Aihe: Räkki, nuppi ja stompit ohjaukseen midilankulla?
1 2 3 4 5 6 7
StoRBa
26.06.2008 13:49:39

Minun mielestä tuo oli oikein hyvä palikka hintaansa nähden.
300 eurolla et vaan saa 1000 euron tasoista digiloogia.
Tuo soundin värjäys ei minulla vaikuttanut mitenkään mihinkään, kun oli tuo G-major koko ajan reitillä.
Jos vaikka yläpäätä uupuu, lisää sitä. Siinä on ihan näppärä EQ olemassaan.

Ok. Hyvä tietää. Meikäläiselläkin ois varmaan aikalailla koko ajan efektiloopissa kiinni. Ja jos kerta löytyy EQ:kin niin mikäs siinä. Tosissaan ei ihan heti ois finansseja - tai tarvettakaan - tuohon G-forcen hankintaan.
Kuuntele kun soitan!
oiva tumpeloinen
26.06.2008 13:55:09
Minun mielestä tuo oli oikein hyvä palikka hintaansa nähden.
300 eurolla et vaan saa 1000 euron tasoista digiloogia.
Tuo soundin värjäys ei minulla vaikuttanut mitenkään mihinkään, kun oli tuo G-major koko ajan reitillä.
Jos vaikka yläpäätä uupuu, lisää sitä. Siinä on ihan näppärä EQ olemassaan.

Samaa mieltä. Tosin joillakin on ollut ongelmia soundin terävyyden kanssa, jos tuo koje on ollut loopissa.

Makuasioita tietenkin kaikki. Jos se värjääminen ei häiritse, se on oikein bueno laite. Ja jos uudet G-Forcetkin värjää soundia, kuten aiemmin oli puhe, en menisi semmoistakaan ostamaan. Varsinkin, jos se on kriteerinä. G-Majorin puolestas puhuvat nopeampaa presetinvaihtoa ja releohjauksen. Forcessa ei jälkimmäistä ole. Itse efektit Majorissa ei ainakaan mun korvaan kuulosta ollenkaan pöllömmiltä, mitä sitä treeneissä tulee aina kuultua. Toisin sanoen, Major on varsinkin hintaansa nähden huomattavasti parempi vaihtoehto. Sen käytettävys on monelle huomattavasti helpompaa, sen päivittäminen on helpompaa jne....
JuSu
26.06.2008 14:02:10

Eli onko tuo G-major siis aivan turha lelu? Kannattaako saman tien säästää G-Forceen?

Kuten jo tuolla sanottiin, hintaansa nähden G-Major on oiva peli, myös mun mielestä. Mulla on toi ollut... oisko jotain 4-5 vuotta, eikä ole tullut tarvetta vaihtaa. Vahvistimet on vierestä vaihtunut kyllä, useaan otteeseen.

Mutta toisaalta, mä en ole efektifriikki enkä -puristi, mulle riittää hyvät perusmuljutukset ja -vatkaukset, ja jos vehjes vähän värittääkin perussoundia, niin hitot siitä, jos soundi silti säilyy hyvänä.

Totta se kuitenkin on, että G-Major värittää soundia. Mitä laadukkaampi vahvistin ja mitä parempi (huono adjektiivi, mutta paremman puutteessa menköön) on vahvistinen ominaissoundi, sen helpommin G-Majorin läsnäolon huomaa. Hankittuani kalliin putkivahvaimen, oli ensituntuma G-Majorin kanssa hiukan epätoivon värittämä. Sittemmin sen läsnäoloon on tottunut, eikä soundissa ole valittamista.

JuSu
kunnasja
26.06.2008 14:49:26 (muokattu 26.06.2008 14:50:22)
Eli onko tuo G-major siis aivan turha lelu? Kannattaako saman tien säästää G-Forceen?

Niin, varmistukseksi vielä että G-Forcessa ei ole releohjausta. Majorissa on, mutta vajavaisempi versio kuin G-Systemissä. Major on edullinen ja monipuolinen, jos varmasti löydät siitä ne ominaisuudet mitä tarvitset, hommaa sellainen. Itse suosi(ttele)n kuitenkin G-Systemiä, sillä pärjää spedujenkin kanssa ilman lisäkytkentähärveleitä. Jos haluat kerralla semmoisen setupin joka kestää kalustopäivitykset ja isotkin muutokset (tyyliin vaihto nupista räkkikamoihin), valitse G-System.

En olisi TC:n kamojen kanssa juurikaan huolissani mistään soundin värjäytymisistä, enkä itse asiassa muidenkaan laitteiden. En ymmärrä näitä harmitteluja oikeastaan ollenkaan, koska se soundihan pitää ruuvata uusiksi/valmiiksi kun koko kalusto on kasassa? Ja joka tapauksessa tuommoisen multi-mulinexin käyttöönotto tietää tuntikaupalla ruuvausta?

Jos vaikka TC:n vimpaimet värjäävätkin soundia, niin kyseessä on kyllä erittäin vähäpätöinen muutos. Tarvitaan Kultaista Korvaa että kuulee semmoiset erot. Liekö sellaista efektilaitetta olemassakaan joka ei värjäisi soundia mihinkään päin.

EDIT: Nou offense kenellekään, tämä on vain mielipiteeni.
kimurantti1
26.06.2008 15:09:36 (muokattu 26.06.2008 15:23:18)
Huh, enpä muista aikaisemmin lukeneeni, että G-Major näin dumattaisiin verrattuna G-Forceen. Eli jos haluaisi pitää soundin värittymättömänä, pitäisi jostain etsiä vanhempi G-Force? Täytyy todeta, että jotain se kuulostaisi soundille tekevän, en vaan osaa sanoa, että mitä. Pitäis varmaan kokeilla äänittää paria vahvaria ilman Majoria ja sen kanssa, ja jälkikäteen sitten kunnon kalustolla kuunnella. Mua kiinnostaisi enemmänkin se AD/DA-muunnos. Googlella en löytänyt paljoakaan hakusanoilla "G-Force" + "AD/DA".

Keskustelusta koskien G-Majoria ja G-Forcea (kiinnittäkää huomiota juttuun koskien valmistusmaata:-)):
G-force is way better. Better AD DA encoders, better routing capabilities, and better sounds in general, it's also made in Norway (Finland maybe) as opposed to Taiwan and has better general reliability.

Keskustelusta koskien G-Systemin ja G-Forcen AD/DA-muunnosta:
Well, I got a reply from TC yesterday regarding the G system.
The bad: My hunch was right. It's "brains" etc is basically a G force reconfigured for this unit.

The good: He said the entire a/d d/a conversion section is all new and way better than the original G Force. He went on to say that a "pro" player that tested the thing for TC said he actually liked the sound of his amp better when running through the TC unit first. Hmmmm, as good as...maybe, but I can't imagine how it would sound better.

-

Any AD/DA in front of your amp is utter tone sucking crap, don't believe anything else for a nanosecond.

Eli isoin ongelma ihan niin kuin HeavyMchinery sanoi, näyttäisi olevan se ennen vahvarin inputia tuleva AD/DA-muunnos, joka kyllä vaikuttaisi vähän älyttömältä, jos sitä ei tarvittaessa voisi ohittaa. Mutta tosiaan, nyt ongelma on vielä teoriatasolla. Siitä, mitä se käytännössä tekee soundille, mulla ei ole hajua muuta kuin G-Majorin osalta, mutta kyllähän se muunnos signaalia jotenkin muuttaa, se on selvä. Sitten kun mietitään, että studiossahan ei mitään muljuttimiä kuitenkaan käytetä ja livenä, noh, kuka sen eron sitten kuulee.

Nyt vähän ulkomaisia foorumeita lueskelleena näyttäisi siltä, että aivan sama minkä firman muljutin siellä on, niin kultakorvien kannattaa ohittaa se laite aina kun sitä ei käytetä. Eli GCX/Bradshaw tai vastaava olisi kova juttu, jos ei ruuvaaminen pelota. Siinä sitten voi itse kukin tasapainotella helpon muunneltavuuden ja soundin syömisen välillä. Toisaalta jos tälle linjalle ihan oikeasti lähdetään, niin ongelmahan ratkeaa sillä, että heivataan digivermeet veke ja käytetään pelkkiä analogipurkkeja. :-D

Edit: Kunnasjalla hyvää juttua sillä välin, kun kirjoitin viestiä.
StoRBa
26.06.2008 15:49:40

Niin, varmistukseksi vielä että G-Forcessa ei ole releohjausta. Majorissa on, mutta vajavaisempi versio kuin G-Systemissä. Major on edullinen ja monipuolinen, jos varmasti löydät siitä ne ominaisuudet mitä tarvitset, hommaa sellainen. Itse suosi(ttele)n kuitenkin G-Systemiä, sillä pärjää spedujenkin kanssa ilman lisäkytkentähärveleitä. Jos haluat kerralla semmoisen setupin joka kestää kalustopäivitykset ja isotkin muutokset (tyyliin vaihto nupista räkkikamoihin), valitse G-System.

Joo katselin, että G-systemissä olisi nuo loopit ja poljin jo itsessään ja olisi siten varsin kätevä ratkaisu. Tosin hintaa tulee jo huomattavasti enemmän, ja tuo oma midi-lankku jäisi aika turhaksi. Yksi ongelma lienee, että haluaisin saada nuo spedut, jotka tulisi midiloopperiin, signaaliketjuun ennen vahvistinta. Kun taas G-major tulisi efektilooppiin. Näyttää siltä, että mulle oikea - ja oikean hintainen - järjestely olisi tuo midiloopper + G-marjor.

En olisi TC:n kamojen kanssa juurikaan huolissani mistään soundin värjäytymisistä, enkä itse asiassa muidenkaan laitteiden. En ymmärrä näitä harmitteluja oikeastaan ollenkaan, koska se soundihan pitää ruuvata uusiksi/valmiiksi kun koko kalusto on kasassa? Ja joka tapauksessa tuommoisen multi-mulinexin käyttöönotto tietää tuntikaupalla ruuvausta?

Jos vaikka TC:n vimpaimet värjäävätkin soundia, niin kyseessä on kyllä erittäin vähäpätöinen muutos. Tarvitaan Kultaista Korvaa että kuulee semmoiset erot. Liekö sellaista efektilaitetta olemassakaan joka ei värjäisi soundia mihinkään päin.

Tätä pohdin itsekin. Kuitenkin koko aika jokin pieni kaiku tms. vähintäänkin luultavasti olisi G-Majorista päällä, joten varmaankin tuo soundin värittyminen olisi aika pieni ongelma. Ja aikaa soundia ruuvatessahan kuluisi muutenkin.
Kuuntele kun soitan!
HeavyMachinery
26.06.2008 22:50:34

Invaderilla on helppo testata tuota värjäämistä kun sen loopin voi kytkeä midillä on/off.

G-majoria en Duumaa missään nimessä vaan pidän sitä jopa järkevämpän vaihto ehtona kun g-force :D Halvemmalla melkein samaa, noin perus efekteinä.

Ostinpas juuri sellaisen itsekin kun oli torilla niin halavalla...

Taasen jos haluaa vain perus hyvät kaiut ja chorukset suosittelen Rocktronin Intellifexiä joka on suunniteltu fiksusti sen puolesta että vaikka se on vanha vermes se ei ole tone sucker. Siinnä on sisään rakennettu "analogi" mikseri jolloin kuiva signaali ei mene AD/DA muunnoksen läpi ja siten kuiva soundi ei värity. Jokainen Efekti värittää märkää soundia mutta intelifex ja intelliverb taitaa olla niitä harvoja jotka ei väritä kuivaa. No lexiconin MPX:t ei taida tai ei ainakaan paljoa.

Sen Muunnoksen tuoman muutoksen vaan jotenkin tuntee ja kuulee se vie vahvarista sielua. Varsinkin tuollaiset mid-gain cruch jutut kärsii.

Tähänpä vielä haluaisin lisätä että tämä on ollut pitkästä aikaa asiallisin ketju tällä palstalla hyvää juttua hyvässä hengessä.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
HeavyMachinery
26.06.2008 22:57:02

Niin, varmistukseksi vielä että G-Forcessa ei ole releohjausta. Majorissa on, mutta vajavaisempi versio kuin G-Systemissä. Major on edullinen ja monipuolinen, jos varmasti löydät siitä ne ominaisuudet mitä tarvitset, hommaa sellainen. Itse suosi(ttele)n kuitenkin G-Systemiä, sillä pärjää spedujenkin kanssa ilman lisäkytkentähärveleitä. Jos haluat kerralla semmoisen setupin joka kestää kalustopäivitykset ja isotkin muutokset (tyyliin vaihto nupista räkkikamoihin), valitse G-System..

Suosittelen itse G-systeemiä varauksella. Tuossa G-systeemin REleissä on muuten viivettä. KAveri juuri valitti sitä ettei E530 kanavat vaihdu samaa vauhtia kun pelkällä rele pakilla.
G-systeemi on myös häiriö altis ja saa aikaan maalenkkejä spedujen ja looppi ratkaisujen kanssa. Omasta mielestäni noineen kaikkineen ongelmineen se on aika tyyris laatuun ja käyttö kelpoisuuteensä nähden.

Taasen jos olisi vain nuppi+g-system eikä mitään speduja eikä muita laitteitteita niin sen käyttö kelpoisuus ajaisi puutteiden ohi :D pahoja juttuja eli sellaista Between greater evil osastoa.
kimurantti1
26.06.2008 23:11:43
Devin Townsend on muuten ratkaisuut sen soundinvärittymisongelman näin: http://youtube.com/watch?v=OlWrapni5fk
HeavyMachinery
26.06.2008 23:26:44

Devin Townsend on muuten ratkaisuut sen soundinvärittymisongelman näin: http://youtube.com/watch?v=OlWrapni5fk

Minulla on itse asiassa samalla tavalla, ainut että Wet päättäri on Valvestate 8008

Mitenkähän moni vetää täällä M.netissä W/D tai W/D/W rigillä.....
ReBeat
26.06.2008 23:27:02

Taasen jos haluaa vain perus hyvät kaiut ja chorukset suosittelen Rocktronin Intellifexiä joka on suunniteltu fiksusti sen puolesta että vaikka se on vanha vermes se ei ole tone sucker. Siinnä on sisään rakennettu "analogi" mikseri jolloin kuiva signaali ei mene AD/DA muunnoksen läpi ja siten kuiva soundi ei värity. Jokainen Efekti värittää märkää soundia mutta intelifex ja intelliverb taitaa olla niitä harvoja jotka ei väritä kuivaa. No lexiconin MPX:t ei taida tai ei ainakaan paljoa.

No jaa, noissa Rocktorin vehkeissäkin vähän niin ja näin se värittömyys. Niissä ei irroiteta signaalia releellä irti "piiristä", joten vaikka olisi kuinka PRE ja analog, niin analogimikseri näkyy koko ajan jonkinlaisena kuormana signaalissa ja vaikuttaa soundiin. Tilannetta voisi verrata Bossin pedaalien bypassiin tai siihen että soundin laittaa menemään jonkun hieman aneemisen mikserin läpi.
kimurantti1
26.06.2008 23:31:13 (muokattu 26.06.2008 23:33:55)
Minulla on itse asiassa samalla tavalla, ainut että Wet päättäri on Valvestate 8008

Mitenkähän moni vetää täällä M.netissä W/D tai W/D/W rigillä.....

Tuskin moni. Se jäi vaivaamaan, että kun Townsend jakaa signaalin ja ajaa efektejä aivan omalla päätteellään, josta mykistetään kuiva signaali ja otetaan ainoastaan efektit pihalle, niin minkä ihmeen takia siihen tarkoitukseen on hemmetin painava Mesan 2:90, kun tasan saman asianhan ajaisi kai mikä vain halvempi ja kevyempi päätekin. Vai ymmärsinköhän mä oikein ton videon idean?
HeavyMachinery
26.06.2008 23:33:19

Tuskin moni. Se jäi vaivaamaan, että kun Townsend jakaa signaalin ja ajaa efektejä aivan omalla päätteellään, josta mykistetään kuiva signaali ja otetaan ainoastaan efektit pihalle, niin minkä ihmeen siihen tarkoitukseen on hemmetin painava Mesan 2:90, kun tasan saman asianhan ajaisi kai mikä vain halvempi ja kevyempi päätekin. Vai ymmärsinköhän mä oikein ton videon idean?

Ymmärsit oikein. Devinin tapauksessa kyse on varmaan siitä että Mesa maksaa sen ja joku jannu kantaa sen devinin puolesta. :D
kimurantti1
26.06.2008 23:35:04
Ymmärsit oikein. Devinin tapauksessa kyse on varmaan siitä että Mesa maksaa sen ja joku jannu kantaa sen devinin puolesta. :D

No jotain sellaista mäkin ajattelin. Sitten kun ei itse tarvi kamojaan roudata, niin mä teen samalla tavalla. Tosin mun efektisignaalin päätteenä toimii sitten kaksi Mesan Road Kingia stereona... :-D
HeavyMachinery
26.06.2008 23:36:54

No jaa, noissa Rocktorin vehkeissäkin vähän niin ja näin se värittömyys. Niissä ei irroiteta signaalia releellä irti "piiristä", joten vaikka olisi kuinka PRE ja analog, niin analogimikseri näkyy koko ajan jonkinlaisena kuormana signaalissa ja vaikuttaa soundiin. Tilannetta voisi verrata Bossin pedaalien bypassiin tai siihen että soundin laittaa menemään jonkun hieman aneemisen mikserin läpi.

Joo totta tuo on mutta siitä jää se AD/DA muunnoksen tuoma muovisuus ja se soundi on siten selkeämpi.

Minulla on oma rigi rakennettu niin että Dry menee kokoajan läpi se tulee aina suoraan päättärille ja line outista menee Wet signaali toiselle päätteelle, jolloin soundin värittyminen on 0%
HeavyMachinery
26.06.2008 23:38:27

No jotain sellaista mäkin ajattelin. Sitten kun ei itse tarvi kamojaan roudata, niin mä teen samalla tavalla. Tosin mun efektisignaalin päätteenä toimii sitten kaksi Mesan Road Kingia stereona... :-D

Itse asiassa tuolaisen W/D rigin rakentaminen on todella helppoa jos omistaa stereo päättärin ajaa toiseen puoleen vaan märän ja toiseen kuivan. Soundissa on ihan jumalaton ero kaikki delayt selkenee aivan sikana , suosittelen lämpimästi.
kimurantti1
26.06.2008 23:52:55 (muokattu 26.06.2008 23:53:05)
Itse asiassa tuolaisen W/D rigin rakentaminen on todella helppoa jos omistaa stereo päättärin ajaa toiseen puoleen vaan märän ja toiseen kuivan. Soundissa on ihan jumalaton ero kaikki delayt selkenee aivan sikana , suosittelen lämpimästi.

Niin siis hetkinen. Invaderin line outistako sulla menee signaali siihen Valvestate päätteeseen? Mihin signaali menee sitten Valvestaten päätteestä? Toiseen kaappiin vai suoraan mikserille?
HeavyMachinery
26.06.2008 23:56:38 (muokattu 26.06.2008 23:57:31)

Niin siis hetkinen. Invaderin line outistako sulla menee signaali siihen Valvestate päätteeseen? Mihin signaali menee sitten Valvestaten päätteestä? Toiseen kaappiin vai suoraan mikserille?

Tällä hetkellä se menee niin että:
InVader -> line out -> gcx loop -> Intellifex -> valvestate -> 2x12 kaappi
InVader - > loop send -> gcx loopit -> invader pääte -> 4x12 kaappi

Kun saan tässä aikaiseksi niin tuohon väliin tuolee System mix + niin sitten ne menee mikserin kautta vielä.

EDIT: niin siksi nuo menee noiden GCX:n looppien kautta jotta saan katkottua sieltä sekä kuivan että märän signaalin.
oiva tumpeloinen
27.06.2008 00:07:53

Mä ainakin henkilökohtaisesti käytän soundeja, mihin en kaipaa olleenkaan efektejä. Samalla mä tykkään kovin useasti soundissa kunnon "reunasta", mitä varsinkin tuo G-Major pyöristää. Semmoiseen soundiin sillä on merkitystä. Efektoidussa soundissa se ilo taas kovin usein jää aika pieneksi.

Mun peruskomppisoundissa ei itseasiassa ole mitään muuta efektiä kuin pitch shifter taustalla joitain pikkukikkoja varten. Muuten se muljutin sopis ola mahdollisimman huomaamaton.

EDIT: Nou offense kenellekään, tämä on vain mielipiteeni.

Muut ei sitä varmstikaan huomaa. Korkeintaan bändi saattaa ihmetellä uutuuttaan otetun muljuttimen kanssa, että miksi se ennen niin hyvin leikannut soundi ei enää leikkaa niin hyvin läpi. Eikä sen värjäämisen kuulemiseen todellakaan tarvitse olla mikään kultakorva.

Vieläkin mä kuitenkin haluaisin korostaa, ettei G-Major mun mielestä ole mitenkään huono. Mun käyttötarkoitukseen vain G-Force oli sopivampi tuon jo läpikäydyn soundipolitiikan takia, eikä mulle ollut niille Majorin releillekään käyttöä. Mutta eroa niiden perussoundeissa kyllä on. Jos nyt jotain ehdottomasti kiinnostaa kuulla se, pitänee järjestää joskus pieni tour vaikkapa meidän kämpille, missä niitä voidaan vierekkäin kokeilla eri setupeissa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)