Aihe: kitarasta>basoon
1 2 3 4 5 6 7 8
jackdaniels
20.06.2008 07:17:04
Mikä sai sut vaihtamaan? siis jos teit näin
L.Ruoska
20.06.2008 08:43:44

Mut pyydettiin parin itselleni aiemmin tuntemattoman tyypin bändiin jossain keikalla mutten osannut soittaa kitaraa kauheasti (annoin kyllä ymmärtää että osaisin;-). Jätkät sano että "no ei se mitää, soita sit bassoa" ja siitähän se lähti. Kitarismin alkeet näkyy mun soittotyylissä välillä, vetelen aina plekulla ja sointuja ja tollasta.
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
trippe
20.06.2008 19:35:15

Pikkuveli pakotti =)
"Paino=voimaa" "Ylipaino=Ylivoimaa"
Don Make
22.06.2008 23:42:04
Se vaan tuntu makeemmalta. Enkä ole mielestäni mikään kovin mahtava kitaristikaan niin basso menee jotenki helpommin ja muutenkin se vaan on paljon hauskempaa.
''Guitar is easy. All you need is six strings, five fingers and one asshole.'' -Keith Richards
J.O.
23.06.2008 00:00:52 (muokattu 23.06.2008 00:01:45)
Bändistä puuttu basisti ja bassolla on mukavampaa ja helpompaa jammailla kun kitaralla.
Sir Härö
23.06.2008 00:12:44
helpompaa jammailla kun kitaralla.

Höpö höpö... Hyvänkuuloisen ja "hyvänkuuloisen" bassottelun välillä on helkkarin syvä rotko.
Tyylii jotai.
IJarro
23.06.2008 08:44:29
Höpö höpö... Hyvänkuuloisen ja "hyvänkuuloisen" bassottelun välillä on helkkarin syvä rotko.

Ja asenteella "basso nyt vaa on helpompaa ku kitara" tää rotko syvenee entisestään. Saattaapi joku sinne rotkoon pudotakin ja luulla lopun ikänsä, et basso on v***sti helpompaa ku kitara ja jammailu ja sooloilu on sikahelppoa.

=) nojoo.

Rumpaleilla rytmiä ja taimia pidetään olennaisimpana osana soittoa, ihan syystäkin. Onhan se sen rytmin pohja. Muiden soittimien kanssa se timen merkitys usein unohtuu. Etenkin bassolla, jolla se tiukka tatsi, rytmi ja time on kaikki kaikessa. Kitaristi ja laulaja voi ruveta sleepaamaan ja kiilailemaan, mut jos pohjalla on tiukka komppi (rummut+basso), niin homma skulaa.

Kitaran ja basson soitto on niin erilaista, et niitä on turha ees paljoa vertalilla saatikka kiistellä kumpi on hankalempaa.

Ja vielä ite aiheeseen. Lainakitaraa oli jonkunaikaa soitettu ja samoin lainabassoa. Ekoista kesätyörahoista sit oli tarkotus ostaa sähkökitara. Ihan oma siis. Kas vaan, sattuikin olemaan yks pumppu vailla jasson heiluttajaa ja tuliki sit hankittua basso.

Mut, kyllä sitä kitaraakin tulee soiteltua -> Esim joissain jameissa tarttuu kyl mieluummin kitaraan. Se on vaa niin paljo huolettomampaa, ku voi rauhassa kikkailla eikä oo kokoajan vastuu koko hommasta niskoilla.
Let's do some living after we die...
jazbaz
23.06.2008 09:53:38

Nakkisormilla ei soinnuista soinut kuin max 3 kieltä.
Ikinä en oo sooloa vetänyt. Ei kuulu repertuaariin.
"Bass sings Bles-sings"
Henri93
24.06.2008 15:01:42

Bändin kaikki aiemmat basistit eros ja oli muutenki epäluotettavia :D. Joten minä kilttinä komppi kitaristina myin kaikki mun kamat ja alotin basson soiton. Nyt homma toimii :D. Bändin eteen saa uhrautua. Ja ehkä olin kans vähän pettynyt ku ei oikeen lähteny mitään hyvää matskua ku ois pitäny treenailla et oppis nyt voi vaan jammailla ja hymyillä. Dont worry, bee happy :D
jeejee
Progbass
24.06.2008 16:36:24
bassolla helpompaa jammailla kun kitaralla.

Ja ehkä olin kans vähän pettynyt ku ei oikeen lähteny mitään hyvää matskua ku ois pitäny treenailla et oppis nyt voi vaan jammailla ja hymyillä.

Joo niin se vaan on poijjaat ettei basson soittoa tarvi reenata ollenkaan kunhan vaan rupee jammaileen ;)
helperi
24.06.2008 16:37:15
Olin niin koooovin hyvä basisti että en alentunut muihin soittimiin kuin korkeintaan harrastusmielessä.
On päiviä jolloin...
jarmo vh
24.06.2008 17:44:53
Aika perinteinen syy: ei ollu bändissä kitaristin paikkaa vapaana. Kymmenen vuottahan tuossa on sitten mennytkin keikkaillessa basson varressa, kotona tosin soitan käytännössä ainoastaan kitaraa. Eipä ihme että tyydynkin basson kanssa perusääniin.
"I was coming home from the work when I apparently died." -Sarcofagus
staropramen
25.06.2008 03:16:55
Ja asenteella "basso nyt vaa on helpompaa ku kitara" tää rotko syvenee entisestään. Saattaapi joku sinne rotkoon pudotakin ja luulla lopun ikänsä, et basso on v***sti helpompaa ku kitara ja jammailu ja sooloilu on sikahelppoa.

Kitaran ja basson soitto on niin erilaista, et niitä on turha ees paljoa vertalilla saatikka kiistellä kumpi on hankalempaa.

No pistähän linkkiä tms. mistä vois alkaa opiskelemaan bassotaidetta.
http://www.staropramen.com/
Vuor1
25.06.2008 10:00:07

No pistähän linkkiä tms. mistä vois alkaa opiskelemaan bassotaidetta.

Kuunteleppa jostain vaikka sellaisen bassottelijan kun Lauri Porran bassoilua ja soita perässä :P. Kaveri on säveltänyt instrumenttaalilevyn pelkällä bassolla (vaikken henk. koht. siitä levystä kovin diggaakkaan). Onhan bassolla hyvinkin mahdollista olla taitavampi kun vaikka saman bändin kitaristi ja etelämpänä eurooppaa on paljonkin funk bändejä joissa kitaristi on se onnettomin osapuoli joka lähinnä vain yrittää pysyä basistin ja rumpalin perässä :P

Suoraakin suoremmassa hevi demppaus-komppauksessa jossa basistit joko osaamattomuuttaan tai tarkoituksella rämpyttävät 8 osia pohjanuottia, ei basso merkitys juuri korostu

Basistien maineen on tahrannut vain se että bassoa alkaa monesti tääläpäin soittaa ne jotka ei koskaan oppineet muuta kuin ne perus äänet :/
Tai sitten ne jotka eivät viitsi koskaan harjoitella

Ja aiheeseen: Itse olen himassa soitellut kitaraa että bassoa, mutta kun kohtuullisia basisteja on niin harvassa niin näitä basistin paikkoja aukeaa. Yhessä nykyisistä poppoista minun alkunperin piti olla kitaristi, mutta sinne tuli 12 vuotta tilutellut itseäni 7 vuotta vanhempi kaveri, joten päätin pysyä bassossa :D. Basso voi olla ainakin komppauksessa kitaraa luovempi soitin, koska sielä pohjasävelessä ei tarvitse liikaa pysyä ellei halua ja voi keksiä elilaisia rytmejä heittää rumpalin kanssa rytmisiä fillejä :D. Basso on mukava soitin jonka kanssa voi päästä loistamaan taidoillaan (jos sitä ylipäätään haluaa) siinä missä kitaristikin
Life has no meang if there ain't life after life
jarmo vh
25.06.2008 10:42:14
Basistien maineen on tahrannut vain se että bassoa alkaa monesti tääläpäin soittaa ne jotka ei koskaan oppineet muuta kuin ne perus äänet :/
Tai sitten ne jotka eivät viitsi koskaan harjoitella

Osaan mä muutaman äänen perusäänen lisäksi, en kuitenkaan harjoittele, keikkoja on tehty muutama sata. Pyydän anteeksi, olen basistien maineenpilaaja.
"I was coming home from the work when I apparently died." -Sarcofagus
LarrySnow
25.06.2008 19:19:14
Muutama vuosi sitten halusin alkaa soittelemaan bassoa, mutta kaikki sanoi, että kannattaa alottaa skitalla ja sitten jos viellä huvittaa siirtyä bassoon. Noh, puolen vuoden päästä kyllästyin skittaan ja hommasin basson ja aloin käymään tunneilla. Nykyään tulee kyllä himassa soiteltua skitalla että bassolla, mutta kyllä basso on selvä ykkös soitin.
papitsu
25.06.2008 19:34:30
Osaan mä muutaman äänen perusäänen lisäksi, en kuitenkaan harjoittele, keikkoja on tehty muutama sata. Pyydän anteeksi, olen basistien maineenpilaaja.

Joo, kvintin kun löytää perusäänen lisäksi, niin kyllä lähtee. Ja vaihtobassollahan pärjää jo todella pitkälle.

Itsehän vasta suunnittelen siirtymistä kitarasta bassoon. Tai missään vaiheessa en ole kitarasta luopumassa, mutta kyllä bassottelu paljon mukavempaa on. Ensimmäiseksi soittimeksi ostin kitaran, kun pelottelivat, että bassottelu on yksin todella tylsää. No, pari vuotta kitarointia on nyt takana ja kohta pitäisi ensimmäinen basso olla tulossa. Tästä se lähtee. Musiikintunneilla lähes aina olen tarttunut basson varteen, kitaran todella harvoin. Yksi syy tuohon on myös se, että kun en bassoa omista, on mukava välillä räplätä vähän vieraampaa soitinta...

Ää, ketä minä tässä huijaan. Basisti minä olen sisimmässäni aina ollut.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Seba
25.06.2008 20:49:04

Ää, ketä minä tässä huijaan. Basisti minä olen sisimmässäni aina ollut.

Vitun pasistit :)

En osaa soittaa kitaraa, en sen kummemmin bassoakaan, mutta se on vaan niin vitun hauskaa vetää..

Kitaralla taisin opetella jonkun huiman smoke on the waterin ja iron manin pääriffit, niin piti jo pikkupoikina perustaa bändi, ja basistia ei ollut, niin mun piti ruveta..

Vielä kun saisi takaisin silloisen basson, se on nykyään japan vintagea..

Mitään nuotteja tai hienoja termejä tarvita, fiilispohjalta tulee kaikki, eikä kukaan ole (vielä) valittanut ainakaan suoraan päin naamaa :)
*Basisti*
25.06.2008 23:08:03
Tuntui tuo basson soittaminen mielenkiintoisemmalta...ja bändeillä yleensäkin on pulaa basisteista..
Izzy Stradlin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)