seppo69 25.06.2008 14:04:14 | |
---|
Lol. Sovitaan vaikka sitten niin, että kukaan ei rakenna mitään, koska ei ole aikaa, eikä siitä makseta tarpeeksi. |
varakeef 25.06.2008 14:16:08 | |
---|
Mihinkäs te harrastajat sitten tekeleenne tuuppaatte? Myytte pois vai lahjoitatte tuntemattomana jollekin nuorelle, pyyteettömälle lahjakkuudelle? Joku raja kai itse tehtyjen nurkissa lojuvien kitaroiden määrälläkin on. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Juzzu 25.06.2008 14:25:13 | |
---|
Mihinkäs te harrastajat sitten tekeleenne tuuppaatte? Myytte pois vai lahjoitatte tuntemattomana jollekin nuorelle, pyyteettömälle lahjakkuudelle? Joku raja kai itse tehtyjen nurkissa lojuvien kitaroiden määrälläkin on. Aikansa kutakin, kuten vaikka (sähkö)kitaran rakennusta. Sitten siirrytään uusien harrastusten pariin. |
jarmos 25.06.2008 14:52:00 | |
---|
Joku raja kai itse tehtyjen nurkissa lojuvien kitaroiden määrälläkin on. Ei muuten ole... Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
varakeef 25.06.2008 15:12:25 | |
---|
Ei muuten ole... Minulla tuli raja vastaan kolmessa. Tekisi kyllä mieli vielä koettaa, mutta ei kehtaa. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
dbv 25.06.2008 17:19:23 | |
---|
Mihinkäs te harrastajat sitten tekeleenne tuuppaatte? Myytte pois vai lahjoitatte tuntemattomana jollekin nuorelle, pyyteettömälle lahjakkuudelle? Joku raja kai itse tehtyjen nurkissa lojuvien kitaroiden määrälläkin on. Ylimääräiset pannaan keikan jälkeen paskaks! |
jarmos 25.06.2008 18:40:19 | |
---|
Minulla tuli raja vastaan kolmessa. Tekisi kyllä mieli vielä koettaa, mutta ei kehtaa. No kaikki on suhteellista, mulla nyt 16 kpl, ja lisää tulee, tietysti kun seinätila loppuu niin kai se raja sit tulee, mut onhan tuolla lattiallakin tilaa........... Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
Les Fender 26.06.2008 00:29:16 | |
---|
Lol. Sovitaan vaikka sitten niin, että kukaan ei rakenna mitään, mitä ei itse halua koska ei ole aikaa,tai jos ei siitä makseta tarpeeksi. Näin se mänöö. "Living is easy with eyes closed!" |
Twinkle 26.06.2008 03:32:32 | |
---|
Tarjosihan nimimerkki Twinkle:kin masterointia ilmaiseksi. Mun mielestä tuollaisessa hommassa yhdistyy aika hyvin asiakkaan ja työntekijän omat tavoitteet. Valikoitu esimerkki, niin teen. Huvin ja harjoituksen vuoksi tulee tehtyä, alussa tuli tehtyä kaikkea yksinkertaista, mutta myöhemmin projektit parani ja työstä saa maksunkin, nykyään tulee tehtyä lainapaikalta kaupallistakin työtä. Itselläni tosin on myös motiivina se, että yritän kehittää ja tukea musiikkiskeneä, tarjoan edullista ja ilmaista työtä niille, joilla ei varaa täysihintaiseen työhön ole. |
seppo69 26.06.2008 05:01:45 | |
---|
Eikö tästäkin muuten aikanaan ollut joku polemiikki? Että tyyppi vie ammattilaisten rahat tai vastaavaa? Mutta ite siis tykkään tällaisesta toiminnasta ja tekisin niin itsekin, jos jotain osaisin. |
Totta. Ehkä vähän kärjistelin asioita, mutta pääpointtini oli se, että jos haluaa lisää kokemusta alalta (ei ole esim. vielä rakentanur rr:ää, mutta osaa silti laadukkaan soittimen rakentaa), niin tässä olisi hyvä mahdollisuus saada sitä, sekä hieman palkkaa. Näkisin ettei sillä asiansa osaavalle ole mitään väliä onko rakentanut RR:ää aiemmin vai ei. Jos osaamista ja kokemusta löytyy, niin kyllä se RR tai mikä tahansa syntyy tarvittaessa. Eli vaikka kitara malli olisi tekijälle uusi, niin ei sitä kannata alihintaan tehdä sen takia, että "saa" mahdollisuuden tehdä sellainen malli. Ehkä myös niitä tulevia referenssejä? Referenssejä tarvitsevat ainoastaan tulevat ammattilaiset. Eli pääasiassa alaa opiskelevat. Mihin harrastelija referenssejä tarvitsee ? Jos ajatellaan ketjun aloitusta, siinä käännyttiin harrastelijoiden puoleen. Ja niin kuin on jo moneen kertaan todettu, niin pääosalla harrastelijoista ei ole halua alkaa kilpailemaan ammattilaisten kanssa. Mutta kun ajatellaan niitä tulevia ammattilaisia, niin mielestäni se ihan hyvä idea kääntyä heidän puoleensa jos customkitaran haluaa hieman halvemmalla. Esim. syksyllä soitto Ikataan, josta selviää onko kenelläkään opiskelijoista halua lähteä projektiin. Tosin ehkä heilläkin on ensisijaisena jonossa tutut esim. muusikkoystävät. Mutta aina kannattaa koittaa. Tässäkin tapauksessa kannattaa hyväksikäyttö asenne jättää pois (Eli mahdollisimman halvalla viimeisenpäälle kitara) ja ymmärtää että toisellapuolella on opiskelija, jolla myös voi olla pulaa vapaa-ajasta opikelujen, harjoitustöiden yms. ohessa. Joten odotukset realistiseksi ymmärtäen ettei toinen osapuoli ole vielä valmis ammattilainen. |
M-J 26.06.2008 12:16:38 | |
---|
ja eihän tässä nyt ketään olla pakotettu mihinkään. se tekee joka haluaa, muiden ei tarvitse. ja hintatasothan määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. saahan sitä nyt kysyä. ja tuskin tässä kukaan on leipää toisten suusta viemässä.. harrastelijalta ostettaessa täytyy varautua siihen että lainvoimaista takuuta ei ole ja jälki on taitojen mukaista. eikös sama päde joka asiassa. ei siinä mun mielestä mitään väärää ole, jos taitava harrastaja tekee myös maksullisia palveluksia. oli se sitten tukan leikkuu, kansiremppa autoon, maalaushomma, renkaiden vaihto, kitaran teko tai maton kutominen. eli se joka ei halua ostaa harrastajalta, ostaa ammattilaiselta. se joka ei halua myydä harrasteitaan, ei myy. ja mitä mikäkin maksaa, on kiinni siitä mitä joku on valmis maksamaan. eikös tämä oo ihan selvä juttu.. |
seppo69 26.06.2008 15:36:47 (muokattu 26.06.2008 15:39:24) | |
---|
Jymi tiivisti tämän asian aika lailla siten, miten olen sitä omalta kannaltani yrittänyt selittää. Edit: Ehkei kannattaisi kirjoittaa humalassa, kun ihmiset ei siitä näköjään saa selvää =) |
Little Savage 26.06.2008 23:15:50 | |
---|
Jos jaksatte vielä perseillä ja vitsailla sun muuta kinastella tästä niin tehkää vaikka uusi ketju. Jos joku on oikeassa elämässä noin herkkänahkainen niin saa kyllä kuulla kuittia. Että Ai niin mitenkäs se RR kitaran rakennus ? terveiset kaikille faneille |
Twinkle 26.06.2008 23:18:33 | |
---|
Eikö tästäkin muuten aikanaan ollut joku polemiikki? Että tyyppi vie ammattilaisten rahat tai vastaavaa? Mutta ite siis tykkään tällaisesta toiminnasta ja tekisin niin itsekin, jos jotain osaisin. oli siitä jotakin, ihan ookoo pointteja siinä oli kuitenkin, toisaalta silloin vielä oli meininkinä se että minulla oli ihan eri asiakaskunta kuin niillä jotka sitä työkseen tekee niin ei se ongelmaksi muuttunut. |
seppo69 27.06.2008 00:53:20 | |
---|
Kuinka paljon muuten teit tuota "ilmaista" masterointia? |
kulmahiomakone 27.06.2008 01:35:26 (muokattu 27.06.2008 11:10:18) | |
---|
Virhe! Liian lyhyt tai tyhjä kirjoitus! Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Twinkle 27.06.2008 01:55:54 (muokattu 27.06.2008 02:05:46) | |
---|
Ylläolevassa on pointteja jos ne tuolta tekstistä onnistuu suodattamaan. Se on kyl pakko sanoa, että tässä mittakaavassa en syö kenenkään leipää koska teen vain ihmisille jotka ei olisi ostaneet jos eivät ilmaiseksi saa. Toisaalta en yleistä tehokkuuttakaan sillä nosta, koska pyrin olemaan vaihtoehto lähinnä niille joilla ei ole mahdollisuuksia normaaleihin vaihtoehtoihin. Kuinka paljon muuten teit tuota "ilmaista" masterointia? öääh, piti oikein tarkistaa: sen jälkeen kun aloitin vuonna 2005, niin ilmaisia demoja 89 kappaletta, EP-levyjä 9, täyspitkiä 4, pitkäsoitto-vinyyleitä 2, kasetteja yksi. Miksannut 5 eri juttua, erittelemättä niitä joissa on yksi biisi tai koko demo/EP. Lisäksi 2 lyhyt-elokuvan ääniraitaa käsitellyt. Näistä tuotteista siis en ole saanut mitään maksua kuin yhden artistikappaleen levystä, jos siis sitäkään. Maksetut julkaisut on sitten asia erikseen ja määrät ja maksujen antajat nyt pidetään salassa (ihan vaan senkin takia jo, että valtaosa tilauksista tulee vanhan asiakkaan suosittelemana ja en viitsi aloittaa polemiikkiä sen suhteen, että joku on saanut halvemmalla työn kuin joku toinen). Summat vaihtelee pienistä aina minun mittakaavassa tuntuviin korvauksiin. Ts. olen siis tyytyväinen ja koska tekemistä on piisannut niin ilmeisesti myös muutkin ovat tykänneet. |
seppo69 27.06.2008 02:05:09 (muokattu 27.06.2008 02:14:20) | |
---|
Aika hyvin vedetty! Eli on tullut jotain opittua ja voi pyytää jo rahaakin? edit: Niin ja terve kilpailuhan on mun mielestä vaan hyvä asia. Niin hinnan, kuin laadunkin puolesta. Ei kai noita huippu-soitinrakentajia, -masteroijia tai -mitälie ole Suomessa liikaa? |
Twinkle 27.06.2008 02:12:37 (muokattu 27.06.2008 02:13:22) | |
---|
Aika hyvin vedetty! Eli on tullut jotain opittua ja voi pyytää jo rahaakin? Voi, mutta minä en pyydä sen takia, koska minun toiminnassa on yhä ongelmansa ja koska homma ei ole sillä tavalla dedikoitunutta kuin leipätyökseen tekevillä, niin hinnaston pykäämisessä tulee paljon lisää vastuuta tuotteestaan. Tässä elämäntilanteessa en voi siis tehdä muuten kuin sen verran mitä pystyn ja niillä resursseilla mitkä elämästä jää. Se on huomioitu siis hinnassa. On tässä käyty keskustelua siitä, että josko sitä ottaisi virallisesti parinkin studion tuotteet ja rupeaisi tekemään niihin jälkikäsittelyn osana sitä hinnastoa mitä nämä studiot pitää yllä, mutta tässä elämäntilanteessa en rupea riskeeraamaan kouluttamattomana ihmisenä että tuollaiseen ryhtyisin. ts. harrastelen vaan ja katotaan joskus sit. |