Aihe: refluksin kanssa laulaminen
1
oskari22
26.05.2008 12:51:05
juup, eli mulla todettiin epätyypillinen refluksitauti kuukausi sitten. Toi epätyypillinen meinaa että mun vatsahapot nousee kutittelemaan äänihuulia sillon kun olen pystyssä. Mikä on siis päinvastoin ku normaalissa refluksissa, jossa oireet ilmenevät kun ihminen makaa.

Olisko täällä muita jotka kärsii vastaavasta? Olis kiva tietää miten ootte oppinu elämään ja laulamaan refluksin kanssa? mitä se tekee pitkässä juoksussa äänelle? voiko ääni hävitä kokonaan? Olen kuullut leikkausvaihtoehdosta, mutta harkitsen sitä vasta sitten kun se on viimeinen keino. Syön Zolt nimistä happosalpaajaa, mutta en oikein osaa vielä sanoa että toimiiko se. suap nähä.
UnledWire
02.06.2008 16:42:20
Mulla oli tuollaista ja ihan tavallista refluksia.
Ääni meni todella epätasaiseksi aikoinaan, oikeastaan keikkoja varten piti aina olla tietyllä dietillä, välttää syömistä, paprikoita, sipulia yms yms. Silti ääni saatoi mennä kiusallisesti kurttuun kun oikea hetki oli.

Leikkaus oli todellinen pelastus... aivan huippua. Ei enää lääkkeitä, närästys loppu ja muutekin ääni varmassa kunnossa.
Suosittelen.
http://www.statusminor.com http://www.mantra-x.com
oskari22
04.06.2008 13:32:12
Fak! ottaa pattiin. Ei kyllä millään tekis mieli leikkaukseen. Onks ketään joka ei olis menny leikkaukseen, mut pärjänny silti ihan hyvin?
minnmi
07.06.2008 17:21:59
Mullakin on refluksitauti. Itse tosin en kyllä ole huomannut, että ne hapot kovin ylös tulee kutitteleen. Mutta syön kans Zoltia ja mulla se on auttanut tosi hyvin.
En aina jaksa olla minä.
oskari22
08.06.2008 12:45:44
juu siis ei mullakaan mikään kutittele mitään. mut ääni on muuttunu heikommaks, silleen että muutamia sävelaskeleita hävinny äänialan ylä-sekä alapäästä. Ja ääni ei soi samallatavalla ku ennen. ja äänihuulia peittää niiltä hapoilta suojaava ohut limakerros, mikä kankeuttaa huulten tarkempaa kontrollointia.

Erittäin ikävä vaiva siis. Kuinka pitkään sä olet minimii syöny Zolttia? mimmosia vaivoja sulla oli ennen lääkitysta? miten sä oot huomannu että se on auttanu?
minnmi
08.06.2008 22:07:16
Ilmeisesti minulla on ollut tuo refluksitauti pidempäänkin, mutta Zoltia olen nyt syönyt muutaman kuukauden. Mulla ei hapot tuu varmaankaan kovin ylös, koska en ole tähän mennessä elämää huomannut mitään vaikeuksia laulaessa. Mutta siis Zoltin käyttäminen poisti hirvittävät ilmeisesti tulehduksesta johtuneet vatsakivut, eli voi todeta, että se todella toimii.
En aina jaksa olla minä.
jonttu-74
20.06.2008 01:52:16
1. Nosta sängyn pääty n.10cm ylemmäs, kuin jalkopää. Pitkässä juoksussa VARMASTI huomaat miksi!
2. Aloita aamut kaurapuurolla.
3. Unohda hillitön kahvin kittaaminen ja lopeta tupakointi.
4. Unohda tuliset ruoat ja muut närästystä aiheuttavat. Silloin tällöin ok, mutta jatkuvasti ei! Itsellä on kurkun kuori ja paprika pahimmat närästyksen aiheuttajat.
5. Zolttia saat syödä lopun ikää, kuurin aina silloin tällöin.
6. Unohda raaka viina. KOKONAAN! loppuiäksi!

..Noi on siis vinkkejä millä refluksi pysyy kurissa. Ja kun refluksi pysyy kurissa, niin ruokatorvessa ei ole tulehdusta ja se ei vaikuta laulamiseen välttämättä ollenkaan.

Itsellä oli (ja on kaiken varalta edelleen) kurkun puudutusainetta, jolla pystyin vetämään keikat, vaikka ruokatorvessa oli tulehdus. Ei mitään järkeä, koska voi vahingoittaa pysyvästi, mutta kun oli "pakko" vetää.

Nykyisin refluksi ei haittaa mun elämää ja laulamista oikeastaan ollenkaan. Syynä on kohtien 1,5 ja 6 ja joskus myös 3 ja 4 ja harvoin jopa 2 noudattaminen :)

bafucin nimiseen tuotteeseen kannattaa myös tutustua.

Nim. Refluksin kanssakin pärjää :)
mhterv
25.06.2008 23:37:11
Terve!

Miten on sujunut kamppailu refluksin kanssa? Itselläni epäillään juuri samaa tautia, ja olen melkein puoli vuotta syönyt Zoltia. Pahin käheys on kadonnut, mutta laulaminen ei onnistu vieläkään. Ääniala on kaventunut, heikentynyt ja rosoinen. Tuntuu, ettei mitkään konstit (esim aiemmin mainitut kohdat) auta. Ongelmat alkoivat viime joulukuussa äänenmenetyksen jälkeen flunssan yhteydessä.

Olisi mielenkiintoista kuulla leikkauksesta enemmän... Olen muutaman kuukauden päästä menossa vatsan ph-rekisteröintiin, joten sillon kaiketi selviää tarvitaanko leikkausta vai ei. Mielelläni siihen menen, jos sen jälkeen ääneni palautuu. Toisaalta alan jo itse epäillä koko refluksin olemassaoloa, kun varsinaista närästystä en todellakaan tunne paitsi pahimman stressin yllättäessä. Pahan flunssan yhteydessä ääni lähtee aina kokonaan.

Sitten vielä: Onko mahdollista, ettei ääni palaudu enää ennalleen? Vaatiiko se muutakin kuin omaa harjoitusta? Olen ollut kauan laulukiellossa, enkä enää edes tiedä koska saisin treenata. Muutamat hassut yritykset eivät ole tuottaneet kovinkaan sointuisaa tulosta.

Jos jollain on kokemuksia, niin vastailkaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)