Aihe: Hyvä kirja kitaransoiton opiskeluun
1
fourthnailer
24.06.2008 08:42:56
Olen soittanut n. 10 vuotta kitaraa ja luullut olevani jopa hieman keskitasoa parempi soittaja. Tosin räpelsin aina läpi kitaralla samoja juttuja (tuntuuko tutulta??).

Hommasin tuossa puoli vuotta sitten Troy Stetinan "the fretboard mastery" - kirjan enkä voisi olla tyytyväisempi. Siinä mennään todella pedantisti jutut läpi, eikä oteta heti kättelyssä "luuloja pois". Siinä on kirja joka avaa ovet todella moneen asiaan, joita täälläkin ihmetellään

Skaalat ja niiden eri moodit, intervallit, sointuprogressiot, harmoniat, inversiot, yms yms.

Olen mennyt säntillisesti kirjassa eteenpäin keskittyen joka harjoitukseen. On auttanut ymmärtämään tuota otelautaa aivan uudella tavalla. Ei enää tule improvisointiinkaan niin paljoa "vääriä nuotteja:)". Tämä piti kirjoittaa sen takia kun olen yrittänyt opiskella todella huonojakin opuksia, joissa vaan mennään harjoituksesta toiseen mitään selittämättä.

Voin suositella kirjaa aloitteleville ja kehittyneille soittajille todellä lämpimästä jos Lontoo vaan taipuu.
Credence
24.06.2008 10:38:09
Kerropa vielä mistä hommasit tuon kirjan.
Just tuollaista kirjaa olen ettiny, joka niputtais kaiken yhteen ja selittäis vähän syvemmin kaikki teorian pätkät.
"Opeth.com paljastaa piiriin vesistöalue, Special Edition. Klikkaa tästä!"
Tales
24.06.2008 18:33:14
Mun kokemukseni mukaan Troy Stetinan kirjat ovat olleet muutenkin tosi hyviä.
vhei
26.06.2008 18:06:13

Saksan Amazonista noita löytyy tällä hetkellä pari käytettyä.
JarnoH
26.06.2008 18:18:40 (muokattu 26.06.2008 18:50:33)

Olen soittanut n. 10 vuotta kitaraa ja luullut olevani jopa hieman keskitasoa parempi soittaja. Tosin räpelsin aina läpi kitaralla samoja juttuja (tuntuuko tutulta??).

Täsmälleen sama tilanne ja nyt pikkuhiljaa on herännyt halu päästä eteenpäin. Täytyy ilmeisesti hommata tuo opus jostain ja alkaa pänttäämään.

EDIT.
Haha! Tilasinpa saman tien Amazonilta tuon kirjan. Liekö tuon olisi muualtakin saanut, mutta impulsiivisuuspäissään laitoin tilauksen menemään. Enpä ole ennen sieltä ostanut, eli saa nähdä miten nopasti tulee, jos tulee.
Petzku
01.07.2008 23:18:14 (muokattu 01.07.2008 23:18:52)
http://www.bookplus.fi/itkirjat/product.php?isbn=9780793597895

Siinä Suomestaa!!!

Edit: Tuotetta ei ole saatavilla. :(
Metal Up Your Ass!
Coran
01.07.2008 23:36:09
Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19
MannihilatoR
03.07.2008 09:30:44 (muokattu 03.07.2008 09:32:43)

Siinä Suomestaa!!!

kysyin bookplussasta onko tuoteta tulossa ---> nyt on..eli laitoin tilaukseen. Troy Stetinalla tosiaan paljon hyviä kirjoja kuten Speed Mechanics For Lead Guitar....

on muuten halvempi kuin toisessa firmassa.
jonne.i
03.07.2008 10:37:19 (muokattu 03.07.2008 10:37:30)

Siinä Suomestaa!!!

nyt lukee että tilattavissa
Tales
03.07.2008 23:59:38
Laitoin tilaukseen. Toivottavasti tää auttais edes vähän tiellä kokonaisvaltaisen kaulan ymmärtämisen kanssa... Tai ymmärränkin mä sen periaatteen, se on naurettavan simppeli mutta sitä on vaikea soveltaa käytäntöön.
Credence
04.07.2008 00:06:15
Laitoin tilaukseen. Toivottavasti tää auttais edes vähän tiellä kokonaisvaltaisen kaulan ymmärtämisen kanssa... Tai ymmärränkin mä sen periaatteen, se on naurettavan simppeli mutta sitä on vaikea soveltaa käytäntöön.

Joo laitoin kans tilaukseen. Ei tuo kaulan ymmärtäminen niin erikoisen huono osa-alue ole, mutta kun on nuo teoria/tekniikka kirjat vähissä enkä aina halua soitella koneen kans :)
Just like a dog thats turned on you, Ain't it funny what the color green will make some people do?
JarnoH
04.07.2008 02:32:50

Aivan. Itsellä on melko käytännönläheinen tapa, eli improtessa ja melkeinpä muulloinkin lähes kaikki lähtee pentatonisista, joihin sitten lisään mausteääniä tilanteen mukaan. Sinänsä tuossa ei mitään vikaa ole, mutta olisi hyvä myös oppia sellaista "out of the box" -ajattelua. Siihen ei riitä pelkästään se, että tuntee otelautaa ja periaatteita, vaan ideoita olisi saatava myös käyttöön. Säveliä on lopulta melko vähän ja oma mielikuvitus tuntuu loppuvan ajoittain kesken niiden käytössä.

Sointujen ja harmonioiden kohdalla onkin sitten melkolailla enemmän opeteltavaa. Toivottavasti tuosta opuksesta on jotain apua.
fourthnailer
04.07.2008 11:41:41
Morjens kaikki.

Kirja tosiaan niputtaa asiat passelisti. Kuten Stetina alussa ilmoittaakin; tässä on hyvä perusta josta voit alkaa kehittää omaa tyylisuuntaasi vakaalle tietämykselle.

Kirjassa on viisi kappaletta.

1-3 opettaa ymmärtämään teoriat mikä kitaransoittoon liittyy.

4-5 on ns. advanced juttuja, joihin todellakin kannattaa paneutua vasta kolmen ekan kappaleen jälkeen.

Tosin 4 kappaleen alussa (vasta!) opetetaan pentatonisten asteikkojen jakaminen koko kaulalle.

Itsi tilasin thomannilta. Lieneekö siellä enää?!
fourthnailer
04.07.2008 11:43:25
Ja Troy Stetina tosiaan osaa kirjoittaa nimenomaan oppikirjan.
Credence
04.07.2008 12:18:21
Joo saa tuota thomannilta, vaan Suomesta saa yli 10€ halvemmalla ;)
Just like a dog thats turned on you, Ain't it funny what the color green will make some people do?
Tales
04.07.2008 14:47:48
Jos noita Stetinan kirjoja saa tuohon hintaan, mikäänhän ei estä mua aloittamasta oman kitaransoittokirjaston kasaamista. Varsin houkutteleva ajatus...
Lissuli
04.07.2008 20:52:56
Stetinat on parhaita. Ostin parikin kirjaa Lontoon matkalta, on kyllä auttanut oikein paljon ihan näin itseopiskellessa. Musiikista ja teoriasta oli kylläkin melko laaja tuntemus aloittaessani kitarointia, joten en oikein siihen voi sanoa mitään, miten mahtaa toimia ihan aloittelijalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)