6nDmg
Eipä tuo mitään. Laulan silti.
Crashy
04.08.2008 19:44:17
Varmaan aika paha tilanne oli tuo. :D
Rizz
07.08.2008 23:39:57 (muokattu 07.08.2008 23:42:08)
Itse olen joskus kokeillut erilaisia "lappumetodeja", mutta omalla kohdallani kovin usein kävi niin että heti ei löytynyt oikeaa kohtaa ja sittenhän sitä vasta jumissa oltiinkin.

Yksilökohtaistahan tuo on, miten sanoja muistaa ja miten hyvin osaa luntata, mutta itse teen niin, etten käytä ollenkaan. Opettelen niin hyvin ulkoa ja hyräilen hiljaksiin biisiä, jos en muuten niin mielesäni, aina kun vähääkään siltä tuntuu. Jos biisistä on olemassa joku tallenne, sen toistaminen niin monta kertaa peräkkäin että biisi taipuisi vaikka unissaan tuntuu toimivan. Itselläni käy lavalla kuitenkin usein niin, etten edes ajattele laulamista tai biisä, vaan vaivun jonkinmoiseen "horrokseen" - käyttämättä tippaakaan alkoholia tai muutakaan. Saatan vetää monta biisiä putkeen ennenkuin seuraavan kerran hahmotan mitä ympärillä tapahtuu, kaikki tulee selkäytimestä. En tiedä mistä moinen johtuu, mutta niin käy.

Enpä juuri kertaakaan ole sanoja unohtanut, rytmiä kadottanut, tai muutenkaan ohi nuotin vetäissyt. Vaan mä olen muutenkin tällainen adrenaline junkie - parhaiten suoriudun urheilun ja musiikin parissa kun adrenaliinit ja/tai endorfiinit ottavat ylivallan tajunnasta. Eipähän tarvi kännäillä.

>Edit: Nyt pitäisi vielä opetella tai palauttaa mieleen vähän erilainen laulutyyli ja siinä sivussa kakkosskeba, jota tässä nyt kovasti opetellaan... Aika näyttää miten hyvin menee kaksi asiaa yhtä aikaa...
Musiikki ei ole elämää, elämä on musiikkia.
jykke65
09.08.2008 04:04:13

Jos biisejä on esim. 2 settiä niin kyllä 24 biisiä aika äkkiä sisäistää, mulla on päässä about 200 biisiä ja sanat jää sinne tietty toistolla mutta myös pakottamalla, siis mappi ekalla keikalla nokan eteen seuraavalla munien korkeuteen sitte lattialle ja lopuksi kiinni sinne kiipparistin viereen. Jos tulee lukko niin opeta basistille joka säkeistön eka sana ja kysy siltä. Siitä se lähtee.... PS. aina voi lyrikoida oman sovituksen =)
En se mää ollu.....?!?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)