reos 24.06.2008 11:43:32 | |
---|
Paitsi siis täällä muusikoiden netissä missä porukkaa nälkäkuolee kun tekijänoikeutta ei kunnioiteta. Siihen liitty paljon enemmänkin kun se että kopioidaanko levyt netistä vai ostetaan kaupasta. Tekijänoikeuksiin siis. Tiesin että tiesitte, ei tarvitse tästä jauhaa enään, mutta pidetään mielessä taas kun joku pistää sivullisen jupinaa ja alkaa jollain perustelemaan sitä, että minulla saisi olla oikeudet teokseeni vain 5-10 vuotta. "Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet |
Sertzo S 24.06.2008 11:48:09 | |
---|
Tekijäinoikeuksia voitaisiin tuoda esille ns. musiikittomana päivänä eri medioissa, parlamentaalisesti valvotusta Yle:stä alkaen. (mitenhän sitä valvotaan käytännössä?) Liekö tämä mahdollista? "En minä tiijä, että toimiiko se, mutta pittäähän sitä ihimisen kaikkia kokkeilla." |
kivi 24.06.2008 12:24:43 (muokattu 24.06.2008 12:25:09) | |
---|
pimp: ...käyvät konserteissa joka palauttaa tätä varastettua osuutta suorempaan artistille. Valtakunnassa kaikki hyvin. Paitsi siis täällä muusikoiden netissä missä porukkaa nälkäkuolee kun tekijänoikeutta ei kunnioiteta. Vielä yhden kerran muistutukseksi: älä sekoita artistia ja tekijää. Se on aina tää sama ongelma, että puhutaan suulla suuremmalla eikä ymmärretä että tulonjakauma ei ole kaikille samoista lähteistä sama. Keikoista sentään tulee esityskorvauksia. PS. hyvää antipiratismipäivää vain kaikille. |
rintapek 24.06.2008 13:04:47 | |
---|
joka palauttaa tätä varastettua osuutta suorempaan artistille. Valtakunnassa kaikki hyvin. Paitsi siis täällä muusikoiden netissä missä porukkaa nälkäkuolee kun tekijänoikeutta ei kunnioiteta. Älä nillitä. Jos myymälävaras jää kaupassa kiinni, niin harvemmin sanoo, että kyllä mä täältä joskus jotain ostankin. Ton äskeisen ruattinlinkin laitoin ihan sillä, ko piraatit tuppaavat tuosta vapaudesta vouhkaamaan. Ja sitten ihan vapaasti näköjään aikovat ryhtyä tekemään haittaa systeemille, joka vapaus on heidän mielestään väärää. Ihan vapaasti. Antipiratismipäivän olemassaolosta mä en ollut edes tietoinen. Aukko sivistyksessä. Nyt tuon tiedän. Oppia ikä kaikki. One kind of music only - the good kind |
Leikari 24.06.2008 13:06:56 | |
---|
Minust tilanne, jossa muut kahmii ittelleen hyötyjä toisten tekemisistä lupia kyselemäti on tilanteena epäoikeudenmukaisempi. Vissiin makuasia.
tähän kyllä kommunistinen ideologia olisi hyvä ratkaisu: jokainen kykyjensä mukaan ja jokaiselle tarpeidensa mukaan loppuisi tämä turha tekijänoikeuspasnan jauhaminen, tupovenkoilu yms. joutava harmi, että menivät venäjällä ryssimään tuonkin jutun |
Mohla 24.06.2008 13:07:40 (muokattu 24.06.2008 13:08:42) | |
---|
Älä nillitä. Jos myymälävaras jää kaupassa kiinni, niin harvemmin sanoo, että kyllä mä täältä joskus jotain ostankin. Ton äskeisen ruattinlinkin laitoin ihan sillä, ko piraatit tuppaavat tuosta vapaudesta vouhkaamaan. Ja sitten ihan vapaasti näköjään aikovat ryhtyä tekemään haittaa systeemille, joka vapaus on heidän mielestään väärää. Ihan vapaasti. Niinpä. Mä heitin kans ton mun laittaman jutun ihan vaan pienenä provona, kun on niin viihdyttävää sohia muurahaispesää välillä ja katsella kun alkaa kuhina käymään :D Heti onnistui! Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä. - - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli |
rintapek 24.06.2008 13:27:59 | |
---|
Vielä yhden kerran muistutukseksi: älä sekoita artistia ja tekijää. Jostain syystä noi vaan menee sekaisin. Toisinaan syynä lie termien huolimaton käyttö??? Vaan ihan käytännön esimerkkinä mulla on ny tässä kädessäni ELV1S 30#1 Hits. Kansilehti kertoo, että kolmestakymmenestä ykköshitistään Elvis oli yhtenä tekijänä neljässä kappaleessa. Sit on 26 kappaletta ihan muilta tekijöiltä. One kind of music only - the good kind |
rintapek 24.06.2008 13:34:21 | |
---|
tähän kyllä kommunistinen ideologia olisi hyvä ratkaisu: jokainen kykyjensä mukaan ja jokaiselle tarpeidensa mukaan harmi, että menivät venäjällä ryssimään tuonkin jutun Siellä paljastui, että on liikaa niitä, joilla on tarpeita enemmän kuin kykyjä... One kind of music only - the good kind |
pimp 24.06.2008 13:40:40 | |
---|
Älä nillitä. Jos myymälävaras jää kaupassa kiinni, niin harvemmin sanoo, että kyllä mä täältä joskus jotain ostankin. Ton äskeisen ruattinlinkin laitoin ihan sillä, ko piraatit tuppaavat tuosta vapaudesta vouhkaamaan. Ja sitten ihan vapaasti näköjään aikovat ryhtyä tekemään haittaa systeemille, joka vapaus on heidän mielestään väärää. Ihan vapaasti. Antipiratismipäivän olemassaolosta mä en ollut edes tietoinen. Aukko sivistyksessä. Nyt tuon tiedän. Oppia ikä kaikki. En mä nillitä. Kivelle tiedoksi, mä tiedän eron. Mä myös tiedän että maailma kulkee radallaan ja nillittämällä ei mikään muutu. Mainitsin vaan tuohon tutkimustulokseen liittyen, että mikään ei oo muuttunut, edes taloudellisesti. tota keskimmäistä lausetta en ymmätänyt... Ehkä oon vaan pikkasen liian markkinatalousorientoitunut, mutta en halua että valtiovalta käyttää yhtään euroa salakuunteluun tai piraattien kiinnisaamiseen. Varsinkin maailmassa jossa teinit tutkitusti haluavat käyttää rahaa musiikkiin, voi syyttää lähinnä omaa tuotettaan, jos se ei myy. Ja mun mielestä tekijänoikeus on iha kiva. En mä oo sitä teilaamassa. Mun mielestä moni muu asia on kiva kans, mut ne unohtuu kun aletaan poistamaan maailmasta terroristeja yms. |
Leikari 24.06.2008 13:55:41 | |
---|
Siellä paljastui, että on liikaa niitä, joilla on tarpeita enemmän kuin kykyjä... eikä meilläkään pääse maksamatta kassan ohi |
rintapek 24.06.2008 14:10:42 | |
---|
en halua että valtiovalta käyttää yhtään euroa salakuunteluun tai piraattien kiinnisaamiseen. Mä haluan. Minust on erittäin toivottavaa, että ehkäisypilleri tai syöpälääke sisältää muutakin kuin sokeria ja väriainetta. Tai että kossu on kossua, eikä kotipolttoista kiljua. Tai että ostamani levy tai leffa on ehta, eikä esim mpkolmosesta kotivärkeillä poltettu romppu. Toi piratismin "aate" ko on minust semmoinen, että kaikki tarttis olla vapaasti hyödynnettävissä. Vähän niinko väärää rahaa painaisi. Eihän siinäkään "varasteta" keneltäkään mitään. Vain hyödynnetään omaa osaamista. Se, että ameriikan kansantalous kestää sen, että vääriä taaloja on liikenteessä enempi ko oikeita on varmasti asiaan hyvä puolustus. Vaan yritä ny sit ameriikassa ostaa edes tikkunekkua ilman luottokorttia. Myyjä kyllä koittaa tarkistaa, ettei sekin vain ole väärennetty. One kind of music only - the good kind |
kivi 24.06.2008 14:11:33 | |
---|
Jostain syystä noi vaan menee sekaisin. Toisinaan syynä lie termien huolimaton käyttö??? Vaan ihan käytännön esimerkkinä mulla on ny tässä kädessäni ELV1S 30#1 Hits. Kansilehti kertoo, että kolmestakymmenestä ykköshitistään Elvis oli yhtenä tekijänä neljässä kappaleessa. Sit on 26 kappaletta ihan muilta tekijöiltä. Ja kuinkakohan mahtoi olla niissäkään... Muistetaan, että aikanaan nuori biisinikkari Dolly Parton tarjosi biisiään "I Will Always Love You" elvarille, joka olis ottanutkin biisin levytettäväkseen jos olisi saanut nimensä tekijätietoihin. Eipä saanut, ja ei levyttänyt. Sittemmin samaisen laulun on ulvonut listoille mm. Whitney Houston, joka on ollut ehkä vielä enemmän sekaisin kuin Elvis. Mut Dolly Parton on hyvä. |
Ja kuinkakohan mahtoi olla niissäkään... Täytyy tunnustaa, että en todellakaan tiedä... Ihan vaan esimerkiksi laitoin sen, mitä levyn kansilehdestä voi lukea. Pannaan ny varmuudeksi kotimainen esimerkki tästä kylältä... eli löytyi mulla hyllystä kolme albumia Sillanpäätä. Yhteensä 41 kappaletta, joissa kahdessa hänet itsensä mainitaan toisena tekijänä. Ja sit 39 aivan muiden tekemää biisiä. Eli noi "tekijät" ja "artisti" on kaksi eri asiaa. MOT. One kind of music only - the good kind |
rintapek 24.06.2008 14:46:16 | |
---|
Mut Dolly Parton on hyvä. On. Tuosta ei väitellä. One kind of music only - the good kind |
jäykkis 24.06.2008 22:15:20 | |
---|
Kylä mä parhaani koitan, vaan ko vastapuali vetäytyi hommasta... paha se on yksin viihdettä vääntää. Toivon että olet pätevämpi siellä viraston asiakaspalvelutiskin takana kuin viihteen tekijänä. Erehdyt, jos oletat että nämä muutamat tämän keskustelun ammattilaiset ymmärtämättömyyttään limboilevat. Ei, kyse on politiikasta, so. keskustelun tietoista välttelyä, pelottavan asian kieltämistä. Sinulta sen sijaan en muista lukeneeni yhtäkään viestiä jossa osoittaisit ymmärtäväsi po. aiheesta yhtään sen enempää kuin mitä iltasanomien lööpeistä kuka tahansa pystyy lukemaan. Minun teesini on tämä: Tekijänoikeudet on ulotettava täysimääräisenä koskemaan kaikkia niitä tekijöitä jotka ovat luoneet teoskynnyksen ylittävän teoksen. Se ei välttämättä edellytä tekijänoikeusjärjestelmän romuttamista, kuinka voisikaan?, mutta reformia kylläkin. Monen mielestä se on pelottava asia. Ymmärtääkö verovirkailija pelätä? Tämän halusin sanoa, mutta vieläkään en vaikene. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
rintapek 25.06.2008 00:44:24 | |
---|
Toivon että olet pätevämpi siellä viraston asiakaspalvelutiskin takana kuin viihteen tekijänä. Sinulta sen sijaan en muista lukeneeni yhtäkään viestiä jossa osoittaisit ymmärtäväsi po. aiheesta yhtään sen enempää kuin mitä iltasanomien lööpeistä kuka tahansa pystyy lukemaan. Sovitaan puolestani, että olet oikeassa, joten älä ammattitaitoani murehdi. Minust riittää, että minä murehdin. Jos taas jokainen ymmärtäisi aiheesta edes iltapäivälehtien lööppien verran, niin ketju olis kokolailla tarpeeton. Minun teesini on tämä: Tekijänoikeudet on ulotettava täysimääräisenä koskemaan kaikkia niitä tekijöitä jotka ovat luoneet teoskynnyksen ylittävän teoksen. Olen koittanu välttää täkyihisi tarttumisen, ko se ei johda muuhun kuin ketjulukkoon. Mikäli en asiaa väärin muista, niin et puhu tekijänoikeuksista, vaan korvausten jakoperusteista. Halutessasi voit toki perustaa oikeudenmukaisen ilmaisjakelukorvaustoimiston, kunhan et käy kukkarollani. Vaan tämä tästä. Ikäänkuin näen jo moden kaivavan avainta taskustaan. One kind of music only - the good kind |
jäykkis 25.06.2008 08:23:57 | |
---|
Mikäli en asiaa väärin muista, niin et puhu tekijänoikeuksista, vaan korvausten jakoperusteista. Halutessasi voit toki perustaa oikeudenmukaisen ilmaisjakelukorvaustoimiston, kunhan et käy kukkarollani. Oho: "...niin et puhu tekijänoikeuksista, vaan korvausten jakoperusteista...". Sillä tavalla. Kun vaikkapa Thomy sanoo, että perusta itse korvausjakelutoimisto, niin hän ei suinkaan tarkoita että perusta itse korvausjakelutoimisto, vaan tarkoittaa sanoa että "älä pengo tunkiota, alkaa vain lemuta". Kerronpa sinulle salaisuuden joka ei vielä ole yltänyt lööppijournalismiin asti: Se, että EU kilpailukomissaarit ja komissiot ovat alan kimpussa ei johdu siitä, että kuka tahansa voisi perustaa ilmaisjakelukorvaustoimiston, vaan se johtuu siitä kukaan ei voi perustaa sellaista. Siitä syystä ketjun aloittaja puhui monopolista, vaikka ottikin sen esiin vähän ikävästä näkökulmasta. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
kivi 25.06.2008 09:28:58 | |
---|
Jäykkis: Kun vaikkapa Thomy sanoo, että perusta itse korvausjakelutoimisto, niin hän ei suinkaan tarkoita että perusta itse korvausjakelutoimisto, vaan tarkoittaa sanoa että "älä pengo tunkiota, alkaa vain lemuta". Hm? Täähän oli avartava katsaus Jäykkiksen luetunymmärtämiseen. Kyllä Thomy mun käsittääkseni tarkoittaa jus sitä mitä sanoikin, eli että "jos et ole tyytyväinen Teostoon, perusta oma kilpaileva toimisto". Ja takanahan on se, että a) Teostolla EI ole monopolia, ja b) niin voi tehdä, käsittääkseni esim U2 kerää tekijänoikeustulonsa ohi etujärjestöjen. Missä kohti tulee tekstin sisällöksi tunkio ja lemu, sitä en ymmärrä? Onhan monella (ellei useimmilla) aloilla useampia ammattiyhdistyksiä saman kakun kimpussa, miksei tälläkin? (Vihje: siksei, ettei ole ollut tarvetta vaan nykyinen systeemi on riittänyt suurin piirtein siihen mitä siltä odotetaankin.) Mikään ei kuitenkaan estä perustamasta omaa, omia arvoja ja periaatteita paremmin edustavaa järjestöä. Kyllä kentälle mahtuu, ja veikkaanpa että esim nykyisen jaon ulkopuolelle jäävät hengellisen musiikin tekijät olisivat ilolla vastaanottamassa uuden mahdollisuuden neuvotella takaisin menettämänsä palkat. |
jäykkis 25.06.2008 10:33:27 | |
---|
Kyllä Thomy mun käsittääkseni tarkoittaa jus sitä mitä sanoikin, eli että "jos et ole tyytyväinen Teostoon, perusta oma kilpaileva toimisto". Ja takanahan on se, että a) Teostolla EI ole monopolia, ja b) niin voi tehdä, käsittääkseni esim U2 kerää tekijänoikeustulonsa ohi etujärjestöjen. On mahdollista että olen väärintulkinnut Thomyn tekstejä, mutta koska se oli vain sivujuonne, niin antaa olla. Asiaan. Teetkö nyt politiikkaa vai etkö käsitä, että puhun sopimuslisenssin ongelmasta? Ongelma syntyy siitä, että järjestö joka kattavasti edustaa alan toimijoita voi sitovasti sopia myös järjestöön kuulumattomien osalta heidän tuotostensa käytöstä, so. po. järjestöllä on alansa monopoli, ja se kerää myös varoja tällaisten tuotosten käytöstä. Toinen ongelma on, että käytännössä järjestön ulkopuolisen on mahdotonta päästä osalliseksi niistä varoista joita hänen tuotoksensa käytön avulla on kerätty (hyvitysmaksu). Ammattiyhdistysten ja tekijänoikeusjärjestöjen rinnastaminen ontuu niin pahasti, että ei välitä kommentoida sen enempää kuin viittaamalla viestin alkuun, sopimuslisenssin aiheuttamaan ongelmaan. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
kivi 25.06.2008 11:00:04 | |
---|
Asiaan. Teetkö nyt politiikkaa vai etkö käsitä, että puhun sopimuslisenssin ongelmasta? En "tee politiikkaa" vaan olen ihan vilpittömästi sanojeni takana. Ongelma syntyy siitä, että järjestö joka kattavasti edustaa alan toimijoita voi sitovasti sopia myös järjestöön kuulumattomien osalta heidän tuotostensa käytöstä, so. po. järjestöllä on alansa monopoli, se kerää myös varoja tällaisten tuotosten käytöstä. Ei tuo ole monopoli, koska se purkautuu heti kun ilmaantuu toinen järjestö joka voi kohtuullisin perustein ilmoittaa edustavansa edunsaajia. Toinen ongelma on, että käytännössä järjestön ulkopuolisen on mahdotonta päästä osalliseksi niistä varoista joita hänen tuotoksensa käytön avulla on kerätty (hyvitysmaksu). Kuten kaikissa etujärjestöissä, tässäkin neuvotellaan joka vuosi jako-osuudet uusiksi. Mä olen erään toisen luovan työn alan ammatillisen etujärjestön (joka myös on Kopioston alainen) hallituksessa ja joka vuosi käydään läpi onko mahdollisuutta päästä osuudelle eri kakuista missä instanssissa, millä perustein. Ammattiyhdistysten ja tekijänoikeusjärjestöjen rinnastaminen ontuu niin pahasti, että ei välitä kommentoida sen enempää kuin viittaamalla viestin alkuun, sopimuslisenssin aiheuttamaan ongelmaan. Ei se onnu, jos on kyse luovan työn järjestöistä. Kopioston alaisia ay/tekijänoikeusjärjestöjä ovat Teoston ohella mm. Kirjailijaliitto, Suomen Tietokirjailijat, Sanasto, Grafia, Mainosgraafikot, Suomen Journalistiliitto, Suomen free-lancejournalistit, Kuvasto jne. ovat kaikki samoilla lähteillä rahoittamassa toimintaansa. Ja jos katsot tuota listaa joka ei edes ole kattava, huomaat että lähes joka alalla on kilpailevia järjestöjä. |