MauCer 29.06.2008 02:42:14 | |
---|
Pistin tämän tänne soitinrakennukseen kun tyypeillä täällä on varmaankin enemmän kokemusta pinnoituksista yms. Eli siis kitarani talla ja potikoiden nupit olivat alkuperäisesti (huonosti) kromilla pinnoitettuja. Jonkin ajan kuluttua kiiltävä pinnoite kului ainakin osaksi pois, ja alta pajastui kuparinen tummentunut pinta. Pian tämä epätasainen väritys muuttui tummanruskean ja vihreän sekoitukseksi. Olipa siinä välissä hiukan vaalean punaistakin. Nyt siis kun hankasin suurimman osan liasta pois, jäljellä on puoliksi metallinkiiltoinen pinta ja puoliksi tummunut kupari. Nyt sitten suunnitteilla olisi uusi pinta. Mitä suosittelisitte? Mahtaako muusikoiden.netissä olla ohje metalliosien pinnoittamiseen? Olen melko amatööri näissä, joten voisitte yrittää selventää perin pohjin. Niin, kitarani on ESP ltd EX-260. |
CSatan 29.06.2008 09:35:57 (muokattu 29.06.2008 09:38:16) | |
---|
Enpäs nyt ihan tarkkaan muista tota kromausta, mutta muistelen että siinä pitäis olla se kupari pinnote, minkä päälle se kromi sitten tulee. Jos pelkästeen jotain kitaran osia kromauttaa ni maksaa varmaan 2 kertaa enemmän ku laadukkaat uudet osat kaupasta? (paitsi jos sattuu saamaan johonkin isomman erän kanssa kromaukseen) Kuumentamallahan saa aika jänniä värejä metalliin jos ei kromipintaa ole ikävä, mutta saattaa kappaleet vähän taipua? Ehkä joku sinipassivointi voisi olla hyvä noissa kitaran osissa, ei kyllä ole mitään tietoa toistaiseksi sellaisen kulutus kestävyydestä. Se on helppoa kun sen osaa. |
jukkasil 29.06.2008 09:44:26 | |
---|
http://www.timohapponen.net/ Tuolla on ohjeita kotona tehtäviin pinnoituksiin. Timo kirjoitti edelliseen Mobilisti-lehteen myös todella asiallisen artikkelin niklauksen tekemisestä kotikonstein. Huom: vaatii kyllä kädentaitoa/tiloja/kärsivällisyyttä, eli tuskin kannattaa aloittaa yhden tallan takia. Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti:
http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/ |
MauCer 29.06.2008 16:31:49 | |
---|
Niin, siis eihän tuskin tähän oikeaa kromipintaa kannata enää laittaa, vaan meinasin ihan jotain yksinkertaisempaa. Budjettihan ei kovin kattava ole. |
http://www.timohapponen.net/ Tuolla on ohjeita kotona tehtäviin pinnoituksiin. Timo kirjoitti edelliseen Mobilisti-lehteen myös todella asiallisen artikkelin niklauksen tekemisestä kotikonstein. Huom: vaatii kyllä kädentaitoa/tiloja/kärsivällisyyttä, eli tuskin kannattaa aloittaa yhden tallan takia. Happonen on kyllä ihan guru noissa hommissa. Oli mun opettajana aikoinaan ammattikoulussa. Ja mitä tallan pinnoittamiseen tulee, helpommalla ja halvemmalla pääset, kun vaan vaihdat uuden tallan siihen kitaraan. Oon itse kerran kullannut yhden stratotallan ja siinäkin oli aivan hirveä työ. E: enkä edes ollut tyytyväinen lopputulokseen. ei ikinä enää. "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu. |
phunkee 01.07.2008 16:58:43 | |
---|
Kromaus on käsittääkseni nykypäivänä vähän sitä sun tätä, kun EU on kieltänyt myrkyt. Muutamalta autoharrastajalta olen kuullut, etteivät suomessa, eikä eu-alueella kromaututa mitään. Ja olen kyllä samaa mieltä edellisten kanssa, tulee halvemmaksi ostaa uusi osa tai tehdä joku muu ratkaisu. |
samantien 02.07.2008 10:20:03 (muokattu 02.07.2008 10:20:27) | |
---|
niin. periaatteessa ihan sama minkä pinnoituksen siihen tekee. kuitenkin pitää saada kaikki se vanha kromi pois joka paikasta ensin, mikä taas on aika kova homma toteuttaa. sen jälkeen pinnat pitää vielä hioa vähintään 1000 hiomapaperiin asti että kaikki naarmut lähtee pois, kiillottaa perusteellisesti ja puhdistaa. en todellakaan suosittele ilman asianmukaista kiillotuskonetta jne. "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu. |
MauCer 03.07.2008 16:36:30 | |
---|
Mitenkäs kromimaalit pysyy nykysin? Eikän se sama ole kun oikea kromaus, mutta onhan sekin jotain. |
moder 03.07.2008 21:08:00 | |
---|
Ei pysy. Ainakaan potikoissa joita hiplataan. |