Aihe: Keikkaliksojen & duunin hoitaminen oman yhtiön kautta?
1 2
tommiot
22.03.2008 14:08:20 (muokattu 22.03.2008 14:08:44)
A) Meillä on demobändi. Keikkoja ei oo paljoa takana, koska nyt vasta saatiin kunnolla tehty demo pihalle. Kunnianhimoa projektin eteen löytyy ja keikkailua olisi tarkoitus tehdä aktiivisesti. Suurista liksoista ei voida silti puhua, ja keikkamäärän voisi arvioida 10-20 vuodessa. Tähän ei vielä yritystä kannattaisi varmaankaan perustaa. Mutta..

B) Teen liveäänihommia useammallekin eri taholle. Eräälle coverbändille, joillekin tutuille, yhdelle isolle firmalle ja satunnaisesti vähän sitä sun tätä. Olen opiskelija, tulot vuodessa näistä hommista on ehkä 5000 euron luokkaa. Hankaluutena tässä on se että kun teen vähän siellä sun täällä tota duunia, niin palkatkin tulee vähän epämääräisesti, kun osa työnantajista on vähän "kiireisiä" eikä ehdi aina palkkoja ajallaan laskemaan.. Eli joudun näkemään vaivaa siinä että muistuttelen työnantajille että "Hei maksaisitko sen palkan, olin silloin kuukausi sitten sillä ja sillä keikalla jne..".

Homma varmaan helpottuisi jos voisin pistää työnantajalle vaan laskun ja laskea itse palkan? Joudun nytkin pitämään kirjaa että mitkä palkat on maksettu.. Laskuttamalla varmaan onnistuisi vähän suurempi palkkakin kun työnantajan ei tarvitse laskea palkkoja? Vai kuvittelenko vaan.. Samalla voisin hoitaa bändin keikatkin yhtiön kautta, eikä tarvitsisi ulkoisia laskutusfirmoja käyttää, vaikkei keikkaa hirveästi olekaan.

Meidän bändin rumpalin kanssa ollaan yhdessä hoidettu kaikki bändin asiat (demon painatukset, studiohommien järjestelyt, jne) ja luotan äijään sen verran, että voitaisiin ehkä sen kanssa perustaa avoin yhtiö. Olisiko tässä järkeä?