Aihe: Soundi hukassa Marshall JCM 2000
1
Ebrius
27.06.2008 10:13:30

Onko kellään Marshallin JCM 2000 (DSL 100) putkinupista kokemuksia? Kaappina toimii ENGL E412SS.

Ongelma on nimittäin tämä; ollaan nauhoteltu treenikämpällä sellaista esituotantodemoa ja nauhalta huomasin että marsuni soundi on todella "kylmä" ja eloton.
Vertailuna toimi samassa kämpässä oleva Marshallin 1987X nuppi ja marshallin vintagemallin kaappi (täytyy selvittää senkin tyyppi) ja näiden kanssa käytetty Bossin od-pedaali.
Ero oli kuin yöllä ja päivällä. 1987 soi huomattavasti paremmin ja eloisammin.. Tuli tuosta JCM:stä lähinnä joku trankkunuppi mieleen.. Putket on JCM:ssä kerran vaihdettu Sovtekiin ja 1987:ssa alkuperäiset (ilm. marshallin omat).

Kysymys kuuluukin, saako JCM:stä leivottua hyvää ja tiukkaa kasariheavysoundia? On kokeiltu luukuttaa od:n kanssa, käytetty sekä classic-että ultra gain kanavia ja kaikkee mut ei. Vaikuttaako putket miten paljon? Tai kaappi?

Kiitos!

P.S. Ei millään viittis rueta kitarankamojen vaihtoon jos ei ole ihan pakko..
StoRBa
27.06.2008 10:36:41

Meikäläisellä on tuo JCM 2000 ja kesti kyllä jonkin aikaa, että löysin oman soundini siihen. Oman kokemuksen mukaan kaappi vaikuttaa ihan hemmetisti tuohon soundiin. Muistaakseni testattiin jonkun toisen marsun kaapin kanssa, oisko ollu just englin kaapin ja sitten oman marsun vintage mallin (en muista noita mallien nimiä) ja soundi vaihteli hyvinkin paljon. Tuo precense nappula saa olla myöskin aika pienellä nauhotettaessa. Puskee muuten yläpää aika huolella läpi, mitä ei muuten treeniksellä soitellessa kuule. Se ottaa aikansa, mutta kyllä meikäläinen on ainakin löytänyt parhaimmat soundini tuosta nupista.
Kuuntele kun soitan!
pekurides
27.06.2008 14:25:38

joo, kaappi varmasti vaikuttaa aika paljon...
mulla oli yksi vintage englin kaappi ja se oli myös todella karun kuulonen kohtuuvoluumilla ,tosin uudenkarheutta mukanakin.... kovalla runtatessa rupesi vasta paljastamaan todellisia kynsiään.

Greenbäkeillä varustettu kaappi takuuvarma toimija marsuissa!

Luulisin että perussointi kuitenkin samantyyppinen standard sarjaan verrattuna.... ehkä.

Ja kyllä, nuo sovtekit on halvimpia putkia mitä maailmasta voi löytää ja laatu sekä saundi ovat aika paljon verrattavissa hintaan musavehkeissä kuten kaikki tietää ja putket on aikalailla vaffarin sielu ja henki mistä se mystinen usva osaltaan syntyy.

Laitappa vaikka Svetlanan päättärit ja sitten JJ;tung-sol,TAD sekoitusta etuseen niin voit lentää hiukan perseelleen kun kokeilet seuraavan kerran :=) melkein lupaan.!
Tunteella päin vittua.
Mordor
27.06.2008 16:15:18

Ite kasn huomasin kun demoa väänettiin että soundi oli vakio putkilla todella eloton ja tukkonen, mutta kun vaihoin J/J EL34L päättäriin ja groove tubesin 12ax7-c etuseen niin johan jyrähti. Soundi parani ihan helvetisti. Biasointi ja kaappi vaikuttavat kanssa aika paljon.
In the end, there can be only one!
Velli
27.06.2008 17:08:33 (muokattu 27.06.2008 17:09:19)
Ohella mainittujen apujen lisäksi täytyy mainita vielä, että ei siitä JCM2000:sta saa valitettavasti kuitenkaan millään poppakonsteilla yhtä hyvää soundia kuin esim juuri mainitsemastasi 1987:stä tai perus JCM800:sta.

Itselläni oli yhdessä välissä JCM800, JCM2000 DSL 100W ja Carlsbro TOP50. JCM2000 lähti niistä ensimmäisenä myyntiin...
LaXu
27.06.2008 19:33:02
Sovtekin putkista en ole erityisemmin välittänyt koskaan. Aikoinaan omistamani DSL50 nupin mukana tulleet Marshall-brändätyt putket olivat huonoimmat koskaan kokeilemani putket joten niitä ei ainakaan kannata käyttää. Vakiot Svetlanan pääteputket sen sijaan ovat erinomaiset.

Mun temput tuon DSL50:n kanssa oli nämä:

1. Bias kuntoon. Noin 40mA oli sopiva asetus minun korvieni perusteella. Marshall suosittelee 45mA, joka on aika kuuma EL34 putkille. Biasin säätö onnistuu ihan itse, tarvii vaan ruuvimeisselin ja yleismittarin. Ohjeet löytynee tältäkin palstalta haulla.
2. Shift-nappiin ei kosketa. Se tekee soundista heti kärpässarjaa.
3. Deepiakin kannattaa enimmäkseen vältellä.
4. Ultra gain kanavalla molemmissa moodeissa kannattaa pitää gaini alle puolen välin. Itse pidin yleensä 2-4 ykkösmoodissa ja 2-3 kakkosmoodissa.
5. Volaa niin paljon kuin sielu sietää. Keinokuorman kanssa jos ei muuten onnistu.
6. Middlepotikka on ystävä, sitä sopii aina vääntää kaakkoon :)
Kitarisoija.
28.06.2008 12:53:31 (muokattu 05.07.2008 12:16:47)

Tosiaan precensen kanssa tarkkana! Myös muut nappulat vaikuttavat oikeasti soundiin aika paljon (saattaa kuulostaa itsestäänselvyydeltä..)

Mulla on 1936 vintage 2x12 -skobe ton kanssa, mutta olen ajatellut vaihtaa sen just greenbackeilla varustettuun. Huomasin EP:tä nauhottaessa, että kaapilla tosiaan on väliä ja V30:set on omaan makuun aika kireät ja yläpäävoittoiset. Nauhottelin siis EP:n juurikin greenbackien kanssa..

Eli ruuvailet soundia sillä lailla, että kuuntelet sitä läheltä elementtiä -siitähän se mikkikin sen soundin nappaa. Ja mahdollisuuksien mukaan kokeilet eri elementeillä varustettuja skobeja. Myös marsun perus 1960 toimii ton nupin kanssa hyvin.

EDIT: mulla on tosiaan svetlanaa ja tung-solia sisällä. Kyllä se vaikuttaa ihan prkleesti, vaikka joskus toisin väitetään.. :D
www.myspace.com/steeplecity -Uusia biisejä tarjolla!
Ebrius
30.06.2008 11:39:45

Jeps, kiitosta vaan kovasti.

Kokeilin muuten sitä marshallin vintage- kaappia, ja täytyy sanoa, että se teki merkittävän muutoksen. Taitaakin mennä kaappi vaihtoon nupin sijaan.

Putkia kokeilen vaihtaa heti kun nuo kuluvat loppuun, ehkä aiemminkin.
pekurides
30.06.2008 16:03:29

Eiköhän ne ole jo loppu :)
Ensimmäisenä huomaa jos huomaa että jotenkin saundit ponnettomammat kuin ennen ja putket tosiaan yhtä luotettavia kuin hehkulamput..... että silleen.

Vuodessakin saa i pääteputket loppuun jos reippaasti soittelee reenisvoluumilla ja jos vielä hiukan kuumempana pitää biasia.

Laadukkaammat putketkin yleensä kestää pitempään..... JJ:t näköjään vähän arpapeliä vaikka hyviltä saundavat.
Tunteella päin vittua.
pekurides
30.06.2008 16:03:51

Ensimmäisenä huomaa jos huomaa että jotenkin saundit ponnettomammat kuin ennen ja putket tosiaan yhtä luotettavia kuin hehkulamput..... että silleen.

Vuodessakin saa i pääteputket loppuun jos reippaasti soittelee reenisvoluumilla ja jos vielä hiukan kuumempana pitää biasia.

Laadukkaammat putketkin yleensä kestää pitempään..... JJ:t näköjään vähän arpapeliä vaikka hyviltä saundavat.
Tunteella päin vittua.
pekurides
30.06.2008 16:03:57

Tunteella päin vittua.
Jucciz
30.06.2008 17:43:46
Laitappa vaikka Telefunkenia etuseen niin voit lentää hiukan perseelleen kun kokeilet seuraavan kerran :=) melkein lupaan.!

Jos kiinnostaa, ota yhteyttä. Mulla on noita joitakin kappaleita myynnissä.
jpg
04.07.2008 16:47:53
mulla on pari vuotta vanha DSL50 ja kieltämättä siinäkin on hieman ohuehko soundi.ei pärjää JCM800:lle mitä olen joskus kokeillut.katsoin mielenkiinnon vuoksi vehkeen sisälle ja siellä oli päättäreinä JJ:n putket ja volttimäärät 35 ja 36 mV.en tiedä millä putkilla sais hieman raskaampaa soundia eikä oikein viitsi kokeilemalla hakemaan.tulee turhan tyyriiksi.
WinterMad
04.07.2008 17:06:26
en tiedä millä putkilla sais hieman raskaampaa soundia eikä oikein viitsi kokeilemalla hakemaan.tulee turhan tyyriiksi.

Svetlanat on tosi hyvät, joskaan EL34:sta ei ole kokemusta kun oma nuppi syö 6L6GC:tä.
Kannattaa kokeilla!
"luulette olevanne hienoja kun kuuntelette paljon eri tyylejä mutta oikeasti paljon kovempi saavutus on jos kuuntelee vaan kokoajan gorgorothia tai eisiidiisiitä" - sub zero
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)