Aihe: Basso
1
nyrmy
23.05.2008 17:15:56
Minä en nyt mitään ymmärrä bassoista ja haluaisin tietää muutaman aisian:

Viritetäänkö bassoo? niinku kitaraa? miten?

Entäs kun ostaa aloittelijan tumpelona käytetyn basson, nii mitä siinä pitäs kysellä tai siis.. että ku basso tulee kotii, nii eiku soittelee?? tai no joo..
--Tomppa--
23.05.2008 19:00:00

Viritetäänkö bassoo? niinku kitaraa? miten?

Entäs kun ostaa aloittelijan tumpelona käytetyn basson, nii mitä siinä pitäs kysellä tai siis.. että ku basso tulee kotii, nii eiku soittelee?? tai no joo..

Joo-o, basso viritetään niinkuin kitara, paitti että oktaavin alemmas.

Kun ostat bassoa käytettynä, etkä tiedä niistä yhtikäs mitään, ni kannattaa pyytää joku enemmän asioista perillä oleva tuttava/puolituttava tarkistamaan tämä kyseessä oleva soitin ennen kuin ostat sen.
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Sir Härö
23.05.2008 19:05:54

Viritetäänkö bassoo?

Kyllä.

niinku kitaraa?

Kyllä.

miten?

Virittimellä tai korvakuulolta.

Kannattaa antaa jonkun kokeneemman heebon katsoa bassosta säädöt kondikseen. Jos ostat käytettynä, niin tää kokeneempi heebo vois kattoa että onko kyseisestä bassosta soittimeksi.
elais
23.05.2008 19:09:17
Bassohan viritetään niinkuin kitara, joo, EADG-vireeseen yleensä.
Sen hommanhan voi hoitaa joko virittimen avulla tai korvalta.

Bassossa kannattaa kiinnittää huomiota painoon, yleiskuntoon ja siihen että siinä on neljä kieltä (ja että se miellyttää omaa silmää). Jos haluat vielä testailla paikan päällä, niin tarkista kaulan suoruus, nauhat, soivuus koko kaulalta (kielten ei pitäis säristä) ja kokeilet vahvistimen kanssa että sähköt varmasti toimii.
"Nothing is impossible. The word itself says I'm possible."
nyrmy
24.05.2008 16:28:21
okei kitoos.

Mut en tunne ketää basso-tyyppii :p
nyrmy
24.05.2008 16:29:49
ainii ja sit tämmönen, et onko vahvistin ja combo sama asia?? :o
spade
24.05.2008 16:36:46 (muokattu 24.05.2008 16:37:52)
ainii ja sit tämmönen, et onko vahvistin ja combo sama asia?? :o

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=19764

vähän kun selailet tota niin kyl selviää

EDIT

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=35140

tuolta löytänet itsellesi asiantuntija apua
Ei näin, ei TODELLAKAAN näin!
tilut
11.06.2008 15:54:34
oletan, että tänne voi selittää myös yleisesti bassosta...

mie olen soittanut tuota ny jotain pari kk. kunolla pitkästä aikaa, kun sain oman vehkeen, mutta koulussa alotin jotain puoltoista vuotta sitten...

hankin sitten sellaisen yamahan, joka saundaa ihan kivasti. tai aika tosi kivasti vahvistinkin on aika jees... käytettynä hankittu molemmat, mutta niinhän se on, että uuden keskinkertaisen hinnalla saa jo lähes loistavan käytetyn. sanoivat siellä liikkeessä, ettei ihan starttibassoksi yleensä sellasta osteta, mutta mie tykkään. hienokin se on. semmonen punamusta.. :)
poppamies
15.06.2008 18:29:16

... käytettynä hankittu molemmat, mutta niinhän se on, että uuden keskinkertaisen hinnalla saa jo lähes loistavan käytetyn. sanoivat siellä liikkeessä, ettei ihan starttibassoksi yleensä sellasta osteta,..

Tuota minäkään en jaksa ymmärtää että laitetaan satoja euroja uuteen halpisbassoon mistä tuskin saa puoletkaan rahoista takaisin kun vähän ajan päästä vaihtaa kunnolliseen bassoon. Laittamalla samat rahat kelvolliseen käytettyyn bassoon ei välttämättä tarvitse menettää senttiäkään.
G strings are for strippers!
tanjuli
23.06.2008 10:32:03
Tuota minäkään en jaksa ymmärtää että laitetaan satoja euroja uuteen halpisbassoon mistä tuskin saa puoletkaan rahoista takaisin kun vähän ajan päästä vaihtaa kunnolliseen bassoon. Laittamalla samat rahat kelvolliseen käytettyyn bassoon ei välttämättä tarvitse menettää senttiäkään.

Ja jos ostaa oikeesti kelvollisen niin sillähän pärjää niin pitkään kun jaksaa soittaa, ellei sit jossain vaiheessa vinksahda välineurheilijaksi tai soitettava musatyyli vaihdu to-del-la oleellisesti.
[i hear voices but at least they're on tune]
rintapek
23.06.2008 16:28:20

Ja ko ostaa halpisbasson käytettynä, niin se on sit jo todella halpa.

Lähinnä meitin duokeikoilla meikäläisen on tarvinnu bassoa pompotella ja ny tähän asti olen wanhan bändini basistalta saanu tarvittaessa laihnaksi pompottimen merkkiä "ritsa", vuosimallia "miekka&kirves". Täs ny jonkun aikaa olen siinä sivussa metsästäny lyhytkaulaista, edullista ja käyttökelpoista. Nimenomaan lyhytkaulaista, ko olen kitaralla tottunu enempi rämpyttämään, niin on valmiiksi tutumman oloinen ja toiseks noilla duokeikoilla soittoläpi saattaapi olla sevverta ahdas, että lähes sylikkäin vedetään, niin lyhyt kaula on ihan jees.
Torilta ny sit tarttu hihaan Squierin Bronco+ hihna&kantopussi jokseenkin puoleen uuden hinnasta. Sevverta otin pussista pois, että katoin et kaula on suora ja vehjes on ulkoisesti ehjä ja siisti. Enemmät testailut ja säätämiset sit duotreeneissä.

Ny siis minäkin liityn bassisstien jaloon kaartiin elämäni ensimmäisen ihkaoman basson kera. Vaan älkää peljätkö. Ei minust varsinaista basistia kumminkaan tule. Tämmöinen hätävarabasisti vaan, hätävarabassolla.
One kind of music only - the good kind
Simo78
24.06.2008 08:42:01
Ny siis minäkin liityn bassisstien jaloon kaartiin elämäni ensimmäisen ihkaoman basson kera. Vaan älkää peljätkö. Ei minust varsinaista basistia kumminkaan tule. Tämmöinen hätävarabasisti vaan, hätävarabassolla.

Mitä v#tua? Pitääkö basistiksi pääsyksi omistaa oma soitin? Mä oon aina lainavehkeillä lärpytellyt=). Siis nauhoituksissa ja joissain satunnaisissa soitteluissa...
-J.-
26.06.2008 21:34:03
Mitä v#tua? Pitääkö basistiksi pääsyksi omistaa oma soitin? Mä oon aina lainavehkeillä lärpytellyt=). Siis nauhoituksissa ja joissain satunnaisissa soitteluissa...

No kyllähän ne omat kamat aina vähän tuota harjoittelua auttaa. Saa skulata sillon ku huvittaa ja (melkein) missä huvittaa...
C'est moi....
M.U.
26.06.2008 22:53:04
No kyllähän ne omat kamat aina vähän tuota harjoittelua auttaa. Saa skulata sillon ku huvittaa ja (melkein) missä huvittaa...

Häh?! Pitääkö basistin harjoitellakin? ;)
-J.-
26.06.2008 22:56:29
Häh?! Pitääkö basistin harjoitellakin? ;)

Haha.... Hyvä *Thumb up* ;)
C'est moi....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)