BaldieFarman 22.06.2008 16:50:32 | |
---|
Kertokaapa tyhmälle ennen kuin se tuhoaa jotain. Eli mulla on käytössä Behringerin Ultrastack 4x12 kaappi ja vaikka se on behku, olen siihen suht tyytyväinen. Se on todella jämäkkä ja hyvin rakennettu. Se ei maksanut juuri mitään ja näyttääkin vielä hyvältä:) En siis siitä halua luopua. Ainoa, mitä on jäänyt hieman kaipaamaan on kirkkaampi soundi. Kaapin sisällä olevat 100W 4ohm Jensen-elementit möyrii hyvin, mutta jotenkin se yläpään kirkkaus hieman puuttuu. Kysymys: Onko mitään järkeä asentaa esim. kahden ylimmän elementin tilalle paremmin ylä-ääniä toistavat ämyrit? Mielessä kävi ekana celestion v30. Kaappia syöttää 100W putkivahvistin, jonka ulostulo impedanssin saa vaihdettua 4/8/16 ohmia. Monona soittelisin. Mitä siis pitää tietää/ajatella ennen kuin tätä lähtee tekemään? 1. Onko koko hommassa mitään järkeä alkuunkaan? 2. onko väliä, mikä on uusien elementtienm tehonkesto? 3. Onko väliä, mikä on uusien elementtien impedanssi? 4. entäpä kaiuttimien herkkyys? En löytänyt mistään noiden Jensenien herkkyyttä eli voiko homma kusahtaa jos ne uudet ovat esim huomattavasti herkemmät. 5. Onko 12" tuumasille elementeille tarkoitetut reiät standardikokoiset noissa kaappien etulevyissä? Eli onko asennus ihan pala kakkua? Kiitos avusta jo etukäteen! Om du vill ha köttbullar... Say YEAH! |
StJerky 22.06.2008 18:40:52 (muokattu 22.06.2008 18:41:01) | |
---|
Minusta idea on hyvä. V30t saattaa olla kovaäänisemmät kuin Jensenit, mutta voi toimia silti ja on niitä muitakin samansuuntaisia ämyreitä. Ämyreissä olevat ruuvinreiät on ainakin minulla aina olleet yhteensopivia. |
Antti1 22.06.2008 19:20:37 | |
---|
Se mitä nyt entisenä Behkun omistajana enää soundista muistan, niin mä laittaisin ehkäpä G12H tai Greenback -elementit sisään. Se riippuu vähän mitä hakee... Mun mielestä tuosta kaapista uupuu keskiääntä enempikin, kuin diskanttia. Greenback toimittaisi keskiääniä hienosti lisää. G12H on sellainen supertasapainoinen elementti sit taas mihin vaan ja on kirkkaampi soundiltaan, joskin menetetään vähän sitä muhkeaa keskialuetta. "If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing." |
Kun stereokaappi niin voisi laittaa siten, että vasemmalla vanhat kajarit ja oikealla uudet. Toimii sitten 4x12 -kaappina sekakaiuttimilla ja 2x12 -kaappina joko vanhoilla tai uusilla. Eli 3 eri soundia. |
pekurides 23.06.2008 21:56:55 | |
---|
Kun stereokaappi niin voisi laittaa siten, että vasemmalla vanhat kajarit ja oikealla uudet. Toimii sitten 4x12 -kaappina sekakaiuttimilla ja 2x12 -kaappina joko vanhoilla tai uusilla. Eli 3 eri soundia. tai sitten ristiin. Tunteella päin vittua. |
BaldieFarman 23.06.2008 23:52:47 | |
---|
Hyviä ideoita! Kiitoksia! Mites sitten tuo tekninen puoli jos ei soundista puhuta... eli noi ohmit yms... Voiko noi elementit kytkeä rinnan tai sarjaan? (nyt ilmeisesti sarjassa?) ja mitä hyötyjä/haittoja siitä olisi? Om du vill ha köttbullar... Say YEAH! |
Mr. Speed 24.06.2008 00:23:36 | |
---|
Joo, tämä kiinnostaisi muakin. Elikkä mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kun alkaa vaihtelemaan elementtejä? Siis ihan teknisellä puolella? F@F - Thrash/death-mättöä progevivahtein |
pekurides 24.06.2008 00:55:15 | |
---|
Joo, tämä kiinnostaisi muakin. Elikkä mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kun alkaa vaihtelemaan elementtejä? Siis ihan teknisellä puolella? Tärkein että ovatten impedanssit samat. Yleensä kun ämyrit ovat 16ohmia niin kytketään 4 tötsää sarjaan ja rinnan samanaikaisesti niin saadaan se sama 16 ohmia kokonaisimpedanssiksi. Sama homma tietenkin 8 ja 4 ohmisilla. Kytkentätapoja on monta erilaista ja jotkut kultakorvat sanovat huomaavansa eroja... Minäkin olin huomaavani eron kun 16ohmiset kytketty niiin että antavat 4Ohmia tai 16 ohmia... mutta nämä sivuseikkoja. Herkkyydet hyvä myös katella samoihin niin ei jää toiset jalkoihin, tosin greenbäkki& V30 yhdistelmää käyttävät ovat sanoneet että ei haittaa :=) Eipä tuossa mitään ihmeellistä muutakun muistaa olla tarkkana ettei + ja - navat mene ristiin muuten ei oikein saundaa kunnolla ja sitten ihmetellään että ompa paska ämyri. Abikoliittimillä on helppo vaihdella elementtejä mutta kunnon juotos on aina parempi ja itellä ollu tapana laittaa paksut narut myös tilalle 2.5mm2 .. voipi olla turhaa mutta eipä ainakaan jaa alapääntoistot siitä kiinni. Modeista: jotain fylliä voi myös sisäseinille laittaa jos tuntuu kaappi liian kirkkaalta tai kovan kuuloiselta. Tunteella päin vittua. |
StJerky 24.06.2008 08:36:10 | |
---|
Hyviä ideoita! Kiitoksia! Mites sitten tuo tekninen puoli jos ei soundista puhuta... eli noi ohmit yms... Voiko noi elementit kytkeä rinnan tai sarjaan? (nyt ilmeisesti sarjassa?) ja mitä hyötyjä/haittoja siitä olisi? Osta kaiuttimet joissa sama impedanssi kuin vanhoissa ja kytke samalla tavalla kuin entiset. Tuossa sinun kaapissa on varmaankin 8-ohmiset jotka on monona 8-ohminen kaappi ja stereona 16- tai 4-ohmiset puolikkaat. |
BaldieFarman 24.06.2008 10:32:34 | |
---|
Osta kaiuttimet joissa sama impedanssi kuin vanhoissa ja kytke samalla tavalla kuin entiset. Tuossa sinun kaapissa on varmaankin 8-ohmiset jotka on monona 8-ohminen kaappi ja stereona 16- tai 4-ohmiset puolikkaat. Jos en nyt ihan väärin muista niin kaapissa on 4 kappaletta 4ohmin elementtejä jotka on monossa kaikki kytketty sarjaan eli saadaan 16ohmia ja stereona sama homma mutta 8ohmia + 8ohmia. Om du vill ha köttbullar... Say YEAH! |
StJerky 24.06.2008 13:46:27 | |
---|
Jos en nyt ihan väärin muista niin kaapissa on 4 kappaletta 4ohmin elementtejä jotka on monossa kaikki kytketty sarjaan eli saadaan 16ohmia ja stereona sama homma mutta 8ohmia + 8ohmia. Osta kaiuttimet joissa sama impedanssi kuin vanhoissa ja kytke samalla tavalla kuin entiset. |
Mr. Speed 24.06.2008 14:10:59 | |
---|
En tähän sähköpuoleen ole ikinä tutustunut, joten miten 16 ohmisen ja 8 ohmisen kytkennät eroavat toisistaan? F@F - Thrash/death-mättöä progevivahtein |
teukka 24.06.2008 15:08:34 | |
---|
Ei millään.Kyse on siitä millaisen kuorman meinaat kaappiin laittaa. Sarjaan kun kytket 2 x 8 saat 16ohm ja rinnan 2x8 saat 4ohm. Niin edespäin. There´s only one rule of metal...PLAY IT FUCKING LOUD!!! |
Mr. Speed 24.06.2008 15:33:29 | |
---|
Ei millään.Kyse on siitä millaisen kuorman meinaat kaappiin laittaa. Sarjaan kun kytket 2 x 8 saat 16ohm ja rinnan 2x8 saat 4ohm. Niin edespäin. Mutta jos iskee kaappiin 2 x 16 ohm Eminence V12 + 2 x V30(16 ohm), niin voiko laittaa liitännät samalla tavalla kuin alkuperäisissä 8 ohm elementeissä? F@F - Thrash/death-mättöä progevivahtein |
tommiot 24.06.2008 15:48:33 | |
---|
Mutta jos iskee kaappiin 2 x 16 ohm Eminence V12 + 2 x V30(16 ohm), niin voiko laittaa liitännät samalla tavalla kuin alkuperäisissä 8 ohm elementeissä? Toki voi, mutta silloin tulee eri impedanssi. |
Mr. Speed 24.06.2008 15:55:55 | |
---|
Toki voi, mutta silloin tulee eri impedanssi. Tällöin impedanssi on siis 16 ohmia? Tällä ei käytännössä mulle pitäis olla merkitystä, kun vahvarista löytyy valinta 4, 8 tai 16 ohmiselle. F@F - Thrash/death-mättöä progevivahtein |
tommiot 24.06.2008 15:57:07 (muokattu 24.06.2008 15:58:09) | |
---|
Tällöin impedanssi on siis 16 ohmia? Tällä ei käytännössä mulle pitäis olla merkitystä, kun vahvarista löytyy valinta 4, 8 tai 16 ohmiselle. En minä tiedä kun et kertonut miten ne on kytketty. 16 ohmin elementit voit kytkeä 4 ohm, 16 ohm tai 64ohm impedanssille monona. |
teukka 24.06.2008 15:58:46 | |
---|
Näin se menee.Parempi itse muistaa mitä on kytkenyt.Ja todellakin nupin kytkin auttaa paljon jos tarvii kikkailla tai esim. vaihdella kaappeja. There´s only one rule of metal...PLAY IT FUCKING LOUD!!! |
BaldieFarman 24.06.2008 22:58:24 | |
---|
Osta kaiuttimet joissa sama impedanssi kuin vanhoissa ja kytke samalla tavalla kuin entiset. No näin juuri itsekkin ajattelin mutta huomasinpa että ei ole 4 ohmisten elementtien valikoima järin suuri:( Om du vill ha köttbullar... Say YEAH! |
pekurides 25.06.2008 00:25:24 | |
---|
Mutta jos iskee kaappiin 2 x 16 ohm Eminence V12 + 2 x V30(16 ohm), niin voiko laittaa liitännät samalla tavalla kuin alkuperäisissä 8 ohm elementeissä? mulla kyseiset tötsät ristissä ja aika hyvin tukevat toisiaan, ei tietoa siitä v30 parjatusta ylämiddlepiikistä ja herkkyydet samat, näin korvakuulolla havaittavissa. V30 hiukan riipivämpi ja v12 sitten pehmeämpi ja kivasti tasoittelee toisiaan. Tosin ajattelin kokeilla tässä kun kerkiän vielä yhtä uutta kombinaatioo.... kattoo si. Tunteella päin vittua. |