Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 593 94 95 96 97421 422 423 424 425
kojones
01.07.2008 15:58:34
Kyllä se rekku on oikeinpäin layout-kuvassa. Datalehdessä pinneistä on pohjakuva.

Jepu. Ihmetyttää vaan tuo 9V tuon viivepiirin pinnillä yksi.

Miten muuten, onko sulla edelleen kiinni se alkuperäinen viivepiiri? Jos sulla on käynyt käyttöjännitteet väärinpäin levyllä, niin melko varmasti tuo PT2399 on myös vainaa. Joskus näpräsin tämän vermeen itse, eikä ongelmia ollut. Mulla piirit oli kannassa kiinni... kaiken varalta.

Alkuperäinen viivepiiri on edelleen kannassaan kiinni, ei tullut varalle toista Saksasta tilattua...
Pöytälaatikkoon odottelemaan parempia aikoja, kotelolle onneksi löytyy nopeamminkin käyttöä.
dbv
01.07.2008 16:01:35
78L05 ? En vissiin sitten osaa katsoa. Ei kuitenkaan auttanu kääntäminenkään ja hirmuinen pamauskin päällelaittaessa, mutta se nyt on ollutkin jo alusta asti. Nyt ei kuitenkaan tuu enää 9V tuon IC:n 1. pinnille..

Liian ahtaita layoutteja tekevät, pitänee ostaa se delay ;)

Eipä tuohon PT2399:n 1. pinnille pitäisi 9V missään vaiheessa tullakaan, vaan reguloitu 5V. Uutta regua peliin. Ja kannattaa tsekata myös käytössä ollut poweri, koska oparit palavat joskus oikariin rikki mennessään. Halvemmat powerit ovat harvoin oikarisuojattuja.
Zeeboo
01.07.2008 16:22:37 (muokattu 01.07.2008 16:26:34)
Miten kitaran maadoitus tehdään?

Jos käsitin kysymyksen oikein...

Potikoiden kuoret yhdistetään paljaalla yksisäikeisellä kuparijohdolla, joka juotetaan kuoriin kiinni. Tästä lähtee johto kitaran lähtöliittimen maahan ja kielille (oikeastaan tallaan kiinni tuleva johto juotetaan tähän kiinni, ja samalla kieletkin maadoittuvat).

Kaikkien potikoiden kuoret ei ole siltään helposti juotettavia, vaan niistä pitää raaputtaa pinnoitetta pois.

Jos on kyse aktiivimikeistä, niin kieliä ei tarvitse maadoittaa
ipecaster
01.07.2008 16:33:12
Kiitosta Zeeboo!
Zeeboo
01.07.2008 19:54:33 (muokattu 01.07.2008 19:55:48)
EI pitäisi ei, sehän tässä ihmetyttääkin että juuri vaihdettu uusi regu sen siihen päästää. Täytyy tilata niitäkin läjä uusia, kaks varakappaletta tuntuu olevan mun rakenteluihin liian vähän :D

Nyt kannattaisi varmaan lähteä hakemaan vikaa systemaattisesti. Eihän tässä montaa osaa ole, mutta arpomalla voi jouta vaihtamaan monta komponenttia ennenkuin oikea sattuu kohdalle.

Ota viivepiiri ja opamppi irti ja mittaa jännitteet viivepiirin 1. nastalta. Jos rekku on ehjä, niin +5V pitäisi löytyä maata vasten. Opparin 8. nastalta pitäisi löytyä +9V. Tavallisesti viallinen rekku on oikosulussa niin, että tulo ja maa on oikosulussa, eli sen ei pitäisi antaa mitään ulos & se kuormittaa rajunpuoleisesti virtalähdettä. Tässä tapauksessa opparilla ei pitäisi olla käyttöjännitettä.

Viivepiirin ei pitäisi olla missään yhteydessä +9V:iin. ELLEI rekulta puutu maa. Kannattaa ehkä tutkia levyä siitä rekun ympäriltä... katkos foliossa?
dbv
01.07.2008 23:01:00
EI pitäisi ei, sehän tässä ihmetyttääkin että juuri vaihdettu uusi regu sen siihen päästää. Täytyy tilata niitäkin läjä uusia, kaks varakappaletta tuntuu olevan mun rakenteluihin liian vähän :D

Testaa sitä regua itsekseen. Voisin olettaa vian tosin olevan kytkennässä, noi oikarit yms. jännitehäikät ovat yleensä jostain pienestä kontaktihäiriöstä kiinni. Oletko siis tehnyt tuon piirilevynkin vai onko laite värkätty reikälevylle? Oletko mitannut (jännitteettömänä) 9V pisteen ja 5V pisteen välistä resistanssia? Tuolla saat selville onko vika mekaaninen ts. huolimaton juotos / oikari.
Zeeboo
02.07.2008 12:28:26 (muokattu 02.07.2008 12:39:49)
Testaa sitä regua itsekseen. Voisin olettaa vian tosin olevan kytkennässä, noi oikarit yms. jännitehäikät ovat yleensä jostain pienestä kontaktihäiriöstä kiinni. Oletko siis tehnyt tuon piirilevynkin vai onko laite värkätty reikälevylle? Oletko mitannut (jännitteettömänä) 9V pisteen ja 5V pisteen välistä resistanssia? Tuolla saat selville onko vika mekaaninen ts. huolimaton juotos / oikari.

Hyvä pointti! Reikälevyprojekteissa tulee monesti hankalia tinasilta- & suunnittelunkukkas-vikoja.

Piti muuten oikein kokeilla tuo regulaattorin toiminta ilman maadoitusta. Niinhän siinä käy, että melkein kaikki mitä sisälle menee myös tulee ulos. Rekkuhan on yhdensorttinen jännitteenjako, jossa syöttöjännite jakaantuu lähdön ja regulaattorin sisähilujen kesken. Jos 78L05:sta jätetään maakarva kytkemättä jää nämä sisähilut pois ja lähtöjänite on suunnilleen samansuurinen kuin syöttö (Ihan niinkuin tavallisessa kahdella vastuksella tehdyssä jännitejaossa: Maata vasten oleva vastus pois: lähtöjännite = tulojännite). 78L05:ssa tulon ja lähdon väliin jää yhden trankun kollektori-emitteri väli + yksi vastus. Trankun kannalle tulee sen verran plussaa, että se aukenee.

Labrasin tämän 7812:lla, jännitteen pudotus ilman maata oli noin voltin luokkaa (25V sisään, noin 24V ulos). Kokolailla sama homma tapahtui kun kytkin rekun maakarvan ja maadoituksen väliin 680kOhm vastuksen.

Jos tämä kytky on tehty Tonepadin sivulla olevalle piirilevylle, niin regulaattorin tulo ja lähtö ei oikein voi olle oikosulussa (tai kaikkihan tässä maailmassa on mahdollista...). Alkaisi voimallisesti tuntumaan katkokselta piirilevyssä. Jos taas tämä on tehty reikälevylle, niin kaikki on mahdollista...
dbv
02.07.2008 22:59:03
Jos 78L05:sta jätetään maakarva kytkemättä jää nämä sisähilut pois ja lähtöjänite on suunnilleen samansuurinen kuin syöttö (Ihan niinkuin tavallisessa kahdella vastuksella tehdyssä jännitejaossa: Maata vasten oleva vastus pois: lähtöjännite = tulojännite). 78L05:ssa tulon ja lähdon väliin jää yhden trankun kollektori-emitteri väli + yksi vastus. Trankun kannalle tulee sen verran plussaa, että se aukenee.

Labrasin tämän 7812:lla, jännitteen pudotus ilman maata oli noin voltin luokkaa (25V sisään, noin 24V ulos).

Täytyy pistää korvan taakse, loistavaa labrausta!
Billsner
04.07.2008 20:20:47 (muokattu 07.07.2008 10:51:13)
Osaiskohan kukaan jeesata kun mulla poppivehkeissä ihmeellinen ongelma.

Kuuntelen cd-levyjä dvd-soittimella. Johdotukset menee niin että RCA-, video- ja coaxial-piuhat menee vahvistemelle. Lisäksi dvd-soittimesta lähtee scartti digiboksille josta menee scartti töllöön. Tämä viritelmä toimii ja ääni kuuluu levyjä soitelessa hyvin.

Sitten se ongelma.

Ostin uuden LCD-töllön jossa on kaksi scart paikkaa (uuh, nykyaikaa) ja ajattelin että tyrkkäämpä digiboksin töllön ensimmäiseen scart paikkaan ja dvd-soittimen toiseen jos vaikka haluaa joskus kuunnella levyjä ja katsoa töllöä yhtäaikaa, mutta eipäs se mennytkään niin helposti. Levyjä kuunnella kaiuttimet särisee aivan pirusti ja bassoa ei meinaa kuulua ollenkaan. Johdotukset on muuten samat kuin aiemmin (ylempänä), mutta dvd-soittimesta lähtevä scart meneekin nyt suoraan töllöön eikä digiboksiin.

Menee yli mun ymmärryksen. Apua?

EDIT: "Vika" korjaantui itsestään... Hyvin hämärää.
Wrapped in plastic
Tohtori Sykerö
04.07.2008 20:58:36
Apua. Mulla on Fender Stratocaster, ja pitäisi saada ne volume/tune-napit irroitettua! Osaako kukaan kertoa että miten ne irroitetaan, kun en oikeen viitsi alkaa niitä väkisinkään repimään irti.
"Burning Guitars, UFOs, Sex, Drug, Rock n Roll"
Billsner
04.07.2008 21:02:58
Apua. Mulla on Fender Stratocaster, ja pitäisi saada ne volume/tune-napit irroitettua! Osaako kukaan kertoa että miten ne irroitetaan, kun en oikeen viitsi alkaa niitä väkisinkään repimään irti.

Omasta Squierista otin ne joskus irti "kampeamalla" ne nätisti muistaakseni teelusikalla. Pleksin ja lusikan välissä mulla oli talouspaperi ettei pleksiin tulisi naarmuja.
Wrapped in plastic
Tohtori Sykerö
04.07.2008 21:09:12
Omasta Squierista otin ne joskus irti "kampeamalla" ne nätisti muistaakseni teelusikalla. Pleksin ja lusikan välissä mulla oli talouspaperi ettei pleksiin tulisi naarmuja.

kiitos paljon
"Burning Guitars, UFOs, Sex, Drug, Rock n Roll"
5561
04.07.2008 23:45:31

Behringer Guitar link UCG102

Onko kellään kokemusta laitteesta?? Yritän saada sitä toimimaan Guitar Rig 3:lla. Ei vaan niinku toimi.. Eli en saa latencyjä nollaan!!!?? jelp... ääni tulee viiveellä!! ei hyvä...

T Jakke
jo_tu
11.07.2008 13:02:35
perhana!

rakentelin hotcaken tollaseen pieneen hammondin koteloon, ja se romu oskilloi aika villisti, kun efekti on pois päältä ja gaini nappula on 1/2-kokonaan auki.

yritin pätkiä johtoja, ja viedä osien yli menevät johdot reunoja pitkin, mutta se ei auttanut..

olisiko vinkkiä mistä lähteä etsimään seuraavaa ratkaisua?
Insane Kane
11.07.2008 13:59:49
perhana!

rakentelin hotcaken tollaseen pieneen hammondin koteloon, ja se romu oskilloi aika villisti, kun efekti on pois päältä ja gaini nappula on 1/2-kokonaan auki.

yritin pätkiä johtoja, ja viedä osien yli menevät johdot reunoja pitkin, mutta se ei auttanut..

olisiko vinkkiä mistä lähteä etsimään seuraavaa ratkaisua?

1. Tarkista kaikki kytkennät, ei "pitäisi" oskilloida...
2. Suojatut in ja output & FX in ja out letkut auttaa joissain tapauksissa.
3. Mites jos vähän pienempää zeneriä?
4. Eri oparia
Toivottaapi Jussi
jo_tu
11.07.2008 16:26:52
1. Tarkista kaikki kytkennät, ei "pitäisi" oskilloida...
2. Suojatut in ja output & FX in ja out letkut auttaa joissain tapauksissa.
3. Mites jos vähän pienempää zeneriä?
4. Eri oparia

jees, vaihdoin suojatut johdot sisälle ja yritin johdottaa hyvin muutenkin. vaihdoin myös TBP kytkentää hieman.

nyt särö oskilloi vain, jos efekti on päällä, gainit on täysillä ja inputissa on pelkkä kitarapiuha(ilman kitaraa)... tuo saa riittää minulle.

itse laitoshan kuulostaa ihan hyvältä. se tuli korvaamaan bad monkey laudassa, ja nyt apina menekin torille..
SirElwood
11.07.2008 17:57:46
Hot Cake on riesa tuon oskilointinsa takia. Joskus se toimii hyvin, joskus vinkuu villisti. Alkuperäisessähän ei ole TBP-kytkintä, vaan joku erikoisempi viritelmä juuri tuon oskiloinnin takia... Olen sen kytkiksen nähnyt, mutta en tähän hätään löytänyt uudelleen.

Olinpa varmaan taas paljon avuksi.
Insane Kane
11.07.2008 20:23:40
Mitenkähän tuon oskilloinnin kanssa jos on bufferillinen pedaali edessä?
Oskilloiko sitten.
Aikoinaan GT-2 projekti oskilloi ihan sairaasti jos ei ollu bufferia edessä.
Toivottaapi Jussi
SirElwood
11.07.2008 21:34:46
Mitenkähän tuon oskilloinnin kanssa jos on bufferillinen pedaali edessä?
Oskilloiko sitten.

En muuten tiedä. Pitäisikin kokeilla.

Aikoinaan GT-2 projekti oskilloi ihan sairaasti jos ei ollu bufferia edessä.

Sama vika täällä. Tai siis itse kun kokeilin niin oskilloi, mutta frendi jolle laitteen tein sanoi ettei ole huomannut mitään ongelmaa. Liekö tuossa selitys sitten... Pitää varmaankin pari bufferia tehdä ihan testitarkoituksiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)