Aihe: Tapping
1 2 3 4 5
hollstro
20.06.2008 23:50:17

Tästä tulee erittäin mielenkiintoinen keskustelu.

Dream on. Kun lähtökohta on tämä

"Jos sanotaan mitkä neljä soittotekniikat ovat suosituimpia niin ne ovat:

1. Slap-tekniikka
2. Tapping
3. Huiluäänet eli tunnetaan nimeltään harmonikit
4. Sormisoitto."

Niin tehtävä on mahdoton.

Voihan sitä tietysti synnyttää keskustelun siitä onko autolla ajaessa pakittamien vai ykkösellä nau'uttaminen paras tekniikka.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Seba
21.06.2008 02:20:19

Vai soitellaan sitä huiluäänilläkin enemmän kuin sormilla :)

Hitto kun mä oon varmaan harvinainen tapaus kun pääosin vetelen plekulla.
Se ei mahtunut edes 4 suosituimman tyylin joukkoon.

Vielä harvinaisemman kummajaisen musta tekee se, että käytän vain puisia plekuja :)
Muusikonrenttu
21.06.2008 05:48:34

Vai soitellaan sitä huiluäänilläkin enemmän kuin sormilla :)

Hitto kun mä oon varmaan harvinainen tapaus kun pääosin vetelen plekulla.
Se ei mahtunut edes 4 suosituimman tyylin joukkoon.

Vielä harvinaisemman kummajaisen musta tekee se, että käytän vain puisia plekuja :)

Hyvä että huomasit ajoissa. Nyt ei muuta kun petraamaan noita suosittuja osa-alueita niin sustakin voi joskus tulla jotain. ;)
Aika vintage..
Wadler
21.06.2008 14:16:13 (muokattu 21.06.2008 14:31:10)
Olen samaa mieltä. Teistä kaikista voi tulla vielä suosittuja basisteja omalla
tyylillä ja omalla tekniikalla. Sitä minä toivotan teille. Näytetään koko maailmalle, että
mekin ollaan Billy Sheehanin ja Victor Wootenin kaltaisia basisteja, jotka osaa soittaa
taitavemmin kuin kukaan muu. Vaikutteita kannattaa aina hakea muualta, koska voi
saada ideoita itselle. Koskaan ei kannata verrata omia taitoja muihin soittajiin koska se
tuo helposti masennusta siitä miksi minä en pysty tuohon mutta pystyt siihen vain harjoittelemalla. Oma soittotyyli ja tekniikka on paljon tärkeämpi kuin mikään muu.
Jos jotkut väittää sitä, että en mää pysty tohon. Ne ihmiset erehtyvät harjoitellessaan.
Kuka tahansa meistä pystyy tuohon, jos haluaa. Se on itsestä kiinni.
Älkää kuunnelko niitä ihmisiä jotka väittää että tuo ihminen on kopioinut toisen
soittotyyliä. Minusta se on hienoa osata soittaa toisten ideoita ja myös omia ideoita, koska siitä voi päätellä miten paljon olet kehittynyt ja miten olet tullut paremmaksi.
Niinkuin roolipeleissä, Level Up Level Up.
Wadler Drake ps: Dragon Sword
Tana
21.06.2008 16:20:56

Jopas menee julistamiseksi. Tosin ihan hyvä meininki, kun kannustat treenaamaan yms. Mutta onko se tekniikka ja ihan oma tyyli sitten todella kaikkein tärkein asia? Toki ne ovat mainioita välineitä ja hienoja "meriittejä" basistille, mutta mihin jäivät bändisoitto, mukautumiskyky, nuotinluku/nuottikorva/rytmitaju ja muut olennaiset basistin ominaisuudet? Et kai sentään kaikista halua Wooteneita leipoa, mitäs hienoa siinä sitten enää olisi? =)
hollstro
21.06.2008 16:32:02 (muokattu 21.06.2008 16:32:37)

Eihän kaikista voi tulla wooteneita vaikka miten treenais. Muuten koko wootenia ei edes tunnettaisi. Bassonsoiton syvin olemus ei ole kikkailussa ja tempuissa vaan aivan perusasioissa, kuten sävelpuhtaus, taimi/groove ja bändisoitto. Tuon kaiken kun tekee vielä hyvällä saundilla ja siten että ottaa muun bändin huomioon ja on mukava kaveri niin onnistumisen eväät on siinä. Wootenit ja sheehanit on myös kovia perusasioissa ja se usein unohdetaan kun pelkät soolospotit kaivetaan esiin. Yli 90 % ajasta nämäkin kaverit soittavat ihan peruskauraa.
Antti K.
21.06.2008 16:33:32
Eihän kaikista voi tulla wooteneita vaikka miten treenais. Muuten koko wootenia ei edes tunnettaisi. Bassonsoiton syvin olemus ei ole kikkailussa ja tempuissa vaan aivan perusasioissa, kuten sävelpuhtaus, taimi/groove ja bändisoitto. Tuon kaiken kun tekee vielä hyvällä saundilla ja siten että ottaa muun bändin huomioon ja on mukava kaveri niin onnistumisen eväät on siinä. Wootenit ja sheehanit on myös kovia perusasioissa ja se usein unohdetaan kun pelkät soolospotit kaivetaan esiin. Yli 90 % ajasta nämäkin kaverit soittavat ihan peruskauraa.

Näinhän se on! Plop plop, plussaa tuli!
Kauneus on katsojan silmissä ja soundi on soittajan korvissa!
kondensaattori
21.06.2008 16:50:55 (muokattu 21.06.2008 16:51:10)
Mun mielestä basismissa on tärkeintä se, että se on hyvää. Ei sitä voi mihinkään tiukasti rajata. Minusta hyvä basisti tai muu muusikko ei ajattele. Silloin tulee soitettua aidointa ja parasta kamaa. Ei "nyt pitää soittaa jotain nopeeta ja vaikeeta ja nyt vähän groovea ja sitten melodisempaa juttua" vaan "tää soittaminen on kivaa puuhaa (mikäli on)". Lopulta jyvät erottuvat akanoista.
N_Bates
21.06.2008 17:16:06

Mun mielestä basismissa on tärkeintä se, että se on hyvää. Ei sitä voi mihinkään tiukasti rajata. Minusta hyvä basisti tai muu muusikko ei ajattele. Silloin tulee soitettua aidointa ja parasta kamaa. Ei "nyt pitää soittaa jotain nopeeta ja vaikeeta ja nyt vähän groovea ja sitten melodisempaa juttua" vaan "tää soittaminen on kivaa puuhaa (mikäli on)". Lopulta jyvät erottuvat akanoista.

Kyllä tärkeää on miettiä etukäteen mitä soittaa ja millä tekniikalla. Muutenhan se on ihan satunnaista random-kohinaa.
Wadler
21.06.2008 18:13:48

Olet oikeassa sen suhteen, mutta tärkeintä on se mistä pitää. On paljon
monenlaisia muusikoita jotka ajattelevat ihan erinlailla. Joku on kiinnostunut soolo urasta, joku taas on kiinnostunut säestöjen säveltämisestä, joku on taas keksii ideoita, joku on taas melodisoittajia ja taas joku on bändin keulahahmo. Tärkeimmät asiat muusiikissa on tietysti rytmi ja melodia. Taas tapping on vain ainoastaan teknillinen taitonäyte, kuten varmaan slap ja monet bassoon liittyvät asiat sen lisäksi.
Eikö se olisi kivaa, jos pystyisi olemaan monipuolinen basisti. Sekä taituri, ideoija, bändin keulahahmo ja melodisoittaja.
Wadler Drake ps: Dragon Sword
J.Nikkanen
21.06.2008 18:16:01
Kyllä tärkeää on miettiä etukäteen mitä soittaa ja millä tekniikalla. Muutenhan se on ihan satunnaista random-kohinaa.

Heh. Juhannusjamittelut kitaralla ja bassolla useita oluita ottaneena. Ei siinä paljon mietitty että mitä ja millä tekniikalla soitetaan, vaan annetaan palaa. Joo, virheitä tuli, mutta ei musisointi ollut todellakaan mitään sattumajazzia, saati random-kohinaa.

Se fiilis kun ideat ja ajatukset kohtaa kesken jamin, niin se on jumalauta vasta jotain. Tappingia ei mukaan mahtunut, sormeilua, peukkua ja plekua, niillä pärjää. En usko että tapping kuitenkaan tekee minusta (tai kenestäkään) huonompaa bassottelijaa, joten miksipä sitä ei voisi sitten kokeilla.
Epämuusikko
22.06.2008 01:08:49
Voi sen näinki ilmasta.
Laitanpa vittuillakseen lisää:
http://www.youtube.com/watch?v=Tn6aBpzZwzo
Tuo on Blood Red Thronen kappaleesta Ripsaw Resentment.

Tuo oli mistä tahansa teoriakirjasta. sitten musaa kehiin.

Tekniikka kuin tekniikka, musiikin mitä sillä välitetään pitää sykähdyttää. Itseä teininassikkana sykähdytti esim. Stu Hammin tapping-välike kappaleessa Wrong and Strong Gambale-Hamm-Smith-kollaboraation ekalta levyltä.

Makuasioitahan nämä, mutta "maun" "kehityttyä" ei jaksa ihastella flaretusta hamaan tappiin asti. En siis väitä etteikö hyvän kuuloista basso-tappingia ole, sitä on. Siihen aidosti erikoistuvilla soittajilla se tuntuu vain olevan jostain pois. TJEU: Jokaikinen yli 4-kielisellä bassolla soitettu Super Mario Brosin tunnari Youtubessa.

Tilaatteko te baarissa sen flaretuksen, vai tilaatteko te hyvänmakuisen drinkin? Ja se joka väistää tämän kysymyksen vastaamalla "tilaan kaljan" haistakoon vitut.
Duo Rehband & Voltaren. Bustard #1
elais
22.06.2008 19:27:05
Niinkuin roolipeleissä, Level Up Level Up.

Näinhän se on. Ja jos tulee koopia vastaan pitää hyppiä päälle ja sienestä kasvaa. Eiku.
"Nothing is impossible. The word itself says I'm possible."
hollmi-5
22.06.2008 22:24:45
Minusta hyvä basisti tai muu muusikko ei ajattele. Hyvä basisti ajattelee. Samoin kaikki muutkin hyvät muusikot. Soittimesta piittaamatta.

Jos ajattelit, että hyvin treenanneelta soittajalta hienoa suoltoa tulee ajattelemattakin, niin sekin on useimmin pitkällisemmän ajatteluprosessin ja ahkeran harjoittelun ulostulo, joka näyttää ja kuulostaa kuin itsestään ja sillä hetkellä syntyneeltä.

...ESP-ITA-pelin tuoksinassa...
Soundit, piuhat ja kajarit.
jazbaz
23.06.2008 09:56:52

Tilaatteko te baarissa sen flaretuksen, vai tilaatteko te hyvänmakuisen drinkin? Ja se joka väistää tämän kysymyksen vastaamalla "tilaan kaljan" haistakoon vitut.

-Kamomillatee, kiitos
"Bass sings Bles-sings"
kondensaattori
23.06.2008 19:08:34 (muokattu 23.06.2008 19:17:11)

Tiesin että tästä tulee vittuilua mutta olkoon. Ei se, että ei mieti, tee siitä mitään randoomia. Jumala lahjoittaa ääniä ihmisille, ja ne tulevat ilmoille soittajan kautta. Maailman toiseksi suurimman ajattelijan mukaan: Jumala ei heitä noppaa. (Jumala on vertauskuva)

Hyvä basisti ajattelee. Samoin kaikki muutkin hyvät muusikot. Soittimesta piittaamatta.

Jos ajattelit, että hyvin treenanneelta soittajalta hienoa suoltoa tulee ajattelemattakin, niin sekin on useimmin pitkällisemmän ajatteluprosessin ja ahkeran harjoittelun ulostulo, joka näyttää ja kuulostaa kuin itsestään ja sillä hetkellä syntyneeltä.

...ESP-ITA-pelin tuoksinassa...

Se on se mitä kukin arvostaa. Minä pidän musiikissa luonnollisuudesta, enkä pidä matemaattisuudesta. Joku tykkää jostain muusta. Minun mielestä Jumalan tahtoa on mahdoton vastustaa (taaskin vertauskuva).

Eit. Paskat reenaa. Jos ei reenaamatta onnistu, ei tule onnistumaan millään. Tämän tajuttuani joudun muuttamaan tulevaisuuden suunnitelmia.
J.Hollström
23.06.2008 19:25:54
Maailman toiseksi suurimman ajattelijan mukaan: Jumala ei heitä noppaa. (Jumala on vertauskuva)

Sama herra sanoi myös mm. näin: Terve järki on kokoelma ennakkoluuloja, jotka ihminen hankkii ennen kahdeksantoista vuoden ikää.
hollstro
23.06.2008 19:38:35

Maailman toiseksi suurimman ajattelijan mukaan: Jumala ei heitä noppaa. (Jumala on vertauskuva)

Se on se mitä kukin arvostaa. Minä pidän musiikissa luonnollisuudesta, enkä pidä matemaattisuudesta. Joku tykkää jostain muusta. Minun mielestä Jumalan tahtoa on mahdoton vastustaa (taaskin vertauskuva).

Usein väitetään väärin että Einstein oli uskovainen ja käytetään juuri yllä olevaa lainasuta tämän todistamiseen. Täällä nimenomaan vertauskuvalisella lausumalla Einstein vain argumentoi Heisenbergin kvanttiteorian epämääräisyyden olevan ihmisen kyvyttömyyttä kuvata kvanttimaailmaa. Einstein oli koko aikuisikänsä ateisti ja monissa tunetuissa kirjeissään hän myös sen tuo avoimesti esille. Tämä selviää mm. Lontoossa toukokuusa huutokaupatusta kirjeestä "Sana Jumala on minulle vain ihmisen heikkouden ilmaus ja tuote. Raamaatu on on kokoelma kunnioitettuja mutta primitiivisä legendoja, jotka ovat melko lapsellisia" Saman asian voi tarkastaa Eisteinin teoksesta "Mein Weltbild"
tmmy
23.06.2008 20:15:38
Täällä nimenomaan vertauskuvalisella lausumalla Einstein vain argumentoi Heisenbergin kvanttiteorian epämääräisyyden olevan ihmisen kyvyttömyyttä kuvata kvanttimaailmaa.

Fiksua tekstiä. Heräsi ajatus, että oletko kollegani?

Tiettävästi E tarkoitti kuuluisalla kommentillaan, ettei hänen omia elegantteja teorioitaan voida tulkita tilastoiden varjossa.
www.monovisio.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)