Aihe: Huuliharpun kielen kuoleentuminen??
1
Teijo K.
02.07.2008 15:30:47

Mulla on jo kaksi harppua tehnyt sen, että neljännen reiän imuääni on pudonnut puolikkaan tai kokonaisen sävelaskeleen. Näitä harppuja on käytetty jokunen vuosi ihan ahkerasti, mut oudolta tuntuu että se pudotus tapahtui aivan yhtäkkiä!!

Onko kyseessä normaali ilmiö kun "tunnit tulee täyteen" vai mitä lie tapahtunut? Nää oli kuitenkin ihan laatuvehkeitä, Hohnerin Blues Harp ja Tombon Lee Oskar. Oon avannut harput, eikä kieleen näytä kertyneen mitään skiggeböötä.

Voiko noita oikein huoltaakin vai pitääkö vaan ostaa uudet?

Kyllä mie olen ostanut uusia sitämukaa kun vanhat on menneet epäkuntoon.
Lälly, humanisti, puuseppä. Basisti.
Alkuperäiskokoonpano
Zarmo
04.07.2008 02:16:59

Voihan niitä viilaamalla virittää, mutta jos se metalli on väsähtänyt, niin kai se sitten on.
Amos M
04.07.2008 13:25:45
Tunnit täynnä...

Olen itse viritellyt noita harpun kieliä takaisin vireeseen, mutta yleensä se on ollut hukkaanheitettyä työtä... Jos se kielen metalli on väsähtänyt, niin se on väsähtänyt, eikä pidä sitä virettään enää. Myös soundi on voinut olla hieman eloton, vaikka vire sinällään olisi mittarin mukaan kohdallaan.

Virityksen jälkeen useimmat harput ovat antaneet nopeasti periksi siitä samasta kielestä, mutta jotkut harvat ovat pelanneet pitempäänkin.

On siis syytä hankkia uusia tilalle...
Huuliharputtelua vuodesta 1993...
Metal_Griffin
04.07.2008 13:27:06

Seydell tekee yhtä mallia, jossa on kielet ruostumatonta terästä. Itellä on yksi sellainen netin kautta hommattuna...
Harppu Antti
16.07.2008 18:19:43
Seydell tekee yhtä mallia, jossa on kielet ruostumatonta terästä. Itellä on yksi sellainen netin kautta hommattuna...

Mites se Seydelin 1847, onko ollut kauan käytössä. Jostain luin, että pitäisi kestää 3-4 kertaa pidempään kun tollanen perinteinen messinki kielillä varustettu.

Ittellä harput kestää 2-4 kuukautta johtuen paljosta soitosta (noin 2h/päivä). Joskus kannatta kyllä aukasta harppu ja puhdistaa kannet niin ei sit kesken keikan tipu se kuukausia kerätty kuivasylkibakteeripläjäys kilen ja "reedplaten" väliin aiheuttaen kesken soolon sydämenpysäyksen! ja kannattaa muuten viilata 2 rei'än imu ääntä uusissakin harpuissa vähän korkeammalle kun tuntuu soivan luonnostaan hieman matalampana kun 3 puhallus. BLOW LIKE HELL!!

Kiittelen vielä Teijo K.:ta maailman parhaasta Fenderistä!! MusikmasterBass Keeps You Going!! Vielä etsin sopivaa kaikulaitetta, mut saundi on täyttä kultaa!!!(Suosittelen muillekin vahvistimen ostajille!!)
Caligari
28.07.2008 16:32:40
Nyrkkisääntönä suositellaan, että jos kielen vire on pudonnut miltei puolisävelaskeleen, ei sitä kannata enää alkaa viilaamaan, sillä kieli on tällöin jo liian väsynyt eikä pysy vireessä. Pieniä fiboja voi kärkeä varovasti viilaamalla korjata. Tämä on tarkkaa työtä ja vaatii yleensä muutaman epäonnistumisen ennen kuin sen oppii. Harjoitelkaa vanhoilla harpuilla.

Kun kieli ennen pitkää väsyy käyttökelvottomaksi, pitää vaihtaa joko harppu tai kielilaatta. Kielilaattoja saa esim. Thomannilta ja HarpOnlinesta. Näin säästyy halvemmalla ja on ekologisempaakin, kun ei tarvitse heivata koko harppua.

On mahdollista vaihtaa myös yksittäinen kieli, mutta tähän tarvii HarpOnlinen kalliin kielenvaihtosetin, yksittäisiä varakieliä ja paljon taitoa.

Vire kannattaa tarkistaa välillä soittamalla oktaaveja, esim. reikiä 1 ja 4 yhtäaikaa puhaltamalla tai imemällä kuulee äänessä "väpätystä", jos toinen tai molemmat nuoteista on epävireessä.

Tietysti myös viritysmittari on hommassa välttämätön.

J.J.

http://www.myspace.com/ataturkband
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)