Aihe: Mexikaani Fenderi
1
TinkeS
15.03.2007 20:29:00
Onkos jollain kokemusta Mexicon Fenderistä?
Itseäni kiinnostaisi Precision tai Jazz..
Riio-Kola
15.03.2007 21:02:36
No ainakin tuo omani on melko hyvä soitin, tosin siihen on vaihdettu mikit ja metalliosat, ainakin osittain, eli alkuperäistä en ole kokeillut. Sanovat kuitenkin että ovat melko hyviä, mutta yksilöeroja löytyy, niinkuin varmasti kaikista tämän hintaisista soittimista. Jos on vähän enemmän rahaa, niin japsi fenkutkin ovat kokeilemisen arvoisia.
Narf
yourho
15.03.2007 21:32:11 (muokattu 15.03.2007 21:33:28)

Omistan viime vuoden mallia olevan mexicopresarin, ja täytyy sen verran hehkuttaa, että yksi kokeilukerta riitti ostopäätökseen. Eli niinsanotusti rakkautta ensi silmäyksellä :) sointi oli ehdottomasti jenkkimallien tasoa, ja erinomainen soittotuntuma yllätti minut täysin ottaen huomioon senaikaisen mexicovihani. Käsittääkseni myös melkein kaikki osat ovat aivan samoja kun jenkkimalleissa, mutta kokoamistyö on vain tehty Meksikossa. Korjatkaa jos olen väärässä.. Nyt oon nelisen kuukautta soittanu tolla kaunokaisella enkä kyllä tule sitä aivan heti vaihtamaankaan, ihan kun mulla kalliimpaan kyllä varaakaan olisi. Mutta yksilöitähän bassotkin ovat, mulle nyt sattui vaan hirveellä munkilla handuun loistomexico. Suosittelen siis jättämään ennakkoluulot kotiin ja lähteä kokeilemaan noita jalapenojen ja siestan maan tuotoksia, sillä sieltä joukosta löytyy hienojakin soittimia.
basspete
16.03.2007 10:08:41

Omistan viime vuoden mallia olevan mexicopresarin, ja täytyy sen verran hehkuttaa, että yksi kokeilukerta riitti ostopäätökseen. Eli niinsanotusti rakkautta ensi silmäyksellä :) sointi oli ehdottomasti jenkkimallien tasoa, ja erinomainen soittotuntuma yllätti minut täysin ottaen huomioon senaikaisen mexicovihani. Käsittääkseni myös melkein kaikki osat ovat aivan samoja kun jenkkimalleissa, mutta kokoamistyö on vain tehty Meksikossa. Korjatkaa jos olen väärässä.. Nyt oon nelisen kuukautta soittanu tolla kaunokaisella enkä kyllä tule sitä aivan heti vaihtamaankaan, ihan kun mulla kalliimpaan kyllä varaakaan olisi. Mutta yksilöitähän bassotkin ovat, mulle nyt sattui vaan hirveellä munkilla handuun loistomexico. Suosittelen siis jättämään ennakkoluulot kotiin ja lähteä kokeilemaan noita jalapenojen ja siestan maan tuotoksia, sillä sieltä joukosta löytyy hienojakin soittimia.

Muistini ahjoista kaivoin seuraavanlaisen uskomuksen jossa olen elänyt nämä vuodet. Eli vanhemmat mehikon fenderit on nimenomaan koottu jenkkiosista ja kyseinen aikakausi päättyi vuosituhannen vaihteeseen. Miten on?

Itse omistan 90-luvun lopun 5-kielisen mehikon jatsarin ja täytyy sanoa että olen ollut erittäin tyytyväinen soitettavuuteen, saundiin ja viimeistelyyn.
VITTI! Meni humppakeikka vituix ku vintti pimeni!! -BiIsejä tapaileva basisti-
J.Hollström
16.03.2007 10:26:30
Muistini ahjoista kaivoin seuraavanlaisen uskomuksen jossa olen elänyt nämä vuodet. Eli vanhemmat mehikon fenderit on nimenomaan koottu jenkkiosista ja kyseinen aikakausi päättyi vuosituhannen vaihteeseen. Miten on?

Näin olen antanut myös itselleni kertoa, interwebin välityksellä. Alla linkki tehdaskierrokselle 2001.

http://www.guitarstop.com/tour/guitar.htm

"Routing bodies in the USA factory. All of Fender's American and Mexican made guitars are cut and fretted in the USA factory."

Nykyään Meksikolaiset taitaa jyrsiä bodynsä ja kaulansa itse.

Moni varmaan ihmettelee mikä ero noissa vanhemmissa sitten on jenkkipeleihin jos puut on samoja. Itseasiassa noi meksikolaiset on bodyt kasattu useammasta (jämä)palasta, ja laminoitu jolloin tulee vaikutelma, että boby olisi yhtä puuta. Eli jos törmäät esim. meksikolaisen myynti-ilmoon jossa kehutaan bodyn olevan yhdestä palasta, niin sen voi kuitata erheenä.

"Blocks of Alder for Mexican guitars come laminated with an Alder veneer and the top beveled direct from the lumber supplier."

Samoin hardis, mikit, metallit, viimeistely ja työ on sitten halvempaa osastoa. Siitä ne hinnoittelupoliittiset erot tulee jenkin ja meksikolaisen välillä.
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1 - - - - Jukin juutuubi - - - - Mighty Shade
yourho
16.03.2007 11:12:32

Nykyään Meksikolaiset taitaa jyrsiä bodynsä ja kaulansa itse.

Moni varmaan ihmettelee mikä ero noissa vanhemmissa sitten on jenkkipeleihin jos puut on samoja. Itseasiassa noi meksikolaiset on bodyt kasattu useammasta (jämä)palasta, ja laminoitu jolloin tulee vaikutelma, että boby olisi yhtä puuta. Eli jos törmäät esim. meksikolaisen myynti-ilmoon jossa kehutaan bodyn olevan yhdestä palasta, niin sen voi kuitata erheenä.

Samoin hardis, mikit, metallit, viimeistely ja työ on sitten halvempaa osastoa. Siitä ne hinnoittelupoliittiset erot tulee jenkin ja meksikolaisen välillä.

Juu, sain saman selvyyden nyt kun alkoi ihmetyttämään. Mutta soitannollisesti arvioiden jotkut mexicomallit ovat hyvä vaihtoehto edistyneemmällekin soittajalle, varsinkin jos jenkkimallien hinnat tuntuvat suolaisilta.
mr.bungle
16.03.2007 14:54:23

Mulla kävi vähän samalla tavalla. En ollut edes ostamassa bassoa, mutta törmäsin niin hyvään Meksiko-presariin, etten tohtinut sitä kauppaankaan jättää. Akustinen sointi oli (ja on) parempi, kuin samalla seinällä notkuneissa Amerikanserkuissa, lukuunottamatta yhtä Custom Shop -jatsaria, joka kuulosti akustisesti melko samanlaiselta.
bassolla hanuriin
ötzi
16.03.2007 17:20:35 (muokattu 16.03.2007 17:21:37)
Mulloli lainassa 2kk mehiko jatsari, varsin kehno basso munsta. Body painoi hirvittävästi, mikit oli varsin kehnot, volaa piti olla kunnolla että kuului ja soundia en saanut ollenkaan kohilleen, siksi palautinkin heti kun sain toisen basson. Voisin mennä sanomaan että tuo mun ritsaksikin kutsuttu presari-kopio on potenssiin 17kertaa parempi. MUNSTA
Amiskalla sentään lehmät on pehmeitä
tupac
16.03.2007 17:30:41

Kukin makunsa mukaan, mutta mulla ainaki tuli selväksi että kyllä americaani on selvästi parempi soinniltaan ku mexicaani. Toki mukavahan se on että fenkkuja saa japsina ja mexicolaisena niin on jokaiselle jotain noin niinku hintatason puolesta, en mä mexicolaisia moiti, kyllä mullaki sellanen on ollu ja tykkäsin mutta silti aidot fenkut tulee coronan tehtaalta.
Satis
16.03.2007 19:40:18
Mulla on meksikaani 5-kielinen jazz-basso. Monta vuotta olen sitä käyttänyt ja ihan hyvä soitin se on omasta mielestäni vaikka ei se varmasti ihan amerikkalaisen Fenderin tasolle ylläkään. Joskus jos sais mikit vaihdettua ja vähän muutenkin korjailtua, niin olis varmasti parempi peli. Pian saapuvan uuden basson myötä tuo meksikolainen jäänee kakkosbassoksi, mutta en aio siitä kokonaan luopua kuitenkaan.
Tätä on mun rock & roll
mr.bungle
16.03.2007 19:41:13

Kukin makunsa mukaan, mutta mulla ainaki tuli selväksi että kyllä americaani on selvästi parempi soinniltaan ku mexicaani. Toki mukavahan se on että fenkkuja saa japsina ja mexicolaisena niin on jokaiselle jotain noin niinku hintatason puolesta, en mä mexicolaisia moiti, kyllä mullaki sellanen on ollu ja tykkäsin mutta silti aidot fenkut tulee coronan tehtaalta.

On mulla Coronalaisiakin ollut parikin kappaleita, ja Japseja. Ei se laatu noin kirjaimellisesti mene. Liukuhihnakamaa ne on kaikki.
bassolla hanuriin
Jungleman
17.03.2007 16:21:18
aidot fenkut tulee coronan tehtaalta.

Aidot Fenkut tulee Fullertonista ;-)

Minulla on meksikolainen 50's Classic P-basso. Kokeilin sitä ja USA Vintage Reissueta vuoronperään kaupassa kohtalaisen tovin. Jenkki oli hyvä, mutta ei kolme kertaa niin hyvä kuin meksikolainen - hinta oli kolminkertainen. Ulkonäöltään ja osiltaan ne olivat lähes täysin identtiset, meksikolaisessa on "huonompi" mikki ja polylakka. Kummankaan viimeistelyssä ei ollut ihmeempää huomauttamista, mutta USA-passon nauhojen päät töröttivät otelaudan reunojen yli hiukan tuntuvammin...

Olen toki myös nähnyt kehnonlaisia meksikoversioita samasta bassosta, mutta ne kuuluisat yksilöerot soittimien välillä vaikuttavat Fenkkujen kaltaisissa liukuhihnatuotteissa todella paljon.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
piivei
18.03.2007 00:17:05
Kyllä meksikolaisista fendereistä varmasti löytyisi puuosiltaan ihan hyviäkin soittimia mutta mikit niihin täytyis ainakin oman kokemuksen mukaan vaihtaa heti kättelyssä jos vertaa usalaisiin serkkuihin.
Hiplatessa ne kyllä vielä toimii ihan hyvin mutta heti kun alkaa soittamaan hieman kovemmalla kädellä niin ne kyykkää ikävästi ja soundi menee ruvelle ja kuulostaa luonnotomalta toisin kuin amerikkalaisissa mitkä kestää säröytymättä sen mitä sormetkin kestää.
Syy miksi en ole koskaan omistanut meksikon fenderiä on se että mikkien vaihdon jälkeen hintaero käytetyn jenkin ja uuden meksikaanon välillä on jo niin pieni että mielummin sijoittaa jenkkiin mikä kuitenkin on tasalaatuisempaa tavaraa myös puuosiltaan ja lisäksi se säilyttää hintansa paremmin.
Jyräys
19.03.2007 14:10:19 (muokattu 19.03.2007 14:24:58)
Tänään kotiutui vaihtokaupoissa Mr.bunglelta saama meksikon presari, ja täytyy sanoa, että on varsin hyvä ja käyttökelpoinen soitin, tosin siihen on vaihdettu mikki ja talla jotka varmasti ovat parantaneet laitetta. Vielä menee potikat ja plugijakki vaihtoon ja tsekataan maadotus kuntoon, niin on kyllä hyvä yksilö. Kiitoksia vaan Mr.bunglelle kun luopui siitä.
Kyl tää on hieno laji. Rock Rock
J.Hollström
02.07.2008 23:17:19
Mutta siis tuosta 90-luvun alun meksikolaisista kysyisin sen verran, että mikä niiden arvostus on eli onko selkeesti ero nyky meksikojatsareihin?

En ole havainnut suurta eroa eri ikäisten mexico fendereiden arvostuksessa. Seassa on hyviä vehkeitä iästä riippumatta. Jos omasi on ihqu ja diggaat, niin lucky you.
Kun konkkarokki soi, ei konkkaamatta olla voi.
Pelsi
03.07.2008 14:56:19
Itselläni on nyt kaksikin meksikon Fenderiä. Presari on ollut luottotyökaluna jo kohta 2 vuotta, ja nyt sen rinnalle saapui aktiivijazzari. Mahtavia pelejä molemmat, ainakaan musiikkiliikkeissä pikaisesti kokeillut amerikanserkut eivät tunnu merkittävästi paremmilta. Vielä kun jazziin saisi säädöt kohdilleen, niin tuossa on pitopelejä useaksi vuodeksi. Tai mistäs sitä tietää, milloin iskee seuraava GAS...
eugen7
10.07.2008 10:08:34

Itseäni kiinnostaisi hankkia tämä uusin tekele eli onko kellään jo kokemusta tuosta tai parempaa linkkiä kommenteihin kuin mitä alla.

http://www.thomann.de/fi/fender_70_classic_jazz_bass_3ts.htm
http://www.fender.com/products//search.php?partno=0132000306

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=440859
J.Horde
10.07.2008 17:25:02
Itseäni kiinnostaisi hankkia tämä uusin tekele eli onko kellään jo kokemusta tuosta tai parempaa linkkiä kommenteihin kuin mitä alla.

On, ok.

Linkkejä
http://www.fenderforum.com/forum.ht … 969&lastpost=2008-06-0916:42:14

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=440196
One Love... B
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)