Aihe: Räkki, nuppi ja stompit ohjaukseen midilankulla?
1 2 3 4 5 6 7
kimurantti1
27.06.2008 00:12:38
Sellaista tuli vielä mieleen tuosta AD/DA-muunnoksesta, jos sitä siis pitää ongelmana multimuljuttimissa, niin eikö sama asia tapahdu aivan minkä tahansa digitaalipedaalin kanssa, kuten digitaaliset delayt (Boss DD-3, TC:n Nova Delay) ym?
HeavyMachinery
27.06.2008 00:16:25

Mä ainakin henkilökohtaisesti käytän soundeja, mihin en kaipaa olleenkaan efektejä. Samalla mä tykkään kovin useasti soundissa kunnon "reunasta", mitä varsinkin tuo G-Major pyöristää. Semmoiseen soundiin sillä on merkitystä. Efektoidussa soundissa se ilo taas kovin usein jää aika pieneksi.

Mulla on taasse että en tykkää siitä kuinka noi Pyöristää sitä reunaa.

Mun peruskomppisoundissa ei itseasiassa ole mitään muuta efektiä kuin pitch shifter taustalla joitain pikkukikkoja varten. Muuten se muljutin sopis ola mahdollisimman huomaamaton.
Mulla on taas melkein aina koko ajan delay mukana.

Muut ei sitä varmstikaan huomaa. Korkeintaan bändi saattaa ihmetellä uutuuttaan otetun muljuttimen kanssa, että miksi se ennen niin hyvin leikannut soundi ei enää leikkaa niin hyvin läpi. Eikä sen värjäämisen kuulemiseen todellakaan tarvitse olla mikään kultakorva.
Meillä pasisti ihmettelee että mitä tapahtuu ja toinen kitaristi on tarkkana kommentoimassa oliko nyt jonkin muutunut, mikään ei mene huomaamatta.

Vieläkin mä kuitenkin haluaisin korostaa, ettei G-Major mun mielestä ole mitenkään huono. Mun käyttötarkoitukseen vain G-Force oli sopivampi tuon jo läpikäydyn soundipolitiikan takia, eikä mulle ollut niille Majorin releillekään käyttöä. Mutta eroa niiden perussoundeissa kyllä on.
Olen sitä mieltä että käyttö mukavuus on tärkeä asia. Se että tuntee jonkin laitteen perin pohjaisesti antaa sille koneelle kovan lisä arvon koska siten osaa ottaa siitä irti kaiken mahdollisen.

Jos nyt jotain ehdottomasti kiinnostaa kuulla se, pitänee järjestää joskus pieni tour vaikkapa meidän kämpille, missä niitä voidaan vierekkäin kokeilla eri setupeissa.

Jonkin sortin AmpFest tarviisi kyllä järjestää. Kokoontumis ajot minne jokainen voisi tuoda oma rigin ja microcubensa.....
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
HeavyMachinery
27.06.2008 00:17:43

Sellaista tuli vielä mieleen tuosta AD/DA-muunnoksesta, jos sitä siis pitää ongelmana multimuljuttimissa, niin eikö sama asia tapahdu aivan minkä tahansa digitaalipedaalin kanssa, kuten digitaaliset delayt (Boss DD-3, TC:n Nova Delay) ym?

Kyllä tapahtuu. Tästä syystä en ole ostanut nova delayta vaikka olen sitä himmoinnut toinen syys on se että puuttuvan output säädön takia se ei toimi unitygain mikserissä :(
oiva tumpeloinen
27.06.2008 00:19:53

Noissa on kovin usein TBP nykyisin. Eli kun se on pois päältä, se ei väritä soundia ollenkaan. Päällä ollessaanhan sen on tarkoitus tehdäkin jotain.....=)

Olen sitä mieltä että käyttö mukavuus on tärkeä asia. Se että tuntee jonkin laitteen perin pohjaisesti antaa sille koneelle kovan lisä arvon koska siten osaa ottaa siitä irti kaiken mahdollisen.

Toki. Mun mielestä noiden kahden kojeen käyttö on vain niin lähellä toisiaan loppupeleissä, ettei se ero ole niin mainittava niitä ruuvatessa.
thejmh
27.06.2008 01:36:02
Mulla oli kans joskus Powerballin luupissa g-major ja se söi saundista jotain yläpäästä. Laitoin sähköpostia tc:lle asiasta ja kovasti ne väitti että heidän laitteensa ei niin tee ja että vahvistimen luuppi muka olis huono ym. Eiköhän se syy kuitenkin ole siinä g-majorissa...
JuSu
27.06.2008 08:07:31 (muokattu 27.06.2008 08:07:49)
Noissa on kovin usein TBP nykyisin. Eli kun se on pois päältä, se ei väritä soundia ollenkaan. Päällä ollessaanhan sen on tarkoitus tehdäkin jotain.....=)

Oiskohan markkinarakoa Ultimate Bypass -lodjulle? Sellaiselle, joka ei päällä ollessakaan tee mitään, yhtään mitään. Ei väritä soundia missään tilanteessa. Ois kyllä kuumaa kamaa efektifriikkien laudassa tollanen. =)

JuSu
StoRBa
27.06.2008 10:26:27

Hyvin ristiriitaset fiilikset alkaa olla jo tuosta G-majorista.. Pitäis varmaan itse päästä kokeilemaan, miten tuo soundi värittyy ja miten paljon ja onko korjattavissa. Toisaalta meikäläisen nuo efektit ei oo mitään kovin professionalia ollut tähän astikaan, joten tuskin kovin suurta eroa huomaa kun efektilooppiin vaihtaa G-majorin Ibanezin DE-7 delayn tilalle... vai?
Kuuntele kun soitan!
McNulty
27.06.2008 10:56:07
Oiskohan markkinarakoa Ultimate Bypass -lodjulle? Sellaiselle, joka ei päällä ollessakaan tee mitään, yhtään mitään. Ei väritä soundia missään tilanteessa. Ois kyllä kuumaa kamaa efektifriikkien laudassa tollanen. =)

JuSu

Onhan näitä nähty perinteisemmällä Radio/HiFi-osastolla. Muistaakseni joku puinen laatikko (ihan nätti, ei siinä mitään) ja sen etupaneelissa iso potikannuppi, sisällä ei ollut mitään muuta kuin suorat hyppylangat liittimiltä toisille ja potikka ei tehnyt mitään. Ei siis yhtään mitään. Hintaa tällä rasialla oli muistaakseni joku 900e tms.
HeavyMachinery
27.06.2008 10:59:01

Hyvin ristiriitaset fiilikset alkaa olla jo tuosta G-majorista.. Pitäis varmaan itse päästä kokeilemaan, miten tuo soundi värittyy ja miten paljon ja onko korjattavissa. Toisaalta meikäläisen nuo efektit ei oo mitään kovin professionalia ollut tähän astikaan, joten tuskin kovin suurta eroa huomaa kun efektilooppiin vaihtaa G-majorin Ibanezin DE-7 delayn tilalle... vai?

Kyllä se sitä värittää mutta sen kanssa pystyy elemään. Jos et ole tottunut parempaan niin nou hätä :D

Jos se alkaa ärsyttää niin ostat siihen kaveriksi esim Suhr:in minimixin tai jonkun muun millä saat eliminoitua sen pois loopista, esim GCX jos laita spedut ensimmäiseen 7 looppiin ja G-majorin viimmeiseen.
HeavyMachinery
27.06.2008 11:09:42 (muokattu 27.06.2008 11:10:34)

Mites muuten... Onnistuuko tuossa GCX:ssä juuri tuollanen, että saa samaan aikaan esim wahit ja whammyt yms. spedut nupin eteen tuon kautta ja samalla G-majorin nupin efektilooppiin tuon kautta? Se olisi aika kätevää ja sillonhan tuo soundin värittyminenkin olisi pienempi ongelma.

Totta kait onnistuu.

http://www.voodoolab.com/gcx_bg.htm

Tuossa näät kuvan.

eli esim menet sisään loop1 in siitä sitten daisy chainillä loop 1-4 linkkiin ja spedut niihin. loop 4 outista vahvariin.

Sitten

Vahvarin Sendistä loop 5 in sitten laitat looppi kamat daisychainillä looppeihin 5-8 ja 8 outista takaisin vahvarin returniin.

Edit:
Ainut ongelma on maa lenkki mutta siihenkin löytyy apu helposti.
kimurantti1
27.06.2008 11:22:42 (muokattu 27.06.2008 11:31:15)
Toisaalta meikäläisen nuo efektit ei oo mitään kovin professionalia ollut tähän astikaan, joten tuskin kovin suurta eroa huomaa kun efektilooppiin vaihtaa G-majorin Ibanezin DE-7 delayn tilalle... vai?

Näin mä sen omalla kohdallani ajattelisin. En usko, että jossain DE-7:ssa tai Bossin DD-3:ssa sen AD/DA-muunnos on ainakaan parempi kuin TC:n multivatkaimissa. Jos erillisten digispedujen kanssa homma toimii jees, niin miksei G-Majorin kanssa. Ainakin mä olen DD-3:n sekä G-Majorin kanssa tullut toimeen.
StoRBa
27.06.2008 11:29:55

Totta kait onnistuu.

http://www.voodoolab.com/gcx_bg.htm

Tuossa näät kuvan.

eli esim menet sisään loop1 in siitä sitten daisy chainillä loop 1-4 linkkiin ja spedut niihin. loop 4 outista vahvariin.

Sitten

Vahvarin Sendistä loop 5 in sitten laitat looppi kamat daisychainillä looppeihin 5-8 ja 8 outista takaisin vahvarin returniin.

Edit:
Ainut ongelma on maa lenkki mutta siihenkin löytyy apu helposti.

Jees. Hieno homma. Tuohan näyttäis olevan varsin kätevä vehje. Saakos noita suomalaisittain noita virtalähteitä muuten?

Mites tuo maa ongelma hoituisi?
Kuuntele kun soitan!
HeavyMachinery
27.06.2008 11:39:18

Jees. Hieno homma. Tuohan näyttäis olevan varsin kätevä vehje. Saakos noita suomalaisittain noita virtalähteitä muuten?

Mites tuo maa ongelma hoituisi?

öö... virtalähteitä GCX:n ? saa toki. Se otta vastaa mitä tahansa 12VaC 4 piikkisellä DIN:llä.

Maaloopiin pätee Palmer PLI loistavasti ensin kannattaa toki laittaa kunnon johdot ja sitten käydä vasta maalenkin kimppuun.
StoRBa
27.06.2008 11:49:22

öö... virtalähteitä GCX:n ? saa toki. Se otta vastaa mitä tahansa 12VaC 4 piikkisellä DIN:llä.

Jeh. Varmistelin vain.

Tuosta kattelin tuon GCX:n manuaalia, ja yhdeksi ongelmaksi muodostunee tuo, ettei laite itsessään ole ohjemlmoitavissa. Tuo Behkun midilankku nimittäin lähettää vain kahta CC:tä kerrallaan. Tämä siis tarkoittaa, että voin vain ohjata kahta looppia kerrallaan yhdellä napin painalluksella. Eikö? Ja tässä menee jo vähän koko touhun pointti.

Tuolla Wobolla pärjäisin hyvin, jos tyytyisin G-majorin omaan bypassiin. Tällöin tarttisin vain tuon loopperin nupin edessä oleville speduille.
Kuuntele kun soitan!
HeavyMachinery
27.06.2008 11:58:27

Jeh. Varmistelin vain.

Tuosta kattelin tuon GCX:n manuaalia, ja yhdeksi ongelmaksi muodostunee tuo, ettei laite itsessään ole ohjemlmoitavissa. Tuo Behkun midilankku nimittäin lähettää vain kahta CC:tä kerrallaan. Tämä siis tarkoittaa, että voin vain ohjata kahta looppia kerrallaan yhdellä napin painalluksella. Eikö? Ja tässä menee jo vähän koko touhun pointti.

Tuolla Wobolla pärjäisin hyvin, jos tyytyisin G-majorin omaan bypassiin. Tällöin tarttisin vain tuon loopperin nupin edessä oleville speduille.

Suosittelisin muutenkin tuota Musicomlab:in loopper /midi ohjainta. Heivaat sen muovi b-rinkelin maailmalle ja ostat kunnon ohjain loopperin :D
JuSu
27.06.2008 12:08:39

Wobossa loopit on jaettu kolmeen ryhmään, yhdessä on kaksi looppia, lopuissa yksi lenkki. Jokaisen ryhmän voi laittaa vapaasti mihin kohtaa efektiketjua haluaa, eli voit laittaa G-Majorin yhteen looppiin, ja sijoittaa sen loopin (ryhmän) vahvistimen efektilenkkiin. Tällöin sen saa halutessaan pois signaalitiestä kokonaan.

Varoituksena vielä, että noiden loopperien kanssa saa varautua kamppailemaan maahurinoiden kanssa.

JuSu
StoRBa
27.06.2008 12:26:49

No, pitää vielä katsella mitä kaikkea tässä hommailee ja mihin ratkaisuun päätyy. Helppoahan olisi satsata oikein kunnolla ja hommata vehkeet parhaasta päästä, mutta se on aina se kustannuskysymys. Tuo midiloopperi noille stompeille lienee prioriteetti numero yksi, sitten tuo multiefekti tms.

Katselin G-majorille vaihtoehdoksi Rocktronin Xpressionia. Onko kellään tästä mitään kokemusta? Samassa hintaluokassa G-majorin kanssa. Onko huonompi vai parempi vai onko mitään valiä?

http://www.soundonsound.com/sos/mar04/articles/rocktronexpression.htm
Kuuntele kun soitan!
oiva tumpeloinen
27.06.2008 12:27:31
Mulla ainakaan ei oo ollut mitään hurinaongelmia tuon GCX:n kanssa. Toimii just niinkö pitää. Mulla on nykyisessä setupissa jokunen purkki ensimmäisissä loopeissa, sitten on pari etusta ja viimeisenä vielä yksi EQ. Pari paikkaa mulla on vielä tyhjänä tällä hetkellä (hyi!). Looppiswitcheristä mulla menee signaali G-Forceen (en ole sitä tosiaan laittanut looppiin, kun se ei mitään väritä). Ilo muljuttimen pitämisessä pois loopista on lähinnä se, että mulla on jatkuvasti pitch shifter ja gate käytössä tarpeen mukaan.

On mulla toki tuosta vielä sattuneesta syystä switcherin ulkopuolella wah ja volumepedaali. Ne on ennen koko roskaa.
HeavyMachinery
27.06.2008 12:37:31

No, pitää vielä katsella mitä kaikkea tässä hommailee ja mihin ratkaisuun päätyy. Helppoahan olisi satsata oikein kunnolla ja hommata vehkeet parhaasta päästä, mutta se on aina se kustannuskysymys. Tuo midiloopperi noille stompeille lienee prioriteetti numero yksi, sitten tuo multiefekti tms.

Katselin G-majorille vaihtoehdoksi Rocktronin Xpressionia. Onko kellään tästä mitään kokemusta? Samassa hintaluokassa G-majorin kanssa. Onko huonompi vai parempi vai onko mitään valiä?

http://www.soundonsound.com/sos/mar04/articles/rocktronexpression.htm

Xpressionia on tuolla HRIssa kehuttu hyväksi vaihtoehdoksi g-majorille.

Onhan sitten vielä g-sharp :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)